شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و یکم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با اول ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با دهم آوریل سال 2005 میلادی.

آغاز هجرت حضرت رسول اکرم از مکه به مدینه :
در چنین روزی در سال صفر هجری حضرت رسول اکرم ( ص ) از مکه به مدینه مهاجرات کردند . این تاریخ به عنوان تاریخ هجری مشهور شد . 
 


تلخیص از کتاب  «تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت »  از حجه السلام والمسلمین علی دوانی :
همین که پیغمبر( ص )  از خانه خارج شد  ، جبرئیل نازل گردید و گفت: یا رسول الله! راه «غار ثور» را پیش گیر. غار ثور در کوهى در مسیر «منا» است. چون بلندى کوه مانند شاخ‏هاى گاو است، آن را «ثور» یعنى گاو مى‏خواندند. پیغمبر راه منا را پیش گرفت و با توکل به خدا از مکه خارج شد. در میان راه با ابوبکر برخورد نمود. ابوبکر که موضوع را از پیغمبر شنید، از حضرت خواست او را با خودبرد تا پس از خارج شدن پیغمبر از مکه از آسیب قریش در امان باشد، پیغمبر هم پذیرفت. وقتى به کوه ثور رسیدند داخل غار شدند. از آن طرف همین که هوا روشن شد سران قریش به جستجوى پیغمبر پرداختند. پس از رفع خطر پیغمبر از غار بیرون آمد و دید که چوپانى به نام «ابن اریقط‏» پیش مى‏آید. پیغمبر او را خواست و از وى تضمین گرفت که خبر او را به اهل مکه نرساند. چوپان پرسید: قصد کجا دارید؟ حضرت فرمود: یثرب. چوپان گفت: من شما را از راهى خواهم برد که هیچ کس اطلاع نیابد.
پیغمبر سرانجام در  روز 12 ماه ربیع الاول سال یازدهم وارد حومه مدینه و دهکده «قبا» شد. مردم مدینه که اطلاع یافتند پیغمبر وارد خواهد شد، مرد و زن و پیر و جوان همراه مسلمانان مهاجر تا قبا به استقبال آمده بودند، و چون پیغمبر را دیدند هلهله کنان شادى‏ها نمودند. زنان و دختران و کودکان مدینه در پشت‏بامها با صداى بلند این سرود پرشور و دلنشین را مى‏خواندند. طلع البدر علینا من ثنیات الوداع وجب الشکر علینا ما دعا لله داع ایها المبعوث فینا جئت بالامر المطاع‏یعنى: ماه تابان به سوى ما طلوع کرد. از نقطه ثنیة الوداع (ثنیة الوداع نقطه‏اى بوده که مسافرین مدینه را تا آنجا تودیع و بدرقه مى‏کردند.)شکر این نعمت بر ما واجب است. تا هنگامى که کسى خدا را مى‏خواند. اى پیغمبرى که در میان ما برانگیخته شده‏اى!فرمانى مطاع از جانب خدا آورده‏اى. پیغمبر ضمن قدردانى از مردم مدینه از پیران و زنان و کودکان خواست تا به شهر برگردند، و خود با بقیه مردم مدینه و مهاجرین چند روز در قبا ماند، تا اینکه على علیه السلام از مکه رسید و با رسیدن وى پیغمبر آماده شد تا وارد مدینه شود. ابن اثیر مى‏نویسد: چون على علیه السلام از انجام آنچه پیغمبر به وى دستور داده بود در مکه فراغت‏یافت، مکه را ترک گفت و به مدینه هجرت نمود. شب‏ها در حرکت بود و روزها خود را پنهان مى‏کرد تا وارد مدینه شد در حالى که پاهایش مجروح شده بود. همین که پیغمبر از آمدن على علیه السلام آگاهى یافت فرمود: بگوئید على بیاید. عرض کردند:یا رسول الله! على نمى‏تواند راه برود. پیغمبر (صلى الله علیه و آله) خود آمد و على (علیه السلام) را در آغوش گرفت و از مشاهده ورم پاهاى او گریست. ( کامل ابن اثیر، ج 2 ص 75)

شهادت امیر سپهبد  صیاد شیرازی :

در چنین روزی  در سال 1378 ه ش امیر سپهبد علی صیاد شیرازی به در جه رفیع شهادت نایل آمد .  سپهبد  شهید على صیاد شیرازى در سال 1323 هجرى در شهرستان درگز به دنیا آمد . او  پس از طی  تحصیلات متوسطه  وارد  دانشکده افسرى
شد و در سال 1346 ه ش به در جه ستواندومی نایل آمد . وی پس از آن برای طی دوره های مختلف نظامی به کشور های خارجی اعزام شد  و پس از طی دوره توپخانه  سمت استادی را در  مرا توپ اصفهان عهده دار گردید .شهید صیاد شیرازی در همین دوران به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم منحوس پهلوی به زندان محکوم شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن شهید والا مقام به تشکیل  "کمیته دفاع شهرى در اصفهان"همت گمارد .  مقابله با گروهکهاى غرب کشور ، فرماندهى قرارگاه غرب ارتش  و  فرماندهى نیروى زمینى ارتش جمهوری اسلامی ایران ،  نمایندگى امام ره در شوراى عالى دفاع در تیرماه سال 1365 و... از جمله فعالیت های او در سالهای پس از انقلا ب است .   وی در سال  1366 به درجه سرتیپى مفتخرشد. او در مردادماه 1367 در عملیات  مرصاد فرماندهی دقیق و رشادت های بسیاری از خود به تماشاگذاشت . در مهرماه 1368 بنا به درخواست ریاست‏ستاد فرماندهى کل نیروهاى مسلح و موافقت مقام معظم رهبرى شهید صیاد شیرازى به سمت معاونت‏بازرسى ستاد کل نیروهاى مسلح منصوب ‏شد و در شهریور ماه 1372 با حکم  فرماندهى معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد نیروهاى مسلح منصوب گردید. در شانزدهم فروردین 1378 وی با  حکم مقام معظم رهبرى به درجه سرلشکرى نایل آمد.امیر سپهبد صیاد شیرازی  سرانجام در چنین روزی به ضرب گلوله منافقین کوردل به  شهادت رسید  .

ترور ناموفق محمد رضا پهلوی :
در چنین روزی در سال 1344 ه ش بر اثر یک تیر اندازی نا فرجام محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران زخمی گردید . ضارب  ، سرباز وظیفه  رضا شمس آبادی که قصد داشت او را از زندگی ساقط نماید ،  نتوانست به دقت در کاخ مرمر تیر اندازی کند . در این ماجرا سرباز وظیفه شمس آبادی به شهادت رسید  .

تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی :
در چنین روزی در سال 1358 ه ش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین حساب یکصد امام خمینی ره افتتاح شد .  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهاد انقلاب اسلامی است که بر اساس فرمان 21 فروردین 1358 رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله به منظور تأمین مسکن محرومان به ویژه روستاییان در چهارچوب سیاستها و برنامه های دولت تشکیل گردیده است .
متن پیام حضرت امام خمینی (ره) برای تشکیل این نهاد  به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز،برادران و خواهران دلیر و مبارز ایدیهم الله تعالی _ اینک به مرحله حساسی از دوران اتقلاب اسلامی خود رسیده ایم .دوران سازندگی ، دورانی که باید از ثمرات انقلابمان مردم محروم و ستمدیده ایران بهرمند شوند ، دورانی که باید شکوه نظام عدل اساسی را لمس کنید ، دورانی که همه باید دست به دست هم بدهیم تا ریشه فقر و استضعاف را برکنید . شما مردم شریف ایران در جریان مبارزه با استعمار و استثمار پیروزی بزرگی به دست آورید و توانستید با اتکا به خدای متعال و وحدت کلمه و مشارکت قشرها بر طاغوت زمان غلبه کنید و پشت ابرقدرتها را بلرزانید ، اکنون نیز باید با خود یاری و همکاری برای مبارزه علیه فقر و محرومیت بسیج شوید و با تأیید الهی به نجات مردم مستضعف کمرهمت ببندید. در رژیم منفور پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبت بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود . بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانکها و سودجویان و غارتگران بسر می بردند تا بتوانند پناهگاهی رابرای خود و فرزندانشان دست و پا کنند . قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم به کلی از داشتن خانه محروم بودند و در زوایا ی بیغوله ها و اطاقکها ی تنگ و تاریک و خرابه ها به سر می برند و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای اجاره آن بپردازند و این میراث شوم برای ملت ما باقی مانده و اکنون جامعه با چنین مصیبتی دست به گریبان است . نظام اسلامی چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد و این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد ، مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند . همه محرومان باید خانه داشته باشند ، هیچکس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد . بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.
اینجانب حسابی به شماره یکصد(100) در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می کنم که برای کمک به خانه سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفه جویی و دقت کام خانه های ارزان قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار دهند و در این طرح به هیچ پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود. من امیدوارم همه کسانی که زمینهای وسیعی در اختیار دارند به این امر مهم اسلامی و انسانی کمک کنند و زمین در مناطق مرغوب و قابل سکونت در اختیار این طرح بگذارند و نیز هرکس که توانایی دارد در تامین انواع مصالح ساختمانی به این خدمت اسلامی کمک کند و نیروی کار و کارگری به طور وسیع به کارافتد و دولت نیز تصمیمات لازم را در تأمین آب و برق و آسفالت و وسایل ایاب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی فراهم سازد.
بنیاد مستضعفین : بنیاد مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره شده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود و نیز دولت باید در طرحهای اساسی و درازمدت خود برای حل این مشکل در سطح عموم طرحهایی تهیه کند و اکنون این یک تجربه تازه از بسیج نیروی ایمان جامعه در راه تعاون اسلامی و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهی باید از آن نیز سرافراز درآید . من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد می کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم.

روح الله الموسوی الخمینی – 21/1/1358

همچنین حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب در حکمی بر ادامه فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کردند :
«بسمه تعالی
جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای سید هاشم رسولی دامت افاضاته :
از زحمات ارزشمند جنابعالی و برادران همکارتان در بنیاد مسکن متشکرم لازم است حساب 100 که شرف انتساب با اسم مبارک حضرت امام قدس سره را داشته است و منشاء خیرات و برکات برای مردم فقیر و محروم بوده همچنان باقی باشد و مردم مؤمن و با گذشت ، بوسیله آن برای مسکن محرومین انفاق کنند . جبابعالی و همکاران محترمتان در این بنیاد را از خداوند متعال مسئلت می نمایم .
و السلام علیکم و رحمه الله بتاریخ 15 مرداد 1368
سید علی خامنه ای »
 وظایف بنیاد از این قرار است : مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت ، همکاری ، و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف . تهیه طرح مجتمع های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها بطور مستقیم یا با مشارکت مردم با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در روستا و شهر .تهیه زمین مورد نیاز طرحها و پروژههای بنیاد و آماده سازی آنها . کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی کشور از طریق تولید ، تهیه ، توزیع . نظارت بر پرداخت و مصرف وامهای قرض الحسنه مسکن روستایی و ارزان قیمت شهری که از محل منابع مالی و سیستم بانکی کشور تأمین می شود . تهیه طرحهای هادی و اصلاح معابر در روستاها ، با هماهنگی دستگاههای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت .تهیه و ارائه طرحهای لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی روستایی آسیب دیده در اثر جنگ ، سیل ، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمانها و ارگانهای ذیربط .

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی :
در چنین روزی در سال 1371 ه ش چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد . بنا بر اطلاعات ارایه شده از وزارت کشور در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ، جمعیت واجد شرایط رای دادن 32465558نفر اعلام شده است . همچنین کل آراء ماخوذه در این دوره 18767042 رای اعلام شد . بنابراین گزارش در این دوره 57،81 در صد از مردم در انتخابات شرکت کردند . 

در گذشت میرزا ابوالحسن جلوه :
در چنین روزی در سال 1276هجری شمسی«سید ابوالحسن طباطبایی اصفهانی» مشهور به میرزا ابوالحسن جلوه دیده از جهان فروبست .  سید ابوالحسن طباطبایی اصفهانی  از فیلسوفان و دانشمندان بزرگ شیعه  در احمد آباد هند به دنیا آمد و تحصیل علوم مقدماتی را در  اصفهان آغاز کرد. او پس ازتحصیل مراتب عالی تر علوم بویژه  فلسفه  در مدرسه دارالشفای تهران به تدریس  فلسفه ،  ریاضیات ، عرفان مشغول شد . حاشیه بر شفاء ،  حواشی بر کتاب اسفار ملاصدرا ،  اثبات الحرکة الجوهریه ، حواشی بر مشاعر ملاصدرا  ،  حواشی بر مبدأ و معاد ملاصدرا  ،  حاشیه بر شرح هدایة الاثیریه ابهری  ،  تعلیقه بر رساله درة الفاخر،  حاشیه بر شرح ملخص چغمینی  ،  تعلیقات بر مقدمه شرح فصوص قیصری ،  حاشیه بر شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری  ، جسم تعلیمی،  وجود الصور النوعیه و  دیوان جلوه از مهمترین آثار آن فیقه فرزانه اند .

درگذشت جبران خلیل جبران : 

درچنین روزی در  سال1931میلادی «جِیران خلیل جِبران» نویسنده، شاعرو فیلسوف لبنانی دار فانی را وداع گفت . جبران خلیل جبران ششم ژانویه سال 1883 میلادی در لبنان شمالی دیده به جهان گشود . به دلیل اینکه پیروان ادیان مختلف در لبنان به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در حال زندگی اند ، جبران نیز در میان این ادیان مختلف به همزیستی ادیان  خو گرفت  و این امر به وضوح در میان آثار او نمایان است . مادرش کامیلا  راحمه ، جبران را از سومین شوهر خود با نام خلیل جبران حامله شد . ماریانا و سلطانا دو خواهر کوچکتر او بودند . جبران خلیل جبران در هشت سالگی به همراه خانواده اش  به آمریکا رفت و در 25 ژوئن 1895 میلادی سفری به نیویورک داشت . وی پس ازآن  برای بار دوم ،در سال 1898 به همراه خانواده اش وارد   لبنان شد . او در بین  سالهای 1898 تا 1902 در دانشگاه لبنان  به تحصیل پرداخت . پس از اینکه اعضای خانواده اش در سال 1902 دار فانی را  وداع گفتند او در همان سال برای دومین بار به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد . جبران در سل 1908 به پاریس سفر کرد اما پس از مدتی دوباره به آمریکا بازگشت . وی در سال 1914 در پاریس نمایشگاهی از آثار نقاشی خود را برپا کرد .  او در سال 1918 میلادی نخستین مجموعه شعرش را با نام دیوانه به زبان انگلیسی منتشر کرد . پیش قراول (1920 )  ، پیامبر (1923 ) ، شن و کف ( 1926 ) ، مسیح پسر انسان (1928 ) از دیگر آثارادبی  او به زبان انگلیسی است . ارواح عاصی  (1908 ) ، بالهای شکسته (1912 ) و یک اشک ویک لبخند  ( 1914 ) از عناوین مهمترین آثار او به زبان عربی هستند . وی در حوزه علوم روانشناختی نیز آثار گرانسنگی از خود به جای نهاده است  که از میان آنها می توان به زمین خدایان (  1931 ) و باغ پیامبر (1933) میلادی اشاره کرد . این عارف شاعر در دهم آوریل سال 1931 میلادی در سن چهل و هشت سالگی در نیویورک بر اثر سرطان در گذشت ....

 از من می پرسید که چگونه دیوانه شدم. چنین روی داد: یک روز، بسیار پیش از آنکه خدایان بسیار به دنیا بیایند، از خواب عمیقی بیدار شدم و دیدم که همه نقابهایم را دزدیده اند. پس بی نقاب در کوچه های پر از مردم دویدم و فریاد زدم « دزد، دزد، دزدان نابکار.» مردان و زنان بر من خندیدند و پاره ای از آنها از ترس من به خانه هایشان پناه بردند.هنگامی که به بازار رسیدم، جوانی که بر سر بامی ایستاده بود فریاد برآورد «این مرد دیوانه است.» من سر برداشتم که او را ببینم؛ خورشید نخستین بار چهره برهنه ام را بوسید. نخستین بار خورشید چهره برهنه مرا بوسید و من از عشق خورشید مشتعل شدم، و دیگر به نقابهایم نیازی نداشتم.»
بخشی از کتاب" دیوانه "

آنگاه المیترا باز به سخن در آمد و گفت درباره زناشویی چه می گویی، ای استاد؟و در پاسخ گفت:به یکدیگر مهر بورزید، اما از مهر بند مسازید:بگذارید که مهر دریای مواجی باشد در میان دو یاحل روحهای شما.جام یکدیگر را پر کنید، اما از یک جام منوشید.از نان خود به یکدیگر بدهید، اما از یک گرده نان مخورید.با هم بخوانید و برقصید و شادی کنید، ولی یکدیگر را تنها بگذارید،همانگونه که تارهای ساز تنها هستند، با آن که از یک نغمه با ارتعاش در می آیند.دل خود را به یکدیگر بدهید، اما نه برای نگهداری.زیرا که تنها دست زندگی می تواند دلهایتان را نگه دارد.در کنار یکدیگر بایستید، اما نه تنگاتنگ:زیرا که ستونهای معبد دور از هم ایستاده اند،و درخت بلوط و درخت سرو در سایه یکدیگر نمی بالند.
بخشی  از کتاب" پیامبر"


بازگشایی الازهر :
در چنین روزی در سال 1216 ه ق دانشگاه الازهر مصر دوباره بازگشایی شد . الازهر پس از واقعه کشتار کلیبر رهبر گروه فرانسوی در مصر بسته شده بود تا اینکه در زمان شروع ترک مصر به دست فرانسوی ها این مدرسه برای بار دیگر بازگشایی شد .

در گذشت عبدالرزاق سنهوری :
در چنین روزی در سال 1313 ه ق حقوقدان بر جسته مصری عبدالرزاق سنهوری دیده به جهان گشود . وی صاحب آثار گوناگونی در حوزه حقوق است که از میان آنها می توان به رساله او در حقوق مدنی در چندین  جلد اشاره کرد . وی در وضع قانون و قانونگذاری در کشور مصر تلاش های قابل توجهی از خود نشان داد .

تولد احمد سوکارنو :
در چنین روزی در سال 1319 ه ق احمد سوکارنو رییس جمهور سابق اندونزی به دنیا آمد . وی نخستین رییس جمهور اندونزی پس از استقلال این کشور از ید استعمارگران هلندی بود . سوکارنو بین سالهای 1945 میلادی تا 1968 میلادی بر این کشور حکومت کرد و در سال 1970 میلادی در سن نود و شش سالگی در گذشت .

آزادی عمل در مغرب :
در چنین روزی در سال 1339 ه ق فرانسه طی توافقی با ایتالیا  ، به فرانسه آزادی عمل  نظامی و اجتماعی در مغرب را  اعطا کرد . در مقابل این عمل  فرانسه دست ایتالیا را در اشغال طرابلس باز گذاشت  .

تولد وودز وارد :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی رابرت بونز ووزوارد شیمیدان مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . وی به سال 1965 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد عمر شریف :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی عمر شریف ( مایکل شلهوب ) بازیگر مشهور مصری به دنیا آمد . او در فیلمهای مختلفی از جمله دکتر ژیواگو و فوق سری بازی کرده است . ، عمر شریف، بازیگر معروف مصری که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد،  سالها به دلیل  کم توجهی در محافل سینمایی مصر هرگز چنانچه لایق آن بوده مورد تقدیر قرار نگرفت . وی  امسال از دریافت جایزه سزار بسیار ابراز خرسندی نشان داد.

آزادی اودسا :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی نیروهای  اتحاد جماهیر شوروی بندر اودسا را از تصرف نازی ها خارج کردند .

رژیم ژاپن :
در چنین روزی در سال 1946 میلادی نخستین انتخابات برای تعیین نوع رژیم ژاپن در این کشور برگزار شد .   

آمد و شد در کانال سوئز :  
در چنین روزی  در سال 1957 میلادی کانال سوئز برای عبور و مرور کشتی ها بازگشایی شد
 

58/01/21

علام آزادی 485 تركمن و 200 غیرتركمن .

درخواست گروههای موسوم به خلق خلق تركمن ( ستاد مركزی خلق تركمن ) و سازمان مجاهدین خلق از آیت الله طالقانی جهت تصفیه تركمن صحرا و رسیدگی به خواسته های تركمنها .

اطلاعیه عزالدین حسینی در رد اسناد منتشر شده درباره همكاری وی با ساواك و توجیه سخنان قبلی خود مبنی بر وجود ابهام در محتوای جمهوری اسلامی .

نامه دولت موقت به آیت الله شبیرخاقانی مبنی بر اعزام هیأتی از ایرانیان عرب زبان خوزستان به تهران برای بیان كردن خواسته های خود جهت گنجاندن در قانون اساسی .

اعلام مواضع جبهه دمكراتیك ملی ایران درباره اوضاع جاری كشور و در حمایت از گروههای قومی و مخالفت با كمیته های انقلاب : مردم تركمن به دست پاسداران به قتل می رسند ؛ رادیو - تلویزیون برادركشیها را دامن می زند و سازمانهای انقلابی را مسؤول معرفی می كند ؛ ادامه فعالیتهای خودسرانه برخی كمیته ها ، بی توجهی به حقوق و خواسته های كارگران و … ادامه این وضع جامعه را دچار چنان آشوبی خواهد كرد كه علی رغم پیروزی بزرگ در رفراندوم ، رژیمی به مراتب مستبدتر از رژیم سابق را بر كشور حكمفرما خواهد ساخت .

اعلام نظر سازمان وحدت كمونیستی در نشریه رهایی ( ارگان این سازمان ) دربارة سیاست نظام جدید در حفظ ارتش ، ماجرای سنندج ، كمیته ها ، وزارت امر به معروف و نهی از منكر . سرنوشت قراردادهای نظامی رژیم پیشین : امیر انتظام ( سخنگوی دولت ) : قرارداد خرید 1508 تانك چیفتن از انگلیس لغو شد . به جای قراردادهای لغو شده ، ماشین آلات كشاورزی خریداری می شود .

بازگشت 620 سرباز ایرانی كه جزو نیروهای حافظ صلح سازمان ملل حائل بین اعراب و اسرائیل در بلندیهای جولان بودند .

مراسم تحلیف واحدهای مختلف شهربانی با حضور آیت الله طالقانی ، دكتر مفتح ، احمد صدرحاج سیدجوادی ، سرهنگ ممتاز ( فرمانده ژاندارمری ) ، سرهنگ مجللی ( رییس شهربانی ) . سخنرانی دكتر مفتح در این مراسم و اشارة وی به اینكه نیروهای مسلح با داشتن كمال قدرت و قوت در مقابل ملت نایستاد و به ملت پیوست .

رژه و اعلام همبستگی افسران ، درجه داران و سربازان لشكر 1 پیاده مركز در محل اقامت امام خمینی و سخنان نمایندة آنها : برای اجرای فرمانهای رهبر عالی قدر امام خمینی ، لشكر پیاده هر گونه آمادگی خود را اعلام می دارد . امام خمینی : همه ملت موظف هستند از شما پشتیبانی كنند .

درخواست كمیته روابط خارجی آمریكا از سفارت آن كشور در تهران مبنی بر تهیه گزارش از اوضاع ایران ؛ از جمله : روابط دولت با رهبران مذهبی ؛ وضعیت امنیتی و گروههای چپ ؛ عناصر شاه دوست ؛ نقش كنونی سفارت ؛ روابط آینده و سیاست خارجی و سیاست نفتی ایران ؛ وضعیت نیروهای مسلح ایران و اقلیتهای مذهبی در این كشور .

اعلام پذیرش دكتر محمد مكری ( دبیركل سابق جبهه ملی ایران در اروپا ) به عنوان اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی .

پیام تبریك حسن البكر ( رییس جمهوری عراق ) خطاب به امام خمینی به مناسبت برقراری نظام جمهوری اسلامی و اظهار امیدواری كه نظام جدید بهترین روابط دوستی و همجواری با كلیه كشورهای عربی بالاخص عراق به دست آورد .

گزارش آسوشیتدپرس از لغو قرارداد ساخت دو كارخانه تولید برق هسته ای بین ایران و فرانسه و بروز تردید در ادامه مشاركت ایران در كارخانه 22 میلیارد دلاری غنی سازی اورانیوم در اروپا . درخواست دولت انگلستان از دولت ایران مبنی بر به تعویق انداختن باز پرداخت وام هشتصد میلیون دلاری دریافتی از رژیم شاه .

59/01/21
ملك حسین: عراق ستون فقرات عرب را تشكیل می‌دهد و عربها نباید اجازه دهند كه این كشور مورد تجاوز قرار بگیرد.

قطع ارسال گاز به سوی شوروی از طرف دولت ایران.

62/01/21

آغاز عملیات والفجر یک در منطقه فکه

63/01/21

سفر ولایتی به ژاپن 

64/01/21 

ریگان طی نامه به گورباچف تمایل خود را به تشكیل نشست سران دو كشور برای حل اختلافات مورد تایید قرار داد. 

65/01/21

تك عراق به سومار .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo