شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه دوازدهم شهریور سال 1383 هجری شمسی ، مصادف است با شانزدهم رجب المرجب سال 1425هجری قمری و برابراست با دوم سپتامبر سال2004 میلادی .

درگذشت پروفسورمحمود حسابی :

پروفسورمحمود حسابی چهارساله بود که به همراه پدرسفیرش به لبنان رفت. دربیروت پدرتجدید فراش کرد وبه همین سبب همسراولش را به همراه دو فرزندش ، محمود ومحمد،  به دلیل مقررات ازسفارتخانه اخراج کرد وهیچ کمکی هم به آنان نکرد. این دوران ، دوران فقروتنگدستی برای محمود ومادروبرادرش بود  اما اودرهمان اوان کودکی ودرهمان اوضاع فلاکت بار توانست  قرآن ودیوان حافظ را بطورکا مل حفظ کند. محمود پس از طی در جات ابتدایی و دبیرستان در هفده سالگی  نخستین لیسانسش را دررشته ادبیات عرب از دانشگاه آمریکایی بیروت دریافت دارد . او بعدا در رشته های مهندسی راه و ساختمان ، پزشکی ، ریاضیات ، ستاره شناسی ، فارغ التحصیل شد و همزمان توانست در رشته مهندسی معدن در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کند . وی  سرانجام رشته فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و توانست در 25 سالگی در جه دکتری خود را دررشته فیزیک با دفاع از رساله خود با عنوان "حساسیت  سلولهای فتو الکتریک " دریافت دارد . او بعدها جزء برترین شاگردان انیشتن شد . دکتر حسابی در بازگشت به وطن تاسیس دانشگاه تهران را پیشنهاد داد و خود معمار دانشکده فنی آن شد و تا آخرین روز های عمرریاست گروه فیزیک این دانشکده را به عهده داشت . دکترحسابی دردوران نخست وزیری مصدق وزیرفرهنگ دولت او شد . پروفسورحسابی به چهارزبان انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی وعربی سخن می گفت وبه زبانهای سانسکریت ، لاتین ، یونانی ، پهلوی ، اوستایی ، ترکی و ایتالیایی تسلط داشت . ازآن دانشمند فقید بیست وپنج مقاله وکتاب به زیورطبع آراسته شده است . دکترحسابی درسال 1990 میلادی به عنوان مرد نخست علمی جهان معرفی شد ودرسال 1366 درکنگره 60 سال فیزیک کشور لقب پدر فیزیک ایران را به خود گرفت . اودرچنین روزی درسال 1371 دربیمارستان دانشگاه ژنوبه هنگام معالجه قلبی دارفانی را وداع گفت . ازنکات جالب توجه این دانشمند وفیزیکدان هموطن دلبستگی ویژه به مفاخرایرانی اسلامی بود که ازجمله می توان به تعلق خاطرایشان به زبان فارسی یاد کرد ، به همین سبب وی برای واژه های دخیل درفارسی، معاد لیابی می کرد که نتایج زحماتش درفرهنگنامه ای گرد آمده که توسط انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چاپ شده است.      

درگذشت حاج شیخ علی زاهدی :
در چنین روزی در سال 1417 ه ق آیت الله حاج شیخ علی زاهدی از علمای بر جسته  جهان تشیع دار فانی را وداع گفت .
 حضرت  آیت الله مرعشی نجفی و حضرت امام خمینی(ره) از جمله استادان او بودند . از ایشان آثار متعددی باقیمانده است . 

ممنوعیت ممیزی درمطبوعات :

 

در بحبوحه انقلاب  اسلامی و  در چنین روزی در سال 1357 ه ش ،  رژیم پهلوی با هدف بر آورده ساختن دروغین  خواست های مردمی و به منظور جلب حمایت آنان  دستور ممنوعیت ممیزی مطبوعات را صادر کرد و حال آنکه مردم زمینه های اتخاذ  چنین تصمیم را به خوبی می توانستند حدس بزنند . در روز های انقلاب عظیم ملت ایران ماموران سازمان امنیت نظام شاهی و نظامیان حکومت نظامی با حضور در محل نشر مطبوعات به حذف وسانسورمقالات واخبار می پرداختند.

روزملی ویتنام :

ویتنام درمنطقه استوایی جنوب شرقی آسیا ، درمشرق شبه جزیره هند وچین ودرساحل دریای چین وخلیج تونکن واقع شده است . نژاد مردم آن زرد و زبان رایج میان آنان آنامی است . اکثریت مردم این کشورازآیین بودا پیروی می کنند. حکومت این کشور سوسیالیستی است که دردوم ژوییه سال 1976 میلادی با اتحاد دوویتنام پس از32 سال جنگ ومبارزه عملی شد .
ویتنام ابتدا مستعمره فرانسه بود که درچنین روزی درسال 1954 ازفرانسه مستقل شد ودرسال1977 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت آن شهر هانوی نام دارد . 

تولد هنری جرج :
هنری جرج نویسنده و اصلاح طلب آمریکایی در چنین روزی در سال 1839 میلادی به دنیا آمد . "پیشرفت و توانایی "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ویلهلم استوالد :
استوالد دانشمند بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1853 میلادی به دنیا آمد. او در رشته شیمی - فیزیک در سال 1909 میلادی صاحب جایزه نوبل علمی شد .

تولد اوژن فیلد :
فیلد نویسنده بر جسته  آمریکایی در  چنین روزی در سال 1850 میلادی به دنیا آمد . "پسر آبی کوچک "عنوان مهمترین اثر اوست .

 

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo