چرا خداوند
متعال حضرت محمد (ص) را به نبوت و حضرت علی (ع) را به امامت برگزید و
چرا دیگری را برنگزید، علت این انتخاب چه بوده است؟
به نکات ذیل توجه نمایید:
الف – بیتردید هر شخص دیگری به رسالت و امامت برگزیده میشد، همین
سؤال راجع به او نیز صدق میکرد، که چرا این فرد یا افراد و چرا دیگری
نه؟ پس خوب است که سؤال را برای ذهن خودمان چنین تصحیح کنیم که «ضرورت
نبوت و امامت چیست و ویژگی»های یک نبی یا وصی کدام است؟» که البته
بحث مبسوطی است و ابعاد گستردهای دارد که هر میزان توجه بدان سبب
معارف گستردهای میگردد.
ب – نبی، رسول و امام فرستادگان حق جهت رشد و هدایت مردم به سوی هستند،
پس اوست که باید آنها را برگزیده و مکلف نماید. لذا فرمود: «اللَّهُ
أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه - الأنعام، 124» - یعنی الله عالمترین
است که رسالتش را کجا قرار دهد. پس این دقت نیز لازم است که انسان نمیتواند
به همهی علوم و حکمتهای الهی اشراف داشته باشد، بلکه فقط به حد فهم
خود، از آن چه خداوند متعال خود فرموده است، چیزهایی میفهمد.
ج – بدیهی است که هر نبی و امامی، باید کاملترین امت خود باشد، وگرنه
نبوت و امامت او بر کسی که از او (حتی در یک مقولهی علم تجربی) بالاتر
باشد، معقول، منطقی، حکیمانه و ممکن نخواهد بود. طبعاً پیامبر و امامی
که برای همهی امتها تا آخرالزمان برگزیده میشوند، اشرف مخلوقات و
انسانهای کامل هستند که در طول زمان از آنها کاملتر وجود ندارد و
نخواهد داشت، لذا فقط اوست که میداند کدام یک از بندگانش اشرف و اکمل
هستند.
د – البته انتخاب الهی مانند انتخاب بشر نیست که گمان کنیم عدهای
انسان آفریده و سپس نگاه کند که کدام بیشتر رشد کردهاند و آنها را
برگزیند، بلکه به مقولات بسیاری و از جمله سلسله مراتب وجود بر میگردد.
چنان چه حضرت محمد (ص) صادر اول و خلق اول است، نور اول است، تنها
مخلوق بیواسطه استو حضرت علی علیهالسلام از همین نور است و مظهر اتم
تجلی اسمای الهی هستند و عالم همه از نور آنها و به واسطهی آنها از
نور الهی منور شده و وجود گرفتهاند. لذا کمال هدایت نیز توسط اکمل
مخلوقات انجام میپذیرد.
x-shobhhe.com |