شهید آوینی

 

امروز دوشنبه هشتم خرداد ماه سال 1385 هجری شمسی مقارن است با اول جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم می 2006 میلادی.

رحلت حضرت محمد مصطفی ( ص ) به روایت تاریخ میلادی : 

بنا به تاریخ میلادی حضرت محمد مصطفی ( ص ) پیامبربزرگ مسلمانان جهان درچنین روزی درسال 632 میلادی ، به دیدارحق شتافتند . بنا به تاریخ میلادی درچنین روزی درسال570 میلادی نیزدین اسلام درمکه مکرمه به عنوان دین رسمی مورد تبلیغ قرار گرفت .
حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف، درمکه دیده به جهان گشود. مشیت خداوندگارجهان براین حکم قرارگرفت که این کودک به هنگام ولادت ازمحبت پدر محروم بماند. آن حضرت تنها شش سال داشت که مادرش آمنه را نیزازدست داد. رسول اکرم (ص) تاهشت سالگى تحت سرپرستى عبدالمطلب، پدربزگش بود وپس ازرحلت وی درخانه عمویش ابوطالب زندگی را ادامه داد . آن حضرت درسیزده سالگى به همراه عمویش ، ابوطالب به  شام رفت . در همین سفر بود که شخصیت منحصر به فرد و امانتدارى خود را نشان داد.  ایشان در سن بیست و پنج سالگی   با خدیجه دخترچهل ساله خویلد از زنان ثروتمند مکه ازدواج کرد. محمد(ص ) ،  در میان مردم مکه همواره به امانتدارى و صداقت مشهوربود  تا آنجا که همه، او را محمد امین می خواندند.در همین سال ها بود که با نصب حجرالاسود و به منظور جلوگیرى از فتنه و آشوب بین قبایل  تدبیر خویش را به منصه ظهور نشاند و با شرکت در انجمن جوانمردان مکه  ، پیمان "حلف الفضول" را برای حمایت ازبی پناهان و غریبان  منعقد ساخت . طهارت رفتار و گفتار ،  درستکارى و پرهیز از شرک ،  بی اعتنایى به مظاهر دنیوى و اندیشیدن مداوم  در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.آن  حضرت درخلوتگاه همیشگی خود ، غار حرا،   به پیامبرى برانگیخته شد.  دعوت ایشان  تا سه سال مخفیانه بود. پس از این مدت، آن حضرت رسالت خود را  با دعوت  بستگان خویش  آغاز کرد و سپس با دعوت عامه به سوی عموم مردم رفت و همگان را به توحید و پرهیز از شرک  فرا خواند .در همین دوران  سران قریش و بندگان زر و زور و تزویر که موقعیت خود را با حضور محمد ص در خطر می دیدند ، مخالفت با آن حضرت  را آغاز کردند و به آزار ایشان  پرداختند. حضرت محمد(ص ) در مدت سیزده سال در مکه، با همه آزارها و شکنجه هاى مشرکان  مکه ، مقاومت کرد و از مواضع الهى خویش هرگز عقب نشینى ننمود.پس از سیزده سال تبلیغ در مکه، آن حضرت ناچار به هجرت شد.پس از هجرت به یثرب که بعدها مدینه النبی نام گرفت زمینه های  مناسبى براى تبلیغ اسلام فراهم شد، هر چند که در این ده سال نیز کفار، مشرکان، منافقان و قبایل یهود، مزاحمت هاى بسیارى براى او ایجاد کردند. در سال دهم هجرت، پس از انجام مراسم حج و ترک مکه و ابلاغ امامت حضرت على بن ابی طالب(ع ) در غدیر خم و اتمام رسالت بزرگ خویش، آن حضرت در بیست و هشتم  صفر سال یازدهم هجرى، رحلت کرد .

اعلام حکم تحریم تنباکو : 
درچنین روزی در  سال 1309 هجری قمری  حکم  آیت الله میرزای شیرازی در باره تحریم تنباکو  اعلام شد . واقعه تنباکو(رژی)  سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1308ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى.
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .  

 امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

تولد اسوالد اسپنگلر :
در چنین روزی در سال 1880 میلادی اسوالد اسپنگلر فیلسوف مشهور آلمانی به دنیا آمد . تشریح غرب عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ترنس هانبوری وایت :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی هانبوری وایت نویسنده مشهور انگلیسی به دنیا آمد .  «انگلستان استخوانهای مرا دارد » عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

زلزله مهیب در روم :
در چنین روزی در سال 526 میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در منطقه آنتواک استراک بیش از دویست و پنجاه هزار انسان جان خود را از دست دادند .

شکست بیزانس :
در چنین روزی در سال 1453 میلادی امپراطوری بیزانس پایان یافت . در این روز محمد دوم قسطنطنیه را به اشغال خود
 در آورد .

تحریم علیه رودزیا :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی سازمان ملل متحد تضمینات و تحریم های خود را در مورد اقلیت سفید پوستان دررودزیا به مرحله اجرا نهاد .

انتخاب یلیتسین به عنوان رییس جمهور روسیه :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی بوریس یلتسین به عنوان رییس جمهور جمهوری فدراتیو روسیه انتخاب شد .

پیروزی سوسیالیست ها :
در چنین روزی در سال حزب سوسیالیت مجارستان در انتخابات مجلس شورای ملی این کشور حائز بیشترین کرسی شد .

 

منبع:خبرگزاری مهر

 

08/3/58

اوج‌گیری بحران در خرمشهر : اعتصاب غذای اعضای كانون فرهنگی ـ نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر متحصن در مسجد جامع ؛ راهپیمایی در خرمشهر به حمایت از اعزام تكاوران به خرمشهر برای برقراری نظم و خلع سلاح عمومی در شهر ؛ حمله عناصر خلق عرب به گمرك خرمشهر و به شهادت رساندن دو پاسدار انقلاب ، اطلاعیه دولت درباره درگیری در گمرك ؛ اعلام وضعیت فوق العاده ؛ محاصره گمرك و نخلستان‌های اطراف شهر توسط پاسداران انقلاب و تكاوران ، تشكیل شورای تأمین شهر با شركت مدنی استاندار ؛ مهلت‌خواهی 24 ساعته نمایندگان شیخ شبیر و سران قابل برای حل قضایا و توافق برای تعویق خلع سلاح عمومی تا روز پنج‌شنبه .

گزارش یونایتدپرس از وقایع امروز خرمشهر : زد و خورد بین نیروهای دولتی با چریك‌های عرب در خرمشهر و اعتصاب 24 روزه كاركنان بندر .

راهپیمایی و تظاهرات در اهواز به حمایت از مدنی استاندار خوزستان ، محكومیت عاملین سوء قصد به حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و هرگونه تجزیه‌طلبی در خوزستان .

وعده آیت الله ربانی شیرازی در مهاباد مبنی بر تشكیل كمیته‌ای مركب از برادران كرد و ترك برای تأمین امنیت شهر نقده ، بازگرداندن آوارگان و پرداخت خسارت به آنان از سوی دولت .

گزارش سفارت آمریكا در جده به وزارت امورخارجه آن كشور در مورد “ اعدام‌ها در ایران “ و بررسی اظهارات احمد سراج مدیر امور سیاسی وزارت امورخارجه درباره اعدام‌ها در ایران و توصیه كاركنان سفارت آمریكا در تهران به اینكه در مورد اعدام‌ها سكوت اختیار كنند .

هشدار دادستان گنبد كاووس در مورد توطئه‌های ضد انقلاب در منطقه برای برافروختن آتش اختلافات میان مردم ، گزارش كیهان از تلاش گروه‌های چپ در تحریك مردم و كارگران به اعتصاب ، فعالیت‌های ستاد مركزی شوراهای تركمن‌صحرا علیه دولت و …

برگزاری كنگره 4 روزة وكلای دادگستری در كاخ دادگستری و عنوان مطالبی علیه نظام جدید توسط شركت كنندگان و سخنرانی وزیران دادگستری ، امور خارجه و مدیر عامل شركت نفت ، قرائت پیام مهندس بازرگان . حسن نزیه از سخنرانان كنگره : اگر ما فكر كنیم تمام مسائل سیاسی ، اقتصادی و قضایی را می‌توانیم در قالب اسلامی بسازیم ، آیات عظام همه می‌دانند این امر در شرایط حاضر نه مقدور است ، نه ممكن و نه مفید .

سخنرانی آیت الله دكتر بهشتی تحت عنوان “ شرح علل نگرانی‌های عمیق امام “ و تشریح فعل و انفعالات سیاسی مشكوكی كه در كشور جریان دارد از جمله اقدامات برخی روشنفكران و لیبرال‌ها در ناتوان نشان دادن دین در اداره كشور و حمله شدید به برخی سخنرانان كنگره وكلای دادگستری .

شروع به كار مراكز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تعدادی از شهرهای كشور و درخواست ستاد مركزی سپاه از مسئولان كمیته‌ها و پاسداران دیگر شهرها جهت مراجعه برای تشكیل ستاد فرماندهی در آن شهرها و تأكید بر این كه كسی بدون مجوز از ستاد فرماندهی سپاه نمی‌تواند تحت نام سپاه فعالیت كند .

انتشار اعلامیه نیروی هوایی جمهوری اسلامی و حمله شدید به گروه‌هایی همچون سازمان چریك‌های فدایی خلق كه تلاش دارند در نیروهای مسلح نفوذ كنند و اعلام اینكه ایدئولوژی ما اسلام ، رهبر ما امام خمینی و دستور العمل زندگی ما قرآن است .

واكنش دكتر یزدی وزیر امور خارجه و داریوش فروهر وزیر كار در مورد سخنان منسوب به آیت الله خلخالی در دوبی در خصوص تغییر نام خلیج فارس به خلیج اسلامی .

تلگرام سرّی قرارگاه سیا در تهران به رئیس سیا در واشنگتن با عنوان “ آخرین اقدامات انجام شده برای نزدیكی با آیت الله شریعتمداری “ و معرفی حسن شریعتمداری جهت برقراری ارتباط .
60/03/08
عملیات آزادسازی كاوه زهرا محور پاوه – نوسود.
63/03/08
نماینده آمریكا در سازمان ملل: آمریكا به هیچ‌وجه مستقیماً وارد خلیج فارس نخواهد شد.
64/03/08
عبدالسلام تریكی وزیر خارجه لیبی: لیبی خواستار آن است كه همه كشورهای جهان صدور اسلحه به ایران و عراق را قطع كنند. ایران این سلاحها را بطور مستقیم از شوروی دریافت كرده است.
66/03/08
استقرار بزرگترین پایگاه دریایی سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo