شهید آوینی
 
رييس جمهوري از بخشهاي مختلف نمايشگاه قرآن بازديد کرد

سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در مراسم بازديد از يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم گفت: بايد بدنبال رشد دانش و آگاهي و معرفت علوم قرآني در جامعه اسلامي ايران باشيم.

رئیس جمهوری با تاکید بر مشخص شدن  اینکه  معارف قرآنی در این روزگار به چه شکل است گفت: باید در عرصه کار و  تحقیق بصورت جمعی رفتار کنیم و نیازهای علوم قرآنی را جمعی برطرف کنیم.
وی اضافه کرد که نمایشگاه قرآن زمینه خوبی است برای بسط پیرامون معرفت دینی و کمیت و کیفیت موضوعات عقلانی در پس معارف قرآنی که باید تلاش فراوانی برای تحقق آن صورت گیرد.

خاتمی با طرح این سوال که آیا اثر مناسبی که جوابگوی نیازهای انسان امروز باشد در عرصه معارف قرآنی داریم تصریح کرد :  ما هرچه در علوم قرآنی تلاش کنیم بازهم کم است و هیچگاه نمی توان گفت که حرکت در عرصه علوم قرآنی و رشد در این زمینه به اتمام رسیده است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: آیا  اثری  با توجه به  دنیای سرسام زده کنونی وابهاماتی که در زندگی مسلمان امروز وجود دارد و با توجه به ره گم کردگیها، ندانم کاریها وچالش های مختلف برای پاسخگویی به مشکلات موجود است؟ آیا یک اثر قرآنی که بتواند جان تشنه و حیرت زده انسان مسلمان و جوان مسلمان ایرانی را فراهم کند داریم؟ آیا با توجه به نظام جمهوری اسلامی و اینکه امکانات ابزاری جدیدی بوجود آمده است اثری که پاسخگوی نیازها در زمینه علوم قرآنی باشد داریم؟

وی متذکر شد:  انتظار این است که کارهای محتوایی بیشتری در زمینه علوم قرآنی بخصوص در فضایی که در حال حاضر در آن بسر می بریم انجام دهیم.
خاتمی با اشاره به کارهای یارانه ای قرآنی گفت: کارهای بزرگی صورت گرفته اما آیا درخور نظام جمهوری اسلامی ایران ونیز جامعه فرهنگی اسلامی است و آیا کار محتوایی برای قرآن کریم انجام شده است ،  به هرحال در دورانی که امکانات و سرمایه گذاری درباره قرآن کم بود در حوزه علمیه قم اثری مثل تفسیر المیزان بیرون می آید ، آیا در ربع قرنی که از جمهوری اسلامی گذشته است اثری همطراز این آثار داشته ایم.

رئیس جمهوری گفت: بدون تردید تاثیری که قرآن در تاریخ بشری داشته است منشاء تحولات علمی وفرهنگی سیاسی و هنری واجتماعی شده است و بی نظیر است که هیچ اثر مکتوب و غیر مکتوبی مثل قرآن وجود ندارد، قرآن برای ما مسلمانان دارای مکانت بالایی است و این بواسطه نوری است که از عظمت قرآن در دلهای ما تابیده شده است.

خاتمی گفت: صرفنظر از بینش اعتقادی ، حتی اگر بیرون از اعتقادات به عنوان یک امر برون دینی به قرآن نگاه کنیم و یک دید تاریخ نگارانه داشته باشیم بازهم متوجه میشویم که هیچ اثر  مکتوبی درعالم وتاریخ چون قرآن وجود ندارد و تمدن بزرگ اسلامی یکی از آثار بزرگ قرآنی است، قرآن است که می تواند جان اقوام و ملتها را بجایی برساند که قدرت اقتباس پیدا کنند.
وی افزود: جامعه اسلامی تمام تمدنها را در خود جمع کرد اما در هاضمه خود تمدنی که رنگ قرآنی داشت را هضم کرد.
وی با اشاره به  11 ساله شدن نمایشگاه قرآن کریم گفت: امروز نمایشگاه قرآن درخت تناوری شده است که همه قشرها از آن بهره های لازم را می برند و با یک دید اجمالی و سطحی نمایشگاه دارایی ها وداشته ها و زیبایی ها را نمایش میدهد اما همچنان ضعف هایی هم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

از خادمان قرآن کریم تجلیل به عمل آمد

در مراسم بازدید رئیس جمهور از یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از خادمان برگزیده هیات داوران این نمایشگاه توسط رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل بعمل آمد

فهرست خادمان برگزیده دهمین دوره انتخابات نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شرح ذیل می باشد:
آیت الله آصفی رئیس مجمع جهانی اهل بیت برای تالیف کتب قرآنی

حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم خادم قرآن کریم
 بخش بانوان: زینب السادات همایونی بخش رسالت نهادهای قرآنی : وزارت آموزش و پرورش

بخش مساجد کشور: محمد رضا حشمتی برای تلاوت آیات نور


بخش هنرهای سنتی: علی اصغر شعرباف برای ساخت و مرمت مساجد و بناهای سنتی
بخش هنر خوشنویسی: جلیل رسولی برای کتابت قرآن کریم
بخش نشر: انتشارات مبین


بخش تولید نرم افزارهای قرآنی: آقای سقفیان


بخش نرم افزار آموزشی: نرم افزار دبستان قرآن به آقای محمد مجد
بخش ترجمه قرآن به زبان روسی : خانم ایمان والریا
بخش ترجمه عربی: فرید عبدالرحیم العلی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo