بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram

.

.
.

فهرست تفصیلی جلد هشتم تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی

آیه 158- إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ ُ

گزيده تفسير............................................................................................ 21
تفسير............................................................................................ 22
مفردات............................................................................................ 22
تناسب آيات............................................................................................ 25
در جاهليت بر فراز صفا و مروه دو بت به نامهاي «اساف» يا «اثاف» و «نائله» 28
راز پرهيز برخي مسلمانان از سعي................................................... 28
نشانه‌هاي عبادت..................................................................................... 29
عدم دليل بر استحباب نفسي سعي................................................... 30
تعبير «لاجُناح» درباره حكم الزامي......................................................................... 31
مقصود از «تطوّع» و «خير»..................................................................................... 34
تعبير تشويق‌آميز............................................................................................ 35
وصف حقيقي............................................................................................ 37
اشارات و لطايف............................................................................................ 38
تعظيم شعائر الهي............................................................................................ 38
بحث روايي............................................................................................ 39
1. شأن نزول............................................................................................ 39
2. راز نامگذاري صفا و مروه................................................... 40
3. مبدأ سنت شدن سعي................................................... 41
4. محبوب‌ترين مكان و منسك................................................... 42
عرض له إبليس فأمره جبرئيل(عليه‌السلام) فشدّ عليه فهرب منه فجرت به السنة، يعني به الهرولة»............................................................................................. 42
5. وجوب سعي بين صفا و مروه 43
6. نقطه شروع سعي.......................................................................................... 45
7. تفسير نفي جناح به نفي حرج................................................... 45

آیه 159-  إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَـئِكَ يَلعَنُهُمُ اللّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ

آیه 160- إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَـئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ُ

گزيده تفسير..........................................................................................  46
تفسير..........................................................................................  48
مفردات..........................................................................................  48
تناسب آيات..........................................................................................  49
بيان اتمّ و بلاغ مبين..........................................................................................  52
وجوب تعليم و تعلّم..........................................................................................  53
رسالت مبلغان الهي..........................................................................................  57
بيّنات و هُدي..........................................................................................  59
بيّنات عقلي..........................................................................................  61
فرجام كتمان..........................................................................................  62
لعن، فعل خدا و عذاب خارجي.......................................................................... 64
مجاري قهر و غضب خدا.......................................................................... 67
توبه از كتمان..........................................................................................  69
كتمان‏كننده تائب و رحمت ويژه.......................................................................... 70
اشارات و لطايف..........................................................................................  71
كتمان و گناه دل..........................................................................................  71
بحث روايي..........................................................................................  72
1. كتمان نصوص امامت.......................................................................... 72
2. وجوب بيان و تبيين بر امامان(عليهما‌السلام)...................................................... 73
3. مصداق بارز لعنت كنندگان.......................................................................... 73
«نحن هم، و قد قالوا هوامّ‏الأرض»........................................................................... 74
4. عالِم ملعون..........................................................................................  74
5. وجوب گستره اظهار علم هنگام ظهور بدعت......................................................... 75
6. شيطان ساكت و شيطان ناطق.......................................................................... 76
7. كتمان واجب..........................................................................................  78
قال أبو عبدالله (عليه‌السلام): «... و كتمان سرّنا جهاد في سبيل الله».................. 78
قلت: و ما منكر و نكير؟ قال هما قعيدا القبر. قلت: أملكان يُعذّبان النّاس في قبورهم؟ فقال: نعم»...........................................................................................  78

آیه 161- إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

آیه 162- خَالِدِينَ فِيهَا لاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنظَرُونَ

گزيده تفسير........................................................................................... 80
تفسير........................................................................................... 81
مفردات........................................................................................... 81
آيات مورد بحث، كلامي مستأنف است. درباره مناسبت و پيوند آنها با آيهٴ 84
تناسب آيات........................................................................................... 84
آيات مورد بحث، بيان‌كننده اصلي جامع است و گرچه در آنها سخني از كتمان 86
كتمان اصول و فروع.................................................................................... 86
لعن كافران به يكديگر.................................................................................... 88
خلود در لعنت........................................................................................... 91
سبك نشدن عذاب مخلّدان.......................................................................... 92
افزون بر عذاب پيشين، عذاب ديگر براي مخلّدان در دوزخ اين است كه خداي 93
مهلت ندادن به مخلدان در آتش.......................................................................... 93
اشارات و لطايف........................................................................................... 96
ملعون هم‌اكنون در آتش است.......................................................................... 96

آیه 163- وَإِلَـهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ

گزيده تفسير....................................................................................... 99
واِلهُكُم اِلهٌ وحِدٌ لااِلهَ اِلاّهُوَ الرَّحمنُ الرَّحيم (163).................................................... 99
تفسير....................................................................................... 100
تناسب آيات....................................................................................... 100
معناي إله....................................................................................... 103
تنزّه خداي سبحان از وحدت عددي............................................................. 104
وحدت عددي، آيت و فيض خدا............................................................. 105
ناسازگاري الوهيت با تعدّد............................................................. 107
وحدت قاهر خداوند....................................................................................... 108
شهادت الوهيت مطلقه بر وحدانيت............................................................. 109
معناي استثنا در كلمه طيّبه............................................................. 111
تنها مستحق عبوديت....................................................................................... 114
توحيد و كلمه «لا إله إلّاالله».............................................................................. 114
خبر محذوف «لا»....................................................................................... 115
نقد نظر محقق خراساني درباره خبر «لا» 118
سند حصر الوهيت در خدا.................................................................................. 120
اشارات و لطايف....................................................................................... 121
يكتايي خدا، مبدأ رحمت............................................................. 121
مخلوق بودن نفس‏الأمر............................................................. 129
خدا محكوم چيزي نيست............................................................. 131
4. پذيرش عمومي توحيد خالق............................................................. 139
بحث روايي....................................................................................... 157
1. شأن نزول....................................................................................... 157
2. وحدانيت از زبان فطرت............................................................. 158
3. باور توحيدي مشركان درباره خالق............................................................. 158
4. صفات سلبي و ثبوتي خداوند در باب وحدت........................................................ 159
نقد نظر شيخ صدوقِ درباره وحدت 165
خداوند به عدد درنمي‌آيد.................................................................................... 167
5. برترين كلمه....................................................................................... 170

آیه 164- إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاء مِن مَّاء فَأَحْيَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَيْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

گزيده تفسير....................................................................................... 171
تفسير....................................................................................... 174
مفردات....................................................................................... 174
براهين اثبات خداوند....................................................................................... 178
برهان بودن آيت....................................................................................... 178
تناسب آيات....................................................................................... 178
برهان خلقت....................................................................................... 180
شب و روز، دو آيتِ الهي....................................................................................... 186
آمد و شد شب و روز....................................................................................... 188
وجوه گوناگون اختلاف شب و روز............................................................................ 189
آيت الهي حركت كشتي بر آب............................................................................ 191
ويَقبِضنَ ما يُمسِكُهُنَّ اِلاَّالرَّحمنُ اِنَّهُ بِكُلِّ شي‏ءٍ بَصير﴾................................................. 192
آيت مهر و قهر حق....................................................................................... 193
بِكُم اَذي مِن مَطَرٍ﴾، ﴿اِنَّ اللّهَ عِندَهُ عِلمُ السّاعَةِ ويُنَزِّلُ الغَيثَ﴾............................... 194
ويژگيهاي باران....................................................................................... 194
آب، منشأ حيات....................................................................................... 196
خداي سبحان با بارش باران زمين را زنده مي‌كند: ﴿وما اَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِن 196
پراكندن جنبندگان در زمين................................................................................... 199
باد، فرستاده و نشانه خدا............................................................................ 200
رَحمَتِهِ﴾........................................................................................ 201
اداره مسخّرانه ابرها....................................................................................... 204
آيت حقيقي....................................................................................... 206
آيت محض و فراگير....................................................................................... 208
نظام علّي و معلولي....................................................................................... 211
بهره بهينه خردمندان از آيت 212
اشارات و لطايف....................................................................................... 214
1. برهان حدوث....................................................................................... 214
توهم ازليّت مادّه....................................................................................... 215
توهم بي‌نيازي از واجب تعالي در بقا........................................ 217
حلّ شبهات برهان حدوث با حركت جوهري........................................ 218
ترميم برهان حدوث در حكمت متعاليه........................................ 220
ترميم برهان امكان در حكمت متعاليه........................................ 222
2. شبهه مادي‌گرايان در استدلال بر توحيد........................................ 223
پاسخ شبهه....................................................................................... 225
منشأ تحقق موجودات....................................................................................... 228
3. تعيين اصل و فرع، مقدّم و مؤخّر شب و روز........................................ 233
4. همانندي عالَم در آيت بودن به صورت مرآتي........................................ 237
بحث روايي....................................................................................... 241
1. احتجاج رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) درباره حدوث عالم................... 241
2. دلالت آفرينش برخي حيوانات و پديده‌ها بر وجود خالق مدبّر................... 246
علي دعائمها! لم يشركه في فطرتها فاطر و لم‏يعنه علي خلقها قادر.................... 247
جاز إلي بلد و ترك آخر دونه...».......................................................................... 249
3. شمول قانون عليت بر همه موجودات امكاني........................................ 250
4. آفرينش جهان بدون ماده اوليه و الگوي پيشين........................................ 250
عن أمير المؤمنين(عليه‌السلام): «... كل معروف بنفسه مصنوع و كل قائم في سواه معلول»....................................................................................... 250
كان و لامن شي‏ء خلق ما كان، قدرة (قدرته خ.ل.) بان بها من الأشياء و بانت الأشياء منه...»........................................................................................ 251
5. استدلال امام صادق(عليه‌السلام) به اضطرار و نظم شب و روز و ديگر پديده‌ها بر وجود خالق....................................................................................... 253
6. اوصاف حادث و قديم....................................................................................... 259
7. اتمام حجّت الهي با عقل و وحي...................................................................... 264

آیه 165- وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ

گزيده تفسير.................................................................................... 265
تفسير.................................................................................... 267
مفردات.................................................................................... 267
﴿يُحِبُّونَهُم﴾ فعل براي ﴿من﴾ است و مي‌تواند صفت براي ﴿اَندادًا﴾ باشد...................... 268
تناسب آيات.................................................................................... 270
تحقير ضمني بت‌پرستان.................................................................................... 271
راز اتّخاذ انداد.................................................................................... 272
گونه‌گوني و كثرت انداد.................................................................................... 273
اگر كسي به شخصي يا چيزي دل بست و به وي سر سپرد و از او در برابر دستور 274
عبادت خالصانه مشرك.................................................................................... 274
هؤُلاءِ شُفَعؤُنا عِندَ اللّه﴾، ﴿ما نَعبُدُهُم اِلاّلِيُقَرِّبونا اِلَي اللّهِ زُلفي﴾...................... 276
مظهر صحيح وسيله.................................................................................... 279
مراحل سه گانه بينش، گرايش و پيروي............................................................ 282
محبّت طمعي مشركان.................................................................................... 283
راز تفاوت حبّ مشرك و موحّد.............................................................................. 286
امكان تعلق محبت به خدا............................................................. 289
راههاي فهم و شهود قدرت مطلق خدا............................................................. 291
مالكيت مطلق خداوند.................................................................................... 295
العَذابَ اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَميعا﴾.................................................................. 298
ظهور قدرت مطلق خدا در قيامت.............................................................. 298
اشارات و لطايف.................................................................................... 299
1. تفاوت مراتب كشش و گرايش در موجودات................................................ 299
2. محبت در بينش مادّي.................................................................................... 302
3. بهترين راه دعوت به خدا........................................................................... 303
4. محبت تكويني موجودات............................................................................... 307
بحث روايي.................................................................................... 308
ـ عن عليّ بن الحسين(عليهم‌السلام): «اللّهمّ إنّي أسئلك أن تملاَ قلبي حبّاً لك». 308
1. مصداق بارز اهل ايمان.................................................................................... 308
2. قلب مُتيَّم.................................................................................... 308
عن عليٍ أميرالمؤمنين(عليه‌السلام): «اللّهمّ... اجعَلْ... قلبي بحبّك متيّماً». 308
3. راه نيل به محبّت.................................................................................... 309
4. محبّت خدا، اساس دين........................................................................... 310
5. دوستي و دشمني در راه خدا.......................................................................... 311
في الله، و تعطي في الله، و تمنع في الله».............................................................. 312

آیه 166- إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ

گزيده تفسير................................................................................... 316
اِذ تَبَرَّاَ الَّذينَ اتُّبِعوا مِنَ الَّذينَ اتَّبَعوا ورَاَوُا العَذابَ وتَقَطَّعَت بِهِمُ الاَسباب (166).............. 316
تفسير................................................................................... 317
مفردات................................................................................... 317
روز جمع، فصل، تبرّي و لَعْن..................................................................... 319
روز گسستن پيوندها و اسباب........................................................................... 321
تذكّر: ﴿وتَقَطَّعَت بِهِمُ الاَسباب﴾ يا عطف به ﴿تَبَرَّا﴾ است يا به ﴿ورَاَوُا العَذاب﴾......... 323
قدرت مطلق خدا و ناتواني ديگران................................................................... 323
زوال ناپذيري نظام سببي و مسبّبي................................................................... 324

آیه 167- وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّؤُواْ مِنَّا كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ

گزيده تفسير................................................................................... 327
تفسير................................................................................... 329
مفردات................................................................................... 329
تبديل محبّت به عداوت................................................................................... 330
الهون﴾.................................................................................... 331
باطن محبّت كاذب................................................................................... 331
درون تبعيت دروغين................................................................................... 333
تجسّم عملِ تابعانِ گمراه................................................................................... 336
تكذيب گمان انقطاع عذاب................................................................................... 338
اشارات و لطايف................................................................................... 340
1. تجسم اعمال................................................................................... 340
اقسام انتقام و كيفر................................................................................... 340
2. كيفر تكويني الهي گاهي در دنياست؛ مانند طوفان نوح، خسف قارون و غرق فرعون، و گاهي در آخرت است. بين اين دو صنف نيز در عين تكويني بودن كيفر، تفاوت اندكي قابل ترسيم است.................................................................................... 342
4. وجوه مذكور در تصوير انتقام، تقريباً در طول يكديگر است و دقيق‌ترين وجه ـ حتي نسبت به قسم سوم كه آن نيز تكويني است ـ همان قسم چهارم است.......................... 343
انتقام الهي از تبهكاران................................................................................... 343
پيوند عمل با عامل................................................................................... 345
اشتراك بدنه خارجي عمل................................................................................... 347
عينيت عمل در قوس نزول و صعود....................................................................... 349
نيت، اساس عمل................................................................................... 354
تجسّم، ارائه و جزاي عمل در قرآن....................................................................... 356
نحوه ظهور حبط عمل................................................................................... 369
موجود بودن بهشت و جهنّم....................................................................... 375
مجسِّم، واهب الصُور است................................................................................... 378
2. خلود تبهكاران در دوزخ................................................................................... 379
آيات دال بر خلود................................................................................... 379
ديدگاهها و خلود................................................................................... 386
ادلّه اربعه، خلود معاندان را تأييد مي‌كند؛ يعني هم ظاهر آيات و روايات بر........... 388
شبهات خلود................................................................................... 388
1. ضرورت توافق كيفر با عمل....................................................................... 389
پاسخ شبهه................................................................................... 392
دوام و ثبات روح................................................................................... 393
رسوخ كفر، نفاق و گناه در روح.................................................................... 397
گناه نامحدود و ابدي................................................................................... 399
عذاب خُلد و احقاب، جزاي وفاق است.................................................................... 401
معيار خلود................................................................................... 405
2. ناسازگاري خلود با رحمت الهي........................................................................ 407
بروياند: ﴿كُلَّما نَضِجَت جُلودُهُم بَدَّلنهُم جُلودًا غَيرَها لِيَذوقوا العَذاب﴾. 408
منشأ شبهه و نقض آن................................................................................... 408
پاسخ شبهه................................................................................... 410
«ارحم الراحمين» و خشونت!......................................................................... 419
3. شبهه ابدي نبودن دوزخ و پاسخ آن..................................................................... 424
نبود مرگ در جهنّم و تحريم بهشت بر كافر............................................................. 427
4. ترديد در ابديت عذاب................................................................................... 430
پاسخ شبهه................................................................................... 433
خلاصه بحث خلود................................................................................... 439
بحث روايي................................................................................... 441
1. بهشت و جهنّم هم‌اكنون موجود است............................................................... 441
2. مبدأ فاعلي جوشش آتش دروني تبهكار............................................................ 446
3. باطن عمل صالح و ظهور آن پس از مرگ.............................................................. 449
السّرور الّذي كنتَ أدخلتَ علي أخيك المؤمن في الدّنيا خلقني الله عزّوجلّ منه لأبشّرك». 454
4. مطابقت جزا با عمل................................................................................... 455
1. «الذي يشرب في آنية الفضّة إنّما يُجرجر في بطنه نار جهنّم». 459
2. «اتّقوا الظلم فإنّه ظلمات يوم القيامة»....................................... 459
3. «الجنّة قيعان وأنّ غراسها: سبحان الله وبحمده»....................................... 459
5. باطن برخي گناهان................................................................................... 460
من يبعثهم إليه مواليه من خيار شيعتهم كما يلقط الطير الحبّ؛ ومنهم...». 461
6. حشر عامل برابر صورت باطني عمل...................................... 463
7. ميراندن مرگ در قيامت................................................................................... 465
8. مصداق مستثناي مذكور در آيه خلود.................................................................. 466
السَّموتُ والاَرضُ اِلاّما شاءَ رَبُّك﴾؟ فقال: «هذه في الّذين يخرجون من النار». 467
سُعِدوا فَفِي الجَنَّةِ خلِدينَ فيها مادامَتِ السَّموتُ والاَرضُ اِلاّما شاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيرَ مَجذوذ﴾». 468
9. راز خلود................................................................................... 470
10. مصاديقي از محكومان وعيد آيات مورد بحث...................................... 473

آیه 168- يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلاً طَيِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

گزيده تفسير............................................................................... 476
ياَيُّهَا النّاسُ كُلوا مِمّا فِي الاَرضِ حَللًا طَيِّبًا ولاتَتَّبِعوا خُطُوتِ الشَّيطنِ اِنَّهُ لَكُم عَدُوٌّ مُبين (168)............................................................................... 476
تفسير............................................................................... 477
حَللاً: حَلّ به معناي گشودن گرههاي بسته و در برابر «عَقْد» است. ﴿واحلُل 477
مفردات............................................................................... 477
﴿ذُرِّيَّةً طَيِّبَة﴾، ﴿صَعيدًا طَيِّبا﴾، ﴿والبَلَدُ الطَّيِّب﴾ و ﴿الكَلِمُ الطَّيِّب﴾....................................... 479
تناسب آيات............................................................................... 480
اِباحه طيّبات............................................................................... 483
تبعيض در حليت............................................................................... 485
محور حليت و حرمت اَكل............................................................................... 487
سبحان فرمود: ﴿كُلوا واشرَبوا ولاتُسرِفوا اِنَّهُ لايُحِبُّ المُسرِفين﴾.................................. 489
افراط و تفريط در تحليل و تحريم.............................................................. 490
انحصار ملاك حليت و حرمت............................................................................... 490
گامهاي شيطان............................................................................... 493
همگامي حرامخوار با شيطان............................................................................... 493
دشمني آشكار شيطان............................................................................... 495
اشارات و لطايف............................................................................... 497
1. هشدارهايي درباره خطر حرامخواري............................................ 497
بحث روايي............................................................................... 514
1. طلب حلال............................................................................... 514
2. گامهاي شيطان در برخي سوگندها و نذرها............................................ 514
حلفت بالطلاق والعتاق والنذور. فقال: يا طارق! إنّ هذا من‏خطوات الشيطان». 515
3. دشمن‌ترين دشمن............................................................................... 516

آیه 169- إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاء وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

گزيده تفسير............................................................................... 518
إنّما يأمركم بالسوء والفحشاء وأن تقولوا علي‌لله مالاتعلمون (169)............................. 518
تفسير............................................................................... 519
مفردات............................................................................... 519
تناسب آيات............................................................................... 520
وسوسه متراكم............................................................................... 521
راز تقديم «سوء» بر «فحشاء»............................................................................... 522
اِسناد وسوسه و امر به سوء به نفس و شيطان................................................. 523
في‏صُدورِ النّاس ٭ مِنَ الجِنَّةِ والنّاس﴾....................................................................... 524
نفس اماره، ابزار دست شيطان................................................................. 524
وسوسه و امر، هم به شيطان و هم به نفس منسوب است؛ ليكن وسوسه‌كننده و 524
خطر اعتياد به نادانسته سخن گفتن 526
دين تحقيق و علم............................................................................... 527
اشارات و لطائف............................................................................... 532
1. هدف شيطان............................................................................... 532
2. تقابل امر شيطان با امر خدا..................................................................... 533

آیه 170- وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ

گزيده تفسير...............................................................................  535
تفسير...............................................................................  536
مفردات...............................................................................  536
تناسب آيات...............................................................................  537
سرّ ابتلاي به شرك...............................................................................  538
مصاديق «ما أنزل الله»...............................................................................  539
راه تشخيص دين خدا...............................................................................  543
پاسخ مشترك مشركان و معاندان رسالت به دعوت پيامبران................................... 544
خداي سبحان پس از بيان براهين توحيد و اقامه دليل بر بطلان شرك و تشريح 544
ءاباءَنا وتَكونَ لَكُمَا الكِبرِياءُ فِي الاَرضِ وما نَحنُ لَكُما بِمُؤمِنين﴾.................................... 546
باورهاي بي‌پشتوانه مشركان و معاندان رسالت................................... 547
وجَدتُم عَلَيهِ ءاباءَكُم قالوا اِنّا بِما اُرسِلتُم بِهِ كفِرون﴾.................................... 547
ضرورت اهتدا به مهتدي بالذات.............................................................  549
يَسمَعونَكُم اِذ تَدعون ٭ اَو يَنفَعونَ‏كُم اَو يَضُرّون ٭ قالوا بَل وَجَدنا ءاباءَنا كَذلِكَ يَفعَلون﴾. 549
راه اثبات پيروي از مهتدي بالذات...................................................................  551
اشارات و لطايف...............................................................................  553
1. عوامل انحراف از راه عقل و وحي........................................................  553
بَنانَه﴾................................................................................  554
اِذًا لَمِنَ الظّلِمين﴾................................................................................  555
﴿اَرَءَيتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَوه﴾، ﴿فَماذا بَعدَ الحَقِّ اِلاَّالضَّلل﴾..................................... 556
2. دعوت شيطان به پيروي كوركورانه از نياكان.........................................................  557
3. امكان استناد تقليد به علم..................................................  558
4. عصمت منطق و برهان و حكمت.......................................................  565
5. جواز تقليد محققانه در اصول دين.................................................  566
6. گزافه‌گويي دانشمندان علوم تجربي در مسائل نظري...........................................  570
7. پنداري خرافي درباره سير تطور فكري بشر.........................................................  571
8. ابتلاي حس‌گرايان به خرافه در مسائل عملي.................................................  573

آیه 171- وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ إِلاَّ دُعَاء وَنِدَاء صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ

گزيده تفسير............................................................................... 576
ومثل الّذين كفروا كمثل الّذي ينعق بما لايسمع إلاّدعاءً ونداءً صمٌّ بكمٌ عمي فهم لايعقلون (171)............................................................................... 576
تفسير............................................................................... 577
مفردات............................................................................... 577
«ناعقان» دو ستاره پرفروغ از كواكب جوزاءاَند............................................... 578
تناسب آيات............................................................................... 580
تمثيل قرآن درباره پيامبران و كافران..................................................................... 581
راز تمثيل كافر به گوسفند............................................................................... 586
فَهُم لايَعقِلون﴾................................................................................ 587
مُشَبَّه و مُشبّهٌ به مذكور در آيه 589
قصور فهم كافران............................................................................... 591
خداوند همه انسانها را با سرمايه فطرت الهي آفريد و نصاب معين و لازم براي 593
ناشنوايي و نابينايي كيفري.............................................. 593
منش و روش حيواني برخي انسان نماها.............................................. 595
بحث روايي............................................................................... 597
لزوم تحقيق و پژوهش عقلي............................................................................... 597

آیه 172- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

گزيده تفسير............................................................................... 601
يا أيها الّذين ءامنوا كلوا من طيّبات ما رزقناكم واشكروا لله إن كنتم إيّاه تعبدون (172) 601
تفسير............................................................................... 602
تناسب آيات............................................................................... 602
خطاب خاص............................................................................... 603
منع از افراط و تفريط در اَحكام............................................................................... 605
رزق تشريعي نبودن حرام............................................................................... 607
شكرگزاري، لازم عبادت............................................................................... 607
اِن كُنتُم اِيّاهُ تَعبُدون﴾................................................................................ 608
بحث روايي............................................................................... 610
1. فرمان خداوندِ طيّبْ به بهره‌وري از طيبات...................................................... 610
2. رضايت خدا از بنده شكرگزار............................................................................... 611
3. شكر نعمتها در پرتو طاعت و پذيرش ولايت معصومان(عليهما‌السلام).................. 611

آیه 173- إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

گزيده تفسير............................................................................... 613
تفسير
............................................................................... 615
مفردات
............................................................................... 615
تناسب آيات
............................................................................... 616
طوايف آيات ناظر به برخي خوردنيهاي حرام
............................................................. 618
حصر اضافي محرمات
............................................................................... 622
تحريم مردار
............................................................................... 625
حرمت خونخواري
............................................................................... 630
حرمت همه اجزاي خوك
............................................................................... 632
حكم مذبوحِ به نام غير خدا
............................................................................... 633
اسمُ اللّهِ عَلَيه﴾
................................................................................ 635
حلّيت محرّمات در حال اضطرار
............................................................................... 635
بقاي حرمت براي مضطر باغي و عادي
................................................................. 638
لزوم رعايت اهمّ و مهمّ
............................................................................... 640
نسبت اِكراه و اضطرار
............................................................................... 643
بي‌گناهي مضطرِّ به حرام
............................................................................... 644
واللّهُ عَزيزٌ حَكيم﴾.
............................................................................... 645
اشارات و لطايف
............................................................................... 646
1. تحريم امور مخلّ به نظام
............................................................................... 646
2. راز تحريم اعيان محرّمه
............................................................................... 646
بحث روايي
............................................................................... 648
1. راز تحريم ميته، خون و خوك
.............................................................. 648
3. مصداق فسق
............................................................................... 648
2. حلّيت محرمات با اضطرار
............................................................................... 650
ـ عن عبدالعظيم الحسني عن محمد بن علي الرضا(عليهم‌السلام) ـ في حديث ـ 651
3. مصاديق «باغي» و «عادي»
................................................................. 651

.

.
. .
.

.

 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved