شهید آوینی

 

امروز شنبه بیست و هفتم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با هفتم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با شانزدهم آوریل سال 2005 میلادی.

درگذشت آیت الله مروج :
درچنین روزی درسال 1380 ه ش آیت الله حاج شیخ بیوک خلیل زاده مروج نماینده ولی فقیه وامام جمعه اردبیل دارفانی را وداع گفت . ایشان در طول زندگی خویش همواره یار و یاور ولایت فقیه بودند و در حوزه تحصیل و علم نیز از خود آثارگرانسگی به جای نهادند .

شهادت ابو جهاد :
درچنین روزی در سال 1988 میلادی ابوجهاد یا خلیل الوزیر رهبر پولیساریا به در جه شهادت نایل آمد .

درگذشت توفیق عفاد :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی توفیق یوسف عفاد نویسنده مشهور لبنانی دیده از جهان فروبست .

درگذشت دیوید لین :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی دیوید لین کارگردان مشهور انگلیسی دیده از جهان فروبست . وی دو بار در طول عمر هنری خویش جایزه اسکار را از آن خود کرد . «پلی روی رودخانه کوایی » و« لورنس عربستان»  عناوین مهمترین آثار این کارگردان مولف  اند . وی در سن هشتاد و سه سالگی در گذشت.

زلزله د ر سان سالوادور :
در چنین روزی در سال 1854 میلاد ی بر اثر یک زلزله مهیب در السالوادور شهر سان سالوادور به طور کلی تخریب شد .

بازگشت لنین :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی لنین به روسیه بازگشت تا انقلاب بلشویکی را در این کشور آغاز کند . ولادیمیر ایلیچ  لنین  یازده سال  در اتریش و سویس در تبعید به سر می برد و قصد داشت از آن مکان به رهبری جنبش های سوسیالیستی خود بپردازد . پس از این دوره تبعید   وی به روسیه آمد و از نزدیک انقلابی را که سرانجام در ماه اکتبر به پیروزی رسید رهبری نمود .

آغاز حمله برلین :

در چنین روزی در  سال 1945 میلای ارتش سرخ جنگ برلین را در میانه جنگ جهانی دوم  آغاز کرد . بر لین سرانجام پس از چندین روز محاصره در دوم مه همان سال   تسلیم نیروهای متفقین شد  و جنگ در اروپا پایان یافت .

تولد آناتول فرانس :
در چنین روزی در سال 1844 میلادی آناتول فرانس نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد . ژاک آناتول تیبر که بعد ها با نام آناتول فرانس معروف گردید نخستین کتاب  خود را با نام مجموعه حکایات « ژاکست و گربه لاغر »  منتشر نمود و بعد ها  کتاب ( جنایت آقای سیلوستر بونارد ) را که برای وی جایزه ادبی فرهنگستان فرانسه را به ارمغان آورد نوشت .فرانس از آن دسته نویسندگانی است که از طنز به عنوان پشتوانه انسان دوستی استفاده جالبی می برد و با طنز تلخ  خود علیه مفاهیمی چون بی عدالتی و ظلم می شورد . او در آثار خود شیفته مفاهیم اخلاقی است و در این مسیر می کوشد با تنوع بخشی دیدگاه خود از منظری کاملا هنر مندانه به خلق موقعیت های طنز که نهایتا بیانگر مفهومی اخلاقی اند بپردازد .
وی  جایزه ادبی نوبل را به خویش اختصاص داد .  از آثار وی می توان به : بالتازار - تاتیس - جلد صدف - بریان پزی ملکه صبا - زنبق سرخ - مستی خاموش تفکر - باغ اپیکور قضیه کرنکوبیل - کلیسا و جمهوری - به طرف یک عصر نوین - سرگذشت مضحک - بر سنگ سفید - چزیره پنگوئن ها - هفت زن ریش آبی - زندگی ژاندارک - خدایان تشنه اند - عصیان فرشتگان - راه افتخار - پیر کوچک و بهار زندگی ؛ اشاره کرد . ( منبع : آی کتاب  دات کام )

تولد چارلز اسپنسر چاپلین :

در چنین روزی در سال 1889 میلاد ی چارلز اسپنسر چاپلین مشهور به چارلی چاپلین به دنیا آمد  . چارلی  یکی از نوابغ سینماست .او از کودکی وارد سینما شد و در این مسیر توانست با انجام فعالیت های گونه گون   گامهای خود را در عرصه سینما و به ویژه بازیگری   ثابت نماید .
وی با خلق حرکات کمدی  در آینده ای نزدیک  توجه فیلمسازان و تهیه کنندگان سینما را به خود جلب کرد و توانست در فیلمهای سینمایی بسیاری نقش ایفا کند . او بعدها خود کارگردانی فیلمهایش را به عهده گرفت .« عصر جدید » عنوان مهمترین فیلم اوست که در آن به تحلیل جامعه  آمریکا به همراه طنزی تلخ و گزنده می پردازد . وی رکود اقتصادی آمریکا و ماشینیزه شدن انسان معاصر و همچنین از بین رفتن اخلاقیات در جامعه مدرن را به سان  یک جامعه شناس ترسیم می کند . چاپلین  در جوانی  با اونااونیل ازدواج و از او صاحب چندین بچه شد . در میان فرزندان  وی  جرالدین صاحب  استعداد بازیگری بود و در این مقوله نیز به شهرت و افتخار زیادی رسید .هنگامی که جرالدین می خواست وارد دنیا بازیگری گردد ، چارلی برای او نامه ای نوشت که بسیار زیباست :
جرالدین دخترم،از تو دورم،ولی یک لحظه تصویر تو از دیدگانم دور نمی شود،اما تو کجایی؟در پاریس روی صحنه تئاتر پر شکوه شانزه لیزه...این را می دانم و چنان است که گویی در این سکوت شبانگاهی آهنگ قدمهایت را می شنوم،شنیده ام نقش تو در این نمایش پر شکوه،نقش آن دختر زیبای حاکمی است که اسیر خان تاتار شده است؛
جرالدین،در نقش ستاره باش،بدرخش اما اگر فریاد تحسین آمیز تماشاگران و عطر مستی آور گلهایی که برایت فرستاده اند،ترا فرصت هشیاری داد،بنشین و نامه ام را بخوان...من پدر تو هستم،امروز نوبت توست که هنر نمایی کنی و به اوج افتخار برسی،امروز نوبت توست که صدای کف زدنهای تماشاگران گاهی ترا به آسمان ببرد.به آسمانها برو ولی گاهی هم روی زمین بیا و زندگی آنان را تماشا کن.
زندگی آنان که با شکم گرسنه در حالیکه پاهایشان از بی نوایی می لزرد و هنر نمایی می کند،من خود یکی از ایشان بودم،جرالدین دخترم تو مرا درست نمی شناسی،در آن شبهای بس دور،با تو قصه ها بسیار گفتم،اما غصه های خود را هرگز نگفتم،آن هم داستانی شنیدنی است،داستان آن دلقک گرسنه که در پست ترین صحنه های لندن آواز می خواند و صدقه می گیرد.
این داستان من است،من طعم گرسنگی را چشیده ام،من درد نابسامانی را کشیده ام و از اینها بالاتر رنج حقارت آن دلقک دوره گرد که اقیانوس از غرور دردلش موج می زند،اما سکه صدقه آن رهگذر غرورش را خرد نمی کند را نیز احساس کرده ام.با این همه زنده ام و از زندگان پیش از آنکه بمیرند حرفی نباید زد.داستان من به کار نمی آید از تو حرف بزنم،به دنبال نام تو،نام من است،چاپلین،دخترم دنیایی که تو در آن زندگی می کنی،دنیای هنرپیشگی و موسیقی است،نیمه شب آن هنگام که از سالن پر شکوه تئاتر بیرون می آیی آن ستایشگران ثروتمند را فراموش کن ولی حال آن راننده تاکسی را که ترا به منزل می رساند بپرس.
دخترم جرالدین،پدرت با تو حرف می زند،شاید شبی درخشش گرانبها ترین الماس این جهان ترا فریب دهد.آن شب است که این الماس،آن ریسمان نا استوار زیر پای تو خواهد بود و سقوط تو حتمی است...از این رو دل به زر و زیور مبند،بزرگترین الماس این جهان آفتاب است که خوشبختانه بر گردن همه می درخشد...پدرت چارلی چاپلین
 
نخستین ماشین چوب بری :
درچنین روزی در سال 1808 میلادی برای نخستین بار در تاریخ  ماشین چوب بری در انگلستان ساخته و مورد استفاده قرار گرفت . مخترع ماشین چوببری  مانتوس کانگدون  بود . 

شناسایی روسیه :
درچنین روزی درسال 1922 میلادی دولت آلمان نظام کمونیستی روسیه را شناسایی کرد . این نخستین باربود که پس ازانقلاب اکتبر یک کشور صنعتی نظام انقلابی شوروی سابق را شناسایی می کرد .

تشکیل ای ای سی :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی    سازمان همکاری های اقتصادی اروپا آغاز به کا رکرد .
 
ملی شدن در برزیل :

در چنین روزی در سال 1962 میلادی ،   دولت برزیل شماری نهادهای موجود در این کشور را که در ید استعمار آمریکا قرار داشت را ملی اعلام کرد . 

جنگ های بیست ساله :
درچنین روزی درسال 955 میلادی جنگهای بیست و دو ساله  ساله میان  مجارها و ژرمن ها آغاز شد . درپایان این دوره از جنگ های خونین مجارها شکست خورده و به منطقه هنگری یا  مجارستان امروزی رفتند .

 

58/01/27

حضرت امام: من اعلام مي كنم كه اگر كسي با ارتش ما مخالفت امروز بكند با اسلام مخالفت كرده است

ادامه اختلاف نظر و كشمكش بر سر انتخابات شوراي شهر سنندج . ادامه تحصن گروههاي اسلامي در مسجد جامعه و پيوستن جمعي از كسبه و بازاريان به آنها در پي دعوت شوراهاي اسلامي بازار سنندج ؛ اعتراض شوراي بازاريان سنندج در مورد تعطيلي بازار و دعوت به اجتماع در مقابل ساختمان دادگستري ؛ اعتراض مديركل آموزش و پرورش كردستان در مورد تعطيل شدن مدارس به دست افراد غيرمسؤول ؛ پيام ابراهيم يونسي خطاب به مردم مبني بر حفظ آرامش ؛ تائيد صحت انتخابات شوراي شهر سنندج از سوي صدرحاج سيدجوادي ( وزير كشور ) ؛ نامه دفتر هواداران سازمان چريكهاي فدايي خلق سنندج به آيت الله طالقاني و متهم كردن مفتي زاده به كارشكني در انتخابات شهر .

بروز اختلاف بين روحانيان خرمشهر بر سر خلع سلاح نيروهاي موسوم به " خلق عرب " و نيروهاي مذهبي - انقلابي و جايگزيني نيروهاي رسمي اعزامي دولت براي تامين امنيت شهر . اعتراض جنبش ملي مجاهدين ( شاخه آبادان ) در مورد حملة افراد كميته انقلاب اسلامي به دفتر جنبش در ساختمان سازمان سابق زنان در اين شهر و دستگيري سي تن از وابستگان به جنبش .

اعلام مواضع سازمان چريكهاي فدايي خلق درباره دستگيري فرزندان آيت الله طالقاني ؛ پيشنهاد انحلال سپاه پاسداران مستقر در سلطنت آباد ( كه در حال شكل گيري است ) با استفاده از فضاي ايجاد شده . اعلاميه سازمان : شركت در مبارزه به خاطر پشتيباني از آيت الله طالقاني يك وظيفه ملي و معنوي است . امروز همه نيروهاي ترقي خواه خواستار برچيده شدن فوري بساط توطئه گران هستند كه در كميته سلطنت آباد و برخي ديگر از كميته ها هستند .

اعلام مواضع جمعيت كردها مقيم مركز در مورد دستگيري فرزندان آيت الله طالقاني .

اعلام موجوديت كانون درجه داران ارتش و تشريح خواستهايي همچون عدم استفاده از درجه داران به عنوان راننده سازمان افسران ؛ تجديد نظر در قوانين بيمه و بازنشستگي ؛ يكنواخت شدن قوانين ترفيعات درجه داران در نيروهاي نظامي و انتظامي ؛ استفاده تمامي پرسنل از مراكز تفريحي اختصاصي .

استقبال مطبوعات از واگذاري وظيفه كميته ها به كلانتريها و انحلال تدريجي كميته ، با استفاده از سخنان آيت الله مهدوي كني .

گزارش آسوشيتدپرس به نقل از شهريار روحاني ( سخنگوي سفارت ايران در آمريكا ) از كوششهاي دولت بازرگان براي تحت كنترل درآوردن دادگاههاي انقلاب اسلامي و جلوگيري از محاكمه و اعدام عناصر وابسته به رژيم پيشين .

هشدار امام خميني به پاسداران انقلاب درباره توطئه هاي موجود و نقشه هاي شيطاني آمريكا و لزوم قطع دست آمريكا و عمال آن در ايران ، همچنين تقدير از مبارزات و اقدامهاي پاسداران .

گزارش سفارت آمريكا در تهران از ملاقات كاردار آن كشور با امير انتظام ( معاون نخست وزير و سخنگوي دولت موقت ) درباره مسائل موجود و از جمله درخواست كاردار در مورد افشاي اسامي اعضاي شوراي انقلاب و امتناع امير انتظام .

اظهارات سناتور گلد واتر درباره ناتواني هواپيماهاي جاسوسي يو-2 كه قرار است جايگزين تجهيزات الكترونيك استراق سمع برچيده شده از ايران بشوند .

انتقاد انور سادات ( رئيس جمهوري مصر ) از جمهوري اسلامي ايران و جنبشهاي طرفدار انقلاب اسلامي در مصر و نيز تقبيح اعدامها در ايران و اعلام اينكه كشتن روزانه ده دوازده نفر كار بسيار آساني است ، مشكل ترين كارها بازسازي كشور است .

گزارش هفته نامه تايم از تجديد حيات اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در لبنان ، سودان ، مصر و ليبي . تايم : انقلاب اسلامي غرب و كمونيزم را به يك اندازه نگران كرده است

59/01/27
اظهارات سعدون حمادي مبني بر ادامه مناقشه بين دو كشور تا زمانيكه آيت‌الله (امام) خميني اصرار به ادامه انقلاب در سراسر جهان اسلام ادامه داشته باشد.

تقبل مسئوليت انفجار لوله‌هاي نفتي توسط عراق.

65/01/27

تشكيل هفتمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي غيرمتعهد جهت بررسي جنگ ايران و عراق

66/01/27

عمليات نصر 1.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo