Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\Core\DrupalKernel::$_serviceId is deprecated in Drupal\Core\DependencyInjection\Container->set() (line 20 of /home/aviny/domains/aviny.com/public_html/core/lib/Drupal/Core/DependencyInjection/Container.php).Deprecated function: Creation of dynamic property Composer\Autoload\ClassLoader::$_serviceId is deprecated in Drupal\Core\DependencyInjection\Container->set() (line 20 of /home/aviny/domains/aviny.com/public_html/core/lib/Drupal/Core/DependencyInjection/Container.php).Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\Core\Http\RequestStack::$_serviceId is deprecated in Drupal\Component\DependencyInjection\Container->createService() (line 288 of /home/aviny/domains/aviny.com/public_html/core/lib/Drupal/Component/DependencyInjection/Container.php). داستان رفاقت حاج قاسم و همرزمش از سیستان تا سوریه در «پاییز پنجاه سالگی» | موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی

داستان رفاقت حاج قاسم و همرزمش از سیستان تا سوریه در «پاییز پنجاه سالگی»

شماره مطلب:
3057
چهارشنبه 1401/09/23 03:05

داستان رفاقت حاج قاسم و همرزمش از سیستان تا سوریه در «پاییز پنجاه سالگی»

پاییز پنجاه سالگی تولید جدید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است که با همکاری شبکه یک سیما تولید شده و در شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» در بخش‌های «جایزه شهید آوینی» و «فیلم بلند ملّی» به نمایش درخواهد آمد. این مستند تلاش دارد روایتی جدید و متفاوت از «حاج قاسم سلیمانی» را در دوران مسئولیتش در جنوب‌شرقی کشور به نمایش درآورد. «محسن اسلام‌زاده»؛ کارگردان مستند «پاییز پنجاه سالگی» در خصوص چگونگی تولید این اثر، سخن گفت.

«محسن اسلام‌زاده»؛ کارگردان مستند «پاییز پنجاه سالگی» در خصوص چگونگی تولید این اثر، گفت: برای این مستند در حدود یک سال و نیم وقت گذاشتم چون دنبال روایت و فرم جدیدی برای سوژه‌ام بودم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که روایت شهید سلیمانی را از زبان دوست و همرزمش؛ «محمّد جمالی» روایت کنم. سختی کار این بود که ایشان هم در قید حیات نیستند و ما از زبان یک شهید به دوران حضور شهید سلیمانی در جنوب شرقی می‌پردازیم.

وی افزود: یکی از مسائل این مستند که با کارهای قبلی‌ام تفاوت دارد، این است که برشی از برهه زمانی امروز نبود بلکه اتفاقی بود که در گذشته انجام شده بود و من سعی کردم به ابتکاری در فرم دست پیدا کنم، چون محتوای خوبی داشتم و به همین خاطر چند ماه صبر کردم تا به فرم مناسبی برای تولید برسم. سعی کردم ضمن پایبندی به مستند محض، خلاقیتی در روایت هم داشته باشم. از طرفی نمی‌خواستم که سراغ بازسازی و داکیودرام بروم و از طرفی می‌خواستم ابتکاری در کار به کار ببرم.

کارگردان «پاییز پنجاه سالگی» در خصوص پرورش ایده اولیه گفت: ایده اولیه‌ام براساس روایت حاج قاسم از یک شهید بود و قبل از این که «شهید محمّد جمالی» را پیدا کنم. دوستان به من گفتند مسیر سختی برای روایت داستان دارم ولی بالاخره توانستم راه را پیدا کنم. ما باید در مستند «پاییز پنجاه سالگی» به شکلی کار می‌کردیم که با وجود غیبت شخصیت‌ها، فرمول درام حفظ شود و پیوندهای شهید سلیمانی و شهید جمالی هم به خوبی نشان داده شود. شکر خدا سعی شد تا مستندی ساخته شود که دچار گسست نشود و به نظرم مخاطب با دیدن مستند اذیت نمی‌شود.

«محسن اسلام‌زاده» درباره تفاوت‌های این مستند با دیگر آثار مشابه گفت: من همواره اعتقاد دارم کسی که می‌خواهد درباره جهان اسلام کار کند باید دو واحد در جنوب شرق و منطقه سیستان و بلوچستان بگذراند و نگاهم در زیر متن مستند «پاییز پنجاه سالگی» همین بود. این مستند با پذیرش قطعنامه 598 شروع می‌شود که نیروهای حاج قاسم و به خصوص محمّد‌جمالی که در منطقه بودند، قصد بازگشت نداشتند تا این که فرمانده سپاه پیام می‌دهد و نقل قول امام را به رزمندگان مخابره می‌کند. نقطه مهم در مستند جایی است که در حدود 25 سال بعد محمّد جمالی به یاد روزهای جبهه به همراه شهید سلیمانی به سوریه می‌رود.

این مستندساز درباره پیوند میان شهید جمالی با شهید سلیمانی، گفت: شهید جمالی مرید حاج قاسم بود و در مستند این پیوند را نشان می‌دهیم. متن فیلمنامه توسط آقای خوارزمی نوشته شده که در روایت‌پردازی معجزه کرده است. ما آرشیو بکر و خیلی خوبی جمع‌آوری کردیم و با افرادی صحبت شد که می‌تواند برای مخاطبان جالب باشد.

«محسن اسلام‌زاده» در پاسخ به این که اکران این مستند در این مقطع زمانی چه کمکی در بهبود اتحاد میان اهل سنت و شیعه در کشور می‌کند، گفت: این مستند می‌تواند به وحدت میان شیعه و سنی کمک کند و هم‌چنین نحوه مدیریت حاج قاسم در منطقه جنوب شرقی کشور را نشان دهد. شیوه‌ای که موجب شد هنوز هم پس از گذشت سال‌ها و زمانی که ما در حال فیلمبرداری از منطقه بودیم، اهالی سیستان و بلوچستان از حاج قاسم با نیکی یاد کنند و این مهم است که بدانیم دلیل ماندگاری شهید سلیمانی در منطقه چه بوده است.

این مستندساز درباره اهمیت اکران مستند «پاییز پنجاه سالگی» در شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت»، گفت: نمایش این مستند خیلی مهم است و می‌تواند با اتفاقات روز جامعه انطباق پیدا کند و نشان می‌دهد که وحدت بین ایرانیان چقدر مهم است. یکی از ویژگی‌های مستند «پاییز پنجاه سالگی» این است که میزان ارادت مردم منطقه به شهید سلیمانی را نشان می‌دهد. ما برای تولید این مستند و تهیه آرشیو غنی خیلی وقت گذاشتیم. تیم فیلمبرداری مستند سعی کرد به شکل خوب و جدید کار کند و همه عوامل مستند کمک کردند تا کاری تولید شود که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که اکران ویژه مستند «پاییز پنجاه سالگی» با حضور خانواده شهدا از ساعت 14 روز پنج‌شنبه 24 آذرماه در سالن شماره 9 پردیس سینمایی ملّت برگزار خواهد شد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X