گزارش تخصصی درباره تجاوزات گسترده اشغالگران به آزادی انجام مراسم عبادی در فلسطین اشغالی

در یک گزارش تخصصی درباره تجاوزات گسترده اشغالگران به آزادی انجام مراسم عبادی در شهر قدس اشغالی تأکید شده است که اشغالگران صهیونیست اهانتهای بزرگی را در عرصه های مختلف به مقدسات دینی در بخش شرقی بیت المقدس بويژه مسجد مبارک الاقصی که یکی از مهم ترین نمادهای دینی و تاریخی برای بیش از یک میلیارد مسلمان محسوب می شود، روا داشته اند.

 مؤسسه "قانون" که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کند که این گزارش را تهیه کرده، آورده است که رژیم صهیونیستی همچنان به تلاشهای خود برای اهانت به شهر مقدس و محدود کردن آزادی برگزاری شعائر دینی در اماکن مقدس ادامه می دهد. این رژیم اخیراً به صورت یکجانبه به گردشگران خارجی اجازه داده است وارد مسجد الاقصی شوند. رئیس این رژیم متجاوز نیز مدتی پیش به خود اجازه داد برای بازدید از اقدام جنایتکارانه احداث تونل در زیر این مسجد مبارک، وارد محوطه مسجد الاقصی شود.

 در گزارش مؤسسه قانون آمده است، مقامات اشغالگر صهیونیست از روز آغاز انتفاضه الاقصی محاصره این مسجد را به شدت افزایش دادند و از ورود بیش از 3 میلیون فلسطینی از کرانه باختری و نوار غزه به آن برای اعتکاف و اقامه نماز جلوگیری کردند. اشغالگران به این اهانتها بسنده نکردند و در اقدام دیگری به یهودیان و گردشگران خارجی اجازه دادند آزادانه و به شیوه ای که تجاوز آشکار به کرامت مسلمانان و عقیده دینی آنان محسوب می شود، وارد مسجد الاقصی شوند و از آن بازدید کنند.

 این گزارش می افزاید، صحنه دردناک دیگر آن است که مقامات اشغالگر صهیونیست در برابر همه دروازه های مسجد مبارک الاقصی نیروی مسلح گماشته اند و آنان هر کس را که بخواهند به مسجد راه می دهند و از ورود هر کس که بخواهند به مسجد الاقصی جلوگیری می کنند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که اشغالگران صهیونیست به خود اجازه می دهند از انواع روشها برای تحت فشار قرار دادن دیگران و سلب آزادی عبادت و ممانعت از ورود نمازگزاران مسلمان و مسیحی به مساجد و کلیساهایشان استفاده کنند.

 مقامات اشغالگر حتی از فعالیت علمای دینی هم جلوگیری می کنند. آنان به صورت مداوم خطبای مساجد و مدرسان دینی را به اتهامات واهی از جمله "تحریک به تظاهرات و اخلال در نظم " برای بازجویی به مراکز امنیتی و اطلاعاتی خود می برند. آنان در همین راستا بارها از شیخ فاضل عکرمه صبری مفتی قدس و فلسطین بازجویی کرده اند. این اقدامات اشغالگران نمونه بارز محدود کردن و مانع تراشی بر سر راه آزادی عبادت و انجام شعائر دینی به شمار می آید. اشغالگران همچنین از اقامه اذان در مساجد مسلمانان جلوگیری می کنند. در همین راستا حاییم میلر از اعضای شورای بخش غربی بیت المقدس و عضو حزب صهیونیستی و تندروی "یهود هتوراه" مدتی پیش خواستار آن شد که شهرداری صهیونیستها مساجدی را که با صدای بلند در آنها اذان گفته می شود، جریمه کند که مسجد الاقصی نیز از آن جمله است. وی مدعی شده است که مساجد قوانین شهرداری درباره "ممنوعیت ایجاد مزاحمت برای دیگران" را نقض می کنند!

 ارتش رژیم صهیونیستی و پلیس این رژیم در سالهای گذشته تعدادی از کارمندان اداره اوقاف و شهروندان و نیز اعضای مؤسسات وابسته به مسجد الاقصی را از ورود به این مسجد منع کرده اند. بسام جمال ابو لبده 39 ساله کارمند اداره اوقاف اسلامی شهر قدس می گوید که در تاریخ بیست و هفتم اکتبر گذشته اخطاریه ای از سوی فرمانده نظامی منطقه مرکزی ارتش اشغالگر دریافت کرد که در آن از وی خواسته شده بود از ورود به مسجد الاقصی خودداری کند به این ادعا که وی امنیت و سلامت عمومی را تهدید می کند.

 در همین راستا، رژیم صهیونیستی 5 تن از ساکنان بیت المقدس را از ورود به مسجد الاقصی در طول ماه مبارک رمضان منع کرد. اشغالگران مدعی شدند که این افراد به آنچه دولت عبری آن را "تحریک عموم" نامیده اند، دست می زنند. سامی احمد ابو سرحان 33 ساله ساکن شهرک سلوان در نزدیکی بیت المقدس می گوید که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تعدادی از نیروهای امنیتی صهیونیستها به خانه او آمدند و او را به زندان مسکوپیه بردند. در آنجا نامه ای به او دادند که در آن به نقل از فرمانده نیروی پلیس شهر قدس اشغالی آمده بود که او حق ندارد در طول ماه مبارک رمضان وارد مسجد الاقصی یا به آن نزدیک شود و اگر از این دستور سرپیچی کند، فوراً دستگیر خواهد شد. این شهروند بیت المقدس می گوید که 4 فلسطینی دیگر نیز اخطاریه های مشابهی دریافت کردند. این 4 تن عبارتند از، صلاح زحایکه، یاسر قراعین روزنامه نگار، ناصر قوس محافظ شخصی فیصل حسینی مسئول سابق پرونده قدس و حسن الکیلانی.

 در این گزارش همچنین به صورت مفصل حوادث مربوط به شکسته شدن حریم هوایی مسجد الاقصی به وسیله جنگنده های ارتش اشغالگر و شکسته شدن دیوار صوتی بر فراز این مسجد به وسیله این جنگنده ها، تشریح شده است. چنین اقداماتی خطرات زیادی برای مسجد الاقصی دارد و موجب لرزیدن ساختمان مسجد می شود و دیوارهای آن با خطر فروپاشی مواجه می گردند. علاوه بر آن نقاشیهای قرون وسطایی کلیسای قیامت در معرض خطر نابودی قرار می گیرند. شکسته شدن دیوار صوتی همچنین تأثیرات بسیار بدی در محیط اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان بر جا می گذارد.

در ادامه گزارش مؤسسه حقوق بشر "قانون" آمده است، اشغالگران، مسلمانان را از بردن مصالح ساختمانی برای ترمیم محوطه داخلی مسجد منع کرده اند. آنان همچنین با ادامه تعمیر و ترمیم محوطه و ساختمانهای حرم شریف به منظور آماده شدن آن جهت پذیرایی از هزاران مسلمانی که در صورت آرام شدن منطقه به این مسجد می آیند، مخالفت می کنند.

همه این اقدامات اشغالگران در چارچوب ایجاد مانع بر سر راه عبادت مسلمانان و حضور آنان در این مسجد برای اعتکاف در آن صورت می گیرد. مقامات اشغالگر از این اقدامات همچنین هدف دیگری را نیز دنبال می کنند و آن، تحت فشار قرار دادن اداره اوقاف قدس شریف جهت عدول از تصمیم خود در ممانعت از ورود خارجیها به داخل مسجد الاقصی است.

مؤسسه قانون می افزاید، جلوگیری از کار کارگران اوقاف برای تعمیر و بازسازی دیوار جنوبی مسجد که در نزدیکی دیوار براق قرار دارد، نمونه دیگری از مانع تراشیهای اشغالگران به منظور ممانعت از حفظ و حراست مستقل مساجد به دست مسلمانان و بدون حضور اشغالگران است.

مهندس عصام عواد یکی از مسئولان امور اداری مسجد الاقصی در این باره می گوید: در دیوار جنوبی مسجد الاقصی برآمدگی بزرگی از سال 1974م. به وجود آمده است. اشغالگران از یک سو ما را از تعمیر دیوار باز می دارند و از سوی دیگر مدعی هستند که این برآمدگی خطرات بسیار زیادی دارد و از طرف دیگر هم می گویند که اقدام به ترمیم و بازسازی این منطقه پیامدهای خطرناکی دارد! اما روشن است که هدف آنان از همه این ادعاها، دخالت در ترمیم است تا آنکه پس از آن مدعی شوند که حق دارند در امور مسجد الاقصی دخالت کنند و در فعالیت اوقاف این مسجد که تنها به مسلمانان اختصاص دارد، مشارکت داشته باشند.

Logo
https://old.aviny.com/News/82/09/10/05.aspx?&mode=print