next page

fehrest page

back page

نبش قبر

 

مسأله 648. نبش قبر مسلمان ـ يعني: شكافتن قبر او ـ اگر چه طفل يا ديوانه باشد، حرام است ولي اگر بدنش از بين رفته و خاك شده باشد اشكال ندارد.

مسأله 649. نبش قبر امامزاده‎ها و شهدا و علما و صلحا اگر چه سال‎ها بر آن گذشته باشد حرام است.

مسأله 650. شكافتن قبر در نه مورد حرام نيست بلكه در بعضي از آنها واجب است:

اول ـ آن كه ميت در زمين غصبي دفن شده باشد و مالك زمين راضي نشود كه در آنجا بماند.

دوم ـ آن كه كفن يا چيز ديگري كه با ميت دفن شده، غصبي باشد و صاحب آن راضي نشود كه در قبر بماند و هم چنين است اگر چيزي از مال خود ميِّت، كه به ورثه او رسيده، با او دفن شده باشد و ورثه راضي نشوند كه آن چيز در قبر بماند، ولي اگر وصيت كرده باشد كه دعا يا قرآن يا انگشتري را با او دفن كنند، براي بيرون آوردن اينها نمي‎توانند قبر را بشكافند مگر آن كه زيادتر از ثلث باشد و ورثه امضا نكرده باشند.

سوم ـ آن كه ميت بي‎غسل يا بي‎كفن دفن شده باشد، يا بفهمند غسلش باطل بوده، يا بغير دستور شرع كفن شده، يا در قبر او را رو به قبله نگذاشته‎اند ولي اگر نبش در اين صورت باعث هتك ميت و اذيت مردم شود جايز نيست.

چهارم ـ آن كه براي ثابت شدن حقي بخواهند بدن ميت را ببينند.

پنجم ـ آن كه ميت را درجايي كه بي‎احترامي به او است ـ مثل قبرستان كفار، يا جايي كه كثافت و خاكروبه مي‎ريزند ـ دفن كرده باشند.

ششم ـ آن كه براي يك مطلب شرعي كه اهميت آن از شكافتن قبر بيشتر است، قبر را بشكافند، مثلاً بخواهند بچه زنده را از شكم زن حامله‎اي كه دفنش كرده‎اند بيرون آورند.

هفتم ـ آن كه بترسند درنده‎اي بدن ميت را پاره كند، يا سيل او را ببرد، يا دشمن بيرون آورد.

هشتم ـ آن كه قسمتي از بدن ميت با او دفن نشده باشد، احتياط لازم آن است كه آن قسمت از بدن را طوري در قبر بگذارند كه بدن ميت ديده نشود.

نهم ـ آن كه ميت را بخواهند به يكي از مشاهد مشرفه نقل كنند كه جواز در اين صورت نيز مشروط به اين است كه نبش باعث هتك ميت نشود.

next page

fehrest page

back page

 
 
https://old.aviny.com/Ahkam/ResalehSafiGolpaygani/resale34.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2013 - AVINY.COM - All Rights Reserved