شهید آوینی

 

امروز دوشنبه چهاردهم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با سی ام رجب المرجب سال 1426هجری قمری و برابراست با پنجم سپتامبر سال 2005 میلادی .

شهادت آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی :
شهید قدوسی در سال 1306 ه ش در  خانواده ای روحانی در شهر نهاوند به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی اش را در زادگاهش به انجام رساند و در سال 1323ه ش وارد حوزه علمیه قم شد و دوره کامل فقه و اصول را در محضر آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی ره به پایان رسانید و به در جه اجتهاد نایل آمد . شهید قدوسی فلسفه را از استاد بزرگوار خویش علامه طباطبایی فراگرفت و در فراگیری رموز فلسفه  از خود نبوغ فراوانی بروز داد تا این که مورد توجه استاد خویش قرار گرفت و استاد ایشان را به دادمادی خود پذیرفت . قدوسی  در میدان مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی از پیشگامان بود و سابقه مبارزاتی وی به سالها پیش از 15 خرداد 1342 بر می گردد . وی در سال 1345 به دنیال کشف تشکیلاتی   مبارزاتی  که گروهی از علما و روحانیان نیز از اعضای آن بودند ، به همراه مرحوم آیت الله ربانی شرازی دستگیرو روانه زندان  شد .آن شهید والامقام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی ره به سمت دادستان انقلاب اسلامی بر گزیده  شد و پس از سی و یک ماه خدمت به دنبال انفجاریک بمب آتش زا در محل دادستانی کل انقلاب اسلامی به فیض عظمای شهادت نایل آمد .
آ یت الله قدوسی مدیرمدرسه حقانی نیز بود . دقت و نظم درتمام شئون ؛ اداری ، آموزشی ، خود سازی ، شروع به موقع کلاس ها ، استراحت  سر وقت طلاب و استاد فراگیر شد . برای جلوگیری از توجیه های برخی افراد ، مدیر مد ر سه قبل از همه ،اول وقت صبح خود را به مدرسه می رساند و تا پاسی از شب درمدرسه می ماند . دیر آمدن های اتفاقی  استادان را  یاد آوری می کرد واز حقوق آن ها اگر دقیقه ای بود ، می کاست. در مواقع نیاز خود به دنبال استادان می رفت تا به موقع سرکلاس حاضر شوند . شاگردانش نقل می کنند که شب هنگام سرزده به خوابگاه می آمد تا مترصد اقدام آنان باشد تا وقت را به بطالت
نگذرانند . سعی می کرد تا حد ممکن از تذکر مستقیم اجتناب ورزد . آ یت الله قدوسی، از این که رساله عملیه برای شاگردان مدرسه بگوید ، ابا نداشت . گلستان سعدی هم تدریس می کرد درحالی که چنین درسی درحوزه ها نبود . این نظم و ترتیب هم در حوزه ها معمول نبود. بگذریم از آموزش زبان انگلیسی. درس اخلاق ایشان ، درس های ماندگار مدرسه حقانی وی،  موثر و سازنده و روز آمد بود . نکته مهم آن که به روایت افراد ثقه وی همان طور بود که دردرس های اخلا قش مطرح می کرد.
همین خصال را با عنایت به تناسب موقعیت و زمان و وضعیت کار د ر بخش قضایی بعد از انقلاب از خود بروز داد و توانست بنیاد های کار را بر آورد . روایت آیت الله موسوی اردییلی در  این  مورد گویا است :" رفته رفته با زحمات بی شائبه و شبانه روزی آیت الله قدوسی ، داد گاه و داد سرا های انقلاب به نظم در آمده وبه محض پذیرفتن این مسئولیت شروع به پاکسازی محیط کرد . به نظرمن از دوران سخت و مشکل کار قضایی ایشان همان لحظات بود چون اشکال تراشی می کردند ، موضع گیری می کردند ولی شهید مقاومت می کرد." وسرانجام آن تقدیر رقم خورد و قدوسی به شهادت رسید و اما م خمینی ره در پیام خویش فرمودند : " این جانب سالیان طولانی از نزدیک با او  سابقه داشتم و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف می شناختم . شهادت بر او مبارک باد ! وفود الی الله و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد." 

شهادت  سرتیپ وحید دستجردی  :            

همچنین در این روز سرتیپ وحید دستجردی  که خدمات شایانی به کشور و انقلاب کرد توسط منافقین کوردل به در جه رفیع شهادت نایل آمد  .رییس شهربانی کل کشور در سال1360هجری شمسی   درحادثه بمب گذاری دفترنخست وزیری  به در جه شهادت نایل آمد .

در گذشت حاج سید محمود شاهرودی :
سید محمود شاهرودی  در سال 1301 ه ق دیده به جهان گشود . او پس از فراگیری مقدمات علوم در زادگاه خود در سال 1328 ه ق گام به حریم حرم ملکوتی امیر مومنان نهاد . وی در نجف از محضر استادانی چون حضرات آیات عظام حاج آقا ضیاء الدین عراقی و میرزا حسین نایینی بهره های فراوان برد . آن عالم ربانی  در سال 1342 ، سالی که  دستگاه ستم پیشه پهلوی و عوامل شاه ،  حوزه علمیه قم را آماج یورش های سنگین خود قرارداده بودند سکوت نکرد و چون پدری سوگمند جنایات خونبار درباریان را محکوم ساخت و با فرستادن تلگراف های متعدد به ایران ، رهنمود های لازم را به مردم و دانشوران ارایه کرد . این مرجع زاهد نجف بسیار اندک می نگاشت . بحث های علمی ، عبارت های پیوسته و رسیدگی به امور مومنان وی را از پرداختن قلم باز می داشت . ولی اندک کتاب های بازمانده از آن فقیه فرزانه نیز می تواند نشانه روشنی از  توان علمی اش باشد . تقریرات بحث های آیت الله آقا ضیا الدین عراقی ، تقریرات اصول فقه آیت الله میرزا حسین نایینی، حاشیه بر کتاب عروه الوثقی ، حاشیه بر کتاب وسیله النجاه و ذخیره المومنین از جمله آثار ارزشمند اویند . بیماری او در شهریور سال 1353ه ش به اوج خود رسید و  این ماه فرجام زندگی خاکی آن آفتاب را فروزان ساخت . پیکر پاک او را در حرم امام حسین برادرش طواف دادند و در صحن امام علی ع به خاک سپردند .

سالگرد در گذشت دکتر محسن هشترودی :
درسال هزارو دویست و هشتاد وشش خورشیدی درشهر تبریز و در خانواده ای فرهیخته ، کودکی  به دنیا آمد که او را محسن نام نهادند . پدرش همچون اکثر آذریها مردی بود کوشا و باهمت که چهارده سال در نجف اشرف تحصیل کرده بود .خانواده هشترودی بعد ها به تهران نقل مکان کرد . محسن هشترودی تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس سیروس و اقدسیه تهران گذراند . او از همان ابتدا فرد  بسیار سخت کوشی بود و ازکلاس هفتم بدون معلم به فراگیری زبان فرانسه همت گماشت و در این زمینه چنان پیشرفت کرد که خیلی زود شروع به خواندن کتابهای فرانسوی نمود. محسن ازکلاس هشتم به مدرسه دارالفنون رفت . پروفسور هشترودی دوران دبیرستان را که به پایان رساند تحصیل در رشته  پزشکی را آغاز نمود پس ازمدتی تحصیل در این رشته ، آن را رها کرد و به فرانسه رفت تا در رشته ی مهندسی مکانیک تحصیل نماید اما این رشته نیز با ذوق او موافق نبود . این بود که به تهران برگشت ودر دارالمعلمین عالی به تحصیل دررشته ریاضی مشغول شد. ریاضی با روح پروفسور هشترودی موافق بود و او باعشق تمام به تحصیل پرداخت . پس ازدریافت درجه  لیسانس به فرانسه رفت و در دانشکده علوم پاریس مشغول به تحصیل دررشته  ریاضی شد و سپس به دانشگاه سوربن رفت ودرآن دانشگاه تحصیلات خود را دردوره  دکتری ریاضی به پایان رساند. پروفسور هشترودی درسال هزارو سیصدو پانزده ه ش  درسن بیست و نه سالگی به ایران بازگشت و با سمت دانشیاری دردانشکده  علوم و دانشسرای عالی مشغول به تدریس شد و پس از پنج سال به درجه استادی رسید . حاصل زندگی پر بار پروفسور هشترودی را نمی توان به سادگی با معیارهای کمی قیاس کرد. وی طی سالهای استادی خود شاگردان برجسته ای تربیت نمود که هر کدام راه او را پیش گرفتند و مایه ی سر بلندی ملت ایران شدند. او سرانجام در چنین روزی در سال1355 ه ش دار فانی را وداع گفت .

استیضاح دولت هژیر :
ظرف سه ماه پس از سقوط رضا خان ،  مجوز انتشار بیش از سیصد نشریه در کشور اعطا شد . در همین چند سال یعنی ازسال 1320 ه ش  تا سال 1332 ، قریب 1500 عنوان روزنامه در کشور منتشر می شد که البته همه آنها نیز مطالب باب طبع دولتیان نمی نوشتند . در سال 1327 دولت هژیر در اقدامی بی سابقه  دست به توقیف گسترده و غیر قانونی مطبوعات زد . اما مجلس شورای ملی با اعتراض نسبت به این امر ،  در چنین روزی در سال 1327 ه ش هژیر  را  استیضاح کرد .

درگذشت شاه اسماعیل صفوی :
 


شاه اسماعیل اول ازشاهان سلسله صفوی درسال 1487 میلادی به دنیا آمد. وی پس ازمبارزات طولانی باترکان آق قویونلو و پایان دادن به جنگ های داخلی ، مذهب شیعه را درایران رسمی اعلام کرد . او بعدها به مبازره با ازبکان خراسان پرداخت . وی درسال 907 ه ش درتبریزحکومت خود را بنا نهاد . اودرچنین روزی به دلیل مرض حصبه ازدنیا رفت. 

برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی کاریکاتور در ایران :
درچنین روزی درسال 1372 ه ش نخستین نمایشگاه بین المللی کاریکاتورکشوردرتهران گشایش  یافت . این نمایشگاه به همت موزه هنرهای معاصربرپا شد ودرآن کاریکاتوریست هایی از نقاط مختلف جهان شرکت کرده بودند . موزه هنرهای معاصر بطورمنظم بینال های دوسالانه بین المللی و داخلی را در رشته های مختلف هنرهای تجسمی بر گزار می کند . 

پاسخ کوبنده به رژیم صهیونیستی  :

درچنین روزی درسال 1972 میلادی کماندوهای فلسطینی درپاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی وقتل وکشتارملت مظلوم فلسطین ، به ورزشکاران رژیم صهیونیستی درالمپیک مونیخ حمله کردند . این حمله به دلیل وقوع ناگهانی آن بطورگسترده در مطبوعات غربی منتشر شد .

افتتاح یکی ازبزرگترین مساجد جهان : 
درچنین روزی درسال 1993میلادی یکی ازبزرگترین مساجد جهان درمراکش افتتاح شد. این مسجد به لحاظ وسعت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قراردارد ومحل وقوع آن شهرکازا بلانکا است . این مسجد به جدیدترین امکانات فن آوری روزمجهز است . 

امضای معاهده پورتسموت :
درچنین روزی درسال 1905 سران ژاپن و کره با امضای توافق نامه ای،  به جنگ بین خود بر سرکره خاتمه دادند . این معاهده پورتسموت نام گرفت .

تولد لویی هشتم :
لویی هشتم پادشاه فرانسه درچنین روزی درسال 1187 میلادی به دنیا آمد . اودربین سالهای 1223تا 1226براین کشورحکومت می کرد .

تولد لویی چهاردهم :
لویی چهاردهم پادشاه فرانسه درچنین روزی درسال 1638 میلادی دیده به جهان گشود  . اودربین سالهای 1643 تا 1715 میلادی براین کشورحکومت می کرد .

تولد یوهان کریستیان باخ :
باخ آهنگساز برجسته آلمانی درچنین روزی درسال 1735 میلادی به دنیا آمد . او پسریوهان سباستین باخ آهنسازمعروف است . " باخ انگلیسی " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد جیا کومو میر بیر :
میر بیرآهنگساز برجسته آلمانی در چنین روزی در سال 1791 میلادی دیده به جهان گشود . "طلا و طبیعت " عنوان مهمترین اثر شنیداری اوست .

تولد آرتور کوستلر :
کوستلر نویسنده مجارستانی در چنین روزی در سال 1905 دیده به جهان گشود . "تاریکی در شب "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد ژاکلین نین کولمل :
کولمل در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . او آهنگساز آلمانی الاصل بود اما بعدها به کوبا و اسپانیا مهاجرت کرد .
تولد جان کاج :
کاج آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 دیده به جهان گشود . "سکوت "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد گیل کوبیک :
کوبیک آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1914 میلادی به دنیا آمد . "جرالد مک بواینگ " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد کریستفر نولان :
این نویسنده ایرلندی در چنین روزی در سال 1965 میلادی دیده به جهان گشود . او به لحاظ بدنی نویسنده ای  ناتوان  بود . "زیر چشم ساعت " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد کتی گویز وایت :
گویز وایت پویا نمای بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1950 میلادی دید ه به جهان گشود . "کتی" عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت  میچل آیرس :
آیرس رهبر ارکستر و موسیقیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1969 میلادی دار فانی را وداع گفت . "کاخ هالیوود "عنوالن مهمترین اثر موسیقایی اوست . او در سن 58 سالگکی دار فانی را وداع گفت .

منبع : خبرگزاری مهر
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo