شهید آوینی

 

امروز دوشنبه بیست و نهم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با نهم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با هجدهم آوریل سال 2005 میلادی

آغازامامت حضرت ولی عصر ( عج ) :  
در چنین روزی در سال 260 ه ق حضرت امام مهدی ( عج ) ، عهده دار امامت شعیان جهان شدند . حضرت مهدى(عج ) درنیمه شعبان سال 255 هجرى در شهر سامرا قدم به عرصه گیتی نهادند .نام  مادر آن حضرت، نرجس خاتون و نام پدربزگوار آن حضرت امام حسن عسگری است . آن حضرت پنج ساله  بودند که  پدر بزرگوارش به در جه شهادت نایل آمدند  . امام حسن عسگری (ع )  در طول دوران امامت شان زمینه را برای حضور و ومعرفی امام بعد از خودشان آماده ساخته بودند و به این ترتیب بسیاری از مردم از حضور امام بعدی آگاهی کامل داشتند . امام مهدى(عج ) پس از پدر، مسوولیت امامت را در سال 260 هجرى در پنج سالگى به عهده گرفتند. به دلیل بر خی از مصالح روزگارو از جمله تلاش هاى پیگیر معتمد، خلیفه عباسى و پس از او معتضد، براى دستگیرى آن  حضرت ،  ایشان مدت کوتاهی بین  سالهای  260 هجرى تا سال 329 هجرى  از میان مردم غایب شدند که این خود مقدمه ای شد بر غیبت کبرای ایشان .
امام عصر (عج ) دردوران غیبت صغری با برخی از یاران نزدیک خود به طور مستقیم در تماس بودند و ازاوضاع حال حاضر شیعیان آگاهی می یافتند . در دوران غیبت صغری ، وظایف نواب آن حضرت، علاوه بر رسیدگى به امور مالى، گرفتن سوالات و رساندن آن به امام و رساندن پاسخ امام به مردم بود.نواب حضرت در این 69 سال  عبارتند  از  عثمان بن سعید العمرى ،  محمد بن عثمان العمرى ،  حسین بن روح نوبختى و على بن محمد سمرى. پس از اتمام دوران غیبت صغری  ،  دوران غیبت کبرى آغاز شد. آن حضرت در زمان  زمان و شرایط مساعد به اذن باری تعالی  ظهور خواهند کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهند نمود . یکی از اهداف آن حضرت که در قرآن کریم نیز بر آن تاکید شده است ،  تشکیل  حکومت واحد جهانى الهی و  تحقق مدینه فاضله فلاسفه است . چراکه سرانجام مستضعفان به اراده الهی بر روی زمین حکومت خواهند کرد و خداوند آنان را پیشوا و وارثان زمین قرار خواهد داد .   به همین مناسبت روز ولادت امام عصر عج  بنام روز جهانی مستضعفان نامگذاری شده است .

 در گذشت خلیفه دوم : 
تلخیص  از کتاب: تاریخ خلفاء، نویسنده: حجه الاسلام و المسلمین رسول جعفریان : 
خلیفه دوم  از طایفه بنى عدى بود. طایفه مزبور یکى از تیره‏هاى کم جمعیت قریش بوده است. مادرش حنتمه دختر هاشم بن مغیره از تیره بنى مخزوم بود. این تیره نیز از طایفه قریش و در جاهلیت از همپیمانان بنى امیه به شمار مى‏رفت. وی  بر خلاف ابو بکر، از کسانى بود که سالها پس از بعثت رسول خدا (ص) به آن حضرت ایمان آورد. بسیارى از مصادر، اسلام او را در سال ششم بعثت مى‏دانند. این در حالى است که مسعودى، اسلام او را چهار سال قبل از هجرت، یعنى سال نهم بعثت مى‏داند. 
خلیفه دوم  در دوران مدینه، در حوادث و جنگها حضور داشت گر چه تاریخ خاطره ویژه‏اى از وى به یادگار ندارد. زمانى که دختر او حفصه به عقد رسول خدا (ص) در آمد، رفت و شد وى با رسول خدا (ص) بیشتر شد.  پیش از آنکه ابو بکر وى را بر این کار بگمارد، درباره این کار خود، از عبد الرحمن بن عوف مشورت خواست، او با تمجید از وى، عمر را فردى عصبانى خواند.  پس از نوشتن عهد خلافت عمر توسط ابو بکر، عملا عمر به خلافت منصوب شده بود.خلق سختگیرانه عمر، از نظر اقتصادى نیز نمود خاص خود را داشت. او زندگى ساده را براى خود و کارگزاران و خانواده خود مى‏پسندید، در این باره الگوى زندگى رسول خدا (ص) هنوز در میان مردم جارى بود گر چه به مرور کسانى از حاکمان، راه و رسم دیگرى را پیشه کرده بودند. عمر علاوه بر آن که به هر روى تحت تاثیر آن الگو قرار داشت‏شخصا نیز برداشت زهدگرایانه افراطى از دین داشت. خلیفه بیش از ده سال خلافت کرده و در سال 23 هجرى کشته شد .

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران :

همه ساله چنین روزی به عنوان روزارتش در جمهوری اسلامی ایران گرامی  داشته می شود . ارتش در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نهاد مقدس همواره مدافع  مرزهای میهن اسلامی و دفع توطئه های دشمنان بوده است .  بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران ارتش جمهورى اسلامى ایران ، پاسدارى از استقلال و تمامیت ارضى و نظام جمهورى اسلامى کشور را بر عهده دارد.همچنین حسب همین  قانون ارتش جمهورى اسلامى ایران ، باید ارتشى باشد که ارتشى مکتبى و مردمى است و باید افرادى شایسته را به خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامى مؤ من و در راه تحقق آن فداکار باشند.
پس از  پیروزى انقلاب اسلامى  و به دلیل بر خی ظلم ها که نظامیان رژیم پهلوی و فرماندهان نظامی علیه مردم روا داشته بودند از گوشه و کنار زمزمه انحال ارتش شنیده می شد . در این میان امام خمینی (ره)  با درک هوشمندانه اوضاع سیاسی روز نسبت به طرد نقشه دشمنان اقدام نمودند و بر حفظ ارتش به عنوان یکی از نهادهایی که در خدمت انقلاب و مردم خواهد بود ، تاکید
 کردند  .
فرمان تاریخى حضرت امام خمینى ره درباره  ارتش  به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و مبارز ایران  وفقهم الله تعالى . با اهداء سلام و سپاس از مجاهدت خستگى ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزى رساندید و دست خیانتگران داخلى و خارجى را به خواست خداى بزرگ قطع کردید؛ لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید.
1 - روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام مى شود. ارتش محترم در این روز در شهرستانهاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند.
2 - ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان بنمایند. اکنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتش اسلامى است و ملت شریف لازم است آن را به این سمت رسما بشناسند و پشتیبانى خود را از آنان اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان آن است جایز نیست . ما و شما برادرانه باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم . و به شرارت اشرار و اخلال مفسدین خاتمه دهیم .
3 - افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه نمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامى مى شود و نظام را از هم مى پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند با ارتش به طور محبت و برادرى رفتار نمایند و از دیکتاتورى که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامى باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامى و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست ، اداره شود تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤ اخذه خواهد بود...
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
روح الله الموسوى الخمینى
28 فروردین 1358
 

در گذشت معاویه :
بنابر تواریخ میلادی در چنین روزی در سال  680 میلادی معاویه خلیفه اسلامی در گذشت .معاویه بنیانگذار سلسله اموى ،  فرزند ابى سفیان و  هند دختر عتبة بن ربیعة بن عبد الشمس است  . گفته اند معاویه در سال دهم هجرى مسلمان شد .وی  در زمان خلیفه اول ودوم به منصب حکومتی در  شام منصوب شد و این آغاز حرکت او برای حرکت در مسیر قدرت بود . هنگامی که امام علی ( ع ) به خلافت رسید  معاویه  را از حکومت شام عزل کرد. و معاویه نیز در این مسیر ساز مخالف می نواخت و هر از گاهی جنگی با مولای متقیان به راه می انداخت . در جنگ صفین  که سپاهیان معاویه در مقابل سپاهیان على علیه السلام قرار گرفتند در نهایت امر به حکمیت کشیده شد و نهایتا وی با اتخاذ خدعه ای هم از شکست فیزیکی  دوری جست و هم با روش های مکارانه عمر و عاص نتیجه حکمیت را به نفع خویش تمام کرد . معاویه پس از شهادت حضرت علی( ع )  و امام حسن (ع)  یکه تاز قدرت شد و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نکرد .  معاویه در دوران خلافت خود علیه درونمایه  اسلام بر خاست و از اسلام تنها به ظاهر آن بسنده کرد . او در همین دوره دست به انجام فتوحات گسترده ای زد . در سال چهل و نه یا پنجاه ه ق ، سپاهى عظیم بدان سوى گسیل داشت.  سرزمین سودان در آفریقا در این دوره فتح گردید. وی  در سال شصت  هجرى در سن 78 سالگى از دنیا رفت.

روز استقلال زیبمابوه : 
در چنین روزی در سال 1980 میلادی کشور زیمبابوه از انگلستان مستقل شد .زیمباوه را پرتقالى‏ها برای نخستین بار در آفریقا کشف کردند . بیشترین افراد این کشور  مسلمانند. اسلام  از طریق مهاجرت مسلمانان زنگبار به سرزمین زیمبابوه راه یافته است .

کنفرانس غیر متعدها :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی برای نخستین بار کنفرانس کشور های غیر متعهد در باندونگ تشکیل شد .

روز استقلال ایرلند : 
در  چنین روزی در سال 1949 میلادی کشور ایرلند استقلال یافت . این کشور پس از یک دوره  مبارزات گسترده میهن پرستان ایرلندی  علیه انگلیسیها به نتیجه رسید و سرانجام ایرلند به استقلال کامل دست یافت .

حمله هیتلر به کشورهای اطراف :
 در چنین روزی در سال  1940 نظامیان نازی از یک سو به  مرزهای نروژ و از سوی دیگر به  مرزهای دانمارک حمله ور شدند . 

اشغال لیتوانی :
 در چنین روزی در سال 1923 میلادی لهستان لیتوانی را ضمیمه خود ساخت .

نخستین کتاب جدول :
در چنین روزی در سال 1924 میلادی برای نخستین بار د رتاریخ اولین کتاب جدول متقاطع کلمات به همت انتشارات سیمون و شوستر چاپ و منتشر شد .

انحلال جامعه ملل :
در چنین روزی د رسال 1946 میلادی جامعه ملل سه ماه پس از آغاز فعالیت های سازمان ملل متحد منحل گردید .

گشایش دادگاه لاهه :
 


در چنین روزی در سال 1948 میلادی دادگاه بین الماللی لاهه در شهر لاهه هلند گشایش یافت . این دادگاه به عنوان نخستین دادگاه بین المللی دارای صلاحیت های خاص خود است که طرفین دعوی در صورت پذیرش و صالح دانستن دادگاه ، پرونده خود را در دادگاه طرح می نمایند .
 
در گذشت آلبرت انشتین :

در چنین روزی در سال  1955 آلبرت اینشتین یکی از  بزرگترین فیزیکدان و ریاضیدان جهان در قرن بیستم دار فانی را وداع گفت .وی در سیزدهم مارس  سال 1879 میلادی در جنوب آلمان دیده به جهان گشود و در زمان  هنگام جنگ جهانی دوم  به آمریکا رفت .  آلبرت انیشتین یکی ازبر جسته ترین دانشمندان در عصر حاضر است . او با ارایه اندیشه و نظریه نسبیت خود در علم فیزیک انقلابی را به پا کرد . وی درسال1905میلادی به تابعیت سوییس درآمد و با انتشارسه مقاله تحولی را علم فیزیک موجب شد .  انیشتین درسال1921میلادی به خاطر تحقیقات گسترده اش  برروی فوتونها و فیزیک نظری  جایزه نوبل را  دررشته فیزیک اخذ کرد . دو کتاب مهم از وی به جای مانده است که عناوین آنها « جهانی که من می بینم » و «مفهوم نسبیت انیشتن»  می باشد. فیزیکدانان قرن نوزدهم، نظریه‏ها را توصیفات‏ طبیعت‏،  تلقى مى‏کردند. فضا ،زمان، جرم، و سایر «کیفیات اولیه‏»  خواص همه اشیاى واقعى‏اند و آنها این امور را به همان منزله تلقی می کردند .اما  اینشتین افزود که تصور کیفیات نخستین اشیا  مستلزم مشخص کردن متغیرهاى کلاسیک «مکان - زمانى‏» است . طبق نظریه نسبیت انیشتین ؛اگر جسمی با سرعت ما ورای نور حرکت کند تمام آن جسم به انرژی تبدیل می شود. وبدون وابستگی به بعد چهارم یعنی زمان به صورت جاودانه باقی می ماند .

58/01/29

بروز تشنج در سنندج در پی اعلام نتایج انتخابات شورای شهر : حضور پرتوما ( نماینده آیت الله طالقانی ) و علامه مفتی زاده در جمع متحصنان مسجد جامع ؛ اعلام نتیجه انتخابات شورای شهر : 8 به 3 به نفع گروههای اسلامی ؛ اعتراض گروههای مؤتلفه اسلامی به این آراء و ریختن به خیابانها و حركت به سوی دفترهای گروههای پیشرو با " شعار اسلام پیروز است ، كمونیزم نابود است " ؛ اقدام گروههای اسلامی برای حمله به دفترهای هواداران سازمان چریكهای فدایی خلق در سنندج و جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب ؛ وساطت علامه مفتی زاده و جلوگیری از این اقدام ؛ تعیین مهلت تا ساعت 8 صبح فردا جهت تخلیه دفترهای گروههای مذكور .

گزارش مبهم استاندار كردستان به وزارت كشور درباره فعالیت قیاده موقت ( بارزانی ها ) در كردستان و نقش مفتی زاده در جلوگیری از حمله گروههای اسلامی به دفترهای سازمانهای پیشرو .

گزارش فرماندار گنبد از آخرین وضعیت شهر : ابراز نگرانی از اقدامها ، تحریكها و تجاوزهای آشكار تركمنها و چریكها . گزارش خبرگزاری پارس از شعارهای دیواری شهر گنبد بر ضد جمهوری اسلامی ؛ شعارها همه ضدانقلابی است ؛ از جمله : " جمهوری اسلامی با رأی گدایی " و " دیكتاتوری سبز محكوم است " .

اعتراض حزب توده به سخنان امیر انتظام در مورد لغو نكردن حكم رژیم پیشین مربوط به غیرقانونی بودن حزب توده . رژه سراسری نیروهای نظامی و انتظامی به مناسبت روز 29 فروردین ( روز ارتش جمهوری اسلامی ) و اعلام همبستگی با امام خمینی و جمهوری اسلامی . پیام سرلشكر ناصر فربد ( رئیس ستاد كل ارتش ) به مناسبت 29 فروردین ( روز ارتش جمهوری اسلامی ) : ارتش نیز همسان دیگر بخشهای جامعه ، بر مبنای مكتب حیات بخش اسلام تجدید بنا می گردد .

پیام سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به مناسبت روز ارتش : روز ارتش آغاز مرحله جدیدی از حیات ارتش است ؛ مرحله ای كه هیچ ارتباطی با گذشته ندارد . اظهارات سرهنگ مجللی ( رئیس شهربانی كل كشور ) درباره توافقهای به دست آمده بین وی و آیت الله محمدرضا مهدوی كنی ( سرپرست كمیته انقلاب اسلامی ) در مورد جایگزینی كلانتریهای تهران به جای كمیته های انقلاب و انحلال آنها .

تحركات مخالفان جمهوری اسلامی به بهانة دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی ؛ احساس خطر شورای انقلاب و انتشار بیانیه ای در این زمینه و ذكر اینكه در پی اقدامی خودسرانه ، فرصت طلبان دست به تحركات و نفاق افكنی بیشتری زدند ؛ پخش پیام آیت الله طالقانی از صدای جمهوری اسلامی مبنی بر تشكر از كسانی كه از ایشان پشتیبانی كردند و تقاضای وی برای خودداری از تظاهرات و هشدار برای جلوگیری از رخنه فرصت طلبان به صفوف ملت ؛ عزیمت آیت الله طالقانی به قم و ملاقات با امام خمینی .

بازتاب استعفای دكتر سنجابی و اعتراض آیت الله طالقانی در رسانه های خارجی . رادیو لندن : با استعفای دكتر سنجابی و كناره گیری آیت الله طالقانی از صحنه سیاسی ایران ، نشانه های اختلافهای خطرناكی در صفوف عناصر ائتلاف ملی ایران - كه شاه را سرنگون كرده اند - آشكار شده است .

هشدار امام نسبت به خطر آمریكا : آمریكا باز چشمش به ایران است : به نفت ایران است ؛ به مخازن ایران است ؛ به این زودی نمی تواند اغماض كند . ابراز نگرانی سفارت آمریكا در تهران از مواضع ضدآمریكایی امام خمینی و گسترش جو ضدآمریكایی در ایران .

اظهارات هادینگ كارتر ( سخنگوی وزارت خارجه آمریكا ) مبنی بر عدم دخالت آن كشور در امور داخلی و سیر حوادث ایران . انعقاد قرارداد فروش 235 هزار بشكه نفت بین ایران و شركت نفتی رویال داچ شل . هشدار سفیر شوروی در ایران به حضور نظامی روزافزون آمریكا در اقیانوس هند .

اعلام خطر هارولد اچ ساندرز ( معاون وزیر امور خارجه آمریكا ) در مورد اعطای ویزا به خانواده و وابستگان رژیم شاه و اعلام اینكه پاسخگویی به این درخواستها برخلاف منافع ما كه نزدیك شدن به دولت جدید است ، می باشد .

59/01/29

ایجاد محدودیتهای اقتصادی جدید علیه ایران بدستور كارتر، و مرحله بعدی دخالت نظامی خواهد بود.

67/01/29

حمله امریكا به دو سكوی نفتی رشادت و سلمان و ناو ایرانی جوشن و سهند و سكوی نفتی مبارك  

بمباران رزمناو سبلان توسط نیروهای هوا – دریای آمریكا پس از گشودن آتش بروی یك هواپیمای آمریكایی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo