شهید آوینی

 

 

 

مدیریت ایثارگران و جانبازان وزارت دفاع در گفتگو

ملتی که قادر نباشد از سرباز فداکار خود تقدیر کند مستحق تحقیر است
در خبرها آمده بود که وزارت دفاع در میان نیروهای مسلح بیشترین خدمات را تحت عنوان طرح حکمت به ایثارگران تحت پوشش خود ارائه داده است. در همین راستا گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر گفتگویی با مدیریت ایثارگران این وزارتخانه انجام داده است که می خوانید.

سردار اسکندری مدیریت ایثارگران و جانبازان وزارت دفاع در مورد طرح حکمت گفت :  طرح حکمت مصوب مقام معظم رهبری است ودر جهت بهبود وضعیت معیشت و منزلت نیروهای مسلح است ،این طرح در کمیته های مختلف تجلی پیدا می کند . کمیته مسکن و درمان و ایثارگران و بازنشتگان و ... از جمله این کمیته هاست . در وزارت دفاع نیز طرح حکمت در کمیته ایثارگران و جانبازان پیگیری می شود .هدف طرح حکمت عزت مندی ، تکریم و حفظ شئون نیروهای مسلح اعم از کارکنان و شاغلین و بازنشستگان است .

وی افزود:  در مسابقه خدمت که متناسب با فرمایشات مقام معظم رهبری است و در نهضت خدمات رسانی که به صورت یک دو ماراتن است ما توانستیم حائز رتبه ممتاز در سطح نیروهای مسلح بشویم. در سیستم وزارت دفاع بخشهای زیر مجموعه ما از یک نظم و انظباط خاص برخوردار است و خود وزیر دفاع به عنوان یک ایثارگر همواره پشتیبان برنامه های تشکیلات ایثارگران وزارت دفاع بوده در کل باید بگویم نقش شخص آقای شمخانی یک نقش غیر قابل انکار است .

  چون خودم جزء این خانواده بزرگ هستم ، راضی نیستم که با ذکر ریز موارد اقدامات صورت گرفته عزت و شرافت مندی ایثارگران که سالها در جبهه ها جنگیده اند خدشه دار شود.

سردار اسکندری

اسکندری در ادامه هوشیاری و هوشمندی در ارائه خدمات بسیار مهم دانست واظهار داشت: وقتی به جامعه تحت پوشش خودمان  نگاه می کنیم در درجه اول برای ما به اثبات رسیده که اینها  افراد شریفی هستند یعنی ما این را پذیرفتیم . من اینجا نمی توانم نقش سایر دستگاهها را در خدمات رسانی به ایثارگران منکر شوم از جمله بنیاد شهید و بنیاد جانبازان و ... اما شما می توانید بروید و بررسی کنید ایثارگران تحت پوشش ما را اعم از جانباز و خانواده شهید و از آنان بپرسید که میزان رضایتمندی شما از وزارت دفاع چه اندازه است .نحوه بر خورد و مواجهه با اینها بزرگترین امتیازی بوده که ما توانستیم به دست بیاوریم چون آنها را به عنوان بخشی از پیکره نیروهای مسلح شناختیم ، لذا در مواجهه با اینها خیلی هوشمندانه ما برخورد کردیم ، رعایت اصل عزتمندی به معنای واقعی در مواجه با ایثارگران رمز موفقیت ما در ارایه خدمت به این عزیزان بوده است . وقتی ما به این نتیجه رسیدیم کلیه خدمات ما یک جهت انسانی و یک جهت الهی پیدا کرده ،  ما نوعی از خدمات را که می خواهیم توزیع کنیم اصلی که مورد توجه ماست عزتمندی و شرافت آنهاست .

وی افزود: البته توجه داشته باشید در بحث رسیدگی به وضعیت ایثارگران با توجه به امکانات ما امروز در شرایطی نیستیم که مدعی باشیم مشکلات معیشتی و اقتصادی ایثارگران را حل کردیم کما اینکه بنیادهای متولی امور ایثارگران با بودجه های سنگینی که دارند در این مهم الان با مشکلاتی عدیده روبرو هستند .

مدیریت ایثارگران وزارت دفاع در مورد علل موفقیت این مدیریت گفت : اولین دلیل نقش مدیریتی است که در موفقیت ما نقش داشته ، در بحث اعتبارات وزیر دفاع ماده 53 قانون محاسبات عمومی را به بنده تفویض کرده ، از این محل من هزینه می کنم . مدیریت سهل و روان صورت می گیرد با حداقل احتیاج به برقراری ارتباط با مجموعه فوقانی  لذا دست ما باز است و به راحتی کار انجام می دهیم.

اسکندری تاکید کرد :  اعتقاد من این است در سازمانهای دیگر بیش از این هزینه ها نیز صورت می گیرد . من مدعی نیستم که ما بیشتر هزینه می کنیم ، شاید آنها بیشتر هزینه کنند اما چون جسته گریخته است و محاسبات لازم روی آن انجام نشده اثر گذاری خود را از دست می دهد .

وی در ادامه با اشاره به برخی از برنامه های مدیریت ایثارگران وزارت دفاع گفت :  الان ما پروژه پزشک خانواده را برای خانواده شهدا و ایثارگران به را انداخته ایم .این حرکتی که ما الان ما کردیم آنقدر اثر بخش بود که ما خود مان تصور نمی کردیم . وقتی ما می توانیم با یک هزینه کم چنین نتایج خوبی را بگیریم چه اشکالی دارد که آن را تصری بدهیم . ما سعی کردیم با این برنامه ها از خانواده های شهدایمان غافل نمانیم . برای مثال ما در یک مورد 160 نفره 700 مورد مشاوره داریم ، حساب بکنید برای هر خانواده چندین مشاوره وجود دارد . در طول  سال به انواع و اشکال مختلف ما سعی می کنیم با خانواده های شهدا و ایثارگر ارتباط داشته باشیم . یا آنها را به سفرهای زیارتی و سیاحتی می بریم یا به هر طریق دیگر با آنها ارتباط برقرار می کنیم . الان کلیه خانواده های شهدا و جانبازان بالای 70 درصد از هدیه وزیر دفاع که به پرسنل تعلق می گیرد آنها نیز بهره می شوند ، یعنی آنها نیز جزیی خانواده بزرگ وزارت دفاع محسوب می شوند  برای مثال تعلق هدیه ماه مبارک رمضان در بر گیرنده دو ارزش است ، بحث کمک به سبد هزینه خانواده که کم اهمیت ترین موضوع است ، اهمیت ویژه و اساسی این است که خانواده شهید و یا ایثارگر و آزاده به سازمان وصل است و سازمان آنها را فراموش نکرده است  ، هنوز پیوستگی ها و وابستگی ها ادامه دارد .

مدیریت ایثارگران وزارت دفاع در ادامه در مورد طرح جدید این مدیریت خاطر نشان ساخت :  برای امسال ما طرحی را در دست داریم تا خانواده های ایثارگر ما که در امور تحصیلی و ارتقاء تحصیلی فرزندانشان مشکلاتی دارند ما این مشکلات را در خانواده اینها حل و فصل می کنیم . همچنین اقدامات دیگری در دست است که در موقع خود به اجرا در می آید .

سردار اسکندری افزود :  سطح خدمات را می خواهیم آن قدر بالا ببریم که برای مثال،  تا خانواده شهید و جانباز اردوگاه تفریحی وزارت دفاع  را افتتاح نکنند واز دوره های اول که از لحاظ کیفیت در بالاترین سطح قرار دارد استفاده نکنند ، خانواده های دیگر نیروهای مسلح  که تحت نظر وزارت دفاع هستند از آن استفاده نخواهند کرد .

خود بنده با اینکه جانبازم به سختی قادرم به بنیاد جانبازان مراجعه کنم ، از مراجعه به بنیاد جانبازان بسیار دل چرکین و نگران هستم با اینکه خودم عضو کمیسیون ماده 16 بنیاد هستم. فیزیک رفتاری بنیاد در نگاه ایثارگران موثر است .

مدیریت ایثارگران و جانبازان وزارت دفاع

وی سطح خدمات رادر یک وضعیت خوبی  دانست وخاطر نشان ساخت : تمام خانواده شهدا ما از پرونده ای برخوردار هستند که وضعیت آنها را ما از لحاظ مختلف داریم و به آنها رسیدگی می کنیم . البته من خودم بعنوان کسی که جانباز هستم اصلا علاقه مند نیستم که اگر کاری برایم صورت می گیرد آن را در بوق بکنند . از این مصاحبه هم نمی خواهم این تلقی بوجود بیاید که ما می خواهیم بگوییم که کاری برای ایثارگران کردیم . در واقع این پیامی است برای همکاران و دیگر دوستان که می توانند با اصلاح در نگرش و دید جدید خدمات خودشان را ساماندهی کنند و رضایتمندی ایثارگران را بدست بیاورند.

سردار اسکندری در مورد بودجه این مدیریت در وزارت دفاع گفت : ما یک وزارتخانه هستیم و براساس آمارمان بودجه دریافت می کنیم . بخشهایی از این بودجه متبرک به دست مقام معظم فرماندهی کل قواست که توسط مقام وزارت اجازه هزینه کردن آن می آید، بخشهایی از بودجه ما براساس تسهیلات بلاعوضی است که وزیر دفاع در اختیار ما قرار می گیرد. بخشهای دیگری از بودجه توسط سازمانهای تحت امر وزارت دفاع و شرکت های تحت امر هزینه می شود و در مجموع  وزارت دفاع با دید تنگ و بسته با این قضایا نگاه نکرده و با یک نگاه باز در رابطه با هزینه کردن اقدام نموده  است.

وی در ادامه در مورد دیگر نهادهای خدمات دهنده به ایثارگران اظهار داشت :  من الان درصدد این نیستم که نقاط ضعف سازمانهای دیگر را مطرح کنم ، ولی در مورد نهادهای متولی ایثارگران برای خودم هم جای تعجب است ، که چگونه است ما یک نقش فرعی را ایفا می کنیم توانستیم رضایتمندی را بدست بیاوریم و میزانی از رضایتمندی حاصل شده اما بنیادهای متولی امور ایثارگران نتوانستند رضایت مندی نسبی را بوجود بیاورند؟ البته اقدامات خوبی در بنیادها ی مختلف صورت گرفته و نباید از آن گذشت . شاید این عدم رضایتمندی جنبه های دیگری داشته باشد ، همه چیز را نبایستی در بودجه و اعتبار بررسی کرد . به نظر من نوع نگاه خیلی مهم است .. برای مثال خود بنده با اینکه جانبازم به سختی قادرم به بنیاد جانبازان مراجعه کنم ، از مراجعه به بنیاد جانبازان بسیار دل چرکین و نگران هستم با اینکه خودم عضو کمیسیون ماده 16 بنیاد هستم. فیزیک رفتاری بنیاد در نگاه ایثارگران موثر است .هنوزآن لبه جلویی مواجهه با جانباز را درست نکردیم . جانباز کسی است که دردهای مختلفی را با خودش حمل می کند ، در مواجهه با بنیاد جانبازان بایستی مقداری امنیت و آرامش خاطر را بدست بیاورد .

سردار اسکندی در ادامه بحث فرهنگی را در جامعه در مورد ایثارگران  را بسیار مهم ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت :  بحث فرهنگی خیلی مهم است در این زمینه سازمانهای متولی ایثارگران خیلی کم کار کردند من فکر نمی کنم بنیاد شهید این میزان سرکشی از خانواده های شهدا که در نیروهای مسلح وجود دارد آنها داشته باشند . این سرکشی ها خیلی اثر بخش است .رسیدگی به ایثارگران که ذخایر عظیم این مملکت هستند به عهده احاد ملت ایران است و تنها نباید در حوزه چند سازمان و نهاد خاص خلاصه شود و این باید به صورت یک فرهنگ در بیاید. در تمام دنیا احترام به سرباز فداکار جزء واجبات است و ملتی که قادر نباشد از سرباز فداکار خودش به موقع و شایسته قدردانی بکند مستحق بی احترامی و تحقیر در سطوح مختلف جوامع بین المللی است .

  
ملتی که قادر نباشد از سرباز فداکار خودش به موقع و شایسته قدردانی بکند مستحق بی احترامی و تحقیر در سطوح مختلف جوامع بین المللی است .

سردار اسکندری

مدیریت ایثارگران و جانبازان وزارت دفاع در ادامه ضمن تشریح  برخی اقدمات صورت گرفته اظهار داشت: ما بالغ بر 30000 نفر تحت پوشش داریم و اینها در غالب خانواده های شهدا و جانبازان و... ساماندهی می شود.700 مورد مشاوره به ایثارگران این وزارتخانه ارائه داده شده  كه شامل 600 مورد مشاوره از طریق خط تلفن “صدای مشاور” و 100 مورد حضور مسوولان در منازل ایثارگران بوده است. همچنین برای نخستین مرتبه در كشور، طرح “پزشك خانواده” برای ایثارگران وزارت دفاع به اجرا درمي‌آید كه بنا به وضعیت جسمانی ایثارگران، پزشكان مربوط به منازل آن‌ها مراجعه مي‌كنند.
از سوی دیگر، ‌برای خانواده‌های شهدای وزارت دفاع كارت درمانی برای ارائه به مراكز درمانی این وزارتخانه صادر شده است كه خانواده‌های فوق را به صورت رایگان از تسهیلات درمانی مختلف بهره‌مند مي‌سازد. همچنین ، با پیگیری مدیریت ایثارگران وزارت دفاع برای 800 مورد شكایت جانبازان در دستگاه‌های دولتی (مشمول ماده 3 قانون استخدامی و اجتماعی جانبازان) رای صادر شده است و...... از جمله اقداماتی است که از سال 1377 که این مدیریت تشکیل شده تاکنون صورت گرفته، این را هم بگویم که  این اقدامات حداقل کاری است که ما انجام می دهیم .

سردار اسکندری در پایان تصریح کرد:  خدمات انجام شده بسیار زیاد است و لی قابل ذکر نیست و نمی خواهیم که یک حالت منت گونه پیش بیاید چون خودم جزء این خانواده بزرگ هستم و راضی نیستم که با ذکر ریز موارد اقدامات صورت گرفته عزت و شرافت مندی ایثارگران که سالها در جبهه ها جنگیده اند خدشه دار شود.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo