شهید آوینی

 

امروز سه شنبه شانزدهم خرداد سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با نهم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با ششم ژوئن 2006میلادی .

مراسم باشکوه تشییع پیکرمطهرحضرت امام خمینی (ره) :
در چنین روزی در سال 1368 ه ش در مراسمی باشکوه  ، بزرگترین تشییع پیکر تاریخ برگزار شد . در این آیین مردم داغدار ایران اسلامی پس از نماز گزاردن بر پیکر امام خمینی ره پیکر مطهر ایشان را تا محل بهشت زهرا تشییع کردند . این آیین  به حدی باشکوه بود که بسیاری از رسانه های غربی از آن به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ یاد کردند .

تولد میرزا شرف جهان قزوینی : 
درچنین روزی درسال 912هجری قمری ، میرزا شرف جهان قزوینی ازشاعران ایرانی به دنیا آمد. وی درحوزه ادبیات آثار زیبایی ازجمله غزلیات در خور توجهی خلق کرده است که در نوع   خود کم نظیر است .

درگذشت ادیب الممالک :
درچنین روزی در  سال 1336هجری قمری  ادیب الممالک فراهانی  شاعر و نویسنده معاصر دار فانی را ودا ع گفت . ادیب الممالک فراهانی در سال 1277 ه ق دیده به جهان گشود . وی از شاعران برجسته  قرن سیزدهم و صدر مشروطیت است و در دوره تجدید حیات ادبی که از نشاط اصفهانی آغاز می شود بر غالب شعرای این دوره تفوق دارد  . او در تبریز روزنامه ادب را منتشر می کرد و در سال 1318 به قفقاز سفر کرد . وی در شعبان 1324 ه ق به سردبیری روزنامه مجلس برگزیده شد . او در علوم مختلف زمان خود از جمله تاریخ ، حکمت ، ریاضیات ، نجوم ، رمل و  کف شناسی   استاد و متبحر بود و به زبان های روسی ، کلدانی ، ترکی و پهلوی و تاحدودی نیز انگلیسی و فرانسه آشنایی داشت . از ادیب الممالک فراهانی  یک دیوان شعر بر جای مانده است . وی را در مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی در ری به خاک سپرده اند .    
تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان :
 

در چنین روزی در سال 1982 میلادی رژیم صهیونیستی حمله خود را به کشور لبنان آغاز کرد . این رژیم به همراه نیروی نظامی خود بخش هایی از لبنان را به اشغال خود در آورد . در این حمله بیش از سی هزار نفر از نظامیان رژیم صهیونیستی  لنبنان را مورد تهاجم نظامی خویش قرار دادند . در این میان رژیم صهیونیستی بخش جنوب لبنان را به اشغال خود در آورد .  پس از این بود که حزب الله لبنان به عنوان یک نیروی جهادی ابتکار عمل را در دست گرفت و شروع به مبارزه با اشغالگران پرداخت . حزب الله لبنان  یک جریان اسلام گرایانه جهادى است که پیدایش آن به‏سال 1361 باز مى‏گردد. در این سال نظامیان رژیم صهیونیستی ، دومین پایتخت‏عربى یعنى بیروت را نیز به تصرف خود درآوردند . اما این اشغال خود تبدیل به نقطه عطفى براى پیدایش حرکتى‏شیعى شد که هدفش مبارزه با اشغالگران تا آزادى کامل سرزمین‏هاى‏اشغالى براساس شعار پیروزى خون بر شمشیر، بود. حرکتى به نام "‏حزب الله"  که با ماهیتى کاملا جدید و نشات یافته از اسلام و انقلاب‏اسلامى ایران در جامعه لبنان شکل گرفت.    جنبشى که رژیم صهیونیستى را نامشروع مى‏داند و مبارزه تاآزادى کامل وطن و اراضى اعراب را در سرلوحه اولویتهاى خود قرارداده است. در همین زمان لبنان شاهد اولین عقب نشینى ارتش رژیم صهیونیستی  بود و نیروهاى غاصب صهیونیست‏ بسیارى از مناطق اشغالى لبنان راتخلیه کرده و در جنوب لبنان یا به اصطلاح خود کمربند امنیتى‏مستقر شدند. دشمن در خیال خام خود چنین مى‏پنداشت که دیگر مسئله تمام شده ‏و شعله مقاومت‏خیلى زود خاموش مى‏گردد. اما زهى خیال باطل که‏مادامى که اشغال و اشغالگرى باشد مقاومت نیز خواهد بود. اندک‏زمانى بعد گروههاى شهادت طلب یکى پس از دیگرى شکل گرفتند و آن‏چنان آتشى بر خرمن دشمن افکندند که شعله‏هایش دامان غاصبان راسوزاند و نورش چشم همگان را خیره ساخت. با اجراى چند عملیات شهادت طلبانه که منجر به وارد آمدن‏خسارات و تلفات بسیار سنگینى به نازى مسلکان تل آویو گشت، تمام‏مردم لبنان و حتى کشورهاى منطقه و جهان این جنبش ضد صهیونیستى‏و مبارزات خستگى‏ناپذیرش را مورد تایید قرار دادند و پس از مدتى‏جامعه تکه تکه لبنان که با وجود آن همه گروههاى مختلف مذهبى،ملى و سیاسى از نوعى تفرقه و پراکندگى رنج مى‏برد، حول محور حزب‏الله و مقاومت در برابر صهیونیست‏ها گرد هم آمدند و همگى با این‏جنبش همنوا شدند. اینک حزب الله با ده نماینده در پارلمان لبنان، حضورى فعال‏در صحنه سیاست این کشور دارد و به عنوان یکى از نقاط مهم حیات‏سیاسى و اجتماعى لبنان به شمار مى‏رود. اما در زمینه عرضه دین‏به مردم، حزب الله از خط مشى خاصى پیروى مى‏کند. این جنبش‏مى‏خواهد براساس عقل و منطق، درکى صحیح نسبت‏به مسائل مذهبى به‏مردم ارائه دهد و به جوامع بشرى ثابت کند که اسلام مى‏تواند براى‏ابناء بشر حتى با وجود تنوع و تعدد ملیت‏ها و فرهنگهایشان، حق وعدالت را به ارمغان آورد. اسلام حزب الله، اسلامى است مخالف با ظلم، ستم، رذالت، خفت وخوارى و استعمار و استبداد. اسلام حزب الله نه ظلم مى‏کند و نه‏ظلم مى‏پذیرد. از جنگ میان ملتها نفرت دارد و معتقد است که‏انسانها مى‏توانند براساس اصل احترام متقابل با یکدیگر همزیستى‏مسالمت‏آمیز داشته ولى با این حال اسلام حزب الله وقتى از سوى‏اجانب مورد حمله قرار مى‏گیرد، دفاع را حق مشروع خود مى‏داند.رسالت‏حزب الله ایجاد امنیت، عدالت و صلح و آرامش براى تمام‏مردم است. 
(به نقل از نداى مقاومت وابسته به حزب الله لبنان )

روز ملی سوئد :
همه ساله چنین روزی به عنوان رو زملی سوئد دراین کشور گرامی داشته می شود .   

تولد پیر کرنی :
در چنین روزی در سال 1606 میلادی پیر کرنی یکی از برجسته ترین نویسندگان و نمایشنامه نویسان فرانسوی به دنیا آمد .هوراس عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد الکساندر سرگئیویچ :
در چنین روزی در سال 1799 میلادی الکساندر سرگئی ویچ یکی از برجسته ترین شاعران روس دیده به جهان گشود . وی بنیانگذار شعر جدید روسیه به شمار  می رود.

تولدالکساندر پوشکین :
در چنین روزی در سال 1799 میلادی الکساندر پوشکین نویسنده مشهور روس به دنیا آمد . اوژن اونگن عنوان مهمترین اثر اوست . پوشکین شاعر و نویسنده بزرگ روس در مسکو به دنیا آمد . وی مدتی وارد وزارت امورخارجه روسیه شد و با سرودن قصیده ای درباره آزادی به تبعید محکوم شد . بوریس گودنف ، تاریخ شورش بوکاچف ، دختر سروان ، کولی ها و دوبرفسکی عناوین مهمترین آثار  اویند.

تولد کارل اف براون : 
در چنین روزی ذدر سال 1850 میلادی براون دانشمند آمریکایی متولد شد . وی در حوزه ارتباطات  بی سیم دست به کشفیات فراوانی زد . او درهمین حوزه موفق به در یافت جایزه نوبل به سال 1909 گردید .

تولد توماس مان :
در چنین روزی  در سال 1875 میلادی توماس مان نویسنده مشهور آلمانی دیده جهان گشود . کوه جادو  عنوان مهمترین اثر اوست  . وی به سال 1929 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . توماس مان نویسنده آلمانی در دانشگاه مونیخ هنر و ادبیات آموخت و در دوران جوانی دست به نگارش کتب مختلفی زد . بودن بروکس نخستین اثر اوست که برای او شهرت فوق العاده ای به دنیال آورد . با روی کار آمدن نازی در آلمان ، وی به سال 1933 میلادی این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت . وی در این کشور دو کتاب به نامهای دکتر فاستوس و گناهکار مقدس را به رشته تحریر در آورد  . اونویسنده ای  رئالیست بود و در نوشته های خود  به تحلیل وضعیت اجتماعی و روانی شخصیت هایش می پرداخت  .

تولد دوروتی  هیوارد :
در چنین روزی در سال 1890 میلادی هیوارد نمایشنامه نویس مشهور آمریکایی به دنیا آمد . پورجی عنوان مهمترین اثر اوست .

روز دی دِی :
همه ساله چنین روزی به عنوان  روز دی دِی در فرانسه گرامی داشته می شود . در این روز در سال 1944 میلادی  در میانه جنگ جهانی دوم حمله نیروهای  نازی به فرانسه آغاز شد . بر همین اساس در این کشور بیش از یکصد و پنجاه هزار نیروی نازی وارد نرماندی فرانسه شدند و این کشور را تقریبا به اشغال خود در آوردند .

آغازجنگ شش روزه :
 


در چنین روزی در سال 1967 میلادی جنگ شش روزه میان اعراب  و رژیم صهیونیستی رسما آغاز شد . در نتیجه این جنگ  رژیم صهیونیستی بخش شرقی بیت المقدس را نیز اشغال کرد .در سال 1969 صهیونیست ها در اقدامی اهانت آمیز مسجد الاقصی را به آتش کشیدند که خشم ملتها ی مسلمان را به همراه داشت

منبع:خبرگزاری مهر

58/3/16

امضای توافقنامه 8 ماده‌ای بین مدنی استاندار خوزستان و آیت الله شبیر خاقانی ؛ قرائت توافقنامه در جمع متحصنین مسجد امام صادق ( ع ) و اعتراض آنها به مفاد توافقنامه و تأكید بر اینكه تا آزادی اسرای عرب و خروج پاسداران از شهر به تحصن ادامه خواهند داد .

اطلاعیه دادستان انقلاب اسلامی خوزستان و درخواست از اعضا و همكاران ساواك منحله استان جهت مراجعه به ادارات و سازمان‌های مربوطه و اعلام استعفا از ساواك .

تفسیر روزنامه مردم ( ارگان حزب توده ) از اوضاع خوزستان : تا خودمختاری اداری و فرهنگی خلق عرب در چارچوب حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران تأمین نگردد ، زمینه برای توطئه و تحریك وجود خواهد داشت .

بررسی مسائل سقز در جلسه‌ای با حضور گروه‌های سیاسی و بعضی از مسئولان این شهر و توافق در مورد اخذ سلاح‌های تفنگ‌چي‌های محمد صدیق جاف ، آماده‌سازی مقدمات انتخابات شورای شهر ، عدم دخالت كُردهای عراقی در كردستان ایران و انحلال كمیسیون پنج نفری شهر .

نماینده وزیر كشور در گنبد كاووس دربارة چگونگی برقراری حاكمیت دولت در منطقه و به دست گرفتن ابتكار عمل در تشكیل شوراها و مقابله با تحركات كانون‌های وابسته به گروه‌های چپ غیر مذهبی ، دو اطلاعیه انتشار داد .

تشكیل جلسه هیئت دولت با شركت تیمسار فربد رئیس ستاد ارتش و گزارش وی از حوادث 24 ساعت اخیر مرز ایران و عراق و تجاوز هواپیماهای عراق به خاك ایران و تأكید بر تقویت نیروهای ارتش در مناطق حمله شده .

اظهارات فرماندار سردشت دربارة بمباران روستاهای مرزی ایران توسط هواپیماهای عراقی ؛ گزارش و تفسیر رادیو لندن از علل و چگونگی بمباران دهكده‌های ایرانی و میزان خسارات جانی و مالی .

اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق ایران دربارة نحوه تشكیل مجلس بررسی قانون اساسی و ارائه پیشنهادهایی از جمله دعوت از نمایندگان گروه‌های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، قومی و نژادی ، شوراهای مردمی یا انتخابات عمومی سراسری و همچنین انتقاد از نابساماني‌ها ، سانسور رادیو تلویزیون ، زندان و شكنجه انقلابیون و محدودیت برای نویسندگان .

مصاحبه مطبوعاتی اعضای هیئت اجرائیة حزب كارگران سوسیالیست در خصوص دستگیری 9 نفر از اعضای این حزب در اهواز ، موضع این حزب درباره وقایع خرمشهر و تشریح اقداماتی كه برای دفاع از حق دستگیر شدگان و احزاب سیاسی انجام خواهند داد .

تلفنگرام قرارگاه مركزی سیا در واشنگتن به قرارگاه سیا در تهران و اعتراف به ضعف اطلاعاتی آمریكا از اوضاع كنونی ایران و تأكید بر ضرورت دستیابی به اطلاعات بیشتر دربارة جریان امور و همچنین چگونگی ارتباط و همكاری با حسن شریعتمداری و خسرو قشقایی .

گزارش سفارت آمریكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور با عنوان “ میانه‌روها علیه انقلاب اسلامی “ و تشریح مواضع سیروس الهی استاد دانشگاه ملی در دیدار مأمور سفارت درباره تلاش میانه‌روها برای كسب قدرت ، اهمیت نقش ارتش و شریعتمداری در مبارزه علیه امام خمینی .

تحلیل رادیو مسكو با عنوان “ نقشه‌های آمریكا برای سرنگونی دولت جدید ایران “ .
60/3/16
دادستان كل انقلاب با گروههای مسلح اتمام حجت كرد.
64/3/16
اظهارات سفیر كویت در مسكو در دیدار با سفیر ایران در مسكو: ابرقدرتها نخواهند گذاشت این جنگ به نفع هیچكدام از دو طرف تمام شودو با دخالت نظامی خود تعادل را حفظ خواهند كرد.

اگر جمهوری اسلامی نگران امنیت دراز مدت خود با عراق است ما كشورهای خلیج پس از رعایت آتش بس هرگونه امنیت را كه بخواهید برایتان مهیا مي‌كنمی و با عراق هم چنانچه درگیری را شروع كند همانند یاغی رفتار خواهد شد. (سفیر كویت جزء هیئت هفت گانه عرب مقیم مسكو است).

طارق عزیز همكاری شوروی در جهت اجرای پروژه‌های اقتصادی متعدد، پرداخت وام بلندمدت به عراق و موافقت با تحویل سیستمهای تسلیحاتی جدید، منجمله موشكهای پیشرفته زمین به زمین و مهمات هوا به زمین را فاش كرد.
66/3/16
تشكیل اجلاس شورای همكاری خلیج فارس

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo