شبهات اعتقادی

1 ، 2 ، 3 ،  4 ، 5، 6، 7 ، 8

150-هم گفته می‌شود که خدا هر که را بیشتر دوست داشته باشد، بیشتر سختی می‌دهد و هم گفته می‌شود که همه مصائب از خود انسان است و خدا برای کسی بد نمی‌خواهد؟ این دوگانگی چگونه توجیه می‌شود؟
یکی از مشکلات ما در فهم درست و دقیق آیات قرآن کریم و آموزه‌های اولیاء الله این است که غالباً نه تنها با فرهنگ قرآنی و روایی آشنایی نداریم، بلکه حتی گاه معنای کلمات و واژه‌ها را درست نمی‌دانیم و در نتیجه بسیاری از آنها را به معانی یا مفاهیمی که در فرهنگ و ادبیات خودمان رایج شده است معنا می‌کنیم و در نتیجه دچار مشکل می‌شویم؟
مثلاً اگر سؤال کنیم معنای کلمه «بلاء» چیست؟ می‌گویند: «آزمایش». حال اگر بپرسیم: معنای کلمه «امتحان» چیست؟ باز می‌گویند: «آزمایش» و اگر بپرسید: پس معنای کلمه «فتنه» چیست؟ باز هم می‌گویند: «آزمایش».
بدیهی است که در اینجا سؤال ایجاد می‌شود که پس فرق آنها چیست؟ بالاخره هر سه واژه در قرآن کریم به کار رفته است و اگر هر سه یک معنا داشت، خوب یکی از آنها استعمال می‌شد. و همین‌طور است معنا، مفهوم و استنباط ما از واژگانی چون «مصیبت و بلا».

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

149-برخی افراد می گویند: حضرت علی (ع) فرموده اول حق را بشناس و بعد اهل آن را، لذا ما فقط قرآن و نهج البلاغه می‌خوانیم و بدان عمل می‌کنیم و هیچ یک از علما را قبول نداریم؟
یا در این گروه اصلاً مطالعات و اندیشه راه نیافته است و صورت نمی‌پذیرد و یا یک گروهی برای ترویج اندیشه‌ی منحط وهابیت راه انداخته‌اند و به نام قرآن و نهج البلاغه، خود و دیگران را فریب می‌دهند.
انحراف در شناخت اسلام از همان جا شروع شد که گفتند: «حسبنا کتاب الله – کتاب خدا برای ما کافیست» و معلم (علی علیه السلام) را رد کردند و سپس شخص خود پیامبر اکرم (ص) را نیز رد کردند و امروزه همین شعار را به اشکال مختلف می‌دهند تا خود و دیگران را منحرف کنند.
همین قرآن یا نهج البلاغه‌ای که می‌خواهند به آن رجوع کنند را چگونه به دست آورده‌اند؟ آیا به خودشان وحی شده است و یا خود نگاشته‌اند؟ یا مستقیم در محضر رسول اعظم (ص) یا امیرالمؤمنین (ع) حضور داشته و بلا واسطه کسب علم و فیض کرده‌اند؟
پس، چه بخواهند و چه نخواهند، به علمایی رجوع کرده‌اند که قرآن و نهج البلاغه را تدوین، منتشر، ترویج و تعلیم کرده‌اند تا امروز به دست آنها رسیده است. حال چطور می‌گویند که چند صفحه کاغذ برای ما کافیست؟ دیگر معلم یا معلم‌هایش را نمی‌خواهیم؟! اینها اول معلم را شناخته و سپس الفبا را آموختند و یا چون الفبا آموختند فهمیدند معلم کیست؟!

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

148-خدا چگونه می‌تواند همه را پس از پوسیدن مجدداً جمع کند، هر روح را به بدنش بازگرداند و تمامی اعمال همگان را به یاد داشته باشد تا قیامتی برپا کند و کیفر و پاداش بدهد؟
این سؤال از قدیم الایّام نیز مطرح بوده است. حتی به خود پیامبران و رسول اعظم که با کلام وحی خبر از آخرت می‌دادند، معترض می‌شدند که مگر ممکن است استخوان‌های ما پس از پوسیدن، تجزیه شدن و تغییر و تبدیل به اجزا و اشیای دیگر، مجدداً جمع شده و ما زنده گردیم؟ لذا آیات بسیاری در قرآن کریم اشاره به همین انکار و تعجب آنان دارد:
«وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ» (یس،78)
ترجمه: و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد، گفت چه كسى اين استخوان‌ها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‏بخشد؟!
مشکل نوع بشر همیشه این بوده و هست که به خاطر ضعف علم (شناخت) و ایمان، همیشه علم و قدرت خداوند متعال را با خودش مقایسه کرده و می‌کند.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

147-وقت دعا فکر می‌کنم، خدا همه چیز را آفریده و به خودمان واگذار کرده است و دعا یا توکل تلقیناتی است برای فریب خودمان؟

آیا این گمان خطا خودش یک تلقین کاذب نیست؟ به کدام یا به چه استدلال عقلانی و منطقی‌ای مبتنی و متکی است؟
دقت شود، اگر کسی اعتقادی به خدا نداشته باشد، نباید اصلاً در خصوص توکل، توسل، دعا و ... که به خدا و فعل خدا و چگونگی ارتباط انسان با خدا بر می‌گردد، تفحص و بحث کند، چرا که اصل را قبول ندارد تا فرع متعلق به آن را قبول داشته باشد یا مورد تفکر و بحث قرار دهد و باید تحقیق و تفکر خود را از نقطه‌ی دیگری آغاز نماید. اما اگر کسی خدا را قبول داشته باشد، با شناختی که از خالق علیم، حکیم و قادر دارد، می‌فهمد که آفریدن جهان و رها کردن آن، کاری عبث و غیر حکیمانه است و چنین کارهایی از خدا صادر نمی‌گردد و او منزه (سبحان) از این نقص‌ها می‌باشد. لذا هم خلق کرده و هم «ربوبیّت» می‌نماید. چنان چه فرمود:

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

146-آیا منظور از حدیث «‌اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً – در دنیایت چنان عمل کن که انگار تا ابد زنده‌ای» همین دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم و چه باید کرد؟


 قبل از هر چیز به خود عادت دهیم که یک سخن، یک فراز حکیمانه، یک نصیحت عالمانه و در رأس آنها یک آیه یا حدیث را همیشه کامل بخوانیم. چرا که لابد بخش‌های آن علت ...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

145-آیا عاشقی حرام است؟


گر بگوییم عالم هستی جز تجلی معشوق نیست و حیات و زندگی نیز به جز عشق نیست، خلاف یا گزاف نگفته‌ایم. لذا مقوله «عشق» بسیار والاتر از حلال و حرام است ...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

144-در قضا و قدر، مفهوم «نه جبر است و نه اختیار، بلکه امری بین این دو است» را درک نمی‌کنم. لطفاً توضیح دهید و اگر ممکن است با اشاره به آیات قرآن و احادیث.


همین که فرمودید، خود حدیثی از امام صادق (ع) است. در ضمن عادت نکنیم که هر موضوعی را بگوییم با آیات قرآن و حدیث. شاید برای درک یک موضوع لازم باشد ...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

143-آیا با وجود این همه فقیه، عالم و مؤمنِ با تقوا و جان برکف، هنوز امام زمان (عج) از 313 یار برخوردار نگردیده‌اند که ظهور نمایند؟ و به فرض ظهور، با این یاران اندک چه می‌توانند بکنند؟


یکی از مشکلات بزرگ در انتقال و درک صحیح از آیات و احادیث، معنانی غلط و گاه نشاندن برداشت‌های ذهنی و شخصی به جای معانی درست آنهاست و ...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

142-چگونه گناه به ثواب تبدیل می‌شود؟


بايد هميشه در نظر داشت كه قبول توبه از طرف خداوند، لطفي است كه به بندگان نموده تا هيچ گاه نا اميد نشوند و هر گاه متذكر شدند به سوي او رجوع كنند ...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

141-شبهات فیس بوک : امام حسین : هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است ؟

 

نظرتان درباره ی این سخن حسین چیست ؟ ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت. امام سوم شیعیان / کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ نوشته شیخ عباس قمی

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

140-شبهات فیس بوک : جنگ کربلا بر سر عشق به یک دختر ؟

 

در کتاب تاریخ طبری یکی از دلایل جنگ ، دعوای عشقی میان حسین (ع) و یزید بر سر دختری زیبارو به نام ارینب دختر اسحاق آورده شده است؟

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

139-شبهات فیس بوک : آیا امام حسین (ع) قدرت تصمیم گیری برای مقابله با بحران را نداشته اند !؟


اگر امامان شیعه ادعا داشتند که از غیب مطلع اند و می دانسته اند که قرار است کشته شوند آیا قدرت تصمیم گیری برای مقابله با بحران را نداشته اند ؟
آیا کشته شدن حسین (ع) بهتر از پیروزی او و برقراری یک حکومت اسلامی مورد میلش بوده است؟

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

138-شبهات فیس بوک : آیا امام حسین (ع) برای جنگ به کربلا می رفته !؟


اشکالی که وارد است این است که اگر امام حسین برای جنگ میرفته چرا خانواده و بچه های کوچکش را همراه آورده بوده ؟

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

137-شبهات فیس بوک : آیا امام حسین (ع) و لشکریانش واقعا تشنه بوده اند !؟



ابی جهم از ابی خدیجه روایت کرده است:
به حضرت صادق(ع) عرض کردم: زیارت قبر حضرت سیدالشهدا(ع)، چه قدر ارزش دارد؟
حضرت فرمودند: «برترین اعمال است.»

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

136- آیا مستحبی (زیارت کربلا) می تواند از واجبی برتر باشد!؟



ابی جهم از ابی خدیجه روایت کرده است:
به حضرت صادق(ع) عرض کردم: زیارت قبر حضرت سیدالشهدا(ع)، چه قدر ارزش دارد؟
حضرت فرمودند: «برترین اعمال است.»

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

135- دلیل سجده کردن شیعیان بر مهر چیست؟


نماز در مكتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نمی‌باشد و اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورهای دین را درجه‌بندی و مراتبشان را مشخص نماییم، نماز در بالاترین درجه و مرتبه‌ تعالیم دینی قرار دارد و از چنان ارزشی برخوردار است كه سایر ارزش‌های دینی در عرض آن قرار نمی‌گیرند و در دستورات نماز، سجده از ارکان آن و از لحاظ رفتاری زیباترین حالت بنده در برابر خداست.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

134-بهشتی شدن غیر مسلمانان و تکلیف اعمال خیر آنها، قسمت دوم

 

در قسمت قبل، به این نکته پرداختیم که دین حق در هر زمان یکی بیشتر است و همه موظفند به دین حق، متدین باشند.
همچنین این نکته را نیز گفتیم که قرار نیست ما در این بحث تکلیف اشخاص را معین کنیم که بالاخره ادیسون بهشتی است یا خیر!؟ انیشتین بهشتی است یا جهنمی!؟ و ... . خیر تکلیف اشخاص با خداست.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

133-بهشتی شدن غیر مسلمانان و تکلیف اعمال خیر آنها، قسمت اول


 آقا جان من که عقلم قبول نمی‌کند امثال ادیسون، انیشتین،...با این همه خدمتی که به بشریت کردند صرفاً بخاطر اینکه مسلمان نبوده‌اند و خدا را قبول نداشته‌اند، بروند جهنم.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

132-خدا فرمود خلق نکردم مگر برای عبادت! در ضمن می‌دانست که چه کسانی عبادت نخواهند کرد. پس چرا آفرید؟


اگر غیر از این بود، جای تردید و شبهه بود. چرا که معنایش این می‌شد که خدا نمی‌دانست چه می‌شود، آفرید تا بداند چه می‌شود؟ یا نمی‌دانست که چه کسی چه خواهد کرد و چه خواهد شد، پس آفرید تا بداند که چه خواهد کرد و چه خواهد شد؟

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

131-آقای زیبا کلام می‌گوید: دین فقط برای این آمده که به ما بگوید خدا هست، آخرت هم هست. نیامده که دنیا را برای ما بسازد و ما دنیا را با عقل خودمان می‌توانیم بسازیم و دلیل آن که بسیاری در دنیا از دین و مذهب کناره گرفتند، ولی خوشبخت هم هستند. آیا قبول دارید یا پاسخی دارید؟



به رغم آن که ایشان از یک سو در زمره اهل دانش و بینش قرار گرفته و از سوی دیگر اهل تدین و تقیدات دینی (نماز و ...) می‌باشند، تعجب کردیم که چرا حتی با خودشان نیز مغلطه می‌کنند؟ هدف فقط بحث یا مجادله است، یا روشن شدن یک مبحث عقلی؟ پس چرا به جدل بی منطق روی می‌آورند؟!

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

130-«ولایت» به معنای دوستی است و اگر منظور حضرت خلافت بود، از واژه خلیفه استفاده می‌نمود. اگر معنا سرپرست باشد، «علی ولیّ الله» یعنی علی سرپرست خداست.

آیا در آیات «‌إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ» - یا - «‌اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ ... وَالَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» یعنی خدا و رسول دوست شما هستند، اما طواغیت دوستان کفارند؟! یا آن که یعنی مؤمنین الله و رسولش (ص) را به سرپرستی بر می گزینند و کفار طاغوت‌های متفاوت (درونی و بیرونی) را به سرپرستی بر می‌گزینند؟

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

129-آیا انسان باید توبه کند؟ دلیل توبه شکنی چیست؟

اگر به معنای «توبه» - به ویژه در فرهنگ قرآن و اسلام – توجه شود، نه تنها بسیاری از این سؤالات مرتفع می‌گردد، بلکه معلوم می‌شود که اساساً «توبه» در معنای عام آن اختصاصی به ایمان و اسلام ندارد، بلکه ضرورتی عقلانی است که توسط همگان برای رشد و نیل به کمال انجام می‌پذیرد – یا باید انجام بپذیرد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

128- دین افسانه کهن است و من وقت خود را صرف این افسانه‌ها نمی‌کنم؟ پاسخ چیست؟

گویا برخی از اساتید به تازگی بر تهاجم علیه دین اسلام مأموریت ویژه‌تری یافته‌اند. در یک زمان و فضا می‌گویند «اینجا کلاس درس ریاضی، فیزیک، هنر و ... است و جای بحث دینی و سیاسی نیست» و در شرایط دیگری سر کلاس با هر موضوع درسی که باشد، علیه توحید و اسلام ضد تبلیغ می‌کنند؟! لذا، برای وزارت علوم و جامعه دانشگاهی متأسفیم.
در هر حال آن استاد وقت خود را صرف چه می‌کند؟ به خودش ارتباط دارد، ولی خوب است که کمی در این مورد نیز بیاندیشد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

127-«یهدی من یشاء و یضل من یشاء»، یعنی خدا هر کس را که بخواهد هدایت و هر کس را که بخواهد گمراه می‌کند، پس اگر کسی منحرف شد تقصیر خودش نیست.

همان طور که در متن سؤال اشاره نمودید، آیات متعددی دال بر این همین معنا و مفهوم است که حق تعالی هر کس را بخواهد هدایت و هر کس را بخواهد گمراه می‌نماید. مانند:
«لَقَدْ أَنزَلْنَا آیاتٍ مُّبَینَاتٍ وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (النور، 46)
ترجمه: قطعا آیاتى روشنگر فرود آورده‏ایم و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدایت مى‏كند.
و حتی به پیامبرش می‌فرماید چنین نیست که هر کس را تو بخواهی هدایت شود، بلکه هر کس را که خدا بخواهد هدایت می‌شود:
«إِنَّكَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ یهْدِی مَن یشَاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» (القصص، 56)
ترجمه: در حقیقت تو هر كه را دوست دارى نمى‏توانى راهنمایى كنى لیكن خداست كه هر كه را بخواهد راهنمایى مى‏كند و او به راه‏یافتگان داناتر است.                                                                                                                                                                 

 ادامه مطلب...

126-چرا خدا امام زمان (عج) را از نظرها پنهان داشت؟ (علت این غیبت چیست)؟

امام خلیفه و حجت خداست. سکان‌داری عالم از جانب خدا به دست اوست و تدابیر الهی در تمامی امور عالم جهت تحقق به ایشان ابلاغ می‌گردد، چرا که او «ولیّ‌الله الاعظم» است. چنان چه در سوره‌ی قدر تصریح شده است:
«تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ» (القدر، 5)
ترجمه: در آن [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر كارى [كه مقرر شده است] فرود آيند.
از این رو برای امام دو شأنیت، منزلت و تکلیف وجود دارد. یکی «ولایت و امامت» و دیگری «حکومت و زعامت». و در این میان تنها مقوله‌ای که اثر خاص مستقیمی در هدایت ندارد، همان «زیارت یا رؤیت» یا به تعبیری ملاقات حضوری و چهره به چهره است. هر چند که برای مؤمنین، توفیق، برکت، نعمت و رحمت است.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

125-آیا این که در سایت‌های ضد دین مطرح می‌کنند «وجود خدا را با علم نه می‌توان رد کرد نه می‌توان ثابت کرد و طبق این گفته میتوان گفت که عقل آدمی خدا را قبول ندارد» درست است؟

خیر درست نیست. دست کم باید نتیجه بگیرند که عقل آدمی نیز مانند علمش مردد می‌ماند که هست یا نیست؟ نه این که حکم کنند نیست، یا عقل قبول ندارد.
این شبه افکنان با ظرافت تمام خلط مبحث می‌کنند تا خواننده را ناخودآگاه دچار تشکیک کنند. چنان چه اگر دقت کنید، سخن از موضوع و میدان «علم» به میان می‌آورند و نتیجه را در عرصه «عقل» بیان می‌دارند!
علم، یک معنای عام دارد که به هرگونه دانایی اطلاق می‌گردد. اما یک معنای خاص دارد که به «علم تجربی» اطلاق می‌گردد. وقتی بیان می‌شود که «وجود خداوند متعال با علم قابل اثبات یا نفی نیست»، منظور همان علم تجربی است.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

124-من وقتی کار خوبی می‌کنم احساس خوبی دارم و وقتی کار بدی می‌کنم عذاب و‌جدان دارم و این دین من است جواب چیست؟

بدیهی است که فهم و درک هر وجودی، مبتنی و مستلزم شناخت او یا آن است. به عنوان مثال اگر در همین عالم طبیعت و مادی نیز تا کسی اکسیژن را نشناسد، یا جاذبه، یا انرژی یا ... را نشناسد - اگر چه با آنها زندگی می‌کند و به واسطه‌ی آنها زنده است – ولی وجودشان را نخواهد شناخت. چنان چه در این عالم موجودات بسیاری وجود دارند که همگان و یا اغلب نمی‌شناسند و چون نمی‌شناسند، حتی سؤال از این که هست یا نیست نیز به ذهنش خطور نمی‌نماید. و البته هر کس بیشتر بشناسد، بیشتر پی به وجود می‌برد. یک دانشمند فیزیک یا شیمی، بسیار بیشتر از یک چوپانی که تحت قوانین فیزیک یا با عناصر شیمیایی زندگی می‌کند، وجود آنها را درک می‌کند.

 ادامه مطلب...

123-این شبهه بسیار رایج شده که «خداوند ارحم الراحمین است، همه گناهان را می‌بخشد و بندگانش را عذاب نمی‌کند. این آخوندها عذاب جهنم و ... را از خودشان می‌گویند». لطفا توضیحی روشن و مستدل بفرمایید.

مهم است که بدانیم، مسئله اصلی و هدف گویندگان این شایعات و اکاذیب چیست؟ نگران خدشه‌دار شدن رحمت واسعه‌ی الهی هستند و یا اصلاً اعتقادی به خدا نیز ندارند، چه رسد به رحمت او، بلکه به خاطر بغض به اسلام، بغض «این آخوندها» را در دل دارند و از هر دری برای ایجاد اعوجاج در خداشناسی وارد شده و به هر وسیله‌ای برای دور کردن مردم از صراط مستقیم و تقوای الهی و دینداری متمسک می‌شوند، حتی شده از باب رحمت الهی نیز سوء استفاده می‌کنند؟ و هر موضوعی را بهانه جهت ضد تبلیغ علیه روحانیت می کنند تا بین مردم با آنها فاصله بیاندازند، باشد که بین آنها و دین‌شان فاصله بیافتد و به جای تحصیل علم و آشنایی درست با دین، پیرو خرافات و اوهام گردند.

 ادامه مطلب...

122-در سوره الاعراف آیه 3 تأکید شده «لاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء – جز او اولیای دیگر [سایر مدعیان ولایت] را پیروی نکنید.» آیا این آیه به اهل بیت (ع) نیز صدق می‌کند؟

قبل از هر بحثی لازم است خود را عادت دهیم که هیچ گاه یک متن [به ویژه یک آیه] را نصفه و نیمه نخوانیم و بعد راجع به آن به تفکر و قضاوت بنشینیم. لابد این حکایت قدیمی و معروف را شنیده‌اید که بی نمازی مدعی شد که به حکم آیه «لا تقربوا الصلوة – به نماز نزدیک نشوید» نماز نمی‌خوانم! و حال آن که آیه قید «و انتم سکاری» داشت. یعنی هنگامی که مست هستید به نماز نزدیک نشوید.

 ادامه مطلب...

121- از کجا بفهمیم که امام زمان وجود دارد؟

بدیهی است که فهم و درک هر وجودی، مبتنی و مستلزم شناخت او یا آن است. به عنوان مثال اگر در همین عالم طبیعت و مادی نیز تا کسی اکسیژن را نشناسد، یا جاذبه، یا انرژی یا ... را نشناسد - اگر چه با آنها زندگی می‌کند و به واسطه‌ی آنها زنده است – ولی وجودشان را نخواهد شناخت. چنان چه در این عالم موجودات بسیاری وجود دارند که همگان و یا اغلب نمی‌شناسند و چون نمی‌شناسند، حتی سؤال از این که هست یا نیست نیز به ذهنش خطور نمی‌نماید. و البته هر کس بیشتر بشناسد، بیشتر پی به وجود می‌برد. یک دانشمند فیزیک یا شیمی، بسیار بیشتر از یک چوپانی که تحت قوانین فیزیک یا با عناصر شیمیایی زندگی می‌کند، وجود آنها را درک می‌کند.

 ادامه مطلب...

بازگشت به صفحه اصلی

1 ، 2 ، 3 ،  4 ، 5، 6، 7 ، 8

 
 
https://old.aviny.com/shobhe/eteghadi/Index5.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved