روز شمار دفاع مقدس،شانزدهم شهریور ماه

59/06/16

اطلاعیه ارتش عراق: ارتش ظفرمند ما به ارتفاعات زین‌القدس دست یافت.

معاون وزارت خارجه آمریكا: عراق سیاست خود را دست كم بطور تاكتیكی معتدل می‌سازد تا جدایی را كه بر اثر انزوای مصر از بقیه كشورهای عرب بوجود آمده پر سازد.

61/06/16

برگزاری كنفرانس سران عرب. مسائل لبنان جنگ ایران و عراق، طرح 8 ماده‌ای فهد و ... جزء دستور كار جلسه است (نتیجه كنفرانس تقویت صدام بود.)

سفر صدام به مراكش

64/06/16

پیشنهاد عربستان مبنی بر در اختیار گذاشتن پایگاههای نظامی خود به آمریكا در صورت بوجود آمدن بحران در خلیج فارس .

65/06/16

ادامه بحث دربارة عملیات دربندیخان. اعزام نیروهای عراقی مستقر در مرز كویت به مناطق جنگی و استقرار نیروهای بازنشسته ارتش به جای آنها. با سقوط پایگاه اسپی سلماس به دست حزب دمكرات، 30 تن خلع سلاح، 6 تن شهید و 4 تن مجروح شدند. اعزام 6200 تن از استان مازندران و 640 تن از كهكیلویه و بویراحمد به جبهه های نبرد؛ روستائیان منطقه اسلامآباد غرب 2% از درآمد محصولات كشاورزی خود را به جبهه اختصاص داده اند. گزارش موضوعات جلسه هیئت دولت؛ اختصاص 3/1 میلیارد ریال برای تولید جنگافزار و مهمات؛ نخستوزیر حوادث فرودگاه كراچی و حمله به كنیسه یهودیان در استانبول را مشكوك خواند. آقای هاشمی در دیدار با مجاهدان عراقی تیپ 9 بدر: "انشاءالله با تقویت خود عملاً میدان جهاد عراق را بهدست گیرید و با تشكیل سپاه پاسداران عراق، در آیندة منطقه و نجات فلسطین نقش اساسی ایفا كنید." وی در ملاقات با مسئولان برگزاری مراسم هفته جنگ: موضع ایران در جنگ موضع دفاعی است؛ ایران در صورت قبول صلح تحمیلی، باید ذلت و شكست و شركت در یك مسابقه تسلیحاتی و خرج جنگ و نزاع دائمی در منطقه را بپذیرد. رئیس سابق سرویس اطلاعاتی فرانسه: عراق از حمایت كامل غرب برخوردار است. من از وابستگی عراق به شوروی جلوگیری كردم. اگر عراق شكست بخورد، زنگهای خطر به صدا درخواهد آمد. دبیركل هلال احمر اعلام كرد فعالیت صلیب سرخ جهانی در ایران از سرگرفته می شود. بهزاد نبوی (وزیر صنایع سنگین): با توجه به كاهش قیمت نفت،تجدیدنظرهایی در ادارة اقتصاد كشور لازم است. عدم ضرورت اعزام 150 هزار نفر به حج و پرداخت 400 میلیون دلار برای تحصیل دانشجویان خارج از كشور؛ فرصت طلایی برای رها شدن از شر اقتصاد وابسته.

66/06/16

سفر محمد جواد لاریجانی به مسكو و ملاقات با ورنتسف قائم مقام وزارت خارجه شوروی و ادوارشواردنادزه پیرامون رابطه نزدیك با ایران و پایان جنگ و قبول پیشنهاد آتش‌بس شورای امنیت. (لاریجانی طی دو ماه گذشته 2 بار به مسكو سفر كرده است)

تداوم گلوله باران مناطق اطراف سردشت به وسیله توپخانه عراق . درگیری نیروهای خودی با عناصر كومهله در روستاهای “ ایرژوكال بالا “ و “ ولهژیر “ مریوان . كمین عناصر حزب دمكرات در محور “ سرچین “ كامیاران . ورود افراد حزب دمكرات به روستای “ ترجان “ بوكان و بردن یكی از دختران این روستا . اسیران ایرانی را گروه خبات به عراق تحویل می دهد . حمله پیشمرگان حزب الله كرد عراق به پایگاههای ارتش این كشور در منطقه سیدكان استان اربیل و عملیات انهدامی نیروهای اتحادیه میهنی در حوالی شهر رواندوز . حمله نیروهای مجاهد “ العمل اسلامی “ عراق به مراسم رژه در شهر یعقوبیه . اعزام نیروهای داوطلب مردمی از شهرهای كشور به جبهه های جنگ . دیدار رییس جمهور با نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه و تأكید بر اینكه ایران آغازگر جنگ در خلیج فارس نخواهد بود ولی اگر دشمنان شروعكننده باشند ، جواب محكمی به آنها داده خواهد شد . سفر معاون وزیر خارجه به مسكو و ملاقات با “ یولی ورنتسف “ معاون وزارت خارجه شوروی . تفسیر رادیو بی . بی . سی . از روابط ایران و شوروی . شروع مذاكرات پارلمان ایتالیا در مورد اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس و حمایت وزیر دفاع از طرح اعزام نیرو به منطقه . به گفته رادیو بی . بی . سی ، ژاپن به عملیات تأمین امنیت خلیج فارس كمك مالی میكند . ابراز نگرانی دولتهای انگلستان و مصر از حمله موشكی به كویت . جمهوری اسلامی ایران در نامهای به دبیركل سازمان ملل ادعای كویت مبنیبر حمله موشكی ایران به بندر الاحمدی را رد كرد . حمایت انگلستان از سفر دبیركل به ایران و تفسیر رادیو اسرائیل از این سفر . شیوههای رزمی نیروهای ایران ، ابتكارات آنها در غلبه بر ضعف تجهیزاتی ، ماهیت فرهنگی آنها و پیآمدهای آغاز جنگ برای امریكا در مقالات یونایتدپرس ، ایندیپندنت و هرالدتریبون .