شهید آوینی
 
پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال 1384 هجری شمسی
عید سعید نوروز و حلول سال نو را به همه ملت ایران و هم میهنان عزیز، مخصوصاً به خانواده هاى معظم شهیدان و به جانبازان و به همه ایثارگران و تلاشگران، همچنین به همه ملتهایى که عید نوروز را گرامى می دارند، تبریک عرض می کنم.

 بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم

یا مقلّب القلوب والابصار، یا مدبّر الّلیل و النّهار، یا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال.

در حالى وارد سال 1384 می شویم که سالى را با حوادث تلخ و شیرین پشت سر گذاشتیم. یقیناً اگر حوادث تلخى از قبیل زلزله و سیل و آتش سوزى و حوادث مصیبت بارى که در این مدت بر اثر بلایاى طبیعى براى کشور پیش آمد، نمی بود، ملت ما شیرین کامتر وارد سال نو می شد. از خداوند متعال می خواهیم که سال نو را سالى همراه با آرامش، امنیت، شادکامى و بهروزى ملت ایران قرار دهد.

سال گذشته سال پاسخگویى بود؛ پاسخگویى مسؤولان در برابر مطالبات ملت ایران. برخى مسؤولان به نحو شایسته پاسخگویى کردند؛ با این حال مقصود عمده از طرح عنوان «سال پاسخگویى» برآورده شد؛ زیرا آنروى سکه پاسخگویى، پرسشگرى است. یک غرض عمده از طرح این شعار در سال 83 این بود که روح پرسشگرى در ذهن ملت ایران زنده شود و مسؤولان احساس کنند که در مقابل مردم باید پاسخگو باشند.

پاسخگویى و روحیه پرسشگرى و احساس مسؤولیت مسؤولان در مقابل مطالبات ملت، مخصوص سال 83 نیست؛ همه سالها به همین کیفیت است. البته نوع و مواجهه و پاسخگویى مسؤولان در قبال این شعار، یقیناً براى ذهن مردم در انتخابها و قضاوتهاى آینده آنان مؤثر خواهد بود.

سالی که در پیش داریم، سال مهمى است؛ هم از این جهت که در آغاز این سال انتخاباتى برگزار می شود که براى ملت ایران و سرنوشت کشور در یک دوره چهارساله حایز اهمیت است، و هم از این لحاظ که سال شروع سند چشم انداز بیست ساله ای است که نظام براى آینده خود پیش بینى کرده است. از امسال برنامه هاى پنجساله بر اساس چشم انداز بیست ساله تنظیم خواهد شد؛ بودجه ها بر آن اساس نوشته خواهد شد و تلاش مسؤولان در این رویکرد قرار خواهد گرفت. بنابراین امسال، سال دو آغاز بسیار مهم است:

هم مسأله انتخابات و هم شروع سند چشم انداز بیست ساله. آنچه اهمیت دارد، این است که مسؤولان به وظایف خود با چشم مسؤولانه نگاه کنند و قواى سه گانه آنچه را که سند چشم انداز بیست ساله بر عهده آنها گذاشته است، بار مسؤولیت عظیمى براى آینده کشور بدانند.

اگرچه مسؤولیتها در دوران بیست ساله، دوره هاى کوتاه مدت و چهارساله است، لیکن هر کدام از این حلقه هاى چهار ساله، تشکیل دهنده زنجیره بسیار مهم و تعیین کننده سرنوشت کشور در بیست سال آینده خواهد بود. بخصوص در سالهاى اول لازم است زیرساختهاى این چشم انداز مهم و سازه ها و ساز و کارهاى آن، آنچنان تنظیم و چیده شود که بتوان بر اساس آن، این بناى مستحکم را بالا برد و انشاءاللَّه براى آینده کشور و ملت جاده هموارى را براى پیشرفت فراهم کرد.

آنچه براى مردم و مسؤولان - هر دو - حایز اهمیت است، عبارت است از همکارى؛ یعنى وحدت ملى و همبستگى عمومى ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه این راه از یک طرف، و همکارى مردم و مسؤولان از سوى دیگر، می تواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهداف والا کمک کند. بنابراین امسال «همبستگى ملى و مشارکت عمومى» می تواند شعار بزرگ ملت ایران باشد. یقیناً مشارکت عمومى مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونى که این دولت و همچنین دولت آینده در پیشرو دارد - و همبستگى ملى آنان خواهد توانست به پیشرفت برنامه ها کمک کند.

از خداوند متعال براى ملت ایران بهروزى و شادکامى و موفقیت، و براى مسؤولان توفیق خدمتگزارى به این ملت مسألت می کنیم و امیدواریم ادعیه زاکیه حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) شامل حال ملت ایران باشد. همچنین به روح مطهر امام بزرگوارمان که بنیانگذار این بناى رفیع است، درود می فرستیم.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo