شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه هفدهم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با سوم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با هشتم سپتامبر سال 2005 میلادی .

ولادت حضرت  امام حسین ( ع ) :
حضرت اباعبداللّه الحسین ع ، بنا بر روایات مشهور، روز سوم شعبان سال چهارم هجرى در مدینه دیده به جهان گشودند و جهانی را مملو از نور حضور خود ساختند  . پدر بزرگوارشان  حضرت علی ابن ابی طالب ع و مادر بزررگوارشان حضرت صدیقه طاهره س است . امام  حسین ع  مدت شش سالِ  از کودکی خود  را با پیغمبر اکرم ص  گذارند و پس از رحلت آن بزرگوار، سى سال در کنار پدرش على ع  به سر برد و در همه حوادث پرتلاطم دوران آن حضرت نقش فعالی ایفا  کرد .پس از شهادت امیرمومنان ع  و برادر عزیزش امام حسن ع   آن حضرت ده سال، ضمن  ارزیابى حوادث روزگار ،  بارها با اعتراض به معاویه و پس از مرگ او به به   یزید، شجاعانه در برابر حکام جور مقاومت  و از بیعت با آنان  خوددارى کرد. امام  حسین ع  نمونه ل یک انسان کامل  است . در بزرگی شخصیت  او همین بس که  نام حسین در اذهان همگان ، همواره  مفاهیمی چون اخلاص ،  شجاعت ،  ظلم ستیزى  ،  خروش علیه  ستم و تبعیض ، ایثار ، جوانمردی ، جانبازی  و شهادت  را زنده می سازد .
 


در سالهای اواخر دهه پنجاه و اوایل  دهه شصت هجری ،   بنی امیه تمامی هم خود را برای انحراف  اسلام از ریشه و معیار اصلی آن آغاز کرده بود .  ظلم و ستم بی حد و حصر حاکمان و انحراف از حرکت اصیل اسلامی در سال شصت هجری ، امام ع  را برآن داشت  که براى به حرکت درآوردن امت، به  خطابه ا کتفا نکند و آنان را به فداکاری ، ایثار و قیام در برابر  باطل بشوراند تا زمینه احقاقِ حق  فراهم شود .  امام حسین ع  تصمیم به قیام علیه حکومت اموی گرفت و  در باره هدف از قیامش فرمود :  من از روى خود خواهى و خوشگذرانى و یا براى فساد و ستمگرى قیام نکردم، من فقط براى اصلاح دردین امت جدم از وطن خارج شدم. من با قیام خود خواستار  امر به معروف و نهى از منکرم  و می خواهم به سیره و روش جدم و پدرم على بن ابیطالب عمل کنم.
آن حضرت  در محرم سال 61 هجرى به همراه گروهى از بستگان و یاران باوفایش، در سرزمین کربلا تصویری ماندگار از قیام در برابر ظلم و ستم را برای جهانیان به یادگار نهاد که تا ابد خاطره آن برای همگان جاودان خواهد بود . آن امام همام و  یارانش در طریق احیای سنت نبوی و امر به معروف ونهی از منکر به  شهادت رسیدند و سرخ ترین خاطره را بر سبزترین در خت عدالت و جوانمردی  پیوند زدند . مرقد مطهر آن حضرت - کربلای معلا-  تا همیشه دهر  یادآور مردان عاشورایی از قبیله آفتاب است .
  
  آنچه در پی می آید وصیت نامه امام حسین(ع) است:

"بسم الله الرحمن الرحیم. هذا ما أوصی به الحسین بن علی إلی أخیه محمد بن الحنفیة إن الحسین یشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و أن محمداً عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و أن الجنة حق و النار حق و الساعة آتیة لاریب فیها و أن الله یبعث من فی القبور و أنی لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و إنما خرجت لطلب الإصلاح فی امة جدی(صلی الله علیه و آله ) أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیرة جدی و أبی علی بن أبی طالب فمن قبلنی یقبول الحق فالله أولی بالحق و من رد علی هذا أصبر حتی یقضی الله بینی و بین القوم و هو خیرالحاکمین، و هذه وصیتی إلیک یا أخی! و ما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت و إلیه أنیب.
امام حسین علیه السلام هنگام حرکت از مدینه به سوی مکه این وصیت نامه را نوشت و با مهر خویش ممهور ساخت و به برادرش محمد حنفیه تحویل داد:
" بسم الله الرحمن الرحیم...؛ این وصیت حسین بن علی است به برادرش محمد حنفیه. حسین گواهی می دهد به توحید و یگانگی خداوند و این که برای خدا شریکی نیست و محمد(ص) بنده و فرستاده اوست و آئین حق( اسلام) را از سوی خدا( برای جهانیان) آورده است و شهادت می دهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند همه انسان ها را در چنین روزی زنده خواهد نمود."

امام در وصیت نامه اش پس از بیان عقیده خویش درباره توحید و نبوت و معاد، هدف خود را از این سفر این چنین بیان نمود:

" من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدم، رسول خدا(ص) و راه و رسم پدرم، علی بن ابی طالب(ع) است. پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد( و از من پیروی کند) راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند( و از من پیروی نکند) من با صبر و استقامت( راه خود را) در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و بنی امیه حکم کند که او بهترین حاکم است. و برادر! این است وصیت من به تو و توفیق از طرف خداست، بر او توکل می کنم و برگشتم به سوی اوست."

  حضرت امام خمینى (ره) در سوم شعبان سال 1399 برابر با هفتم تیر ماه 1358 پیامى به مناسبت ولادت حضرت امام حسین (ع ) فرستادند و در این پیام سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.
بسم الله الرحمن الرحیم
روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسدارى از مکتب مترقى اسلام است به عموم هم میهنان و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامى تبریک عرض و بحق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است، پاسدارى که هرچه داشت، در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوت بنى امیه نجات داد. اگر فداکارى پاسداران عظیم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى امیه و رژیم ظالمانه آن وارونه معرفى مى شد و زحمات نبى اکرم (ص) و اصحاب فداکارش به هدر مى رفت.همه پاسدار اسلام و حکومت حق باشید. در اینجا پاسداری این است که این حکومت، حکومت عدل باشد و پاسداری از عدالت باشد. پاسداری از عدالت این است که پاسدار خودش موصوف به عدالت باشد تا بتواند پاسداری از عدالت کند.
 
قیام مردم در هفدهم شهریور :

دولت جمشید آموزگار که از نخستین روز های زمامداری ، سیاست تحمیق مردم را بکار گرفته بود نتوانست در برابر امواج گسترده انقلاب اسلامی پایداری کند . در این دوره در سال 1357 ه ش هر روز بر دامنه اعتراضات مردمی افزوده می شد و چنین شد که پس از یکسال جمشید آموزگار در چهارم شهریور سال 1357 ه ش مجبور به استعفا شد و محمد رضا شاه ، جعفر شریف امامی را مامور تشکیل کابینه کرد . شریف امامی ، اما برنامه دولت خود را آشتی ملی نام نهاد و به نشانه همراهی با مردم تعدادی از مراکز فساد را در کشور بست و تصمیم گرفت که به روحانیان احترام بگذارد . اما اینگونه عوام فریبی ها در تحمیق مردم موثر نیفتاد و در سیزدهم شهریور همان سال راهپیمایی بزرگی پس از نماز عید سعید فطر در تهران بر گزار شد و همین راهپیمایی مقددمه ای شد بر قیام هفدهم شهریور .  به منظور  احترام نهادن به خون کشته شدگان روز های پیشین ، روز شانزدهم از سوی قاطبه مردم  تعطیل عمومی اعلام شد و مردم تهران در چنین روزی راهپیمایی عظیمی بر گزار کردند .  ماموران رژیم از شب قبل هفدهم شهریور،  در میادین مهم شهر مستقر شده بودند و با هرگونه حرکت مقابله می کردند . در نخستین ساعات روز هفدهم شهریور ارتشبد اویسی از رادیو تهران اعلام حکومت نظامی کرد و بر اساس  آن اجتماع بیش از دو نفر در تهران ممنوع شد . مردم تهران اما بدون توجه به این اخطارها سیل آسا به خیابانها روی آوردند و در میدان ژاله (شهدای فعلی ) اجتماع کردند . ماموران  مسلح چندین بار به مردم اخطار کردند و آنگاه  ناجوانمردانه مردم بی سلاح را هدف رگبار مسلح خود قرار دادند . رژیم در حال اضمحلال تعداد کل شهدای هفده شهریور را 58 نفر اعلام کرد اما شمار دقیق قربانیان آن روز هیچگاه مشخص نشد . به گفته بر خی از شاهدان رقم شهدای  این روز بالغ بر چهار هزار نفر می شد .

 امام خمینی  ره در هجدهم شهریور همان سال با صدور بیانیه ای  ضمن محکوم کردن کشتار وحشیانه مردم ، دولت شریف امامی را دولتی غیر قانونی و تحمیلی خواند ند . به مناسبت  همین واقعه عظیم ، چنین روزی در تاریخ ایران زمین به عنوان  روز جمعه سیاه نام گرفت .

روز جهانی مبارزه با بیسوادی :
یکی از شاخص های رشد در جوامع متمدن میزان بهره مندی مردم آن کشور از حد اقل سواد نوشتن و خواندن است . بدیهی است مبارزه با بی سوادی  نه تنها درمقوله  توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می شود ،  بلکه در حوزه های  اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیزحایز  اهمیت ویژه ای  است .  هر چه افراد جامعه به سمت با سوادی شدن پیش روند ، یقینا سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت مفهوم توسعه امر سریعتری خواهد بود . با نامگذاری چنین روزی به نام روز جهانی مبارزه با بیسوادی ، جهانیان حذف این پدیده شوم را از جامعه بشری خواستار شدند   .

 


دولت جمهوری اسلامی ایران نیز  از همان اوان استقرار،  مبارزه با بیسوادی را در نقاط مختلف کشور در دستور کار خود قرار داد و با راه اندازی نهضت سواد آموزی در د ور افتاده ترین روستاهای کشور این آرمان انقلاب اسلامی را تحقق بخشید .

شهادت قاسم دهقان : 
 


قاسم دهقان هنرمند و فیلمساز  در روز عرفه وشب عید قربان مطابق با بیستم تیرماه 1336 در تهران به دنیا آمد.قاسم دهقان  در سال 72 13همکاری خود را با شهید آوینی شروع کرد و برای تصویر برداری از مجموعه روایت فتح به مناطق جنگی اعزام شد . وی  در آخرین اثر خود " قطعه بهشت "  در سال 1374 که  نقش یک رزمنده را ایفا می کرد شهید شد.

در گذشت ابوالقاسم پاینده :
در چنین روزی در سال 1363 هجری شمسی  ابوالقاسم پاینده  از مترجمان و محققان مشهور ایرانی در گذشت . نخستین کار مطبواتی او انتشار  هفته نامه صبا  درسال1321هجری شمسی بو د. او بعدها به نگارش وهمچنین ترجمعه آثار گرانسنگ ادبیات عرب و هعمچنین کتب دینی پرداخت که از میان آنها می توان به ترجمه  تاریخ طبری  اشاره کرد .

تحت الحمایگی کانادا :
درچنین روزی درسال 1763 میلای کانادا به تحت الحمایگی انگلستان درآمد .

استقلال سنگاپور :
درچنین روزی درسال 1965 میلادی ، سنگاپورمستقل شد . درچنین روزی در سال 1970 میلادی قانون اساسی سنگاپوربه تصویب رسید . سنگاپور جزیره ای است در جنوب شرقی آسیا و منتهی الیه شبه جزیره مالاکا . نژاد مردم این کشور زرد و عده کمی نیز از آنان سفید هستند . غالب مردم این کشور از ادیان بودا ، اسلام ، برهما و مسیحیت پیروی می کنند . سنگاپور ابتدا همراه با مازی در سال 1963 از انگلستان مستقل و ضمیمه فدراسیون مالزی شد ولی در ماه اوت سال 1965 میلادی خود را مستقل اعلام کرد و در بیست و یکم سپتامبر سال 1965 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . 

امضای پیمان نظامی سیتو :
سازمان پیمان آسیای جنوب شرقی در چنین روزی در سال 1954 میلادی با امضای یک قرار داد همکار ی نظامی و اقتصادی بین هشت کشور آمریکا ، فرانسه ،  استرالیا، فیلیپین ، زلاندنو ، تایلند ، و پاکستان در مانیل پا به عرصه وجود نهاد و تا سال 1967 میلادی که فرانسه از آن خارج شد نقش فعالی را در  سیاست های منطقه ایفا کرد  . در سال 1972 نیز پاکستان از این پیمان خارج شد و با تضعیف قدرت و موقعیت آمریکا در منطقه پس از شکست از ویتنام ، سازمان آسیای جنوب شرقی عملا موقعیت خود را از دست داد و در سی ام ژوئن 1977 میلادی منحل شد .

تولد ریچارد اول :
ریچارد اول پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1157 دیده  به  جهان گشود . وی بین سالهای 1189 تا 1199 بر این کشور حکومت کرد .

تولد لودویکو آریو ستو :
آریوستو شاعر بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1474 میلادی به دنیا آمد . "ارلاندو فورویوز" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد مارین مرسن :
 مرسن ریاضیدان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1588 میلادی متولد شد . او علاوه بر ریاضی در رشته های موسیقی و فلسفه نیز مهارت داشت . کارتزیان عنوان مهترین اثر اوست .

تولد فردریک میسترال :
میسترال شاعر برجسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1830 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1904 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد آنمتونن دورک :
دورک آهنگساز توانمند چک در چنین روزی در سال 1841 میلادی به دنیا آمد . "سمفونی جهان جدید " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد مکس رینهارت :
رینهارت کارگردان پر طرفدار  تئاتر استرالیا در چنین روزی در سال 1873 میلادی دیده به جهان گشود . "شاه ادیب"  عنوان مهمترین اودر تئاتر است .

تولد آن بیتی :

آن بیتی نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1947 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او را بیشتر به داستانهای کوتاهش می شناسند . وی در مجله نیویورکر قلم می زند  .

تولد پل مولر :
در چنین روزی در سال 1899 میلادی پل مولر دانشمند بر جسته سوئیس دیده به جهان گشود . وی موفق به کشف ماده شیمیایی ددت شد .  

درگشذت آلکس نورث :
 

آلکس نورث آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 19991 میلادی در گذشت . اسپارتاکوس عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست . وی  در سن هشتاد و دو سالگی به دلیل  بیماری سرطان در گذشت .

 درگذشت هرمان هسه : 
درچنین روزی در سال  1962میلادی  نویسنده بر جسته آلمان دیده از جهان فروبست .  هر مان هسه مدت ها به مطالعه فرهنگ شرقی مشغول بود و در این مسیر به سوی فرهنگ عرفانی شرق کشیده شد . از او آثار زیبایی با مضامین عرفانی به جای مانده است که از میان آنها می توان به گرگ استپ ها اشاره کرد .  

منبع : خبرگزاری مهر

17/06/60

عراق در 14 ضدحمله در بازی دراز شكست خمرد.

17/06/63
دیدار روسای جمهور ایران – سوریه در دمشق

ربوده شدن هواپیمای 727 ایران از مسیر بندرعباس – تهران و فرود آن در قاهره – پرواز به مقصد بغداد

17/06/64

صلیبی سرخ جهانی در دیماه 63: عراق كنوانسیون ژنو را در مورد نحوه رفتار با اسرای جنگی را نقض كرده است و اجازه بازدید از تعدادی از اسرای ایران را نداده و حاضر نیست بگوید تعداد زندانیان در چه حد است.

17/06/65
دشمن با توپخانه و 35 فروند هواپیما بیش از 240 كیلومترمربع از منطقه دربندیخان را هدف حمله شیمیایی قرار داد كه بیش از 2 هزار تن از رزمندگان مسموم شدند. اعتراض ایران به دبیركل سازمان ملل دربارة حملة شیمیایی عراق.

اقدامات هوایی دشمن در مناطق عملیاتی جنوب. ستون خودروهای دشمن در محور سیدصادق - حلبچه هدف آتش خودی قرارگرفت. در حمله عناصر حزب دمكرات كردستان به یك پایگاه در حوالی ارومیه، سه تن شهید، 24 تن مجروح و 12 تن اسیر شدند.

گزارش نیروی زمینی سپاه از درگیریهای خودی و ضدانقلاب در نیمه اول ماه جاری. یك بمب در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی تهران كشف و خنثی شد.

رئیس جمهور پس از بازگشت از كنفرانس غیرمتعهدها: وقتی مسائل جنگ را برای رهبر زامبیا تشریح كردم، او متحیر ماند. بسیاری از سران وقتی حرفهای ما را میشنیدند، آنرا تأیید و تصدیق میكردند.

سفیر عراق در واشنگتن از امریكا و شوروی خواست تا مانع فروش اسلحه به ایران شوند. وی گفت: نباید هیچیك از قدرتهای جهانی در جنگ بیطرف باشند. عراق حاضر به مذاكره با ایران است.

تایمز مالی: تنها خروج صدام حسین از صحنة حكومت عراق میتواند بحران كنونی را از بین ببرد؛ 100 هزار كشته و 150 هزار زخمی، اثرات منفی خود را بر عراق به جاگذاشته است. كویت و عربستان در طول جنگ حداقل 30 میلیارد دلار به عراق كمك كرده اند.

17/06/66
درخواست امریكا از عراق مبنی بر توقف حمله به كشتیها در خلیج فارس.

سمینار فرماندهان سپاه برای بررسی بسیج عمومی . تشریح اوضاع كنونی جنگ و دلایل حضور امریكا در منطقه از زبان محسن رضایی . دو دیدگاه مخالف و موافق درباره اعلام بسیج عمومی .

اعزام كاروان حماسه‌سازان عاشورا از استان تهران و مركزی در قالب 30 گردان و سخنان فرمانده كل سپاه در مورد جنگ و پی‌آمدهای حضور نظامی امریكا در منطقه .

حمله شیمیایی ارتش عراق به چندین روستای كردنشین شمال این كشور .

حمله نیروهای اتحادیه میهنی كردستان عراق به مقر دو گردان ارتش این كشور در ازگله ، رازنوك و مالودیان . خبر اعدام 41 تن از نظامیان عراق در موصل به دلیل سرپیچی از دستورهای فرماندهان ارتش .

انهدام مقر هیز شاهو حزب دمكرات به دست گروهی از اعضای یگان ویژه اطلاعاتی سپاه در دره‌نقی و كشته شدن چند تن از فرماندهان آن . درگیری با حزب دمكرات در اشنویه و روستای  احمد برو  از توابع سردشت .

تسلیم شدن تعدادی از افرد حزب دمكرات . تلاش سازمان مجاهدین خلق برای جذب نیروی بیش‌تر .

حمله ناموفق دو هواپیمای عراقی به جزیره خارك . ایزوستیا : امریكا اطلاعات جاسوسی تأسیسات اقتصادی ایران را در اختیار عراق قرار می‌دهد .

مذاكرات دكتر لاریجانی با نخست‌وزیر و وزیرخارجه شوروی در مسكو در مورد روابط اقتصادی دوجانبه ، حضور نیروهای خارجی در خلیج‌فارس ، قطع‌نامه 598 و پایان جنگ . مصاحبه مطبوعاتی گراسیموف و مقاله شیرین هانتر در مورد روابط ایران و شوروی .
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo