شهید آوینی

 

امروز دوشنبه پانزدهم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و چهارم صفرالمظفر سال 1426 هجری قمری و برابر است با چهارم آوریل سال 2005 میلادی.

ورود نخستین میهمان رسمی جمهوری اسلامی : 
در چنین  روزی در سال 1358 ه ش و پس از تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران ، اسقف کاپوچی به عنوان نخستین   میهمان رسمی جمهوری اسلامی وارد تهران شد و در محل حزب جمهوری اسلامی با آیت الله شهید  دکتر محمد حسین بهشتی دیدار و گفتگو کرد . وی در این دیدار طی سخنانی گفت : من به ایران آمده ام تا به نام همه برادران عرب و برادران فلسطینی از شما به خاطر موضعگیری صحیح و انقلابیتان در قبال مساله فلسطین تشکر کنم و آن را به جهانیان اعلام نمایم . چه خوب بود اگر همه جهان به ایران انقلابی اقتدا می کرد . شما می دانید که وقتی فرزندان ما زیر چادر ها از گرسنگی و تشنگی و گرما می میرند ، فرزندان کسانی که به زور به خانه ما آمده اند ، چگونه در ناز و نعمت درسرزمین ما زندگی می کنند . اگر ملیتی چون شما اراده کرد که زنده باشد و بماند حتما قضا و قدرنیز نیز با او همصدا خواهد شد تا پیروز شود . انقلاب شما به یک معجزه شبیه تر است و من دست خدا را در انقلاب شما می بینم . یک امپراطور عظیم را با آن همه قدرت و ریشه در تاریخ و بر خورداری از پشتیبانی اکثر کشور های قوی دنیا و صهیونیسم و امپریالیسم با سلاح ایمان شکست دادید و بدون اسلحه و فقط با سپر کردن سینه های خود در برابر تانک ها و توپها مقاومت کردید .مبارک باد بر شما این پیروزی .
( منبع : خلیلی  ، اکبر ، گام به گام با انقلاب ، ج 2 ، ص 85 )

درگذشت پروین اعتصامی : 

درچنین روزی در سال  1320 هجری شمسی ،  پروین اعتصامی شاعر گرانقدر ایرانی در 35 سالگی در گذشت. درچنین روزی در  سال1285هجری شمسی  پروین اعتصامی فرزند یوسف اعتصامی آشتیانی ( اعتصام المالک ) شاعر بر جسته ایرانی به دنیا آمد . وی در دوره  کودکی به فراگیری  زبان های  عربی و  انگلیسی مشغول شد .او پس از طی تحصیلات مقدماتی ، به ادبیات گرایید و در سرایش شعر فارسی به یک یاز قله های ادبیات فارسی بدل شد . مجموعه اشعار او شامل 248  قطعه ( قصیده  ، مثنوی و قطعه ) است . تعداد 65 قطعه از آن حالت مناظره گون دارد ، که هدف آن ها بیان پندهای اخلاقی است  . وی در سال 1320 ه ش در تهران و بر اثر بیماری حصبه دار فانی را وداع گفت . آرامگاه او در قم واقع شده است .

جهاندیده کشاورزی بدشتی            بعمری داشتی زرعی و کشتی 
بوقت غله، خرمن توده کردی            دل از تیمار کار آسوده کردی 
ستمها میکشید از باد و از خاک        که تا از کاه میشد گندمش پاک 
جفا از آب و گل میدید بسیار            که تا یک روز می انباشت انبار 
سخنها داشت با هر خاک و بادی      بهنگام شیاری و حصاری 
سحرگاهی هوا شد سرد زانسان     که از سرما بخود لرزید دهقان 
پدید آورد خاشاکی و خاری              شکست از تاک پیری شاخساری 
نهاد آن هیمه را نزدیک خرمن           فروزینه زد، آتش کرد روشن 
چو آتش دود کرد و شعله سر داد       بناگه طائری آواز در داد 
که ای برداشته سود از یکی شصت   درین خرمن مرا هم حاصلی هست 
نشاید کتش اینجا برفروزی               مبادا خانمانی را بسوزی 
بسوزد گر کسی این آشیانرا            چنان دانم که میسوزد جهان را 
اگر برقی بما زین آذر افتد                 حساب ما برون زین دفتر افتد 
بسی جستم بشوق از حلقه و بند    که خواهم داشت روزی مرغکی چند 
هنوز آن ساعت فرخنده دور است      هنوز این لانه بی بانگ سرور است 
ترا زین شاخ آنکو داد باری                مرا آموخت شوق انتظاری 
بهر گامی که پوئی کامجوئیست        نهفته، هر دلی را آرزوئیست 
توانی بخش، جان ناتوان را               که بیم ناتوانیهاست جان را 


پایان عملیات محور کرخه دزفول :  

درچنین روزی در سال  1360 هجری شمسی ،  عملیات  کرخه –دزفول به انجام رسید . در این  عملیات رزمندگان پر توان اسلام بخش هایی از سرزمین ایران اسلامی را از ید اشغال رژیم بعثی خارج کردند . همچنین در  این روز در سال 1360 ه ش عملیاتی ایذایی در منطقه عمومی کردستان و در محل اورامانات به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت . در همین روز رژیم بعثی عراق در سال 1365 عملیاتی را در منطقه دربندیخان به همراه سه تیپ پیاده و یک گردان زرهی آغاز کرد .  

بازگشایی حوزه معاونت امور مطبوعاتی :
در چنین روزی در سال 1368 ه ش حوزه معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی   وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره بازگشایی شد .

 

در گذشت صاحب ابن عباد:
در چنین روزی در سال 385 ه ق صاحب ابن عباد وزیر دانشمند شیعی مذهب دیلیمیان دار فانی را وداع گفت . 
تلخیص و نقل  از کتاب: گلشن ابرار، ج 1، ص 35 ، نویسنده: سعید بابایى:
ابوالقاسم اسماعیل بن عباد فرزند عباس ملقب به صاحب و مشهور به صاحب بن عباد به سال 326 ق . در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر و اجداد صاحب از بزرگان و سرشناسان اصفهان بوده و مرتبه وزارت داشتند.  اولین استاد صاحب پدرش عباد بود که علاوه بر ایفاى پدرى استادى مهربان و دلسوز براى وى به حساب مى آمد. صاحب  پس از فراگیرى مقدمات به تحصیل فقه ، حدیث ، تفسیر، کلام و دیگر علوم رایج پرداخت .پس از چندى  به رى  که از مراکز علم و ادب آن زمان بود مهاجرت کرد و در آن شهر به حلقه درس ‍ ابن عمید وزیر دانشمند و شهیر آل بویه پیوست . ابن عمید توانایى ،  صاحب  در انشاى متون ادبى را مشاهده کرد و او را از نویسندگان مقام وزارت قرار داد. کاردانى و توانایى صاحب در انجام این امور، راه پیشرفت را بر او هموار ساخت تا آنجا که چون رکن الدوله ، فرزندش مؤ یدالدوله را به مقام دبیرى او و نویسندگى وى به زادگاهش اصفهان بازگشت . بسیارى از بزرگان به تشیع و برخى به دوازده امامى بودن او تصریح کرده اند. بررسى کتب و مدارک مربوط به احوال و شرح زندگى صاحب نشانگر آن است که وى از مجلسى نیکو بهره داشته و به پشتوانه اخلاق پسندیده خود بزرگان علم و ادب و عموم مردم را شیفته خود نموده بود.کرم و جوانمردى از بارزترین صفات اخلاقى صاحب مى باشد و حکایات بسیار در این باره از وى نقل شده است . او از تواضع و فروتنى نیز بهره فراوان داشت و به ویژه سادات و دانشمندان را گرامى مى داشت . صاحب ضمن برخوردارى از تواضع و فروتنى از جلالت قدر و بزرگى نیز بهره برده بود.  هنگامى که صاحب به مقام وزارت رسید در صدد اصلاح امور بر آمد و در اولین گام ، بدعتهاى ناپسند و رسوم ظالمانه را برانداخت .او در اجراى عدالت و رفع ستم از مردم بسیار کوشا بود. وى همچنین آباد ساختن شهرها، مرمت و بازسازى ویرانیها و بناى آثار نیک را نیز مورد عنایت قرار مى داد؛ که مى توان از رونق یافتن شهرهاى قزوین ، قم و اصفهان یاد کرد. صاحب در دوران .وزارت خود اقتصاد کشور مردم را رونق بخشید و دارایى خزانه دولت را به مرتبه اى عالى رساند.او به ورزش نیز توجه بسیار داشت و ورزشکاران را مورد تشویق خود قرار مى داد. کارهاى دیوان را جز به اهل فضل و دانش نمى سپرد.
فراهم آوردن زمینه هاى گسترش علم در میان عموم مردم از سیاستهاى مهم صاحب در دوران وزارت بود. او در پى این مهم دانشمندانى را از بغداد به اصفهان و رى فرا خواند. صاحب به تالیفات اهل قلم عنایت توجه ویژه داشت هرگاه از تالیفات کتابى جدید آگاهى مى یافت با سعى و کوشش فراوان نسخه اى از آن فراهم مى کرد و براى مطالعه در کتابخانه خویش قرار مى داد. وی  در نتیجه تلاش ‍ فراوان توانست کتابخانه اى عظیم و کم نظیر تشکیل دهد. کتابخانه صاحب ، بیشتر آثار و تالیفات علمى آن دوران را در برداشت و دانشوران و نویسندگان متعدد را آن گنجینه ارزشمند استفاده مى بردند .صاحب در دانشهاى چون علوم قرآن و تفسیر حدیث ، کلام ، لغت ، نحو، عروض ، نقد ادبى ، تاریخ و طب تسلط تبحر داشت .آثار متعددى در زمینه علوم فوق از صاحب باقى مانده که بدین شرح است  کتاب الادبانه (در علم کلام )  ، الاقناع (در کلام عروض ) ،  الامثال السائره (در علوم ادبى )  ،  التذکرة (در کلام و اصول دین ) ،  دیوان اشعار  ،  رسائل صاحب (مباحث اخلاقى ، اعتقادى و اجتماعى )  ، رساله اى در فضایل حضرت عبدالعظیم حسنى علیه السلام  ،  رساله اى در علم طب  ،  عنوان المعارف  ،  الفراق بین الضاد و الظاء  ،  المحیط (در علم لغت ) و المنظومة الفریدة .وی از خود شاگردان بسیاری نیز به جای نهاد که از میان آنها می توان به  شیخ عبدالقاهر جرجانى  ، ابوبکر بن مقرى  ،  قاضى ابوطیب طبرى ،  ابوالفضل محمد بن ابراهیم نسوى شافعى و ابوبکر على ذکوانى اشاره کرد . آن عالم فرزانه سرانجام  در شب جمعه 24 صفر سال 385 ق دیده از جها فروبست و به دیار پروردگار خویش شتافت .  

شهادت آیت الله غروی تبریزی :
در چنین روزی در سال 1419 ه ق حاج میرزا  علی غروی تبریزی از بزرگان شیعه در بازگشت از زیارت کربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به  درجه شهادت نایل آمد . ایشان یکی از بزرگترین علمای شیعه  در عصر خویش بود .

در گذشت سعد زغلول :
در چنین روزی در سال 1364 ه ق سعد زغلول زعیم بزرگ مصر و رهبر انقلاب 1919 در این کشور دیده از جهان فروبست . سعد زغلول در سال 1857 میلادی به دنیا آمد و  در دانشگاه الازهر تحصیل کرد . وی از همان ابتدا به سلک شاگردان سید جمال الدین اسد آبادی در آمد و  در سال 1892 میلادی   قاضى دادگاه استیناف شد . وی مدتی نیز وزیر آموزش و پرورش بود و بعدهابه وزارت دادگستری مصر رسید و پس از آن نماینده مجلس شد . پس از جنگ جهانی نخست ،  زغلول و دیگر فعالان سیاسى مصر با تشکیل گروهی به نام وفد به بحث و تبادل نظر در باره  استقلال مصر پرداختند اما پس از این دوره  سعد زغلول دستگیر و به مالت تبعید شد. با پیروزی حزب وفد  در سال1923،  در انتخابات مجلس مصر ،  سعد زغلول به نخست وزیرى رسید اما پس از مدتی استعفا کرد . عمده ترین اندیشه زغلول را می توان در ملی گرایی او و  همچنین تحریک اندیشه های ملی گرایانه مصری در برابر استعمار انگلستان دانست .

 تولد کاراکالا :
در چنین روزی  در سال 188 میلادی کاراکالا ( مارکوس آئوریوس آنتونیوس ) امپراطور روم کبیر به دنیا آمد . وی بین سالهای 211 تا 217 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .

تولد رمی دو گورمون :
در چنین روزی در سال 1858 میلادی رمی دو گورمون  منتقد و نویسنده فرانسوی دیده به جهان گشود . «جسم عشق » عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد ترتیستان تزارا :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی تریستان تزارا یا با نام اصلی ساموئل روزنفلد ، شاعر فرانسوی دیده جهان گشود .« انسان همانند »  عنوان  مهمترین اثر ادبی او نام دارد .او را واضع مکتب دادا  در جهان هنر و ادبیات می شناسند .
دادائیسم در واقع  زاده  اضطراب و ناامیدی ناشی از جنگ جهانی دوم انسان معاصر  است . پیروان این مکتب،قصد داشتند که  بر ضد هنر و اخلاق و اجتماع قیام کنند . آندره برتون ، لویی آراگون و پل  الوار از مهمترین نمایندگان  این نگرش ادبی هنری اند .

تولد مارگریت دوراس :
در چنین روزی در سال 1914 میلادی مارگریت دوراس نویسنده مشهور فرانسوی  متولد شد . از وی آثار بسیاری به جای مانده است . درد ، عشق ، عاشق ،  زندگی آرام، سدی بر اقیانوس آرام،  مدراتوکانتابیله، ساعت ده ونیم شب  تابستان، میدان، هیروشیما عشق من  ، شیدایی لل و اشتاین   و... عناوین مهمترین آثار اویند . دوراس یکی از مشهور ترین نویسندگان   فرانسوی است که آثار او بر  ادبیات معاصر فرانسه تاثیر فراوانی نهاده است . می توان در یک نگاه او را چکیده فرهنگ معاصر غرب  دانست . او در آثارش نوعی دلتنگی ناشی از  زندگی پرتنش امروزی را به لسان داستانی روایت می کند . لسانی که در ادبیات آن را می توان به لسان نو توصیف کرد . دوراس  در زمره  نویسندگان رمان نو قرار می گیرد بنابراین  به رمان - فلسفیدن معتقد است و عمدتا در داستانهای خود با بیان مشکلات عدیده انسان معاصر به نوعی به تفلسف درباره شخصیت  انسان  روی می آورد . به نظر وی انسان معاصر انسانی است در بند و توانایی ایجاد  ارتباط با اطرافیان  را ندارد و به همین دلیل موجودی  شایسته بررسی است .  

تولد اریک رومر :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی اریک رومر کارگردان فرانسوی متولد شد . «زانوی کلر»  عنوان مهمترین فیلمی است که وی آن را کارگردانی کرده است . او همچنین در چندین فیلم بازی کرده است که از میان آنها می توان به « شش روز در پاریس»   و « تحصیلدار »   اشاره کرد . 

آغاز سلطنت لویی هجدهم :

در چنین روزی در سال  1814 میلادی دوران سلطنت ده  ساله لویی هجدهم " لوئی استانیسلاس کزاویه "،در فرانسه آغاز شد .
وی  فرزند کوچک لویی پانزدهم و برادر لویی شانزدهم بود .
 
تولد ساموئل مورس : 
درچنین روزی در سال  1791 میلادی  «ساموئل مورس »  مخترع تلگراف به دنیا آمد . وی ابتدا نقاش بود و پس از آن به ساخت دستگاهی با نام مورس مبادرت ورزید . او به وسیله این دستگاه توانست برای نخستین بار با ارسال علائمی خاص پیامهایی را برای مخاطبین خود در نقاط دور ارسال نماید .  

 تولد کرنسکی :
در چنین روزی در سال  1881 آلکساندر فئودوروویچ  کرنسکی "سیاستمدارمشهور روس  به دنیا آمد . وی مدتی وزیر دادگستری و جنگ روسیه بود .  

تولد آندری تارکوفسکی :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی آندری تارکوفسکی کارگردان مولف و مشهور روس دیده به جهان گشود .« سولاریس »  ، «استاکر»  و« ایثار»  از جمله مهمترین آثار این فیلمساز صاحب سبک روسی هستند .

در گذشت بنز :
در چنین روزی  در سال 1929 میلادی کارل فردریش بنز طراح و مهندی اتوموبیل دیده از جهان فروبست . وی خودروی مرسدس را طراحی نمود و آن را به نام همسر خود نامگذاری کرد . بنز در هشتاد  و چهار سالگی در گذشت . در حال حاضر خودروسازی بنز به نام وی در تمامی جهان مشهور شده است .

در گذشت ولادیمیر مایاکوفسکی : 
 

در  چنین روزی در سال 1930 میلادی ولادیمیر مایاکوفسکی شاعر روس دیده از جهان فروبست . او را یکی از بزرگترین شاعران روس در عصر حاضر دانسته اند . هنوز نیز اشعار او در میان افواه جوانان روس  رد و بدل می شود .

در گذشت اسوالد   :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی ویلهیلم اسوالد شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی  دیده  از جهان فروبست . وی در سال 1909 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن  خود کرد . 

دولت در تبعید :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی مارشال دو گل دولت در تبعید  خود را  به همراه کمونیست ها تشکیل داد  . شارل دو گل فرانسوی درسال 1890 میلادی به دنیا آمد . دوگل بین سالهای 1959 تا 1969 بر کشور فرانسه حکومت کرد .  پدرش مدرس فلسفه و ادبیات بود.ژنرال شارل دو گل سیاستمدار بر جسته فرانسوی  نقش حساسی در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم برای کشورش ایفا کرد . او علاوه بر خد مات سیاسی خود توانست با بر خورد واقع بینانه مساله الجزایر را حل کند . دو گل در انتخابات سال 1965 میلادی دگر باره به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد و با وجود پیروزی سال 1968 بر مخالفان خود و با همه محبوبیتی که در میان هموطنان خود داشت در اثر شکست درهمه پرسی معروف سال 1969 از ریاست جمهوری کناره گیری  کرد . وی در نهم نوامبر 1970دار فانی را وداع گفت

آزادی مجارستان :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی مجارستان از اشغال نازی ها آزاد شد . چنین روزی به عنوان رو زملی آزادی در مجارستان گرامی داشته می شود .

تاسیس سازمان هوایی بین المللی :
در چنین روزی در سال 1947 میلادی سازمان هوانوردی بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد تاسیس شد .

آتش بس موقتی :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی رژیم صهیونیستی و دولت اردن با یکدیگر قرار داد متارکه جنگ و آتش بس موقتی  امضا کردند .

تشکیل فدراسیون مالی :
در چنین روزی  در سال 1959 میلادی فدراسیون مالی متشکل از سنگال و  سودان فرانسوی تشکیل شد . این فدراسیون در سال 1960 میلادی منحل اعلام گردید .

بن هور ، برنده :
در چنین روزی در سال 1960 میلادی فیلم سینمایی «بن هور»  در سی و دومین مراسم اسکار جوایز را از آن خود کرد . در این دوره چارلتون هستون و سیمو نه سگورنت جوایز اصلی را از آن خود کردند .

استقلال سنگال :
در چنین روزی در سال 1960 میلاید سنگال استقلال خود را از فرانسه اعلام کرد .
 

60/01/15

پايان عملیات  کرخه –دزفول . در این  عملیات رزمندگان پر توان اسلام بخش هایی از سرزمین ایران اسلامی را از ید اشغال رژیم بعثی خارج کردند .

انجام عملیاتی ایذایی در منطقه عمومی کردستان و در محل اورامانات به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

65/01/15

رژیم بعثی عراق عملیاتی را در منطقه دربندیخان به همراه سه تیپ پیاده و یک گردان زرهی آغاز کرد .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo