شهید آوینی
 
چهارمین گفتگوی سالانه ادیان 19 شهریور ماه برگزار می شود
شواری دائم مشترک گفتگوی ادیان دانشگاه الازهر مصر چهارمین دور گفتگوی سالانه خود را 19 شهریورماه ( 10 سپتامبر ) با همکاری کلیسای انگلیکن ، در لندن برگزار می کند .

به گزارش خبرنگار گروه دین واندیشه "مهر" شورای دائم گفتگوی ادیان الازهر مصر نشست چهارم خود را به بررسی وضعیت اقلیتها در جهان اسلام واقلیتهای مسلمان در جهان غرب اختصاص داده است.

بر اساس گزارش روزنامه" قدس پرس" لندن "شیخ فوزی الزفزاف" رئیس شورای دائم گفتگوی ادیان دانشگاه الازهر در اینباره گفت :" این چهارمین نشست دو طرف بعد از چند مذاکره بین الازهر و کلیسای بریتانیا و توافق  مبنی بر برگزاری دو نشست در سال است.

شیخ زفزاف در گفتگو با روزنامه "صوت الازهر " تاکید کرد :  از نظر مسئولان الازهر این نشست  بسیار حساس و با اهمیت است زیرا جهان شاهد افزایش خشونت بی سابقه ای است  . 

الازهر اعلام کرده طی چند روز آینده گزارشی درباره وضعیت اقلیتها در کشورهای اسلامی منتشر خواهد کرد ، این در حالیست که همزمان با این گزارش کلیسای بریتانیا گزارشی درباره وضعیت اقلیتهای  مسلمان در کشورهای غیر اسلامی منتشر خواهد کرد.

وی در ادامه افزود : در این دیدار موضوع تروریسم ونگاه  دو دین اسلام ومسیحیت به آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت . پیش بینی می شود در این نشست بطور ویژه انفجارات شرم الشیخ و لندن و دلایل گرایش به این نوع خشونت از دیدگاه دین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

اولین توافقنامه درباره گفتگوی ادیان میان دانشگاه الازهر وکلیسای بریتانیا ، 30 اکتبر  2001به امضای دو طرف رسید. در این توافقنامه شورای دائم گفتگوی ادیان سماوی دانشگاه الازهر وکلیسای انگلیکن به همکاری مشترک برای تحقق آزادی بشریت تأکید کردند.

در آن زمان شیخ فوزی الزفزاف رئیس شورای دائم گفتگوی ادیان آسمانی و معاونوی دکترعلی السمان به نمایندگی از الازهر ،  کشیش کریستوفر لامب ، اسقف منیر حنا أنیس اسقف مصر و کشورهای شمال وشاخ آفریقا به نمایندگی از کلیسای انگلیکن بریتانیا در حضور دکتر محمود سید طنطاوی شیخ الازهر و جورج کاری بزرگترین اسقف و رئیس عمومی کلیسای انگلیکن این توافقنامه به امضا رسید.

علی السمان درباره این توافقنامه گفت : "این توافقنامه براهمیت رفع ظلم و تجاوز بر حقوق مشروع ملتها وعدم جدایی بین صلح وعدالت و نشر فضیلتهای دو دین اسلام ومسیحیت تأکید می کند ".

وی افزود : این توافقنامه بر اهمیت رواج گفتگو بین مردم  این دو دین بزرگ واهمیت رواج احترام اصول گفتگو بین جوانان تأکید دارد.

توافقنامه فوق در درجه اول برای کلیسای انگلیکن و در درجه دوم برای الازهر در نوع خود بی نظیر است .

الازهر یک توافقنامه مشابه در می 1998با کلیسای واتیکان رم به امضا رسانده بود.

منبع : خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo