همایش "حمایت از فلسطین و عراق و اصول امت" در بیروت

رهبران سیاسی و ملی عرب در بیروت دور هم جمع شدند تا پشتیبانی خود را از مقاومت فلسطین، عراق و مخالفت با اشغال این دو كشور اعلام كنند. این همایش كه بیش از 250 نفر از شخصیت در آن شركت داشتند روز پنجشنبه كار خود را در بیرون پایتخت لبنان آغاز كرد. این همایش كه "حمایت از فلسطین و عراق و دفاع از اصول امت" نام گرفته است به همت " جمعیت غیر دولتی حمایت از عراق و فلسطین" برگزار گردید.از جمله شخصیتهای مهمی كه در این همایش حضور دارند عبارتند از: دكتر سلیم الحص، معن بشور دبیر كل كنگره ملی عرب، خانم دكتر نجاح العطار وزیر فرهنگ سابق سوریه، ضیاء الدین داود رئیس حزب دمكراتیك ناصری در مصر و دبیر كل سابق كنگره ملی عرب، شیخ تیسیر تمیمی قاضی القضات قدس، دكتر محمد عویضه معاون دبیر كل كنگره ملی اسلامی، دكتر ظافر العانی نویسنده و تحلیل گر سیاسی و سرپرست مركز پژوهشهای استراتژیك دانشگاه بغداد، آقای نواف الموسوی مسئول روابط بین الملل جنبش حزب الله لبنان.

دكتر سلیم الحص اولین سخنران این همایش بود و ایشان نیز آن را افتتاح كرد. شیخ تیسیر التمیمی قاضی القضات قدس نیز دومین سخنران این همایش بود. وی در سخنان خود تجاوزات اشغالگران صهیونیست را به شدت محكوم كرد و گفت كه پایداری یاسر عرفات رئیس تشكیلات خودگردان در دفتر محاصره شده اش، دفاع از شرافت امت، كرامت آن و مقدسات اسلامی و مسیحی بود.

دكتر ظافر العانی، سرپرست مركز پژوهشهای استراتژیك دانشگاه بغداد نیز گفت: نه تنها ثروت، نفت، جایگاه یا رهبری بعثی عراق هدف قرار گرفته اند، بلكه ملت عراق نیز هدف حمله قرار گرفته اند. ملت عراق به عنوان یك ملت هدف قرار گرفته است و تلاش مرموزی برای دور كردن این ملت از امتش و جدا ساختن مصالح عراق از اطراف عربی و اسلامی آن صورت گرفته است.وی در ادامه گفت: متجاوزان از تمام توان خود برای تجزیه عراق استفاده می كنند و صاحبان اندیشه های تجزیه طلب را بر عراقیهای میهن دوست ترجیح می دهند.

دكتر محمد عویضه نایب رئیس كنگره ملی ـ اسلامی كه از اعضای شورای رهبری جبهه عمل اسلامی در اردن است نیز طی سخنانی اظهار داشت، آمریكا حوادث 11 سپتامبر (20 شهریور) را بهانه كرد تا به اهداف راهبردی اش در جهان بویژه در منطقه ما دست یابد. آمریكا پس از آن ماهیت استعماری و طمع و كینه های خود را به همه نشان داد.عویضه همچنین توجه همگان را به نزدیك شدن سومین سالگرد انتفاضه الاقصی در فلسطین جلب كرد و گفت: در مقابل، ملت عراق با سرعت بسیار شگفت آوری به تلافی جنایتهای اشغالگران برخاسته و مقاومت قهرمانانه ای را در تمام عراق آغاز كرده است.

 نواف الموسوی عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان و معاون دبیر كنگره احزاب عرب طی سخنانی مخالفت خود را با اینكه اندیشه ملی گرایی پوششی برای استبداد باشد، اعلام كرد. وی بر خطرناك بودن وضعیت عراق كه ناشی از تلاشهای مرموزانه برای شعله ور ساختن اختلافات داخلی است، تأكید كرد. موسوی همچنین اهمیت حمایت از مقاومت فلسطین بویژه در حمله ای كه بر ضد جنبشهای حماس و جهاد اسلامی و همه گروه های مقاومت آغاز شده است، یادآور شد. معن بشور هماهنگ كننده جمعیت غیر دولتی حمایت از عراق و فلسطین و دبیر كل كنگره ملی عربی نیز گفت: این همایش نباید مانند دیگر نشستها و دیدارهای تكراری باشد كه در كشورهای مختلف عرب برگزار می شود، این همایش تلاشی است برای نشان دادن موضع واقعی امت اسلامی و عربی در برابر حوادثی كه در فلسطین و عراق رخ می دهد تا راه های خروج از وضعیت ناتوان و بی توجه نسبت به این مسائل كه با تبانی و تسلیم در برابر دیكته های دشمنان همراه شده است، شناخته و ارائه شود.