گفت‌و‌گو با روحانی مستندسازی که به زادگاه حاج قاسم رفت

شماره مطلب:
3131
سه شنبه 1401/10/13 11:19

گفت‌و‌گو با روحانی مستندسازی که به زادگاه حاج قاسم رفت

به بهانه سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی»، خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با «ساسان فلاح‌فر» که تا به حال دو مستند «خاطرات بادیه» با موضوع حضور شهید «حاج قاسم سلیمانی» در میان رزمندگان تیپ فاطمیون و «خاطرات آن مرد» درباره زادگاه حاج قاسم را ساخته، گفت‌و‌گو کرده است.

مستند «خاطرات آن مرد» که چندی پیش در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد، برای اولین بار سراغ زادگاه شهید سلیمانی در روستای قنات ملک رفت تا از زبان همولایتی‌های حاج قاسم به روزگار مرد میدان از دوران کودکی بپردازد. روستای محل تولد شهید سلیمانی که در فاصله ۱۸۵ کیلومتری غرب کرمان واقع شده، همواره در طی سالیان مختلف مورد توجه سردار بوده و گفته‌های اهالی منطقه گواه آن است. به بهانه سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی»، خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با «ساسان فلاح‌فر» که تا به حال دو مستند «خاطرات بادیه» با موضوع حضور شهید «حاج قاسم سلیمانی» در میان رزمندگان تیپ فاطمیون و «خاطرات آن مرد» درباره زادگاه حاج قاسم را ساخته، گفت‌و‌گو کرده است.

«ساسان فلاح‌فر»؛ روحانی مستندسازی که در سال‌های اخیر چندین مستند در حوزه مقاومت ساخته است، درباره مستند «خاطرات آن مرد» که این شب‌ها به شکل سریالی در ۱۰ قسمت از تلویزیون پخش می‌شود، به خبرنگار موسسه اندیشه شهید آوینی گفت: معمولاً وقتی صحبت از شهید سلیمانی می‌شود، بیشتر بخش مقاومت و حضور ایشان در منطقه است که مساله درستی است ولی بخش دیگری از وجوه زندگی حاج قاسم مربوط به ابعاد اخلاقی و انسانی ایشان است. یک وجهی دیدن یک شخصیت اشتباه است. همان‌طور که من قبلاً از فعالیت میدانی حاج قاسم در منطقه مستند ساختم، در این مستند به بخش دیگری از شخصیت او پرداختم. ما در آن فیلم در دل داعش یک بخشی از وجوه حاج قاسم را می‌بینیم که چگونه بین بچه‌های رزمنده با محبت خاص خودش حضور داشت. نگاه انسانی شهید سلیمانی فارغ از این که اهل کدام کشور باشد و چه زبان و لهجه‌ای داشته باشند، وجود داشت.

این مستندساز درباره ویژگی‌های مستند «خاطرات آن مرد» گفت: بعد از شهادت حاج قاسم تصمیم گرفتم که از همان زاویه‌ای که در مستند «خاطرات بادیه» در سوریه به جاج قاسم پرداخته بودم، این بار در ایران دربارهایشان مستند بسازم. به نظرم رسید که باید به یک جغرافیا و تاریخ دورتری از زندگی حاج قاسم بروم و این جایی بود که حاج قاسم به دنیا آمد و تا آخرین روزهای زندگی هم رفت و‌آمد زیادی به آن جا داشت و با وجود همه مشغله‌هایی که داشت، سالی دو، سه بار به آن جا می‌رفت.

وی ادامه داد: حاج قاسم به زادگاه خود می‌رفت، برای سفر و گردش نبود. رفتن به آن منطقه راحت نیست و حاج قاسم با مردم ارتباط داشت. حاج قاسم در تمام این سال‌ها هیچ وقت زادگاه خود را فراموش نکرد و ارتباط خوبی با مردم آن جا داشته است. خیلی خودمانی باید گفت که حاج قاسم نیاز به چیزی نداشت اما دلیل رفت و آمد او به منطقه به دلیل اهمیت مردمان آن منطقه برای حاج قاسم بود. برای من هم مردم آن جا مهم بودند و تبدیل به شخصیت‌های مستند من شدند.

«ساسان فلاح‌فر» درباره نسبت حاج قاسم با مردم زادگاه خود، افزود: وجه انسانی حاج قاسم مهم‌ترین مساله بود. وقتی ما و تیم تولید به آن جا رفتیم، با یک شخصیت متفاوتی از حاج قاسم مواجه شدیم که تا قبل از آن نمی‌دانستیم. تمام رفتارها و گفته‌ها و حرکات و کارهایی که حاج قاسم در آن روستا انجام داده است، نیازمند شناخت است و بُعد دیگری از حاج قاسم را نشان می‌دهد و ما سعی کردیم در این مستند بخشی از ابعاد گسترده حاج قاسم را برای بیننده نشان دهیم.

این روحانی مستندساز با ذکر خاطره‌ای از حاج قاسم سلیمانی به خبرنگار موسسه، گفت: خاطره‌ای که از حاج قاسم دارم، مربوط به سال 1392 در اوایل جنگ داعش در سوریه است که ما به دلیلی به سوریه رفتیم و در حرم حضرت رقیه بودیم که حاج قاسم سلیمانی آمدند. شب بود و غذای ساده‌ای برای شام آماده شد. ما در کنار حاج قاسم بودیم و حاج قاسم محافظان را از خود دور کرد و کنار ما شام خورد و جالب است که خودش برای ما لقمه می‌گرفت و خیلی پدرانه به ما غذا می‌داد. وقتی این اتفاق برایم افتاد، وجه انسانی حاج قاسم برایم پُررنگ شد و سعی کردم که در کارهایم در مقاطع مختلف زندگی ایشان، وجه انسانی زندگی ایشان را نشان دهم.

کارگردان مستند «خاطرات آن مرد» درباره بازخوردها از سوی طرفداران حاج قاسم گفت: در جشنواره حقیقت استقبال خوبی از مستند شد و همان چیزی که می‌خواستم اتفاق افتاد و بعد از نمایش مستند چند نفر پیش من آمدند یا پیام دادند و نظر خوبی داشتند. «ساسان فلاح‌فر» درباره پخش سریالی مستند «خاطرات آن مرد»، گفت: از ابتدا این کار به شکل سریالی تولید شده بود، اما برای جشنواره سینما حقیقت، یک نسخه از کار را آماده کردیم. این شب ها در 10 قسمت سریال «خاطرات آن مرد» در حال پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون است.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X