شهید آوینی
 
بزرگداشت يازدهمين سالگرد شهادت سيد مرتضي آويني برگزار شد

مراسم بزرگداشت يازدهمين سالگرد شهادت سيد مرتضي آويني با عنوان "فردايي ديگر" به همت موسسه روايت فتح در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.

اين برنامه با تلاوت قرآن كريم آغاز و با نمايش سه فيلم از شهيد آويني در سالن حجاب آغاز شد.


مستند «هفت قصه از بلوچستان» كه در سال‌هاي آغازين انقلاب توسط شهيد آويني ساخته شده است، شامل هفت روايت از اين استان به مدت 25 دقيقه است و "اين زمين مال منه" و"هفت خون " از جمله اين روايات بودند.

در اين مراسم محسني مسئول انتشار آثار شهيد آويني در سخنان خود به بررسي جايگاه و معناي تحول در آثار و زندگي شهيد آويني پرداخت و گفت: اگر انسان بخواهد در مورد متفكري چون شهيد آويني كلامي را بيان كند كه خلاصه آثار و سير و سلوك او باشد، به گواه آثار مكتوب و سينمايي او بايد به (تحول) اشاره كرد، چنانچه درمقاله "تجديد و تجدد" او معناي شگرف تحول و همراهي آن با فطرت و چگونگي تولد يك تحول را به زيبايي بيان داشته است .

وي اضافه كرد: شهيدآويني اعتقاد داشته است كه زندگي از درون مرگ سر بر مي‌آورد و اين تجديد خلقت با انقلاب‌هاي مكرر آفريده مي‌شود، فطرت شكافتن است، و انقلاب نيز با شكافتن و شكوفتن سر و كار دارد .

وي افزود: شهيد آويني معناي تحول و انقلاب را به گونه‌اي معنا مي‌كند كه هم در انقلاب ربيعي (بهاري) و هم تحول انفسي در وجه فردي و جمعي (انقلاب) مصداق دارد و اين معنا طوري بيان مي شود كه اگر كسي به ذات اين تحول توجه نداشته باشد،اين نظر به كيفيت و ذات سلب مي شود.

حجت‌الاسلام محسني با اشاره به حيات طيبه شهيد آويني افزود: روحيه حقيقت جو چيزي است كه در سراسر زندگي شهيد آويني مشهود است ، او متفكري است كه در راه امام (ره) قدم بر مي‌دارد . وي ادامه داد: او در زندگي قبل از انقلاب ، غرب را به جان آزمود و آشنايي با موسيقي و ادبيات غرب و شناخت فلسفي از غرب، به آويني اين امكان را داد تا در جهت حقيقت جويي گام بردارد .

وي بروز انقلاب اسلامي در زمان حيات شهيد آويني را نقطه عطفي در زندگي او دانست و گفت: شهيد آويني نهيليسم را ظلمات آخرين مرحله هبوط قبل از بازگشت مي دانست كه با بيشترين رنج همراه بوده است و دواي آن توجه به ذات خداوند است و اين متفكر ارزشمند معتقد است كه اين توجه جمعي با انقلاب اسلامي آغاز شده و تاريخ بشر پاي در عرصه ديگري گذاشته است .

وي با بيان اين مطلب كه شهيد آويني با هيچ چيز شوخي نداشته است، ادامه داد: شهيد آويني در تجربه برخي نكات به دنبال تقليد كوركورانه از مدل‌هاي غربي نبود، بلكه وي از طريق اين مسائل راه رسيدن به حقيقت را مي‌پيمود.

وي همچنين خاطر نشان ساخت: شهيد آويني داراي سلوك مطابق با طريقت شريعت و حضور آگاهانه در عرصه جهاد بود كه به سلوك فردي وي منجر شد .

گفتني است در ادامه اين مراسم مقاله "ايمان منجي جهان فرداست " از اين متفكر عالي قدر قرائت شد.

اين مراسم با اجراي موسيقي و سرانجام برگزاري ميزگرد تخصصي خاطره‌گويي پايان يافت.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo