ساخت يكی از بزرگترين موزه‌های هنر اسلامی در دوحه

ايو مينگ پی، مهندس آمريكايی چيني‌الاصل در حال اتمام ساخت موزه بزرگ هنر‌های اسلامی در دوحه قطر است. وی مهندسی بنای هرمی موزه لوور و موزه جديد هنر معاصر لوكزامبورگ را نيز به عهده داشته است.

وی موفق شد كه اين موزه را به منظور مجزا كردن آن از هتل‌ها و مغازه‌ها در يك جزيره مصنوعی و در ارتفاع 60 متری دريا در دوحه بسازد. ايو مينگ پی، برای ساخت اين موزه به تحقيق در جوهره معماری اسلامی پرداخته است و اين پژوهش به دليل وجود تنوع هنر اسلامی در جهان، از كردوا(در اسپانيا) گرفته تا سمرقند تلاش بسياری را مي‌طلبيده است.

اين موزه در ظاهر از تركيب اشكال هندسی ساده كه در داخل يكديگر قرار گرفته و در نتيجه يك مناره را به‌وجود می آورند، شكل گرفته است. بازی نور و سايه كه به‌وسيله نور خورشيد در خليج ايجاد مي‌شود نيز از ديگر زيبايي‌های اين موزه است.

قطعات بسيار ديدنی اين مجموعه گواهی است بر تمدنی بسيار غنی و متنوع از سه قاره و سيزده قرن گذشته، يعنی از قرن هفتم تا بيست و يكم؛ سراميك‌های ناب، گلدان‌های شيشه‌ای، ادعيه حكاكی شده بر روی زمرد، دعای حكاكی شده بر روی سنگ يشم كه از هند آورده شده است، يك شيپور شكار از عاج فيل كه از ايتاليا آمده است، غزال برنزی بسيار زيبا از شهر كردوا‌‌‌‌‌ی اسپانيا كه برای يك چشمه استفاده مي‌شده است، ظروف طلا، شمشير خميده‌ی حكاكی شده از تركيه و اسطرلابی بسيار زيبا و .... .

گفتنی است، در بلژيك نيز به هنرهای اسلامی اهميت داده مي‌شود. آن كاهن، مدير برنامه‌های جشن پنجاه سالگی موزه در تلاش است تا اعتباری را برای گشايش سالن هنرهای اسلامی در موزه خود تأمين نمايد.

در بلژيك نيز مانند فرانسه، ضرورت آگاه سازی نسل‌های مهاجر از هنر رويايی سرزمين‌های مادری آنها و پر‌كردن شكاف فرهنگی ميان اين دو كشور و اسلام، كاملاّ محسوس است. نمايشگاه «از كردو تا سمرقند، شاهكار موزه جديد هنر اسلامی دوحه» تا 26 ژوئن در موزه لوور برپاست.

لازم به ذكر است كه موزه هنرهای اسلامی دوحه 30 ژوئن افتتاح خواهد شد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Logo
https://old.aviny.com/News/85/03/23/03.aspx?&mode=print