اتفاقات مهم هفتم مرداد ماه درطول دوران هشت سال دفاع مقدس

 یك بمب 70 كیلوگرمی كه افراد سازمان منافقین آن را در میدان امام خمینی تهران جاسازی كرده بودند، كشف شد.

تقویم روز شمار اتفاقات مهم هفتم مرداد ماه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس

61/05/07

ادامة مرحله پنجم عملیات رمضان: تیپ 27 حضرت رسول و تیپ 14 امام حسین در اولین ساعات در روی مثلثیها الحاق كرده اند.

 تیپ 8 نجف و 17 علی بن ابیطالب نیز توانسته اند پس از پشت سر گذاشتن مشكلاتی الحاق كنند.

 خاكریز شمالی منطقه عملیات تا صبح امروز احداث شد ولی از خاكریز جنوبی فقط 100 متر باقیمانده بود. تلاش مضاعف دشمن برای جلوگیری از تكمیل خاكریز و پایان موفقیت آمیز احداث خاكریز جنوبی.

 ابهام بزرگ فرماندهان عملیاتی: چرا نیروهای عراقی همچنان در منطقه عملیاتی باقیمانده اند؟

 روشن شدن ابهام: انتهای غربی خاكریز شمالی به اشتباه، به جای انتهای مثلث سوم خط دفاعی به انتهای مثلث چهارم وصل شده و به این جهت ضلع غربی منطقه عملیات از ده كیلومتر به فراتر از 13 كیلومتر رسیده است. بنابراین نیروهای عراقی از یك دالان سه كیلومتری به راحتی پشت نیروهای خودی تردد میكنند. مشكلات ناشی از وجود نیروهای عراقی در منطقه متصرفه موجب عدم الحاق غرب منطقه عملیاتی شده است . تصمیم قرارگاه كربلا برای حل كردن مشكل الحاق در این منطقه.

 تأخیر نیروهای ارتش در ورود به منطقه عملیاتی تا آخرین ساعات امروز.

گفته های سه تن از افسران عراقی اسیر شده در عملیات رمضان دربارة تلفات و خسارتهای ارتش این كشور: تیپ 50 زرهی كه بعد از عملیات بیت المقدس بازسازی شده بود، در عملیات رمضان به محاصره نیروهای ایرانی درآمد و 95 درصد از تجهیزات آن منهدم یا به غنیمت گرفته شد ...

 عراق برای دومین بار نیروهای احتیاط را به خدمت فراخواند؛ اینبار 40 ساله ها!

 مصاحبه رئیس ستاد مشترك ارتش پس از دیدار با امام: دفاع باید تا نابودی كامل صدام ادامه یابد ... صلح با صدام خیانت است. حركت 64 دستگاه خودرو حامل تجهیزات نظامی از عربستان به عراق. 

 روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" و هفته نامة "بلیتز" هند از مجهز شدن عراق به سیستمهای ضدهوایی ساخت آلمان و فرانسه، تانكهای فرانسوی آ.ام.ایكس، جنگنده های میراژ، موشكهای برزیلی و تانكهای مدرن روسی گزارش داده اند .

 شهادت 9 تن و جراحت 23 تن از مردم آبادان و خرمشهر براثر گلوله باران مناطق مسكونی این دو شهر.

 خبرگزاری جمهوری اسلامی اسامی مناطقی را كه هنوز در اشغال نیروهای عراقی هستند اعلام كرد: در مناطق میانی: ارتفاعات استراتژیك و پاسگاههای مرزی واوی، ربوت، انگیزه، سمیده، فكه و بیات ...

 تأثیر عملیات رمضان در آشفته شدن فعالیتهای اقتصادی در منطقه جنوبی عراق: اتباع سوئیس، سوئد، لهستان، چین و كره جنوبی بصره را ترك كرده اند.

 وزیرخارجة ژاپن از شركتهای ژاپنی فعال در بصره خواست تا كاركنان خود را از این منطقه خارج كنند.

 رئیس دانشكدة مطالعات بین المللی "امریكن یونیورسیتی" : هدف اصلی ایران تأمین امنیت مرزها است نه تصرف خاك عراق. تحلیل غرب از تحولات ایران و تواناییهای رهبری ایران در بسیج نیروها كاملاً اشتباه است.

انگلستان از شركت تیم تیراندازی جانبازان ایرانی در مسابقات معلولان جلوگیری كرد. سرپرست تیم ایران: در حالی كه اسرائیل در این مسابقات اقدام به تشكیل جلسة سیاسی كرده است، انگلستان تیم ایران را به جرم پخش كردن عكس امام خمینی (ره)، از مسابقات محروم كرد.

اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا ضمن تقبیح ضرب و شتم دانشجویان ایرانی زندانی در آلمان، خواستار آزادی آنها شد.

 در سه درگیری در مناطق مختلف كردستان، سه تن از فرماندهان عملیات سپاه به شهادت رسیدند: "حاجیان" فرمانده عملیات كامیاران، "كیا صادقی" فرمانده عملیات گردان جندالله ناحیه كردستان و "ابراهیم شجاعی" فرمانده عملیات بوكان.

 افراد سازمان منافقین  یكی از اعضای سابق كمیته انقلاب اسلامی را ربودند. كشته شدن دو تن از اعضای این سازمان در درگیریهای خیابانی. یك بمب 70 كیلوگرمی كه افراد سازمان منافقین آن را در میدان امام خمینی تهران جاسازی كرده بودند، كشف شد.

 یك بولتن محرمانه داخلی سپاه جزئیات اقدامات سازمان منافقین  برای خرابكاری در لشكر 92 زرهی و ترور چند تن از فرماندهان عالیرتبه را فاش ساخت.

65/05/07

بررسی دو راهكار عمده عملیات بزرگ آتی (حیدر) در جلسه قرارگاه خاتم سپاه: 1- بستن تنگه ابوالخصیب و محاصره سپاه هفتم عراق. 2- تصرف ابوالخصیب و پدافند در جنوب شرق بصره. فرمانده كل سپاه: «طی این عملیاتها ما با یك حركت نظامی "انهدام دشمن" به سوی یك حركت سیاسی "تصرف بصره" میرویم.» ارزیابی دو طرح مذكور. بررسی و تصویب طرح كلی عملیات در منطقه حاج عمران در قرارگاه حمزه.

 پیگیری روند آمادگی عملیات انهدام اسكله های البكر و العمیه؛

 اقدامات قرارگاه نوح برای كارگذاری اهداف كاذب در خلیج فارس برای منحرف كردن موشكهای دشمن.

تهاجم دشمن به ضلع شرقی جزیره جنوبی مجنون و كشته شدن حدود 100 نیروی متجاوز؛ گزارش قرارگاه نصرت سپاه از وضعیت نگرانكنندة اقدامات اخیر دشمن و ضعف امكانات خودی؛ دشمن در سه ماه گذشته 16 بار به جزیره جنوبی حمله و 450 تن را شهید و 1400 تن را مجروح كرد.

 حمله هواپیماهای خودی به یك پل ارتباطی در اربیل و تأسیسات صنعتی استان سلیمانیه.

هاشمی رفسنجانی: «ما ناگزیر به مقابله به مثل هستیم و بدون مقابله با دشمن، نمیتوانیم دست این جنایتكاران را بشكنیم و از این بابت برای مردم عراق متأسفیم.»

 در حمله هواپیماهای عراقی به دو روستای كردنشین عراق جمعی شهید و مجروح شدند.

 اعزام داوطلبان بسیجی از شهرهای مختلف و اعزام یك تیپ از لشكر21 حمزه.

 با پایان مهلت قانونی معرفی مشمولان غایب، سپاه، ژاندارمری و كمیته اعضای خود را موظف به شناسایی و معرفی مشمولان غایب كردند؛

 خبرگزاری فرانسه: علیرغم بنای استراتژی ایران بر به كارگیری انبوه سربازان، لیكن تاكنون به این مقیاس اقدام به سربازگیری نكرده است.

 رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل: دورنمای شروع مذاكرات میان ایران و عراق درباره طرح هشت ماده ای شورای امنیت، همچنان مسدود است.

 خبرگزاری آلمان: كشورهای عربی نظاره گر عراقی كه تا گردن درآب فرو رفته است، نخواهند بود.

 هفته نامه بررسی اقتصادی خاورمیانه: جنگ برای دوكشور متخاصم تا پایان سال گذشته 416 میلیارد دلار هزینه داشته است. تا پایان سال گذشته عراق 94 میلیارد دلار و ایران 220 میلیارد دلار صرف هزینه های جنگی خود كرده اند.

 رادیو اسرائیل: جنگ قیمتها بین كشورهای تولید كننده نفت با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

بی.بی.سی: اگر جلسه فعلی اوپك با اختلافات پایان گیرد، بهای نفت به بشكه ای پنج دلار نیز خواهد رسید.

 یك امریكایی دستگیر شده نوشت كه امریكا با استفاده از مدارك ساختگی پرونده تشكیل داده و اتباع اسرائیلی را با استناد به آن، متهم به فروش سلاح، به ایران میكند.

اخراج تیم معلولان و جانبازان ایران از بازیهای المپیك معلولان در انگلستان به جرم حمل تصویر امام خمینی و سردادن شعار علیه امپریالیسم و صهیونیسم.

64/05/07

عملیات قادر 2

انصراف عراق از میزبانی اجلاس آتی كنفرانس كشورهای غیرمتعهد (منابع نزدیك به جنبش گفتند كه رژیم عراق بخاطر تضاد بین عملكرد خود در جنگ با اصول جنبش از میزبانی این كنفرانس منصرف شده است.)

نارضایتی ریگان از وضع كشورهای حوزه خلیج فارس، ادعای وی بر تروریسم بودن ایران و پشتیبانی از راه حل مسالمت آمیز جنگ.

66/05/07

عملیات نفوذی “ تیپ 65 هجرت “ سپاه و پیشمرگان حزب الله كرد در شهر شیلادیزه ؛

 كمین نیروهای حزب دمكرات عراق در “ بامرنی “ استان دهوك .

 درگیری بین نیروهای گشت اسلام آباد با ضدانقلاب در “ بزلاخه “ و دستگیری شش تن از افراد دمكرات در مریوان .

پناهنده شدن بیش از یكصد تن از مردم عراق به جمهوری اسلامی ایران .

 اعزام گردانهای “ عاشق شهادت “ از سراسر كشور .

 امریكا هشت فروند هلیكوپتر بزرگ مین یاب به خلیج فارس اعزام كرد .

درخواست امریكا از دولتهای انگلیس ، آلمان غربی ، فرانسه ، هلند و ایتالیا برای اعزام تجهیزات مین روب به خلیج فارس ؛ آلمان : “ مشكل قانونی داریم . “  هلند و انگلیس :  بررسی خواهیم كرد . “ فرانسه چهار كشتی خواهد فرستاد .

سه حمله ناموفق عراق در ارتفاعات میمك و بمباران چند نقطه در محور صالح‌آباد ـ ایلام .

اعتراض مردم لبنان و پاكستان به حضور نیروهای امریكایی در خلیج‌فارس .

67/05/07 

ورود هیئت كارشناسی سازمان ملل به بغداد