شهید آوینی

انحرافی ها عامل وحدت را ترور کردند +تصویرسازی و اینفوگرافی

اگر اتحاد حوزه و دانشگاه به هم بخورد ما درجا خواهیم زد و با احتمال زیاد شکست خواهیم خورد. و در تداوم انقلاب و در ادامه جنبش ملت ایران تا رسیدن به پیروزی نهایی ضرورت دارد این دو قشر با هم متحد باشند.

شهید آیت الله دکتر محمد مفتح از جمله روحانیون روشنفکر و روشنگری بود که نقش مهمی در نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) ایفا نمود. ایشان، همچنین قدم های موثری در راه ایجاد وحدت بین حوزه های علمیه و دانشگاه و دو قشر روحانی و دانشگاهی برداشت. 

کوشش های شبانه روزی استاد مفتح، پس از انقلاب با شدتی بیشتر دنبال شد، لیاقت و جدیت و کاردانی ایشان ناشی از ایمان و اعتقاد عمیقشان به انقلاب اسلامی بود.

وی علاوه بر عضویت در شورای انقلاب با درخواست دانشجویان دانشکده الهیات و بعد از مشورت با استاد مطهری سرپرست دانشکده الهیات شدند و علاوه بر این سرپرستی کمیته منطقه ۴ تهران نیز برعهده وی بود.

دکتر مفتح در ادامه سالیان دراز کوشش و تلاش برای وحدت فیضیه و دانشگاه، که اسلام بر جامعه حاکم و کشور تحت رهبری های حضرت امام به پیش می رفت، به کوشش خود در این زمینه افزود و در سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی اقدام به تشکیل سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات نمود که این اولین سمیناری بود که تحت این عنوان برگزار می شد.

بانی وحدت حوزه و دانشگاه

با تلاش متفكراني چون استاد شهيد مرتضي مطهري و استاد ارجمند دكتر محمد مفتح، دو قشر دانشجو و روحاني نياز به هماهنگي و وحدت را در خود احساس كردند. قشر دانشگاهي درك كرد كه بدون هماهنگي با روحانيتي كه بر عموم تأثير همه جانبه دارد و ناشر فرهنگ اسلام است، هيچ اقدام مثبتي نمي‌تواند انجام دهد. آنچه سبب شد تا روحانيت به دانشگاهي توجه كند اين واقعيت بود كه بدون در نظر گرفتن اقشار صاحب تخصص و داراي توانائيهاي علمي و فني و برخوردار از مهارتهاي پژوهشي رشد و توسعه علمي، فرهنگي و رونق و شكوفايي جامعه ميسر نخواهد شد.

شهید دکتر محمد مفتح,دکتر مفتح,شهید مفتح,وحدت حوزه و دانشگاه,تصویر سازی,نقاشی چهره,عباس گودرزی

برای دریافت تصویر با کیفیت روی آن کلیک نمایید

نتیجه عدم وحدت حوزه و دانشگاه

شهید مفتح در سخنرانی در تاریخ 1358/7/12 درباره وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد:

« اگر اتحاد حوزه و دانشگاه به هم بخورد ما درجا خواهیم زد و با احتمال زیاد شکست خواهیم خورد. و در تداوم انقلاب و در ادامه جنبش ملت ایران تا رسیدن به پیروزی نهایی ضرورت دارد این دو قشر با هم متحد باشند.»
 

فتنه 88 و وحدت حوزه و دانشگاه

برخی کارشناسان بر این باورند اتفاقات رخ داده در فتنه 88 نیز برخواسته از عدم وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. زیرا اگر حوزوی و دانشگاهی با هم متحد باشند در پیشرفت و راهنمایی یکدیگر موثر خواهند بود و در گردنه های حساس و فضای غبارآلود راه حق را تشخیص خواهند داد. کما اینکه قشر موثری از فریب خوردگان از بدنه ملت در فتنه ، از این دو قشر مهم بوده اند. این امر ضرورت وجود مفتح ها را در حوزه و دانشگاه مشخص می کند و بر این اساس تکلیف سنگینی بردوش حوزویان و دانشگاهیان است.

برای دریافت اینفوگرافی کامل و با کیفیت بر روی آن کلیک کنید

 آثار و تأليفات شهيد دكتر مفتح:

شهيد دكتر مفتح ضمن مبارزه در سنگرهاي گوناگون، تدريس در مراكز آموزشي و دانشگاهي را جهت تربيت نسل جوان و آينده‌ساز سرلوحه زندگي مبارزاتي خويش قرار داده بود. او اغلب تلاش خود را صرف انجام پژوهش در علوم مختلف مي‌نمود كه مجموعه اين تلاشها، ميراث ارزشمندي شد كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود:

1. روش انديشه

2. حكمت الهي و نهج‌البلاغه

3. آيات اصول اعتقادي قرآن

4. ويژگيهاي زعامت و رهبري پيشرفت علوم

5. حاشيه براسفار ملاصدرا

6. ترجمه بعضي از جلدهاي تفسير مجمع البيان

انحرافی ها عامل وحدت را ترور کردند

گروه تازه تاسیس فرقان که با تفاسیر انحرافی از اسلام وقرآن به جذب جوانان و انحراف آنان از مسیر انقلاب اسلامی نموده بود  طرح  ترور دکتر مفتح را اجرا نمود.

چند تروریست در قالبی ناشناس در ورودی دانشکده الهیات دانشگاه تهران منتظر ورود دکتر مفتح بودند.

افراد تروریست عبارت بودند از: کمال یاسینی ، محمود کشانی ، محمد نوری  و حسنی.

در این حمله ابتدا دو محافظ دکتر مفتح به شهادت رسیدند و خود دکتر از ناحیه پا زخمی شد. دکتر مفتح خود را به سختی به راهروی دانشکده رساند اما کمال یاسینی مسئول ترور، با کینه ای عمیق بالای تن مجروح او آمده و با قصاوت تمام به مغز استاد شلیک کرد و منادی وحدت حوزه و دانشگاه اینگونه شهد گوارای شهادت را نوشید و به لقای یار رسید.  

حضرت امام خمینی (ره) پس از شهادت شهید مفتح فرمودند:

«اميد بود از دانش استاد محترم و از زبان علم او بهره‌اي براي اسلام و پيشرفت نهضت برداشته شود. و حال اميد است كه از شهادت امثال ايشان بهره‌اي برداريم.»

 

شهید مفتح از نگاه مقام معظم رهبری

شهید مفتح یك روحانى برجسته، فداكار، روشنفكر و آشنا به نیاز زمان بود و توانست با نسل جوان و دانشجویان و كسانى كه مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یك روحانى و عالم به دین بشنوند ارتباط مؤثرى را برقرار كند.
تعیین روز شهادت دكتر مفتح به عنوان روز اتحاد حوزه و دانشگاه یك امر تصادفى نیست، زیرا وى حلقه وصل میان این دو طیف مهم علمى محسوب مى‌شد و در دوران قبل و بعد از انقلاب، ارتباط سازنده با جوانان و بخصوص دانشجویان میدان كار این روحانى بزرگوار را تشكیل مى‌داد
.
 


مطالب مرتبط :
**
قاتل آیت‌ الله +عکس

 

منبع:فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo