امروز شنبه بیست و هفتم خرداد سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیستم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با هفدهم ژوئن 2006 میلادی .

روزجهاد سازندگی :
 


در چنین روزی در سال 1358حضرت امام خمینی (ره) فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر کردند . این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در جهت عمران و آبادانی نقاط محروم و دورافتاده کشور گام برداشت و در این زمینه منشا خیرات فراوانی شد .
حضرت امام خمینی در سال 1361 در جمع جهاد گران و در چنین  روزی با تجلیل از جهادگران تصریح کردند :  
« این جوانان جهادگرند که بذر انقلاب را در دل هر روستایی می‌کارند و با آبادانی مناطق محروم است که هر روستایی و شهری محروم، سربازی می‌شود پاسدار انقلاب اصیل اسلامی خویش؛ ... باید اعتراف کرد که اینان بزرگترین آبرو را به انقلاب اسلامی خود داده‌اند و با تعهد به اسلام و ایمان به خدای تعالی در این راه بهترین نمونه و الگویی برای همه جوانان مسلمان و متعهد اسلامی گردیدند... من هر گاه از نزدیک با جوانان پرشور و پرتحرک جهادسازندگی مواجه می شوم و یا در وسایل ارتباط جمعی آثار ارزنده فرهنگی و عمرانی آنان را شنیده و یا می‌بینم، از دل برای موفقیت و سربلندی آنان دعا می‌کنم. آفرین بر شما که اینگونه به اسلام و انقلاب اسلامی آبرو دادید. » 

دو  عملیات در یک روز :
 


در چنین روزی در سال 1366 ه ش عملیات فتح شش در منطقه عمومی شمال اربیل عراق آغاز شد . همچنین عملیات نصر 3 در همین روز در سال 1366 در جنوب دهلران آغاز گردید .

در گذشت آیت الله  خوانساری :
 در چنین روزی در سال 1405 ه ق حضرت آیت الله حاج سید احمد خوانساری از فقها و علمای برجسته جهان تشیع دار فانی را وداع گفتند .

برگزاری نخستین نمایشگاه ارتباطات    :
در چنین روزی در سال 1369 میلادی نخستین نمایشگاه بین المللی  ارتباطات در تهران آغاز شد .

آزمایش نخستین بمب  اتمی :

 


در چنین روزی در سال 1945 آمریکا برای نخستین بار درتاریخ نخستین بمب اتمی را در کشور خود آزمایش کرد . بعدها آمریکا از این وسیله هسته ای در جنگ استفاده کردند .
در هشتم دسامبر سال 1941 آمریکا و انگلستان به ژاپن اعلان جنگ دادند و از آنجا که آلمان ، ایتالیا و ژاپن در سپتامبر 1940 پیمان سه جانبه ای در مورد همکاری در نبرد در صورت حمله دشمن به هریک از سه کشور امضا کرده بودند ، هیتلر نیز در 11 دسامبر به آمریکا اعلان جنگ کرد . بین سال های 1940 و1941، ژاپن با انجام یک سری اعمال نظامی، بر خی کشور های منطقه را به اشغال خود در آورد . اما در همین زمان تجاوز وسیع ژاپن در خاور دور در ماه مه سال 1942 ، بوسیله ناوگان متفقین در هم شکسته شد . نیروی در یایی آمریکا هم در هفتم اوت 1942 در کانال "گودال " واقع در سالومون پیاده شدند . در هشتم آوریل 1942 نخستین حمله هوایی ناگهانی به  شهر توکیو به وسیله بمب افکن های متوسط آمریکایی صورت گرفت . در بین  سالهای 1943و 1944 نیروهای آمریکایی با تفوق بر ژاپن این کشور رابه دو نیم تقسیم کردند .درهمین زمان و در  حین جنگ جهانی دوم دانشمندان آلمانی از جمله انیشتن ، تحقیقات گسترده ای را درباره انرژی هسته ای آغاز کرده بودند.  انریکو فرمی و آلبرت انیشتن  با احتمال خطر بکار گیری انرژی هسته ای توسط هیتلر ،  با فرار از دست نازی ها در آلمان در آمریکا تحقیقات اتمی خود را پایه ریزی کردند . تحقیقات این دو دانشمند در زمینه انرژی هسته نتایج علمی فراوانی را در پی داشت ، اما جنگ افروزان نه تنها به یافته های علمی آنان توجهی نکردند بلکه این انرژی عظیم را صرف تولید سلاحهای  کشتار جمعی کردند .
 سرانجام در ژوییه سال 1945 پس از پنج سال تلاش شبانه روزی نخستین بمب  در حضور یکصد نفر از دانشمندان در صحرای آلاموگودور در جنوب غربی ایات متحده آزمایش  شد . پس از آزمایش موفقیت آمیز این بمب ،  بمب اتمی اصلی برروی مردم  شهر هیرو شیما  در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح چنین روزی در سال 1945 میلادی منفجر شد  . این بمب دارای قدرتی معادل بیست هزار تن ماده منفجری تی ان تی بود و مستقیما شصت هزار نفر را کشت و صد هزار نفر را زخمی کرد و تمام شهر هیر و شمیا را با خاک یکسان نمود . دو روز بعد بر اساس  کنوانسوین یالتا شوروی به ژاپن اعلان جنگ داد و به مرز های منچوری حمله برد و در نهم اوت نیز دومین بمب بر روی ناکازاکی منفجر شد . ژاپنی ها پس از این اتفاقات مهیب در چهاردهم اوت همان سال شرایط پیشنهادی متفقین را پذیرفتند و در دوم دسامبر سال 1945 سند تسلیم بلا شرط را امضا کردند .

رو زهمبستگی با آفریقای جنوبی علیه نژاد پرستی :
 


همه ساله چنین روزی به عنوان روز همبستگی جهانی با مبارزات ردم آفریقای جنوبی علیه نژاد پرستان  گرانمی داشته می شود .  آپارتاید و راسیسم امروزه به عنوان دو واژه متداول در فرهنگ علوم سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد . نژاد پرستی امروزه به حالتی اطلاق می گردد  که طی آن یک گروه  خود را به لحاظ نژاد ، زبان ، و یا رنگ پوست بر سایر اقوام برتر بدانند . سیاست آپارتاید اگر به کنه معنا  مورد بررسی قرار گیرد،  به اندازه دوران بشریت عمر دارد چرا که از دیر باز سیاهان تنها به دلیل تیره بودن رنگ پوستشان برده سفید پوستان بوده اند . دین اسلام از همان ابتدا با این شیوه مبارزه کرد و متقی ترین مردم نزد پروردگار را گرامی ترین  آنان می دانست .  بلال حبشی در صدر اسلام موید این مطلب است . اما سیاست آپارتاید به معنای جدید آن از  سال 1947 میلادی از سوی حزب ناسیونالیست آفریقای جنوبی آغاز شد . برتری نژادی از سوی هیتلر هم موجبات دو جنگ جهانی را فراهم آورد . امروزه مساله نژاد پرستی به عنوان رایج ترین بحث در میان اقوام اروپایی و آمریکایی مطرح است . نظام آپارتاید به مفهوم جداسازی سیاه پوستان از سفید پوستان در آفریقای جنوبی ، سرانجام پس از سالها مبارزه در هفدهم ژوئن 1991 میلادی از سوی پارلمان آفریقای جنوبی لغو شد .  

تولد استن لورل :
در چنین روزی رد سال 1895 میلادی استن لورل کدین مشهور آمریکایی به دنیا آمد . او به همراه همکارش مجموعه آثار زیبایی را خلق کرده است که در جهان طنز ی نظیر تلقی    می شود . الیور هاردی هم بازی او نیز در سال 1892 میلادی   متولد شد . وی که یکی از نوابغ سینمای طنز در جان است به همراه زوج هنری خود استلی لورل توانست در چندین فیلم سینمایی از خود کاراکتری خلق نماید و  بینندگان آثارش را با لبی خندان از سالن های سینما به بیرون بفرستد  .

تولد جان هاوارد گریفین :
در چنین روزی در سال 1920میلادی گریفین نویسنده و عکاس مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . «سیاه شبیه من»  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جویس کارول اوتس :
 


در چنین روزی در سال 1938 میلادی جویس کارول اوتس یکی از مشهورترین نویسندگان آمریکایی به دنیاآمد . جویس کارول اوتس" نویسنده آمریکایی و از غول های ادبیات جهان است که تاکنون جوایز متعددی را دریافت داشته است . وی  در نیویورک بزرگ شد . زمانی که اودانشجوی  دانشگاه سیراکوس  بود ،  توانست جایزه مهم مادموزال را در رشته داستان از آن خود سازد . وی  دانشنامه فوق لیسانس خود رادر رشته ادبیات  با درجه ممتاز از دانشگاه ویسکانسون اخذ کرد و در سال 1968 تدریس در دانشگاه وینسدور را آغاز نمود . اوتس  در سال 1978 برای تدریس رشته ادبیات خلاقه در دانشگاه پریننستون راهی نیوجرسی شد و در همان جا به عنوان استاد ممتاز در علوم انسانی معرفی گردید . جویس کارول اوتس به عنوان نویسنده  شناخته شده عصر ما ، بسیاری از مهم ترین و بحث انگیز ترین داستانهای سالهای پایانی قرن بیستم را  نگاشته است . رمان "آنها را " در سال 1970 جایزه کتاب ملی آمریکا را از  آن خود کرد . رمان "تلخ است چراکه قلب من است " نیز داستانی است عاشقانه  برای  جوان تر ها . "آب سیاه " داستانی ست که بر اساس  رسوایی کندی چاپاک دیک نگاشته شده است . این کتاب در فهرست نامزد های جایزه معتبر پولیتزر ادبی قرار گرفت . اگرچه اوتس به عنوان نویسنده ای جدی در جهان ادبیات شناخته شده است اما رمان هایش طیف وسیعی از خوانندگان را در   بر می گیرند . کتاب " ما مولوانی هستیم"  او توانست رتبه نخست فروش را در پرفروش ترین های نیویورک تایمز از آن خود کند . " ایمان یک نویسنده : زندگی ، مهارت هنر "، ( غیر داستانی ) ، "رینارد کوچولو کجاست "(داستان کودکان ) ، "چشمان سبز "( رمان ) ، "دختر خال کوبی شده" ( رمان ) ، "باغی از شادمانی های زمینی "( رمان ) و " آوارهای کوچک و دیگر داستان ها" ( مجموعه داستان ) از جمله آخرین کتاب های منتشره او در سال جاری میلادی است .

کمونیسم در لیتوانی :
در چنین روزی در سال 1940 میلادی درلیتوانی دولت کمونیست به حکومت نشست .

نخستین زن در فضا :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی والنتینا ترشکوا نخستین زنی شد که در فضا به پرواز در آمد . وی با سفینه وستوک شش به فضا پرتاب شد .

یلتسین رییس جمهور :
در چنین روزی در سال 1991 میلاید برویس یلتسین به عنوان رییس جمهور انتخابی روسیه در این کشور آغاز به کار کرد .


 

منبع: خبرگزاری مهر

58/03/27

گزارش رسانه‌های بیگانه از آخرین تحولات مرزی ایران و عراق . القبس : عراق در حمایت از خواسته‌های اعراب ساكن ایران مبنی بر خودمختاری دست به اقدام نظام علیه ایران زده است . رویتر : عراق نیروهای خود را در امتداد مرز با خوزستان تقویت كرد . آسوشیتدپرس : ایران و عراق به بسیج سربازان در طول مرزهای خود پرداخته‌اند . ادامه جنگ تبلیغاتی شدید رسانه‌های عراقی علیه ایران .

وزیر اطلاعات عراق : بحرین عربی است و هیچ ادعایی در مورد آن وارد نیست ، عراق در صدد است هویت عربی سراسر نواحی عربی را حفظ كند .وزیر اطلاعات عراق : بحرین عربی است و هیچ ادعایی در مورد آن وارد نیست ، عراق در صدد است هویت عربی سراسر نواحی عربی را حفظ كند .

راهپیمایی و تشكیل جلسه سخنرانی در نهضت آباد اهواز در محكومیت اقدامات ضد انقلاب اسلامی دولت بعثی عراق و در پشتیبانی از امام خمینی و دولت جمهوری اسلامی . 

انتشار پیام آیت الله سید محمد باقر صدر رهبر شیعیان عراق به ملت ایران در گرماگرم پیروزی انقلاب اسلامی در روزنامه كیهان با تأكید بر نقش ایمان مذهبی و پیروی مردم از رهبری دینی در پیروزی مبارزات ملت ایران .

اطلاعیه “ حركت انقلاب اسلامی عراق “ در تشریح اقدامات دولت بعثی عراق برای مقابله با انقلاب اسلامی با اشاره به اعلامیه حزب بعث تحت عنوان “ آنچه كه یك بعثی باید بداند “ .

گزارش مفصل حزب دمكرات كردستان عراق ( قیاده موقت ) درباره درگیری‌های عناصر این حزب با نیروهای نظامی عراق در مناطق مختلف كردستان عراق از ابتدای ماه گذشته تا پنجم ماه جاری .

گزارش روزنامه اطلاعات از فعالیت وابستگان به رژیم گذشته از جمله نصرتی ( رئیس پیشین ساواك سنندج ) ، پالیزبان ، قیاده موقت ( بارزانی‌ها ) و اویسی در نوار مرزی ایران و عراق ؛ پیش‌بینی روزنامه فایننشال تایمز درباره تغییرات قریب الوقوع در سطح رهبری عراق .

اعلام حمایت عزالدین حسینی از آرمان و خواسته‌های حزب جمهوری خلق مسلمان ایران و رد كنفرانس سنندج ؛ تظاهرات دیپلمه‌ها و فارغ التحصیلان بیكار در خیابان‌های سنندج با شعار زنده باد شاه ؛ گزارش خبرگزاری پارس از گسترش فساد ، عرضه مشروبات الكلی و مواد مخدر در معابر عمومی سنندج و بی‌توجهی مسئولین .

انتشار نامه سرگشاده انجمن اسلامی فرهنگیان مریوان خطاب به گردانندگان نشریه پیكار ( ارگان سازمان كمونیستی پیكار در راه آزادی طبقه كارگر ) و محكومیت نقش این نشریه در شایعه‌پراكنی و تحریف اخبار و حقایق كردستان .

ادامة تلاش سازمان مجاهدین خلق برای تحت الشعاع قرار دادن موضوع جاسوسی محمدرضا سعادتی و انتشار نامه همسر وی مبنی بر اینكه اعترافات سعادتی ( منتشر شده توسط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) در زیر شكنجه گرفته شده است .

انتشار بیانیه مفصل نهضت آزادی با عنوان “ تحلیلی از شرایط امروزی انقلاب اسلامی ایران و نقده نیروهای درون انقلاب ” و تجزیه و تحلیل فتنه‌های راست و چپ در كردستان ، گنبد ، خوزستان ، عدم قاطعیت گردانندگان امور ، تفرقه در مراجع قدرت ، علل سرعت گرفتن انقلاب و نارسایی‌های آن ، نیروهای مؤثر بر انقلاب و پیشنهادهایی برای هماهنگی بین رهبری ، شورای انقلاب و دولت . 

مخالف فرمانده ژاندارمری كل كشور با قرار دادن اقلام مورد نیاز سپاه در اختیار این ارگان و احاله آن به صورت جلسه نمایندگان نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح كه طبق آن نیازمندی‌های سپاه باید توسط اداره چهارم ستاد ارتش برآورده شود .

بیانات امام خمینی در جمع گروهی از مردم تهران ، اصفهان و عشایر كرد در رد مجلس مؤسسان و آخرین تصمیمات متخذه درباره تشكیل مجلس خبرگان قانون اساسی .

گزارش خبرگزاری فرانسه از اعلام پشتیبانی كنگره فوق‌العاده اعضای فرماندهی انقلاب لیبی و رهبران سازمان‌های فلسطین از انقلاب ایران در برابر امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها .

روزنامه الحوادث چاپ بیروت : آمریكا خود را برای یك نبرد قاطع و سرنوشت‌ساز در پاییز و زمستان امسال آماده می‌كند . طرح‌ریزان استراتژی آمریكا از مسئله كردها به عنوان عامل انفجار استفاده كردند و به این نتیجه رسیدند كه این عامل نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد لذا حریق مورد نظر در خلیج فارس براساس برخورد بین ایران و عراق پی‌ریزی شده است .

60/03/27
آزاد شدن منطقه سوق‌الجیشی دهلاویه.
64/03/27
عملیات ظفر 1

محكومیت ایران از سوی 158 نماینده پارلمان انگلیس مبنی بر تداوم بی‌حرمتی به حقوق بشر و اعدام (10300) ایرانی طبق لیستی كه سازمان مجاهدین خلق منتشر ساخته.

65/03/27
انهدام پایگاه سازمان منافقین واقع در شهر كهریزه توسط خلبانان ایرانی

انستیو مطالعات استراتژیك لندن اشاره كرد كه چین در ماه مارس 1985 با فروش معاول 06/1 میلیارد دلار تسلیحات از جمله 14 فروند جت شناسایی جی 60- 200 دستگاه تانك تی59 – سلاح ضدتانك، موشك‌انداز و موشكهای زمین به هوا به ایران موافقت كرد.

66/03/27
آغاز عملیات فتح 6 در منطقه عمومی شمال اربیل عراق

آغاز عملیات نصر 3 در جنوب دهلران

دیدار صدام با قائم مقام وزارت خارجه شوروی (یوری ورنتسف)

میانجیگری گسترده شوروی بین ایران و عراق برای پایان جنگ

دیدار هاشمی رفسنجانی با وزیر خارجه ژاپن

 

Logo
https://old.aviny.com/News/85/03/27/01.aspx?&mode=print