روزشمار دفاع مقدس نهم مرداد ماه

دولت انگلستان درخواست امریكا مبنی بر اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس را رد كرد

حمله هوایی به چند شهر کشور، کشتار 400تن از زائران بیت الله الحرام توسط عمال آل سعود، تلاش كشورهای عربی برای میانجیگری در جنگ ایران و عراق از جمله اتفاقات مهم نهم تیر ماه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس است.

61/05/09

تلاش محسن رضائی فرمانده سپاه برای حفظ روحیه نیروهای سپاه و بسیج و ابهام زدایی از آنان: عوامل پیروزی از نظر قرآن صبر و استقامت و پایداری است. گمان ما این بود كه وقتی عراق را به مرزها عقب راندیم صدام را برمیدارند، اگر بخواهیم سربلند زندگی كنیم باید قدرت اسلامی خود را توسعه بدهیم وگرنه قدرتهای بزرگ علیه ما وارد صحنه خواهند شد. دنیا میخواهد با دخالت نیروهای سازمان ملل تمام نیروهای ما را در 800 كیلومتری مرز خودمان نگاه دارد. ما باید نیروهای عراقی را منهدم كنیم. اگر موفق به این كار شدیم میتوانیم حتی با راهپیمایی مردمی به كربلا برسیم.

نیروهای خودی در اطراف سنندج، سه ارتفاع را پاكسازی كردند.

چهارمین گروه از عراقیهای مقیم ایران امروز در مراسمی راهی جبهه های جنگ شدند.

 یك فروند شكاری بمب افكن ارتش به هنگام بازگشت از مأموریت جنگی، براثر سانحه ای سرنگون شد.

اعزام 127 خودرو سنگین حامل تجهیزات نظامی از كشورهای عربستان، كویت و اردن به عراق.

 اسیران عراقی: صدام قصد دارد با آزاد ساختن تیپهای گارد ریاست جمهوری، آنها را به جبهه های جنگ بفرستد.

 وزیرخارجه عراق: تمام احتیاجات لازم برای برگزاری موفقیت آمیز هفتمین نشست سران كشورهای غیرمتعهد آماده است. ایران كه بیش از سه سال سابقه عضویت در این جنبش را ندارد، نمیتواند ادارة تمامی كشورهای عضو را زیر سلطة خود قرار دهد.

نخست وزیر یوگسلاوی: هند و یوگسلاوی باید مشتركاً برگزاری كنفرانس سران عدم تعهد در بغداد را تضمین كنند.

خبرگزاری آلمان: یك هیئت پنج نفری از سوی آیت الله خمینی به كشورهای مختلف اعزام شده اند تا از آنان بخواهند كه در اجلاس بغداد شركت نكنند.

 دیدار سفیر عراق در عربستان با فهد پادشاه این كشور. به اعتقاد كارشناسان، با توجه به حضور دو تن از مسئولان نظامی عربستان در این دیدار، درخواست كمك نظامی عراق از عربستان، موضوع اصلی این جلسه بوده است.

تلاش كشورهای عربی برای میانجیگری در جنگ ایران و عراق.

"حبیب شطی" دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی: "قرار است یك كمیته حسن نیت اسلامی در دو هفتة آینده تلاشهای خود را برای پایان دادن به جنگ آغاز كنند." وی در این باره با پادشاه عربستان، امیر كویت، نخست وزیر و وزیرامورخارجه این كشور صحبت كرده است.

 مقالة روزنامة آلمانی "دی ولت" دربارة موضعگیری عراق در جنگ عراق با ایران: شورای همكاری خلیج فارس در جلسه ماه پیش خود به صدام توصیه كرد كه با پذیرش شرایط ایران، نیروهای خود را كاملاً به عقب بكشد. در غیر این صورت، آنان كمكهای مالی و نظامی خود را به رژیم عراق قطع خواهند كرد.  "دی ولت" همچنین مواضع مصر و سایر كشورهای عربی در پشتیبانی از عراق و كشورهای عربی كه با ایران همكاری دارند را بررسی کرده است . ورود یك هیئت پارلمانی كنگرة امریكا به عربستان سعودی.

نشریه "فرانكفورتر الگماینه" : «شركتهای نفتی برای خرید نفت از ایران علاقه مند شده اند.» ادعای این نشریه: ایران برای مبارزه با عربستان، به جای 2/1 میلیون بشكه نفت، 2/2 میلیون بشكه صادر میكند و یك دلار ارزانتر میفروشد.

مقالة نشریه كانادایی "كرسنت" دربارة جنگ ایران و عراق و تشریح مواضع مردم ایران و عراق در جنگ و احتمال ورود ارتشهای غربی در جنگ به حمایت از عراق: مردم ایران هرگونه كوتاهی در جنگ را خیانت به كشور میدانند. واكنش مردم عراق در برابر جنگ انتقادآمیز است و خسارتهای مادی و تلفات جانی، مردم را برای یك دگرگونی آماده كرده است. وقتی كه ارتش اعراب در مقابل تجاوز صهیونیزم به لبنان كوچكترین اقدامی نكرده است، مشكل بتوان تصور كرد كه به كمك صدام بشتابند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از درستی آمار و اخبار اطلاعیه های نظامی ایران گزارش داد .

 گزارش واشنگتن پست دربارة صدور عملی فرهنگ انقلاب اسلامی: یك تازه مسلمان امریكایی: "آرزو دارم زمان شهادت من مصادف با ورود ایرانیها به لبنان برای جنگ با اسرائیل و آزادی قدس باشد." یك مسلمان پاكستانی: فرهنگ اسلامی به رهبری امام خمینی در كالبد ایران و مردم آن دمیده شده است.

65/05/09

 ادامه بحث درباره طرح مانور عملیات بزرگ و تصویب تصرف منطقه ابوالخصیب با سه محور عمده؛ اول: عبور نیروهای غواص از داخل تنگه؛ دوم: عبور از جزیره مینو به سمت جاده فاو _ بصره؛ سوم: پیشروی در منطقه عملیاتی فاو به منظور فریب دشمن.

آقای هاشمی: «امسال سال دستیابی به پیروزیهای بزرگ در صحنه های نظامی خواهد بود ولی این بدین معنا نیست كه جنگ پایان خواهد یافت.»

 فرمانده كل سپاه از مردم خواست بیش از گذشته به جبهه های جنگ هجوم ببرند تا در آینده ای نه چندان دور كار جنگ را یكسره كنند. تأكید فرمانده نیروی زمینی سپاه به فرماندهان یگانهای مستقر در جزیره مجنون بر استقرار دائم و هوشیارانه نیروها و اظهار نگرانی از وضعیت نامناسب جزیره.

حمله هوایی عراق به شهرهای درود، اراك، پل قطور و چند شهر غرب كشور؛ در حمله به یك منطقه كارگری در درود 20 تن شهید و یكصد نفر مجروح شدند.

بی.بی.سی: «موج جدید حملات هوایی عراق به طور قطع باعث بالا رفتن روحیه عراقیها خواهد شد.»

ستاد تبلیغات جنگ از مردم عراق خواست كه از اطراف مراكز نظامی و صنعتی و اقتصادی این كشور دور شوند تا از آتش حملات هوایی، موشكی و توپخانه ایران در امان بمانند.

تأثیر اقدامات تبلیغاتی عراق در سفر معاون صدام به كشورهای مالی و موریتانی ؛ رئیس جمهور موریتانی از موضع عراق در قبال صلح تمجید کرد .

 وزیر خارجه كویت تأثیر تلاش كشورهای بزرگ در خاتمه دادن به جنگ را بعید دانست و از كشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا تلاش بیشتری برای صلح به عمل آورند.

 66/05/09

كشتار چهارصد تن از زائران خانه خدا به دست نیروهای رژیم آل سعود در راهپیمایی برائت از مشركین در مكه معظمه و مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین كروبی در مورد چگونگی حمله مزدوران آل سعود به صفوف راهپیمایان .

 سخنان رییس جمهور ( آیت الله خامنه ای ) در نماز جمعه تهران درباره پیام فریاد برائت و روحیه استكبار ستیزی امام ، تأكید بر ایجاد امنیت و آسایش در خلیج فارس با گسترش روابط با كشورهای جنوبی آن .

فرمانده نیروی دریایی سپاه : قرارگاه مقدم نوح برای هدایت مانور دریایی سپاه آغاز به كار كرد .

 دولت انگلستان درخواست امریكا مبنی بر اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس را رد كرد .

ابراز خشنودی شوروی از این تصمیم دولت انگلستان . 

ستایش صدام از هماهنگی موجود میان ابرقدرتها و تأكید وی بر ادامه حملات عراق در خلیج فارس تا پایان جنگ .

 حمایت عراق از فالانژهای لبنان در جهت مخالفت با ایران و سوریه .

67/05/09

بشارتی: ایران آماده است كه در صورت خروج آمریكا از خلیج  فارس و پایان گرفتن خصومت‌های آن نسبت به ایران باب مذاكره با آمریكا را بگشاید و ازسرگیری روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دهد.