شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و سوم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با سوم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با دوازدهم آوریل سال 2005 میلادی.

آغاز نخستین سفر مظفر الدین شاه به اروپا :

در چنین روزی در سال 1279 ه ش نخستین سفر مظفر الدین شاه به اروپا آغاز شد . وی در سال 1285 ه ش    ده روز پس از امضای قانون اساسی درسن  54 سالگی بر اثر  بیماری سل درگذشت . مظفر الدین شاه در سن پیری به سلطنت رسید . او مردی بود مریض و ضعیف و وجود وی بر اریکه سلطنت زمینه را از هر جهت برای جنبش مشروطیت فراهم کرد . زیرا در آغاز مقاومت کمی آن هم به تشویق اطرافیانش در برابر جنبش نشان می داد و پس از آن کاملا تسلیم شد و با صدور فرمان مشروطیت جنبش را یاری کرد . مجلس اول که در چهاردهم مهر 1285 گشایش یافته بود در اوایل دسامبر 1906 نظامنامه انتخابات و قانون اساسی را که برای مشروطه اهمیت اساسی داشت نوشت و برای امضا به سوی شاه فرستاد و چون مظفر الدین  شاه در بستر بیماری بود و هر ساعت احتمال در گذشت او می رفت در دهم دسامبر مجلس از او پاسخ فوری خواست و در خواست کرد که محمد علی میرزا ولیعهد را از تبریز احضار کند تا قانون اساسی امضا شود . در بیست و ششم آذر محمد علی میرزا به پایتخت آمد و قانون اساسی را امضا کرد . در روز یازدهم دی ماه 1285 مظفر الدین شاه  در بستر مرگ بود قانون اساسی و نظامنامه انتخابات را امضا کرد و به وسیله مشیر الدوله نخست وزیر به مجلس فرستاد . وی پس از آن در چنین روزی در گذشت .

تولد اتو میر هوف :
در چنین روزی در سال  1884 میلادی اتو میر هوف یکی از بر جسته ترین روانشناسان آلمانی  دیده به جهان گشود . او بیوشیمیست نیز بوده است . وی به سال 1922 میلادی جایزه نوبل  را از آن خود کرد .

تولد یان تینبرجن :
در چنین روزی در سال 1903 میلادی تینبرجن اقتصاد دان آلمانی دیده به جهان گشود . او به سال 1969 میلادی جایزه نوبل را از  آن خود کرد .

تولد ژرژ فرانجو :
در چنینن  روزی در سال 1912 میلادی فرانجو کارگردان مشهور فرانسوی به دنیا آمد .« مرد بدون چهره  » عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت  فرانکلین روزولت :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی فرانکلین روزولت سی و دومین  رییس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا در گذشت  . وی بین سلهای 1933 تا 1945 میلادی براین کشور حکومت می کرد . او در سن 63 سالگی در گذشت .

نخستین پرواز بین لندن و و پاریس :
در چنین روزی در  سال 1911 میلادی نخستین پرواز بدون توقف بین لندن و پاریس بر قرار شد . پیر پریه خلبان هواپیمای مذکور در این پرواز در طول سه ساعت و پنجاه شش دقیقه مسافت این دو شهر را هواپیما طی کرد .

ضمیمه شدن آلبانی :
در چنین روزی در سال 1940 میلادی ایتالیا رسما آلبانی را ضمیمه کشور خود ساخت .

اعدام افسران فیلیپینی : 
در  چنین روزی در سال 1942 میلادی ژاپن بیش از چهار صد تن از افسران نظامی فیلیپین را اعدام کرد .

استقلال سوریه :
در چنین روزی در سال 1946 سوریه استقلال خود  را از فرانسه اعلام داشت .

سودان و قانون اساسی :

در چنین روزی در سال 1973 میلادی سودان صاحب قانون اساسی شد . کشور سودان با بیش از 2500000 کیلومتر مربع مساحت یکی اتز بزرگترین کشورهای افریقایى است . این کشور با مصر، لیبى، چاد، افریقاى‏مرکزى، زئیر، کنیا، اوگاندا و اتیوپى مرز مشترک دارد.  چندین قرن قبل از میلاد، سودان شمالى توسط مصریان اداره شد . این کشور از  نیمه دوم قرن نوزدهم مستعمره  انگلستان شد . مسلمانان این کشور به  رهبرى محمد احمد بن عبدالله سالها با سربازان انگلیسی مبارزه کردند . در سال 1899م قراردادى میان مصر و انگلستان منعقد شد که به موجب آن اداره امور سودان به هر دو کشور واگذار شد و بدین گونه سودان تحت استعمار در آمد. سودان پس از آن در سال 1956 استقلال یافت اما دو سال بعد  نظامیان ژنرال ابراهیم عبود کودتا کرده و قدرت را در دست گرفتند. سودان پس از استقلال، شاهد درگیرى‏هاى فراوانى بوده و یکى از کشورهاى پرکودتاى افریقا مى‏باشد


 

58/01/23

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo