شهید آوینی

 

 امروز شنبه نوزدهم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با پنجم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با دهم سپتامبر سال 2005 میلادی .

ولادت حضرت امام زین العابدین ( ع ) :
 


درچنین روزی درسال 38 ه ق حضرت سّید الساجدین امام زین العابدین (ع) چهارمین امام شیعیان سه سال پیش ازشهادت امام على (ع) درمدینه دیده به جهان گشودند. مادرمکرمه آن حضرت ، شهربانو وپدربزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) است . سجاد وزین العابدین ازالقاب مشهورآن امام همام می باشد واین القاب به دلیل کثرت عبادت به آن حضرت اطلاق شده است .  آن امام همام  در طول عمر پر بر کتشان و در حوزه سیاسی  براى پیش راندن مسلمانان به سوى نفرت از بنی امیه و افزودن حس مبارزه جویى با آنان، تلاش هاى موثرى  را به انجام  رساندند و در  فرصتهای مختلف ، مردم را بر ضد امویان تحریک می کردند. آن امام همام  براى آگاهى مردم، شیوه دعا را به کار گرفتند ، به گونه ای که به گفته بسیاری از عالمان علوم اسلامی دعاهاى آن حضرت، بازگو کننده رویدادهاى عصر آن حضرت اند .صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد مشهور است، اثر بی نظیرى است که در جهان اسلام،  پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان قرار گرفته است .
زهد حضرت امام سجاد و عبادت ایشان در میان عالمیان مثال زدنی است .آن حضرت در سخنان خود فرموده بودند :
تعصی الاله وانت تظهر حبّه                                    هذا لعمری فی الفعال بدیع
لو کنت تظهر حبه لأطعته                                      ان المحب لمن یحب مطیع
«عصیان پروردگارت می کنی و آنگاه بردوست داشتن او مصری . حقا که این  این ادعا از عجیب ترین چیز هاست .  اگر خدای را به واقع عشق می ورزیدی  اطاعت او می داشتی ، چراکه دوستدار هماره  مطیع محبوب  است.» از دیگر آثار ارزنده به جا مانده از امام سجاد(ع )، مجموعه اى تربیتى و اخلاقى است به نام رساله الحقوق  است که امام(ع ) در آن وظایف گوناگون انسان را در برابر خدا ، خود و دیگران، با بیانى شیوا و گویا بیان کرده است. فعالیت های امام ع در حوزه اجتماعی نیز سر آمد همگان است . آن حضرت  در طول عمر پر بر کتشان  خدمات بسیاری  به بخش محروم جامعه آن دیار اعطا کردند که  رسیدگى به درماندگان، یتیمان، تهیدستان و بردگان  بخشی از آنها ست .برخی از روایات بر این  نکته تاکید دارند که آن حضرت، هزینه زندگى صد خانواده تهیدست را عهده دار بود. آن امام همام در حوزه اخلاق اسلامی سر آمد دیگران بودند و در هر حال مردم را به رعایت آداب و اخلاق اسلامی سفارش می کردند    .ابی حمزه ثمالی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: «ما تجرعت جرعة غیظ أحب إلی من جرعة غیظ أعقبها صبرا؛ هیچ فروبردن خشمی در نزد من محبوبتر از فرو بردن خشمی که برای آخرت بگذارم نیست.»
بخش عمده ای اززندگی امام سجاد ع  در واقعه کربلا و وقایع پس از آن می گذرد . آن حضرت به دلیل برخی کسالت های جسمانی اجازه حضور در میدان نبرد را نیافتند و وظیفه خود را در پیام رسانی واقعه کربلا و همچنین افشای طریق حکام  جائر  وشرح دقیق واقعه کربلا برای عامه مردم به انجام رسانیدند  . آن امام همام سرانجام و در روز 12 و یا 25 محرم سال 95 هجرى، درمدینه، به دسیسه هشام بن عبدالملک، مسموم گردید و در 56 سالگى به شهادت رسید. مدفن آن حضرت در قبرستان بقیع در مدینه منوره واقع شده است.

در گذشت زکریای رازی :‌
در چنین روزی در سال 
313هجری قمری  محمّد بن زکریای رازی پزشک مشهورو کاشف الکل دیده از جهان فروبست .
محمد بن زکریای رازی در چنین روزی در سنه 251 ه ق دیده به جهان گشود .  ابوبکر محمد بن زکریای رازی از فلاسفه وپزشکان بزرگ ایران  بود . وی در جوانی به تحصیل فلسفه ، طب ، ریاضی ، و نجوم پرداخت و در همه این علوم صاحب نظر شد . ولی عمده شهرت این دانشمند در پزشکی و شیمی است . کتاب الحاوی وی  دایره المعارفی بود که بیش از قسمتی از آن  در   دست نیست ، با این حال تا این اواخر مرجع و کتاب در سی اروپاییان بود . وی در شیمی به کشفیاتی از جمله کشف الکل و جوهرگوگرد نایل آمد . گویند رازی 56 اثر عالی و با ارزش از خود باقی گذاشت و با این تالیفات و تحقیقات نظری و علمی  خود پیشرفت فراوانی نصیب دانش آن روز گار کرد . از آثار وی در کیمیا ، کتاب الاکسیر و کتاب التدبیر  و در طب کتاب الطب  المنصوری را می توان نام برد . وی در اواخر عمر به علت کار و مطالعه زیاد نابینا شد . به گفته بر خی در سال 320 ه ق و یا به گفته برخی دیگر در سال 313 ه ق دار فانی را وداع گفت .

آغاز قیام سربداران :‌
درچنین روزی در  سال737هجری قمری  نهضت شیعی  سربداران در منطقه سبزوار و باشتین آغاز شد . در زمان سلطنت ابوسعید از حکمرانان ایلخانی ، عالمی بنام شیخ خلیفه در مسجد جامع سبزوار به افشای بی عدالتی حکام مغولی و تشویق مردم به مبارزه با ظالمین پرداخت . طبقات مختلف مردم به گردش در آمدند  و همین امر باعث شد که عمال حکومتی  او را به قتل برسانند . یاران شیخ از جمله شیخ حسن جوری تصمیم گرفتند که راه  شیخ خلیفه را ادامه دهند .هدف این نهضت مبارزه با ظلم و ستم مغولان بود  این نهضت شیعی سال ها استمرار یافت و مغولان را در منطقه خراسان با درد های جدی ونفسگیر رو برو کرد. اما سرانجام شکست خورد .

انعقاد عهدنامه ترکمانچای :‌
 درچنین روزی در  سال1243هجری قمری   پیمان ننگین ترکمانچای میان فتحعلی شاه قاجار و پاسکوویچ روسی منعقد شد .
 پس از عهد نامه  گلستان که یکی از ننگین ترین عهدنامه های دولت ایران با دول بیگانه بود ، دوره دوم جنگ های ایران و روسیه آغاز شد . در این میان جنگ گنجه مهمتر از همه می نمود عباس میرزا فرمانده سپاه ایران با حرکت به سوی گنجه در این منطقه سنگر گرفت . در این میان پاسکوویچ فرمانده سپاه روس نیز خود را به این منطقه رساند . ابتدا عباس میرزا به د لیل برخی آشفتگی ها در سپاه خود خواست که جنگی اتفاق نیافتد اماتلاش او موثر نیافتاد  و جنگ وسیعی در این منطقه در گرفت . در پایان نیز سپاه روس فاتح میدان شد . عباس میرزا سرانجام در ناحیه ترکمانچای خواست که جلوی پاسکوویچ را بگیرد اما در آنجا نیز شکست خورد و سرانجام مجبور شد که شرایط صلح را بپذیرد . در این میان پاسکوویچ که خود را مغرور از فتح جنگ می دید برای سپاه ایران ضرب الاجلی تعیین کرد و گفت چنانچه تا پنج روز تکلیف صلح مشخص نشود عازم تهران خواهد شد . در این میان شاه سرانجام تن به امضای عهدنامه ترکمانچای داد . مفاد این عهدنامه به این شرح است :

1- واگذاری خانات ایروان و نخجوان به دولت روسیه و تخلیه طالش و مغان از سپاه ایران .
2- پرداخت ده کرور تومان ( پنج میلیون تومان )به طور اقساط از طرف ایران به روسیه به عنوان غرامت جنگی      
3- اجازه عبور و مرور آزاد به کشتی های تجاری روسی در در یای مازندران
4- رضایت به انعقاد  یک عهدنامه تجاری بین ایران و روسیه و حق اعزام کنسول و نمایندگان تجاری به هر منطقه از مناطق ایران که روس ها لازم بدانند .
5- حمایت از ولیعهدی عباس میرزا و کوشش در به سلطنت رساندن وی پس از مرگ شاه
6- استرداد اسرای طرفین
7- اعطای حق قضاوت کنسولی به روسیه  
علاوه بر امضای معاهده تحمیلی ترکمانچای زیر فشار روس ها یک عهد نامه تجاری نیز با آنان به امضا رسید که تمام بازار ایران را بدون هیچ مانعی در اختیار روس ها قرار می داد
نمایندگان ایران و روسیه عهدنامه ننگین ترکمانچای را منعقد کردند. این عهدنامه درزمان فتحعلی شاه قاجار با میانجیگری دولت انگلستان منعقد شد و به موجب آن ولایات ایروان و نخجوان به روسیه واگذارشد و حق کشتیرانی در دریای خزر مجدداً به کشتی های روسی واگذارشد. دولت روسیه نیزولیعهدی عباس میرزا را برسمیت شناخت و ازآن حمایت کرد. همچنین کلیه اتباع روسی براساس عهدنامه ترکمانچای ازحمایت قوه قضائیه ایران برخوردارشدند.



در گذشت آیت الله طالقانی
:
 


 آیت الله سید محمود  طالقانی ملقب به ابوذر زمان در سال 1282 ه ش در دهستان گلیرد از توابع طالقان دیده به جهان گشود . پدر بزرگوارش ابوالحسن طالقانی از عالمان دینی دوران خود به شمار می رفت و بد ین لحاظ فرزند خود را برای تحصیل علوم دینی به  قم فرستاد  . سید محمود تاسن 28 سالگی به تحصیلا ت خود در علوم اسلامی در مدارس رضویه و فیضیه قم ادامه داد و پس از آن در مدرسه سپهسالار (  شهید مطهری کنونی )  شروع به تدریس کرد . او در سال 1318 برای نخستین بار به جهت اعتراض رسمی به حکومت به جهت هتک حرمت اسلام به زندان محکوم  شد  وی اما پس از رهایی از زندان تحصیل و تدریس خود را ادامه داد و در سال های سی و سی و یک به اردن و مصر مسافرت کرد . آیت الله طالقانی در مبارزات ملی شدن نفت فعالانه حضور داشت و فردای 28 مرداد 1332 به جرم پنهان کردن نواب صفوی رهبر فداییان اسلام ؛ در خانه اش دستگیرشد  و به زندان افتاد . او پس از هربار که به زندان می افتاد عزم خود را بیشتر جزم می کرد و به مبارزه علیه رژیم ستمشاهی به شکل جدی تری می نگریست تا اینکه پس از چند دوره زندان سرانجام در سال 1356 به ده سال زندان محکوم ولی در اثر اعتراضات مردمی در هشتم آبان 1357 از زندان آزاد شد .با خباثت و خیانتهایی که سازمانهایی چون « چریکهای فدایی خلق »( کمونیستها ) و« مجاهدین خلق »( منافقین ) مرتکب شدند و اثبات کردند که هیچ هدفی جز سلطه کمونیسم شوروی و خائنین بر ایران ندارند ، طالقانی نیزپس از انقلاب اسلامی  برآشفت . سرانجام در خطبه های نماز عید فطر در روز 2 / 6 / 1358 حرف دل خویش را زد و ناراحتی و عصبانیت خود را این گونه ابراز کرد :
« چقدر ما سعی کردیم و کوشیدیم با مذاکره ، با مهربانی و دور هم نشستن مسائل را حل کنیم . چه با این جوجه کمونیستهای داخل خودمان ( چریکهای فدایی و حزب توده ) ، چه با آنها ( مجاهدین خلق ) .یک مشت جوان احساساتی 30 ساله ، خیال می کنند قیم همه مردم هستند . قیم همه زنان ما هستند . زنان ما احتیاج به قیم ندارند . می گویند زنها حقشان پایمال شده ، مگر خودشان نمی توانند حرف بزنند ؟ می گویند کارگرها حقشان پایمال شده ، به تو چه که دستت پینه نزده . نشستی فقط شعار می دهی . جوانهای مسلمان ما هستند که در این آفتاب و با این زبان روزه ، در میان مزارع کار می کنند . آنجا نشستی فقط شعار می دهی ؟ این شد مسئله ؟
من خودم را برای دفاع از اینها داشتم فدا می کردم . حتی در مقابل بعضی از تنگ نظرها ، اندک بینها ، ما را متهم کردند . حتی خود رهبر به من فرمود در مورد اینها چرا مسامحه می کنی ؟ می گفتم شاید به نصیحت و موعظه و تغییر شرایط و اوضاع به عامه مردم جذب شوند . و دیگر حوصله همه را سر آورده اند .
ببینید آن رهبری که سراپا دلسوزی نسبت به محرومین و مستضعفین است ، چگونه او را به خشم آوردند . این کار بود ؟ حالا بچشند جزای اعمال خودشان را ، با کارهایی که کردند دیگر در میان مردم جایی ندارند . بروند فکر دیگری بکنند ... »
 پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در پنجم مرداد 1358 به فرمان امام خمینی ره نخستین نماز جمعه را در دانشگاه تهران اقامه کرد .

 


آن عالم ربانی  سرانجام در چنین  روزی  در سال 1358 دار فانی را وداع گفت . آیت الله طالقانی در طول حیات پبر برکت خویش آثار گرانبهایی نیز از خود به جای نهاد که از میان آنها می توان به تفسیر پرتوی از قرآن در 5 جلد ، اسلام و مالکیت  ، آ ینده بشریت ، تفسیر سوره یوسف ، جهاد و شهادت ، مرجعیت و روحانیت و شرح نهج البلاغه اشاره کرد .
امام راحل درباره وی فرمود :« او برای اسلام به منزله حضرت اباذر بود . زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده .

تولد سر جان سوان :
سوان معمار برجسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1753 میلادی به دنیا آمد . موزه سوان، عنوان مهمترین اثر معماری اوست .
تولد فرانز ورفل :
ورفل نویسنده استرالیایی در چنین روزی در سال 1890 میلادی دیده به جهان گشود . چهل روز موزا دوگ، عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . 

آغاز سفر ماژلان :
در چنین روزی در سال 1520 میلادی  سفر تاریخی «ماژلان» آغاز شد . او یک دریانورد پرتغالی است . وی  از کاشفان اقیانوس آرام بود . او  برای نخستین بار توانست از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام راه یابد و نام  ماژلان را براین تنگه نهاد . 
 

منبع : خبرگزاری مهر

19/06/59

صدام: عراق مصمم است حتی یك وجب از خاك خود را كه در اشغال ایران باشد از تصرف این كشور خارج كند. این كار مبتنی بر قانون است و به منزله تجاوز نیست. ما در بین ملت ایران دوستان زیادی داریم.

نیروهای عراقی منطقه سیف سعد را آزاد ساختند.
19/06/65
آغاز حركت نیروهای غواص در جزیرة مجنون برای اجرای عملیات. در حملة هواپیماهای عراق به یك نفتكش، هفت تن كشته یا زخمی شدند.

فشار اتحادیه ملی دفاتر حملونقل دریایی و هوایی انگلیس به فرانسه برای توقف فروش موشكهای اگزوسه به بغداد.

هفت هواپیمای عراقی برای سركوبی عملیات پیشمرگان مسلمان كرد عراق، روستای یاغسمر را بمباران كردند. یك هواپیمای سوخو با آتش پدافند قرارگاه رمضان سقوط كرد. در ادامة حملات هواپیماهای دشمن، تبریز، ارومیه و مهاباد مورد هجوم قرار گرفتند. با از سرگیری بمباران مناطق غیرنظامی ایران، ستاد تبلیغات جنگ از مردم عراق خواست تا مناطق صنعتی و نظامی شهرها و حومه آن را ترك كنند.

ایران گزارش بمباران روستاهای سردشت و مهاباد را به اطلاع سازمان ملل رساند و خواستار محكومیت عراق و بازدید كارشناسان از این مناطق شد.

گزارش عراق به سازمان ملل از حملات ایران به شهرهای این كشور. وزیر خارجه ایران در نامهای به دبیركل سازمان ملل درباره استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی هشدار داد.

در پایان گردهمآیی نمایندگان شوراهای اسلامی روستاهای استان باختران اعلام شد كه ده هزار تن از روستاییان بسیجی به جبهه اعزام خواهند شد. بی.بی.سی: در ایران تعداد كسانی كه از روی میل واقعی به جبهه ها میروند كم نیست؛ در عراق مسئله برعكس ایران است. واحد مخصوص اعدام در پشت جبههها مستقر است و عقب روها و ترسوها را بدون تشریفات اعدام میكند.٥٢

تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی باختران ، لرستان ، اسلام‌آباد ، درود ، جزیره خارك و بمباران مركز رادیویی شهید چمران ، روستای امیر‌آباد شهر درود و كارخانه سیمان این شهر و جزیره خارك .

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره حملات هوایی عراق : احتمال بروز بحران انرژی در داخل كشور .

گلوله‌باران تأسیسات اقتصادی و نفتی بصره ، تأسیسات پتروشیمی ابوالخصیب و مراكز اقتصادی دیگر . توقف عملیات مقابله به مثل به احترام سفر دبیركل سازمان ملل متحد به منطقه .

حمله قایق‌های تندرو به نفت‌كش قبرسی هیون . ورود مین‌‌روب‌های فرانسوی در خلیج‌فارس و آغاز عملیات مین‌روبی و كشف مین در سواحل بحرین .

گزارش روزنامه اقتصادی سوله در مورد میزان خسارات وارد به كشتی‌ها در خلیج‌فارس و هزینه بیمه این كشتی‌ها .

گفت‌وگوی نخست‌وزیران ایتالیا و اسپانیا درباره اعزام ناو جنگی به خلیج‌فارس . مصاحبه نخست‌وزیر ایتالیا با تلویزیون اسپانیا و دفاع از سیاست ایتالیا در اعزام نیرو به خلیج‌فارس .

نكات مثبت و منفی قطع‌نامه 598 ، اعزام كشتی‌های مین‌روب از كشورهای اروپایی ، رویارویی با امریكا ، صدور انقلاب و سفر رییس جمهور به نیویورك در سخنان رییس مجلس شورای اسلامی ، رییس ستاد تبلیغات جنگ و سفیر ایران در لندن .

مصاحبه مطبوعاتی دبیركل سازمان ملل متحد در مورد مأموریت صلح در جنگ ایران و عراق و اظهار امیدواری به نتایج آن . تفسیر رادیو بی . بی . سی . از مأموریت دبیركل و مذاكرات وی در منطقه با مقامات دو كشور .

ابراز اطمینان یك مقام امریكا از رأی مثبت چین و شوروی به قطع‌نامه تحریم تسلیحاتی در صورت مخالفت ایران با قطع‌نامه 598 .

مقاله مركز مطالعات صلح دانشگاه برادفورد در مورد شقوق و سطوح مختلف حمله احتمالی امریكا به جمهوری اسلامی ایران . تفسیر رادیو كلن درباره موقعیت دو ابرقدرت امریكا و شوروی در قبال مسایل خلیج‌فارس .

ابراز رضایت وزیر خارجه كویت از تفاهم با مقامات شوروی طی مذاكرت هیئت اتحادیه عرب در مسكو . خبر رویتر در مورد درخواست شوروی از لاریجانی برای فراهم كردن زمینه موفقیت دبیركل سازمان ملل .

سفر یك هیئت عراقی به چین و اعلام این‌كه موضوع فروش اسلحه چینی به ایران در ملاقات با مقامات چینی مطرح نخواهد بود .

حمله معدودی از عناصر چریك‌‌های فدایی خلق به سفارت ایران در نروژ و دفتر هواپیمایی ایران در پاریس و فرانكفورت . احضار سفیران نروژ و آلمان غربی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران . حمله به سفارت ایران در اسلو را وزارت خارجه نروژ محكوم كرد .

تلاش ناموفق دیگر عراق در بازپس‌گیری بخش حیران در استان اربیل .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo