پرتره ای از استاد اخلاق با حضور نادر طالب زاده

شماره مطلب:
3321
چهارشنبه 1401/12/24 10:54

پرتره ای از استاد اخلاق با حضور نادر طالب زاده

مستند «عین.صاد» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی پرتره یک روحانی مشهور است که در آن چهره های آشنایی سخن گفته اند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عبدالرضا نعمت‌اللهی گفت: علی صفائی حائری یکی از روحانیونی است که سلوک و زندگی خاصی داشته و به واسطه ارتباطش با اقشار و گروه‌های مختلف، اثرگذار بوده است. من سخنرانی‌هایی از آقای صفایی حائری گوش داده و به شخصیت و زاویه نگاه ایشان علاقه‌مند شده بودم.
 

این کارگردان ادامه داد: ۲۲ سال از وفات ایشان می‌گذرد و من در این سال‌ها ندیده‌ام مستند پرتره‌ای درباره او ساخته شده باشد، تنها در چند برنامه تلویزیونی درباره افکار ایشان صحبت‌هایی شده و کتاب‌هایشان هم بعد از وفاتشان، بارها چاپ شده و بسیار خواننده داشته است. تعلق خاطری که به سلوک و اخلاق این استاد داشتم باعث شد تصمیم بگیرم مستندی درباره‌شان بسازم.
 

نعمت‌اللهی افزود: سال گذشته تحقیق و پژوهش درباره استاد صفایی حائری را شروع کردیم و سپس با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد مذاکره شدیم. «عین‌.صاد» یک مستند گفتگومحور است. با شخصیت‌های مختلف هنری، فرهنگی و سیاسی از جناح‌های مختلف گفتگو کرده‌ایم. این گفتگوها نشان دهنده طیف مریدان آیت‌الله علی صفایی حائری است. در بخشی از فیلم از آرشیوهای موجود استفاده کرده‌ایم و تصمیم داریم بخش‌هایی از آن را بازسازی کنیم.
 

کارگردان مستند «مهدی عراقی را بکش» گفت: گفتگوشوندگان ترکیب متنوعی از اعضای خانواده، دوستان، شاگردان و منتقدان ایشان‌اند که محمد مهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، نادر طالب زاده، بیژن بیرنگ، صادق کرمیار، علیرضا داوودنژاد، عبدالمجید معادی‌خواه و ... از آن جمله‌اند.آقای صفایی حائری در حوزه ادبیات و هنر صاحب نظر بوده و مقالات و کتاب‌هایش منبع توجه بوده است.
 

نعمت‌اللهی ابراز امیدواری کرد فیلم برای ارائه به هیئت انتخاب پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده شود. او گفت: بخش زیادی از تولید فیلم به پایان رسیده و در تدارک تدوین آن هستیم.
 

مستند «عین‌.صاد» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. عوامل این مستند عبارتند از تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر: عبدالرضا نعمت‌اللهی، پژوهش: مهدی نوری، تصویربردار: بهادر خردمندکیا، بهنام احمدخانی، احمد خلیل‌اول، موسیقی: هدایت احمدزاده.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X