اولین واکنش مقامات آمریکا به انتخابات مجلس ایران  

انتخابات مجلس ایران آزاد و سالم برگزار نشده است

دولت آمریکا در نخستین واکنش نسبت به حضور چشمگیر ملت ایران در پای صندوق های اخذ رای، با انتقاد از این حضور پرشور، انتخابات مجلس ایران را فاقد سلامت توصیف کرد.

 به نقل ازخبرگزاری الجزیره، آدام ارلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به برگزاری انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران به خبرنگاران گفت: نامزدهایی را از شرکت در انتخابات منع کرده اند تا گزینه های مردم ایران را در انتخاب نمایندگان خود کاهش دهند. این اقدامات مانع انتخابات آزاد و سالم به شمار می رود و با عرف بین الملل نیز همخوانی ندارد.
وی با نگران کننده خواندن مسایل پیش از رای گیری در ایران گفت: واشنگتن به دقت انتخابات ایران را دنبال می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تعطیلی موقت دو روزنامه اصلاح طلب و دفتر بزرگترین حزب اصلاح طلب را نگران کننده خواند.
شبکه الجزیره همچنین اعلام کرد: با پایان یافتن موعد اخذ رای، شمارش آرا آغاز شده است.
الجزیره افزود: به دلیل استقبال کم نظیر مردم ایران به ویژه مردم شهر تهران، زمان انتخابات تا سه ساعت تمدید شد.
به گزارش الجزیره، علت تمدید زمان انتخابات به دلیل افزایش استقبال رای دهندگانی بود که برای اعمال حق خود در انتخابات به سوی صندوق های اخذ رای می شتافتند.
الجزیره افزود: شرکت گسترده مردم ایران در حالی صورت گرفت که اصلاح طلبان خواستار تحریم وعدم شرکت آنها در انتخابات شده بودند.
به رغم اینکه رسانه های معتبرجهان که اکثر آنها از حضور کم نظیر مردم ایران درهفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان حادثه ای باورنکردنی یاد کردند، مقامات دولت آمریکا سعی در خدشه دار کردن حضور کم نظیر مردم ایران دارند.

 

 

  رسانه های معتبر جهان: حضور چشمگیر مردم ایران در انتخابات مجلس باور نکردنی بود
رسانه های خبری معتبر جهان از حضور چشمگیر مردم ایران در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان حادثه باور نکردنی یادکردند.

 شبکه خبری العربیه، شبکه سی ان ان و ان بی سی آمریکا، خبرگزاری فرانسه، رویترز و دیگر شبکه های معتبر جهان با اشاره به استقبال پرشور مردم ایران از هفتمین دوره انتخابات آن را استقبالی کم نظیر و باورنکردنی توصیف کردند.
این در حالی بود که پیش از برگزاری انتخابات مجلس، اکثر این رسانه ها سعی می کردند حضور مردم کشورمان در انتخابات را کمرنگ جلوه دهند.

خبرگزاری رویترز صبح امروز پیش از برگزاری انتخابات با تکرار ادعاهای هفته های اخیر مبنی بر اینکه مردم در انتخابات حضور نخواهند یافت به ارائه تحلیلهای جانبدارانه درباره انتخابات ایران پرداخت.
این خبرگزاری همگام با دیگر رسانه های غربی با متهم کردن جناح مقابل اصلاح طلبان به کنار زدن رقبا پیش بینی کرد هیچ یک از کاندیداها نتوانند بیست و پنج درصد آرا را به خود اختصاص دهند و انتخابات به دور دوم کشیده شود.

این درحالی است که معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان از مشارکت بیش از 65 درصد از افراد واجد شرایط در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران خبر داد.

شبکه الجزیره نیز پیش از این گزارش داده بود که به دلیل استقبال کم نظیر ملت ایران از انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان این انتخابات تمدید شد.
شبکه اطلاع رسانی عربی نیز گزارش داد: به دلیل استقبال چشمگیر مردم ایران از انتخابات، وزارت کشور مدت انتخابات را تمدید کرد.
به گزارش این شبکه معتبر عربی، مراکز اخذ رای در ایران با استقبال پرشور و بسیار زیاد رای دهندگان ایرانی روبرو شدند.


این شبکه، دعوت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و محمد خاتمی رئیس جمهور از مردم ایران برای شرکت گسترده را از دلایل حضور چشمگیر و کم نظیر آنها در هفتمین دوره انتخابات عنوان کرد.

 

 

 

Logo
https://old.aviny.com/News/82/12/02/03.aspx?&mode=print