شهید آوینی

 

زندگي شهيد همت به وسيله محمد درمنش فيلم شد

 مستند داستاني «سردار خيبر» كه به روايت زندگي شهيد ابراهيم همت مي‌پردازد، در قالب لوحي فشرده از سوي مؤسسه فرهنگي -هنري روايت فتح به بازار آمد.

 در اين مستند كه به كارگرداني محمد درمنش تهيه و توليد شده است، وي سعي دارد

عمليات‌هايي را كه شهيد همت در آنها شركت داشته براي مخاطبان به گونه‌اي مستند تصوير كند.
در بخش ديگري از اين مستند داستاني كه در دو لوح فشرده در بازار توزيع شده است،‌ كارگردان در اين فيلم از تصاويري كه از آن شهيد در دست داشته به انضمام صحبت‌هاي هم زمان آن بزرگوار و صحبت‌هاي خانواده و پدر و مادر آن شهيد استفاده كرده است.
شهيد ابراهيم همت در روز 12 فروردين سال 1334 در شهرضا به دنيا آمد. وي در دوران تحصيل از هوش و استعدادي فوق‌العاده برخوردار بود و با موفقيت تمام دوران دبستان و دبيرستان را پشت سر گذاشت.
در سال 1352 مقطع دبيرستان را با موفقيت پشت سر گذاشت و پس از اخذ ديپلم با نمرات عالي در دانشسراي اصفهان به ادامه تحصيل پرداخت. پس از دريافت مدرك تحصيلي به سربازي رفت.
شهيد هميت پس از پيروزي انقلاب در جهت ايجاد نظم و دفاع از شهر و راه اندازي كميته انقلاب اسلامي شهرضا نقش اساسي داشت. او از جمله كساني بود كه سپاه شهرضا را با كمك دو تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشكيل داد.
وي در اواخر سال 58 برحسب ضرورت و به دليل تجربيات گرانبهاي او در زمينه امور فرهنگي به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و كنارك (در استان سيستان و بلوچستان) عزيمت كرد و به فعاليت‌هاي گسترده فرهنگي پرداخت.
شهيد همت در خرداد سال 1359 به منطقه كردستان كه بخش هايي از آن در چنگال گروهك‌هاي مزدور گرفتار شده بود، اعزام شد.
پس از شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم متجاوز عراق، شهيد هميت به صحنه كارزار وارد شد و در طي ساليان حضور در جبهه‌هاي نبرد، خدمات شايان توجهي برجاي گذاشت و افتخارها آفريد.
او و حاج احمد متوسليان، به دستور فرماندهي محترم كل سپاه ماموريت يافتند ضمن اعزام به جبهه جنوب، تيپ محمد رسول الله (ص) را تشكيل دهند.
در عمليات سراسري فتح المبين، مسئوليت قسمتي از كل عمليات به عهده اين سردار دلاور بود. موفقيت عمليات در منطقه كوهستاني «شاوريه» مرهون ايثار و تلاش اين سردار بزرگ و همرزمان اوست.
شهيد همت در عمليات پيروزمند بيت المقدس در سمت معاونت تيپ محمد رسول الله (ص) فعاليت و تلاش تحصين برانگيزي را در شكستن محاصره جاده شلمچه – خرمشهر انجام داد و به حق مي توان گفت كه او و يگان تحت امرش سهم بسزايي در فتح خرمشهر داشته‌اند و با اينكه منطقه عملياتي دشت بود، شهيد حاج همت با استفاده از بهترين تدبير نظامي به نحو مطلوبي فرماندهي كرد.
در سال 1361 با توجه به شعله ور شدن آتش فتنه و جنگ در جنوب لبنان به منظور ياري رساندن به مردم مسلمان و مظلوم لبنان كه مورد هجوم ناجوانمردانه رژيم صهيونيستي قرار گرفته بود راهي آن ديار شد و پس از دو ماه حضور در اين خطه به ميهن اسلامي بازگشت و در محور جنگ و جهاد قرار گرفت.
با شروع عمليات رمضان در تاريخ 23/4/1361 در منطقه «شرق بصره» فرماندهي تيپ 27 حضرت رسول اكرم (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقاي اين يگان به لشكر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهي انجام وظيفه نمود. پس از آن در عمليات مسلم بن عقيل و محرم – كه او فرمانده قرارگاه ظفر بود – سلحشورانه با دشمن زبون جنگيد.
در عمليات والفجر مقدماتي بود كه شهيد حاج همت، مسئوليت سپاه يازدهم قدر را كه شامل لشكر 27 حضرت محمد رسول الله (ص)، لشكر 31 عاشورا، لشكر 5 نصر و تيپ 10 سيد الشهدا(ع) بود، بر عهده گرفت.
شهيد همت در جريان عمليات خيبر به برادران گفته بود: «بايد مقاومت كرده و مانع از بازپسگيري مناطق آزاد شده، توسط دشمن شد. يا همه اينجا شهيد مي‌شويم و يا جزيره مجنون را نگه مي‌داريم.»
رزمندگان لشكر نيز با تمام توان در برابر دشمن مردانه ايستادگي كردند. همت جلو رفته بود تا وضع جبهه توحيد را از نزديك بررسي كند، كه گلوله توپ در نزديكي وي اصابت مي‌كند و اين سردار دلاور به همراه معاونش در 24 اسفند سال 62 در عمليات خيبر دعوت حق را لبيك مي‌گويند.

منبع : خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo