نخستین نشست ملی تخصصی پوشاک اقوام ایرانی برگزار می‌شود

شماره مطلب:
3448
یکشنبه 1402/02/17 10:16

نخستین نشست ملی تخصصی پوشاک اقوام ایرانی برگزار می‌شود

اولین نشست ملی تخصصی پوشش ایرانی به میزبانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

اولین نشست ملی تخصصی پوشش ایرانی با موضوع استاندارسازی محتوای آموزشی لباس اقوام ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از ساعت ۹ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

سید رسول موسوی‌نژادیان معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، در راستای برگزاری نخستین نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی با موضوع استاندارد سازی محتوی آموزشی لباس اقوام ایران، گفت: استفاده از نقطه نظرات کارشناسان صاحب نام در زمینه الگوسازی و استانداردسازی محتوی آموزشی پوشاک اقوام ایرانی و هم افزایی و تجمیع نظرات، می‌تواند ما را به سوی یک الگوی مرجع سوق دهد.

وی با اشاره به جهت دهی به تولید پوشاک در مراکز تولیدی کشور توجه به موضوعاتی، چون تدوین استاندارد‌های ملی لباس گفت: موضوع استاندارد در حوزه مد مدتی است مورد توجه ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار گرفته و در مسیر بومی‌سازی اصول طراحی و دوخت در حال پیشرفت است.

وی افزود: بدون شک رویدادهایی، چون نشست‌های تخصصی در حوزه مد و لباس می‌توانند زمینه گردهمایی کارشناسان از استان‌های مختلف را به منظور ارائه نقطه نظرات در زمینه استانداردسازی لباس اقوام ایرانی فراهم کند.

حضور ۴۰ تن اساتید پژوهشگر از استان‌های مختلف در نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی

در ادامه پروانه امیریان، دبیر اجرایی این نشست نیز با اشاره به آغاز ایده اصلی این برنامه که از سال ۱۳۹۴ و از شیراز بوده است، دغدغه فعالان حوزه مد و لباس را قائده‌مند نبودن شاخص‌های تولید لباس ایرانی ذکر کرد و گفت: با کمک افراد متخصص و انجام پژوهش‌های متعدد، برای پیدا کردن راهکار‌های عملیاتی اقدام کردیم.

وی افزود: برگزاری چهار رویداد متوالی جهت دست‌یابی به راهکار‌های مورد نظر در دستور کار قرار گرفت. این رویداد‌ها با رویکرد شناخت و آموزش طراحی و تولید لباس‌های ایرانی، ارتباط با آئین‌های سنتی ایران و تزئینات آن‌ها در چهار دوره برگزار شد که یکی از نتایج شاخص آن، تشکیل و ثبت گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی بود که اعضای آن، کارشناسان متعدد از اقوام مختلف هستند.

امیریان، با بیان اینکه مقصود از این پژوهش‌ها، در حوزه لباس اقوام ایرانی استفاده از نماد‌ها و زیبایی‌های پوشاک اقوام در تولید پوشاک جدید است که با کمک گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی قابل انجام است و باید در انتها منجر به طراحی لباس ملی ایرانی شود.

وی با اشاره به نخستین نشست دو روزه تخصصی گفت: در این رویداد، حدود ۴۰ تن اساتید پژوهشگر از استان‌های مختلف با پوشش اصیل فرهنگ اقوام آن استان حضور دارند که ابتدا در قالب مستندات میدانی، مطالب و پژوهش‌های خود را ارائه خواهند کرد و تمامی مطالب در قالب استاندارد‌های آموزشی تدوین شده و الگو‌ها با یک قالب، طراحی و در انتها به صورت نرم افزار در اختیار مرکز آموزشی، طراحان و تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و امید داریم منابع آموزشی ارزشمندی آماده و چاپ شود که به عنوان منابع مرجع مورد استفاده مراکز دانشگاهی و بین‌المللی قرار گیرد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X