روز شمار دفاع مقدس

59/07/06

وضع در این منطقه از جهان بسیار خطرناك و وخیم است و به همین جهت وزیر امور خارجه ما سعی می‌كند به ماموریت میانجیگری میان تهران و بغداد ادامه داد (فیدل كاسترو) (فیدل كاسترو در حال حاضر ریاست جنبش كشورهای غیرمتعهد را بعهده دارد.)

(عراق در صحنه بین‌المللی روی نقش غرب و فرانسه حساب می‌كند، عراق تمام تلاشهای خود را برای تغذیه نفتی كشورهای غربی انجام می‌دهد (طارق عزیز در پاریس).

(سادات رئیس جمهور مصر) این جنگ را موفقیتی عالی برای سرنگونی رهبر ایران می‌داند و اظهار می‌دارد كه تمام كشورهای صاحب نفت در حوزه خلیج فارس از این كودتا استقبال خواهند كرد.

"یرموتاكیب" تركیه در مدیترانه منتقل می‌كند كار انتقال نفت متوقف شده است، (خبرگزاری فرانسه). (از طریق این لوله سالیانه 35 میلیون تن نفت خام عراق به خارج صادر می‌شود.)

آقای ضیاءالحق رئیس جمهور پاكستان و حبیب شطی دبیركل كشورهای اسلامی عصر دیروز وارد تهران شدند. (در رابطه با روابط بین دو كشور و مسائل و مشكلات مربوط به حمله دولت بعث عراق به ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.)

63/07/06

ادامه ركود جبهه ها: تبادل آتش توپخانه كه در آبادان و خرمشهر همراه با آتش ادوات بود و اصابت خمپاره به شهربانی آبادان. درگیری، كمین، بستن جاده و سخنرانی برای مسافران و ... در مناطق غربی كشور از جمله در بانه، بوكان، پاوه و سقز؛ نیاز فوری بازسازی و كمك دولت در 24 روستای بین سنقر، قروه وكامیاران كه بعد از پیروزی انقلاب تاكنون تحت اشغال ضدانقلاب بودهاند. جمعآوری كتاب و جزوه مربوط به سازمان چریكهای فدایی خلق (اكثریت) و حزب توده بهوسیله گشت ثارالله در تهران؛ پخش اعلامیه و اختلال در بیسیم شهربانی در تهران و داراب به وسیله ضدانقلاب. اظهارات مسئولان در آخرین روز هفته جنگ آقای هاشمی رفسنجانی در خطبههای نماز جمعه تهران: «هیچ راهی برای ثبات و صلح پایدار منطقه بدون اینكه حزب بعث از این منطقه حذف شود، وجود ندارد. باید خودمان را آماده كنیم و آن ضربه نهایی نظامی را اول وارد كنیم كه بعد نتیجه سیاسی انقلابی را بتوانیم بگیریم.» آیتالله مشكینی در خطبههای نماز جمعه قم: «صلح تحمیلی خیانت بزرگی است.» برادر محسن رضایی در مراسم نماز جمعه تهران: «دنیا باید در برداشتن صدام شتاب كند كه اگر برندارد، مبنای یك زلزله خواهد شد.» سرهنگ صیادشیرازی در نماز جمعه تبریز: «برای ما صلح و مذاكره یك خط استكباری است.» اظهارات نخستوزیر در مصاحبه رادیو تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی: خسارتهای مالی و جانی جنگ ایران و عراق بسیار بالاست. ما با رژیم فعلی عراق هرگز بر سر میز مذاكره نخواهیم نشست. رابطه ما با جهان براساس اینكه كدام یك از بلوك و كشورها با ما خصومت كمتر یا بیشتری دارند، تنظیم میشود. موضعگیری ما در برابر اسرائیل یك موضعگیری استراتژیكی و برای نشان دادن خط جمهوری اسلامی است. وقتی كه در صبرا و شتیلا و یا دهكده سحمور قتلعام صورت میگیرد و صهیونیزم به كمك امریكا صدها نفر را به گلوله میبندد، این كشور (امریكا) نباید انتظار داشته باشد اتباعش در كشورهای مختلف، امنیت داشته باشند. بازتاب سخنان نخستوزیر درباره انفجار سفارت امریكا در بیروت یونایتدپرس: «این اظهارات موسوی اولین عكسالعمل رسمی جمهوری اسلامی به انفجار اخیر سفارت امریكاست.» معاون وزیر خارجه امریكا: «وزارت خارجه در مورد انفجار سفارت، نمیتواند هیچ كشوری را متهم كند.» ادامه تلاشهای سیاسی عراق و متحدانش برای پایان یافتن جنگ بدون توجه به خواستهای ایران. ارائه طرح صلح ژاپن در نطق وزیر خارجه این كشور در مجمع عمومی سازمان ملل شامل: این نكات كه عراق به هیچ وجه سلاحهای شیمیایی به كار نبرد كشتیرانی در خلیج فارس آزاد بماند. ایران اجازه دهد لایروبی بنادر عراق انجام شود؛ رد طرح ژاپن به وسیله وزیر خارجه جمهوری اسلامی.

اظهارات یك روزنامهنگار انگلیسی درباره روابط ایران و سوریه: خدام به من گفت كه سوریه نقش اساسی در حمایت از خلیج (فارس) و جلوگیری از تشدید جنگ ایفا كرد. سوریه همواره به ایران نصیحت میكند كه روابط خود را با مسكو تیره نكند. سوریه نیازمند كمك ایران در لبنان است. گزارش یك روزنامه ایتالیایی با عنوان "در تهران، در میان اسرای عراقی خمینی": اسرای جنگی عراق فریاد میزدند: «صدام دشمن خداست.» یك افسر اسیر عراقی گفت تنها راه برای بازیافتن صلح، نابودی رژیم صدام و حزببعث عراق است و این امر در آینده نزدیك تحقق پیدا خواهد كرد. تفسیر رادیو مسكو در خصوص آغاز پنجمین سال جنگ تحمیلی: امریكا كه از بیطرفی خود در این جنگ دم میزند، در واقع از این درگیری برای گسترش آتی حضور نظامی خود در این بخش جهان استفاده میكند. گزارش اقتصادی رویتر درباره ایران و ادعای این خبرگزاری مبنی بر افزایش چشمگیر روابط اقتصادی ایران با كشورهای بلوك شرق و در رأس آن شوروی، به دلیل كاهش شدید مبادلات تجاری بین ایران و امریكا. اظهارات ریاست هیئت نمایندگی ایران در اجلاس كنفرانس بینالمجالس در ژنو مبنی بر این كه محدودیتهای جدید امریكا در مورد كالاهای تجارتی ایران، هیچگونه تأثیر عملی بر ایران نگذاشته است. ملاقاتهای جداگانه وزیرخارجه كشورمان با وزیر خارجه سوریه، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، و نخستوزیر و وزیر خارجه سورینام، در سازمان ملل، و گفتوگو در خصوص طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و اعلام حمایت و هماهنگی آنان با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه؛ پایان اجلاس آژانس بینالمللی انرژی اتمی و محكوم شدن اسرائیل به دلیل حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی عراق. فراخوان سفیر تركیه در تهران به آنكارا در پی بمبگذاری در مقابل هتل آزادی و انتشار این مطلب كه این هتل محل اقامت بازرگانان ترك است. اظهارات نخستوزیر تركیه مبنی بر اینكه: «بازرگانان ترك هدف این انفجارات نیستند.» اظهارات سفیر تركیه در تهران: «مورد هدف قرار گرفتن دیپلماتهای ترك و سایر تبعه این كشور در ایران، پیوسته احساس میشود.» درگیری بین نیروهای دولتی و طرفداران نجالدین اربكان در یكی از شهرهای تركیه و اعزام 500 كماندو به این شهر بهوسیله دولت تركیه. به دنبال بهبود امنیت پرواز در ایران با حضور سپاه در این عرصه، و قطع هواپیماربایی منافقین، دولت مصر اعلام كرد اقداماتی را جهت منع فرود هرگونه هواپیمای ربوده شده ایرانی در فرودگاه قاهره، مورد بررسی قرار میدهد. اعتراض اتحادیه كاركنان زن شركتهای هواپیمایی خارجی در یونان به وزارت كار این كشور نسبت به اجبار شدن كاركنان زن شیعه شركت هواپیمایی ایران در آتن به رعایت حجاب اسلامی و رعایت ظواهر شرعی در روابط زن و مرد. در پی حمله تعدادی از هواداران سازمان چریكهای فدایی خلق به این سفارت و اشغال موقت آن در چند روز گذشته و اعتراض ایران، وزارت امورخارجه هلند پذیرفت و اعلام كرد كه سیستم حراست پلیسی سفارت ایران در لاهه ناقص بوده است. مصاحبه خبرگزاری كویت در پاریس با مسعود رجوی كه وی از جمله گفت: ما خود را برای دوره بعد از خمینی آماده كردهایم.

61/07/06

عملیات مسلم بن عقیل

64/07/06

قرارداد عراق و فرانسه جهت فروش 14 جنگنده میراژ اف1 فرانسه به عراق

65/07/06

ادامه مباحث قرارگاه خاتم برای انتخاب منطقه عملیاتی و طرح مانور نهایی. پیگیری مسائل مربوط به طرح مانور را فرمانده سپاه و حل مسائل مربوط به تداركات و پشتیبانی را آقای هاشمیرفسنجانی عهدهدار شدند. هواپیماهای دشمن در پنج مرحله اطراف اروندرود و حومه فاو را بمباران كردند. پل ارتباطی قرارگاه نوح بر اروندرود آسیب دید كه پس از چند ساعت ترمیم و راهاندازی شد. هواپیماهای عراقی به حریم فضایی اسلامآباد، گیلانغرب، سرپلذهاب، خرمآباد، همدان، خارك و اطراف بروجرد تجاوز كردند. بمباران تأسیسات نفتی رومیله در جنوب غربی بصره در حمله هواپیماهای ارتش ایران. حمله ناموفق نیروهای عراقی به مواضع اتحادیه میهنی كردستان. پنجهزار تن از لرستان و 959 تن از خوزستان به جبهه های جنگ اعزام شدند. مسئول تبلیغات جبهه و جنگ: در یك سال گذشته 3572 نفر روحانی و در ده ماهه اخیر 250 نفر از نمایندگان مجلس به جبهه ها اعزام شدهاند. از آغاز جنگ تحمیلی تا كنون حدود 20هزار روحانی به جبهه ها اعزام شدهاند. هزاران تن از اسیران عراقی خواستار حضور در جبهه های جنگ علیه رژیم بعث، شدند. معاونت جنگ دانشگاه تبریز اعلام كرد كه خط تولید گلولههای خمپاره در كارگاه دانشكده فنی تجهیز و راهاندازی شد و نمونهسازی پلهای شناور به پایان رسید. تاكنون 1000 تن از استادان، كاركنان و دانشجویان آموزشهای لازم نظامی و رزمی را فراگرفتهاند. راهپیمایی مجاهدان و مهاجران عراقی در خیابانهای تهران به مناسبت “روز انقلاب اسلامی عراق”؛ رهبر نهضت روحانیون كردستان عراق، شكلگیری، اهداف و اقدامات این نهضت را برشمرد. دبیركل شورای همكاری خلیج فارس: عراق نه تنها از كشور خود بلكه از توازن استراتژیك قدرت در منطقه دفاع میكند. شروع جنگ نتیجه غیرمنطقی انقلاب ایران بود. ما به نیویورك آمدهایم تا به جهان بگوییم كه ایران نباید در این جنگ پیروز شود. اظهارات وزیران خارجه مراكش و رومانی در سازمانملل درباره تلاش بیشتر برای پایان جنگ. روزنامه پكن: در جنگهای مدرن این یك قانون است كه كسی كه پول ندارد، نمیتواند بجنگد. ضمیمه گزارش شماره 200: گلهمندی فرمانده نیروی زمینی سپاه در جلسه قرارگاه خاتم از تحقق نیافتن وعدههای داده شده برای پشتیبانی و تأمین نیرو: “در فرماندهان یگانها این ذهنیت ایجاد شده كه عدم تدارك یگانها، تعمدی است.” آقای هاشمی: “دست ما برای پشتیبانی باز است و میتوانیم نیازهای یك عملیات بزرگ را تأمین كنیم. ما تمام امكانات كشور را بسیج كردهایم تا عملیات آتی را انجام دهیم.” برادر محسن رضایی: “اگر شما به قولهای خود در خصوص تأمین به موقع تجهیزات مهندسی و مهمات و حضور بیشتر در جبهه، عمل كنید، ما قول یك عملیات موفق را به شما خواهیم داد.” آقای هاشمی: شما از ما جلوتر هستید و همه هستی خود را برای جنگ گذاشته اید.