ترجیح امر آخرتی بر امر دنیایی در سبک زندگی حضرت علی (علیه السلام)

شماره مطلب:
3266
شنبه 1401/12/13 01:22

ترجیح امر آخرتی بر امر دنیایی در سبک زندگی حضرت علی (علیه السلام)

دکتر شیخ‌الاسلامی می‌گوید: یکی از ملاک‌های مهم تصمیم‌گیری در سبک زندگی اسلامی "ترجیح امر آخرتی بر امر دنیایی" است؛ نکته‌ای که در زندگی حضرت علی اکبر(ع) به‌وضوح مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ‌الاسلامی، کارشناس سبک زندگی دینی، به بیان آموزه مهمی در سیره و سبک زندگی حضرت علی اکبر(ع) پرداخت.

شیخ‌الاسلامی با تأکید بر اینکه در نگرش اسلام دنیا و آخرت در برابر هم نیستند، اظهار داشت: اگر تصور کنیم یا باید به آخرت بپردازیم یا به دنیا، مورد تأیید قرآن نیست؛ اما قرآن می‌فرماید "اگر متمرکز بر امر دنیا شدید، توقع داشتن آخرت آباد را نداشته باشید."

او با بیان اینکه اراده انسان نقش مهمی در سعادت دنیا و آخرت او دارد، تصریح کرد: اگر انسان تنها در پی دنیا باشد، نباید توقع آخرت داشته باشد؛ در حالی که اگر آخرت را می‌خواهد، احتمال اینکه از دنیای آباد هم برخوردار شود بسیار زیاد است.

این محقق قرآنی خاطرنشان کرد: مهمترین نکته آن است که انسان بیش از آنکه به دنیا و آخرت فکر کند، خداوند را مرکز توجه خود قرار دهد، بنابراین اساساً در نظر گرفتن دوگانه دنیا و آخرت، در آیات قرآن چندان جایی ندارد و گاهی که به آن اشاره شده است، منظور دنیا به‌معنای زمین و آخرت به رویدادهای بعد از قیامت نیست، بیان چنین مسائلی در قرآن کریم مفاهیم دیگری دارد که باید در جای خود به آن پرداخته شود.

کارشناس سبک زندگی اسلامی با ابراز اینکه "گاهی در زندگی روزمره باید تصمیمی بگیریم که یک سوی آن دنیا قرار دارد و سوی دیگر آخرت"، تأکید کرد: در لحظات تصمیم‌گیری مهم آن است که انسان امر آخرتی را بر امر صرفاً دنیایی ترجیح بدهد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X