شهید آوینی

 

جلد چهارم جامع‌ترين فرهنگ موضوعی قرآن منتشر شد

چهارمين جلد از مجموعه ۲۵ جلدی كتاب فرهنگ موضوعی قرآن كه بزرگترين و جامع‌ترين معجم موضوعی قرآن در جهان اسلام است اواخر مردادماه منتشر شد.
 حجت‌الاسلام والمسلمين «علی خراسانی» مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن با بيان اين مطلب افزود: فرهنگ قرآن با هدف دستيابی سريع و آسان به موضوعات قرآنی با ويژگی جامعيت در اطلاع رسانی به همت آيت الله «هاشمی رفسنجانی» و جمعی از محققان و قرآن پژوهان مركز فرهنگ و معارف قرآنی در حال تحقيق و تدوين است.
وی تصريح كرد: اين اثر كه در قالب سه هزار موضوع و مدخل اصلی و دهها هزار موضوع فرعی است گامی بزرگ در جهت ارائه همه موضوعات و مفاهيمی است كه قرآن كريم به آنها پرداخته است.
خراسانی در مورد روش كار در فرهنگ قرآن گفت: در اين كار محققان بدون تحميل نظر خود با نگاهی جامع و فراگير موضوعات و مفاهيم را از آيات قرآن استخراج كرده و با ساختاری مناسب به صورت الفبايی تنظيم و ارائه می‌كنند.
مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن در مورد جلد چهارم اين پروژه ملی گفت: اين جلد، شامل ۳۷ عنوان مدخل اصلی (موضوع كلی) و صدها عنوان مدخل فرعی و ارجاعی است و در مجموع بيش از يك هزار و ۵۰۰ موضوع آيات قرآنی در آن جمع آوری و رده‌بندی شده است.
وی از اطعام، اعتدال، اعتكاف، افترا، اقتصاد، اكراه، اعلام، امامت، امانت، امتحان، امداد، امر به معروف، امنيت، اميد و انابه به عنوان مهمترين مدخل‌های اين جلد نام برد و اظهار كرد: هر يك از اين مدخل‌ها دارای دهها عنوان فرعی است و در هر عنوان برداشت‌های محققان از آيات قرآن آورده شده است.
خراسانی با اشاره به زير مجموعه‌های متنوع هر يك از مدخل‌ها گفت: پژوهشگران می‌توانند با رجوع به هر يك از مدخل‌های اصلی، در حوزه تفسير موضوعی پژوهش‌های نوين و جديدی انجام دهند.
وی در پايان با بيان روند پيشرفت اين پژوهش ملی نسبت به ارائه ساير مجلدات اين اثر بزرگ يادآور شد: اميدوارم كه تا پايان سال جاری، تا جلد هشتم فرهنگ قرآن به لطف ايزد منان و تلاش مجدانه محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شود. همچنين جلد چهارم فرهنگ موضوعی قرآن كه چهل و چهارمين اثر منتشر شده مركز فرهگ و معارف قرآن است، در ۴۳۲ صفحه و با ۱۵۰۰ نسخه، در اواخر مردادماه توسط بوستان كتاب دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایکنا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo