شهید آوینی

 

حرم حضرت علی(ع) تا اطلاع ثانوی بسته شد

در حالی‌كه سیاست‌مداران عراقی در پی نهایی كردن تدوین قانون اساسی این كشور هستند، درگیری‌هایی در مناطق شیعه‌نشین جنوب این كشور به وجود آمد.

 درگیری‌ها میان شیعیان در پنج شهر جنوب عراق روی داده و روز پنجشنبه نیز ادامه یافت.

مشكلات در جنوب عراق پس از آن آغاز شد كه طرفداران مقتدی صدر تلاش كردند تا دفتر وی را در شهر مقدس نجف بازگشایی كنند. این دفتر در پی درگیری‌های سال گذشته تعطیل شده بود.

با مقاومت مخالفان صدر در برابر بازگشایی دفتر، درگیری‌ها آغاز شد.

پلیس اعلام كرد، در این درگیری‌ها چهار تن كشته،‌20 تن مجروح و دفتر صدر نیز به آتش كشیده شد.

گروه صدر، در ابتدا مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را مقصر این حادثه اعلام كرد؛ اما این گروه كه پست‌های كلیدی را در دولت ملی بر عهده دارد، بلافاصله ضمن محكوم كردن حمله، اعلام كرد كه این حمله را صورت نداده است.

بیان جبر صولاغ، ‌وزیر كشور و عضو مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به تلویزیون العراقیه گفت: یك گردان از كماندوها برای برقراری نظم به نجف اعزام شده‌اند.

مقررات منع آمد و شد نیز در نجف برقرار شد.

به رغم اقدامات دولت، 21 تن از اعضای پارلمان كه از طرفداران صدر هستند و هم‌چنین سه تن از مقامات ارشد كابینه ( از جمله وزیر بهداری و وزیر امور مدنی) اعلام كرده‌اند كه در اعتراض به حملات نجف تا مدت نامعلومی وظایف خود را انجام نخواهند داد.

تعدادی از مقامات شهرداری‌ها در شهرهای جنوبی كه از طرفداران صدر هستند، نیز چنین اظهاراتی را ایراد كرده‌اند.

درگیری‌های نجف به بصره نیز كشیده شد و در شش شهرك اطراف بصره نیز ادامه یافت.

طرفداران صدر به دفاتر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و هم‌چنین دفاتر سازمان بدر در شهرك‌های اطراف بصره حمله كردند. دفاتر صدر در بصره نیز با نارنجك و سلاح‌های سبك مورد تهاجم قرار گرفت.

در العماره نیز خمپاره‌هایی به سمت دفتر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق شلیك شد و تعدادی از مقامات طرفدار صدر اعلام كردند كه فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورند. درگیری‌هایی نیز در كوت و ناصریه روی داد.

یك مقام پلیس عراق خاطرنشان كرد، درگیری‌هایی میان گروه‌های رقیب شیعه در دیوانیه نیز روی داد.

ابراهیم الجعفری، نخست وزیر شیعه‌ی عراق با حضور در تلویزیون العراقیه با اظهار تاسف از درگیری‌های به وجود آمده اظهار داشت: جنگ نباید میان مردم عراق باشد؛ بلكه باید علیه دشمنان عراق باشد و زبان اسلحه برای همیشه كنار گذاشته شده است.

وی حمله علیه روحانیون، از هر مذهب در هر موقعیت و سنی را محکوم کرد.

این در حالی است كه مقتدی صدر روز پنجشنبه از طرفداران خود خواست به درگیری‌ها پایان دهند تا روند تدوین قانون اساسی عراق ادامه یابد.

وی در یك كنفرانس خبری اظهار داشت: آنچه ما می‌خواهیم این است كه صدای مردم از صدای دولت رساتر باشد. عناصری در نزدیكی حرم امام علی(ع) اقدام به تیراندازی كردند و ما می‌دانیم كه آنها در آنجا مستقر شده‌اند. هركس كه به دفتر صدر تیراندازی كند، به سزای خود می‌رسد.

وی با انتقاد از برخی بخش‌های قانون اساسی عراق خاطرنشان كرد: این قانون در برابر حزب بعث از قدرت كافی برخوردار نیست.

صدر با انتقاد از فدرالیسم گفت: ما فدرالیسم را رد می‌كنیم و اگر این طرح آمریكا است، سعی كند كه آن را انجام ندهد.

مقتدی صدر هم‌چنین در سخنان خود كه در آنها خاتمه‌ی درگیری‌ها را خواستار شد، سازمان بدر را از به آتش دفتر شهید صدر مبری دانست و 21 تن از اعضای مجمع ملی عراق كه عضویتشان را در این مجمع به حالت تعلیق درآورده بودند، خواست تا دست از اعتصاب بردارند و به سر كار خود برگردند.

وی گفت دولت عراق وعده داده است تا تحقیقات فوری‌ای را درخصوص حمله به دفاتر صدر انجام دهد.

همچنین مقتدی صدر به دلیل كشته شدن طرفدارانش سه روز عزا اعلام كرد.

جلال طالبانی، رییس‌جمهور كرد عراق روز پنجشنبه در تماس تلفنی با صدر، خویشتن‌داری وی را خواستار شده بود.

احمد چلبی، معاون نخست‌وزیر عراق نیز این حمله را محكوم كرد و قول داد كه دولت سریعا تحقیقاتی را درباره‌ی این حادثه صورت دهد.

سید عبدالعزیز حكیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز در بیانیه‌ای با محكوم كردن این حادثه اظهار داشت: حوادثی كه در نجف و دیگر استان‌های عراق به وقوع پیوسته توطئه‌ای است كه در پس آن بی‌ثباتی عراق و از بین بردن وحدت و جلوگیری از روند رو به جلوی تدوین قانون اساسی قرار دارد.

وی در این بیانیه هرگونه ارتباط و حضور سازمان بدر و مجلس اعلا در حمله به دفتر شهید صدر در نجف را رد كرد و از دعوت مقتدی صدر به آرامش و خویشتن‌داری طرفدارانش استقبال كرد.

لیث كبه، سخنگوی دولت عراق نیز در كنفرانسی مطبوعاتی در بغداد از تلاش‌های مقتدی صدر در فرونشاندن درگیری‌ها تشكر كرد.

درگیری‌ها در نجف روز چهارشنبه آغاز شد و دفاتر مقتدی صدر که با قانون اساسی جدید مخالف است، توسط شیعیان مخالف وی به آتش کشیده شد.

قبل از به آتش کشیده شدن دفاتر این گروه در نجف، طرفداران صدر در تظاهرات سنی‌های مخالف قانون اساسی در شهر حویجه شرکت کرده بودند؛ زیرا به اعتقاد وی، این قانون به تجزیه عراق منجر می‌شود.

در همین حال المحیط به نقل از شبكه‌ی تلویزیونی العالم از بسته شدن مرقد حضرت علی (ع) خبر داد.

این پایگاه اینترنتی اعلام كرد: شبكه‌ی تلویزیونی العالم گزارش داد: به دنبال درگیری‌های دو روز اخیر بین طرفداران مقتدی صدر و اعضای سازمان بدر در نجف، صحن حیدری از امروز تا اطلاع ثانویه بسته اعلام شده است.

از سوی دیگر پلیس عراق علام كرد: شبه نظامیان مسلح در شهر سنی‌نشین خالص در شمال بغداد یك اتوبوس شیعیان را كه از زیارت از ایران باز می‌گشتند، هدف قرار داده كه طی آن چهار تن كشته و هشت تن زخمی شدند.

در بغداد نیز سه خودروی بمب‌گذاری شده كه در دوتای آنها راننده‌های انتحاری نشسته بودند،‌ گشتی‌های پلیس عراق را در غرب بغداد هدف قرار دادند و آنها را به آتش كشیدند.

مردان مسلح سپس با سلاح‌های سبك و نارنجك حمله كردند كه آمریكایی‌ها از آن به عنوان «تاكتیك گله‌یی» نام بردند.

نیروهای آمریكایی نیز كه برای كمك به عراقی‌ها به صحنه درگیری آمده بودند، مورد هدف شبه نظامیان قرار گرفتند؛ اما تلفاتی نداشتند.

آمار مختلفی درباره‌ی این درگیری ارائه شده است.

یك پلیس عراق گفت كه در این درگیری 13 تن كشته و 43 تن زخمی شده‌اند.

وزیر كشور عراق نیز بیان داشت كه هفت شبه نظامی كشته شدند؛ اما به آمار دیگر اشاره‌یی نكرد.

هم‌چنین پلیس عراق روز پنجشنبه اعلام كرد، جسد 36 تن را كه به سر آنها شلیك شده بود و در رودخانه‌ای در جنوب بغداد رها شده بودند، پیدا كرده است.

به نقل از خبرگزاری رویتر، عبدالحمید حنین، رییس پلیس استان شیعه‌نشین واسط اظهار داشت: اجساد متعلق به مردانی است كه به سر همه‌ی آنها یك گلوله شلیك شده است.

اجساد در استان واسط در منطقه‌یی بین شهر‌های الریبونی و الجفان پیدا شده است.

حنین خاطرنشان كرد، تحقیقات درباره‌ی شناسایی هویت این اجساد ادامه دارد.

در حادثه ای دیگر دو محافظ جلال طالبانی، رییس جمهور عراق در جریان حمله به کاروانی دولتی کشته و شماری مجروح شده اند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo