بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram

.

.
.

فهرست تفصیلی جلد هفتم تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی

آیه 127- وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

.گزيده تفسير......................................................................... 27
تفسير.................................................................................. 28
مفردات.................................................................. 28
تناسب آيات.................................................................. 30
پيشينه كعبه.................................................................. 31
معمار و دستيار در بناي كعبه.................................................................. 33
زمزمه خالصانه بنيانگذاران كعبه.................................................................. 34
اشارات و لطايف.................................................................. 36
1. اركان پذيرش عمل.................................................................. 36
اقتران دعا به نامهاي خد.................................................................. 36
بحث روايي.................................................................. 40
1. پيشينه كعبه 40
2. پذيرش عمل و عامل 40
2. مأموريت حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) براي بناي كعبه...................................... 45
3. شركت پيامبر و اهل بيت(عليهم‌السلام) در بازسازي كعبه................................ 49
4. راز تربيع كعبه.................................................................. 50
5. نزول حجر اسود از بهشت.................................................................. 52

آیه 128-  رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

.تفسير.................................................................  59
گزيده تفسير.................................................................  59
مفردات.................................................................  59
راز دعاي حضرت ابراهيم براي ذرّيه‌اش.................................................................  62
درخواست مقام تسليم.................................................................  65
مراتب اسلام.................................................................  66
نيل فرزندانِ معنوي حضرت ابراهيم به مقام تسليم 69
درخواست ارائه عيني مناسك.................................................................  71
درخواست توبه.................................................................  72
اشارات و لطايف.................................................................  74
1. تسليم و تفويض محض.................................................................  74
2. توبه عبد، در ميان دو توبه خداوند.................................................................  74
بحث روايي.................................................................  76
1. امّت حضرت محمّد(صلّي الله عليه وآله وسلّم) 76
2. ارائه مناسك.................................................................  77

آیه 129- رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ

.گزيده تفسير.................................................................  80
تفسير.................................................................  81
مفردات.................................................................  81
ساختار جامع نظام اسلامي.................................................................  84
بعثت پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در ميان ذرّيه ابراهيم(عليه‌السلام) 86
مقصود از رسول در آيه.................................................................  87
تلاوت مستمرّ و راز تقديم آن بر تعليم.................................................................  92
حكمت و مصاديق آن.................................................................  93
پيامبر، مزكّي انسانها.................................................................  95
راز تقديم و تأخير تزكيه و تعليم بر يكديگر 100
اشارات و لطايف.................................................................  108
1. فراگيري تلاوت، تعليم و تزكيه از خداوند 108
2. ويژگي تعليم الهي.................................................................  109
بحث روايي.................................................................  110
1. رسالت رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) دعاي مستجاب ابراهيم 110
2 . مصداق حكمت.................................................................  111

آیه 130- وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ

.گزيده تفسير.................................................................  112
تفسير.................................................................  113
مفردات.................................................................  113
تناسب آيات.................................................................  115
آيين انبياي ابراهيمي.................................................................  116
مقصود از ملت ابراهيم.................................................................  117
معيار رشد و سفاهت.................................................................  119
مقصود از رغبت.................................................................  119
تسفيه خويشتن.................................................................  122
راز اصطفاي حضرت ابراهيم(عليه‌السلام)......................................................... 125
پيوستن به صالحان.................................................................  127
اشارات و لطايف.................................................................  130
1. سفاهت در امور مادي و معنوي.................................................................  130
2. جهل علمي و جهالت عملي سفيه 132
3. رذايل علمي و عملي سفاهت.................................................................  133
بحث روايي.................................................................  134
1. جامعه سفيه.................................................................  134
2. مصداقي از سفاهت.................................................................  135
3. پيوستن حضرت ابراهيم به اهل‌بيت(عليهم‌السلام) 135

آیه 131- إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ

تفسير.................................................................  139
گزيده تفسير.................................................................  139
معيار اصطفاي حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) 139
درخواست اسلام ويژه از حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) 141
مطلوب عملي.................................................................  142
اسلام و انقياد همه آفرينش.................................................................  143
انقطاع محض نتيجه انقياد تام.................................................................  145
تفاوت مراتب انقياد.................................................................  146
اشارات و لطايف.................................................................  147
1. تسليم و انقياد قلبي.................................................................  147
2. مؤمنان مشرك.................................................................  148
بحث روايي.................................................................  150
اسلام و مراتب مختلف اسلام مسلمانان.......................................................... 150

آیه 132- وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

.گزيده تفسير.................................................................  152
تفسير.................................................................  153
مفردات.................................................................  153
زبان جذب و كمال لطف در وصيّت.................................................................  155
سفارش به دين، توصيه به عقل.................................................................  156
دين مصطفاي حق.................................................................  157
سفارش به مسلمان مردن.................................................................  158
اشارات و لطايف.................................................................  161
1. توصيه به حق.................................................................  161
2. مرگ در موجودات مختلف.................................................................  162
بحث روايي.................................................................  164
1. سنت ابراهيمي وصيّت به اسلام.................................................................  164
2. ميلاد، مرگ و حشر با سلامت.................................................................  165
3. مرگ حَسَن و مرگ قبيح.................................................................  167
4. راه استقرار ايمان.................................................................  168
5. ايمان به ولايت از عناصر دين صفوه.................................................................  169

آیه 133- أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاء إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِي قَالُواْ نَعْبُدُ إِلَـهَكَ وَإِلَـهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَقَ إِلَـهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

.گزيده تفسير.................................................................  170
تفسير.................................................................  171
تناسب آيات.................................................................  171
مفردات.................................................................  171
توهم همكيشي يعقوب(عليه السلام) با يهود و نصارا 172
تحليل پرسش و پاسخ در آيه.................................................................  173
پاسخ به يك شبهه.................................................................  177
اشارات و لطايف.................................................................  179
منحصر نبودن راه معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي 179
بحث روايي.................................................................  180
مصداق بارز در توصيه به اسلام و امتثال تام آن 180

آیه 134- تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ

.تفسير.................................................................  181
گزيده تفسير.................................................................  181
مفردات.................................................................  181
تناسب آيات.................................................................  183
ويژگي اعمال و پيامد آنها.................................................................  184
نحوه ارتباط عمل با عامل.................................................................  186
اسناد عمل و نتيجه آن به انسان.................................................................  187
اشارات و لطايف.................................................................  188
1. تأثير متقابل عمل و عامل.................................................................  188
2. آراي گوناگون در اسناد عمل و نتيجه آن به انسان...................................... 190
بحث روايي.................................................................  192
عدم تأثير نَسَب در قيامت.................................................................  192

آیه 135- وَقَالُواْ كُونُواْ هُودًا أَوْ نَصَارَى تَهْتَدُواْ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

.گزيده تفسير.................................................................  193
تفسير.................................................................  194
مفردات.................................................................  194
تناسب آيات.................................................................  196
تكفير متقابل يهوديان و مسيحيان.................................................................  197
معيار قرآني بطلان يا حقانيت اهل كتاب.................................................................  199
دين حنيف، دين فطري.................................................................  201
راز تأكيد بر نزاهت ابراهيم(عليه السلام) از شرك 203
اشارات و لطايف.................................................................  206
1. قرآن كريم احياگر اديان آسماني.................................................................  206
2. راز بطلان يهوديت و مسيحيت محرّف.................................................................  207
3. ابطال داعيه دروغين اهل كتاب درباره ولايت 208
4. دشواري توحيد ناب.................................................................  209
بحث روايي.................................................................  211
1. دينِ محبوب خدا.................................................................  211
2. جامعيت و جاودانگي دين حنيف.................................................................  212

آیه 136- قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

.گزيده تفسير.................................................................  213
تفسير.................................................................  214
مفردات.................................................................  214
تناسب آيات.................................................................  216
ملاك اهل كتاب در پذيرش پيامبران.................................................................  217
شمول خطاب آيه بر پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) 218
توأم بودن ايمان به «الله» و به «ما أنزل الله» 219
نزول قرآن به سوي مردم.................................................................  219
راز اسناد وحي و كتاب به «اَسباط».................................................................  225
تفاوت تعبير در «ما أنزل» و «ما أوتي».................................................................  226
عدم تفاوت پيامبران در نبوت عامّ.................................................................  228
بحث روايي.................................................................  231
1. مخاطبان اصلي امر «قولوا».................................................................  231
2. اسباط.................................................................  232

آیه 137- فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

تفسير.................................................................  235
گزيده تفسير.................................................................  235
مفردات.................................................................  235
تناسب آيات.................................................................  237
دعوت به پذيرش اصول مشترك.................................................................  237
اِعراض اهل شقاق از راه هدايت.................................................................  241
بهره‌مندي مؤمنان از كفايت ويژه الهي.................................................................  242
كفايت خداي سميع و عليم.................................................................  244
اشارات و لطايف.................................................................  245
1.تهديد اهل شقاق به كيفر شديد.................................................................  245
2. كفايتهاي ويژه الهي.................................................................  246
بحث روايي.................................................................  248
1. ضرورت تحصيل ايمان همگون با ايمان ائمّه(عليهم السلام) 248
2. كفر اهل شقاق.................................................................  248

آیه 138- صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ

.تفسير.................................................................  249
گزيده تفسير.................................................................  249
مفردات.................................................................  249
تناسب آيات.................................................................  250
رنگ بي‌رنگي خدايي.................................................................  251
زيباترين رنگ‌آميزي.................................................................  252
ثبات و دوام مسلمانان در عبادت.................................................................  254
بحث روايي.................................................................  255
تفسير ﴿صبغة الله﴾ به اسلام و ولايت.................................................................  255

آیه 139- قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِي اللّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ

.تفسير.................................................................  257
گزيده تفسير.................................................................  257
تناسب آيات.................................................................  257
احتجاج درباره خدا.................................................................  258
اختصاص عمل به عامل.................................................................  262
ايمان مشوب اهل كتاب.................................................................  263
بحث روايي.................................................................  264
1. سرّ و وديعه الهي 264
2. معيار تشخيص نيل به حقيقت اخلاص........................................................  268
3. هوسمداري غير مخلصان.................................................................  270

آیه 140- أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَـقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطَ كَانُواْ هُودًا أَوْ نَصَارَى قُلْ أَأَنتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

.گزيده تفسير.................................................................  271
تفسير.................................................................  272
دين پيامبرانِ پيشين.................................................................  272
توبيخ عام و تهديد خاص.................................................................  275
حرمت كتمان شهادت حق.................................................................  276
آگاهي و احصاي خداوند.................................................................  279

آیه 141- تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

تفسير.................................................................  280
گزيده تفسير.................................................................  280
تناسب آيات.................................................................  280
هركس مسئول كار خويش است.................................................................  281
اشارات و لطايف.................................................................  282
هيچ‌كس بار ديگري را بر عهده نمي‌گيرد.................................................................  282

آیه 142- سَيَقُولُ السُّفَهَاء مِنَ النَّاسِ مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُواْ عَلَيْهَا قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يَهْدِي مَن يَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

.گزيده تفسير.................................................................  284
تفسير.................................................................  285
مفردات.................................................................  285
تناسب آيات.................................................................  286
گزارش غيبي و اعلام قبلي تغيير قبله.................................................................  291
راز سفاهت معترضان به تغيير قبله.................................................................  293
سخن سفيهانه كافران و مشركان درباره تغيير قبله 294
پاسخ خداوند به اعتراض سفيهان.................................................................  296
تفاوت خطوط جزئي دين در شرايع گوناگون 299
راز نكره آمدن صراط مستقيم.................................................................  301
اشارات و لطايف.................................................................  303
1. نسخ قبله.................................................................  303
2. حقيقت نسخ.................................................................  304
بحث روايي.................................................................  306
1. راز تغيير قبله.................................................................  306
2. قبله انبيا و اُمم پيشين.................................................................  311

آیه 143- وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللّهُ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

.گزيده تفسير.................................................................  313
تفسير.................................................................  315
مفردات.................................................................  315
تناسب آيات.................................................................  321
وساطت امت اسلامي در فيض.................................................................  323
جهت و محور وساطت امت اسلامي.................................................................  325
عدم اراده بينِ افراط و تفريط از ﴿وسط﴾.................................................................  327
نقد احتمال اراده «وسط» به لحاظ قبله.................................................................  331
نقد حمل «وسط» بر اعتدال مسلمانان در ايمان به پيامبران 331
شهادت بر اعمال.................................................................  332
امكان نيل به مقام شهادت بر اعمال.................................................................  333
استدلال به شهادت امّت بر حجّيت اجماع............................................................ 336
آزمون الهي تغيير قبله.................................................................  340
توهّم وقوع دو نسخ در حكم قبله.................................................................  342
علم فعلي خداوند.................................................................  344
عقبگرد و دوري روزافزون از هدف.................................................................  346
بزرگي آزمون قبله.................................................................  347
حكم نمازهاي پيشين.................................................................  349
نماز، نماد ايمان.................................................................  350
رأفت و رحمت الهي.................................................................  351
اشارات و لطايف.................................................................  352
1. شاهدان بر اعمال.................................................................  352
2. مقصود از «عدالت» معتبر در شاهد.................................................................  357
3. نكاتي درباره علم فعلي خداوند.................................................................  358
بحث روايي.................................................................  362
1. امت وسط.................................................................  362
2. وساطت و شهادت شيعيان.................................................................  363
3. امكان نيل غير امام معصوم به مقام شهادت بر مردم 364
4. راز عدم اراده توده مردم از «امت وسط»........................................................... 366
5. شهادت امّت اسلام براي پيامبران.................................................................  367
6. تفسير «وسط» به «عدل».................................................................  369
7. تأثير شهادت مسلمانان به نيكوكار يا بدكار بودن متوفّا 369
8. معناي «خير الأمور أوسطها».................................................................  371
9. تعبير از «نماز» به «ايمان».................................................................  372

آیه 144- قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ َ

.گزيده تفسير.................................................................  373
تفسير.................................................................  375
مفردات.................................................................  375
تناسب آيات.................................................................  377
راز اهتمام رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) به تغيير قبله 378
آزردگي پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) از طعنه يهود 380
تأمين رضايتمندي پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) 383
معجزه جاويد پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) 386
رويكرد همه مقاديم بدن.................................................................  388
حكم خاص و قانون عام.................................................................  389
تفاوت بين استقبال و قبله.................................................................  390
تهديد بدانديشان.................................................................  394
اشارات و لطايف.................................................................  396
1. عدم نسخ قرآن به قرآن در تغيير قبله 396
2. ناروايي تساهل در دين.................................................................  398
بحث روايي.................................................................  401
1. اهميت قبله.................................................................  401
3. گسترش علوم رياضي.................................................................  401
2. مراد از «اِقامه وجه».................................................................  402
3. عظمت كعبه.................................................................  403
4. ارائه الهي حدود كعبه به آدم(عليه السلام)......................................................... 405
5. دعاي حالي يا مقالي پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم)براي تغيير قبله 406
6. قبله و نحوه استقبال پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم)پيش از هجرت 407
7. تاريخ تغيير قبله.................................................................  409
8. چگونگي تغيير قبله در نماز.................................................................  410
9. وجه همانندي امام معصوم با كعبه.................................................................  417

آیه 145- وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَكَ وَمَا أَنتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذَاً لَّمِنَ الظَّالِمِينَ

.گزيده تفسير.................................................................  419
تفسير.................................................................  420
تناسب آيات.................................................................  420
قبله، نشان كيان دين.................................................................  421
جهالت عملي لجوجانِ از اهل كتاب.................................................................  422
راز اسناد قبله به رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) 424
انشا در لباس اِخبار.................................................................  425
تعصب اهل كتاب درباره قبله.................................................................  426
تقبيح جمود جحودان.................................................................  427
هشدار خداوند درباره استقبال به بيت مقدس 429

آیه 146- الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

.تفسير.................................................................  431
گزيده تفسير.................................................................  431
مفردات................................................................. 431
تناسب آيات.................................................................  432
راز كتمان حق و انكار آن.................................................................  433
راز تشبيه شناخت پيامبر به معرفت فرزند 436
تفاوت اهل كتاب در انكار يا پذيرش حق.................................................................  437
بحث روايي.................................................................  439
كتمان عالمانه نبوّت و ولايت.................................................................  439

آیه 147- الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

.تفسير.................................................................  441
گزيده تفسير.................................................................  441
تناسب آيات.................................................................  441
مفردات.................................................................  441
منشأ هر حقّي، خداست.................................................................  442
راز تعبير از علم، به حق.................................................................  444
شدّت قبح شك در نبوّت.................................................................  445
گونه‌گوني نفي امتراء به لحاظ انتفاي موضوع يا محمول 446
اشارات و لطايف.................................................................  447
1. كامل‌ترين مصداق حق.................................................................  447
2. حق سرمدي و حق مقطعي.................................................................  447

آیه 148- وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

.گزيده تفسير.................................................................  448
تفسير.................................................................  450
مفردات.................................................................  450
تناسب آيات.................................................................  452
رويكرد هر امتي به جهتي خاص.................................................................  454
مصداقي از حركت به سمت خير.................................................................  456
سرعت و سبقت گرفتن در كارهاي نيك.................................................................  457
احضار پيدا و پنهان و خرد و كلان.................................................................  460
اشارات و لطايف.................................................................  462
اختيار انسان در انتخاب راه و امداد الهي خوبان و بدان 462
بحث روايي.................................................................  465
اجتماع و فراهم آمدن ياران امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) 465

آیه 149- وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

.تفسير.................................................................  467
گزيده تفسير.................................................................  467
مفردات.................................................................  467
تناسب آيات.................................................................  468
اهميت قبله و راز تكرار حكم آن.................................................................  469
قبله در همه حال.................................................................  471
خطاب عام و مخاطب خاص.................................................................  472
خدا غافل نيست.................................................................  473
قبله غير قابل نسخ.................................................................  473

آیه 150- وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

گزيده تفسير.................................................................  475
تفسير.................................................................  476
مفردات.................................................................  476
تناسب آيات.................................................................  477
اعتراضات مشركان و كافران درباره قبله.................................................................  479
راز تفاوت تعبير درباره پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و امّت وي...........................  479
راز اطلاق حجّت بر مغالطه كافران.................................................................  481
حجّت بر مسلمانان يا احتجاج در برابر خدا..................................................  482
توحيد در خوف و رجا.................................................................  483
1. قطع حجّت اهل كتاب.................................................................  485
ثمرات تغيير قبله.................................................................  485
2. اتمام نعمت.................................................................  486
تماميت علمي و عيني اسلام.................................................................  487
3. اهتدا و راهيابي مسلمانان.................................................................  489

آیه 151- كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ

.گزيده تفسير.................................................................  491
تفسير
.................................................................  492
تناسب آيات
.................................................................  492
دعاي مستجاب حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) 495
موانع پذيرش رسالت
.................................................................  496
راز تعبير از «كلام الله» به «آيات»
.................................................................  500
راز تقدّم و تأخّر «تزكيه» و «تعليم»
.................................................................  501
حكمت نظري و عملي
.................................................................  503
ضرورت و دوام نياز به پيامبر
.................................................................  505
شبهه كفايت عقل براي هدايت
.................................................................  508
اشارات و لطايف
.................................................................  511
راههاي عملي تزكيه
.................................................................  511

آیه 152- فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ

.گزيده تفسير.................................................................  515
تفسير
.................................................................  516
تناسب آيات
.................................................................  516
ياد متقابل و تلطّف‌آميز الهي
.................................................................  517
نحوه و سنخ ذكر خدا
.................................................................  519
تفاوت افراد در ياد خدا
.................................................................  520
اثر ياد تشريفي خداوند
.................................................................  521
تلازم يادها
.................................................................  524
خداوند، مشكورٌ له انسان
.................................................................  525
اشارات و لطايف
.................................................................  526
1. كثرت و قلّت ياد حق
.................................................................  526
2. دوام ياد حق در همه حالات و شئون
.................................................................  529
3. قرآن، مصداق ذكر الله
.................................................................  532
4. يادآوري نعمتهاي الهي
.................................................................  533
5. پاداش ياد خدا
.................................................................  535
6. آثار ذكر
.................................................................  537
7. تأثير ياد حق در قلب
.................................................................  540
8. دنياطلبي مانع ياد خدا
.................................................................  542
9. كيفر غفلت از ياد خدا
.................................................................  544
10. شكر، مظهر حكمت
.................................................................  549
11. پاداش شكر
.................................................................  550
بحث روايي
.................................................................  552
1. ذكر خدا در همه حال
.................................................................  552
2. ذكر خدا در احاديث قدسي و كتابهاي آسماني 555
3. حدّ و آثار ذكر خدا
.................................................................  556
4. تعلّم همراه با نام خدا
.................................................................  559
5. عدم اصابت صاعقه به ذاكر
.................................................................  560
6. لذّت ياد حق
.................................................................  560
7. ياد خدا در سِرّ
.................................................................  563
8. «ذكر خدا» در بيانات اميرمؤمنان(عليه‌السلام) 564
10. ياد كردن خدا از انسان ذاكر
.................................................................  566
9. نماز دائمي
.................................................................  566
11. شكر نعمت
.................................................................  567
12. حدّ شكر
.................................................................  568
13. كفر نعمت
.................................................................  568

آیه 153- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

.گزيده تفسير.................................................................  570
تفسير
.................................................................  571
مفردات
.................................................................  571
تناسب آيات
.................................................................  572
راز ذكر «صبر» با «نماز»
.................................................................  574
نداي افتخارآميز
.................................................................  576
شرط تنزّل نصرت الهي
.................................................................  577
استعانت از خدا به وسيله صبر و نماز
.................................................................  579
خليفه اِعانت اِلهي
.................................................................  581
تفاوت صبر و نماز
.................................................................  582
رابطه صبر و نماز
.................................................................  583
معيّت خاص خداوند با صابران
.................................................................  584
معيّت مطلق و معيّت مقيّد خداوند
.................................................................  586
اشارات و لطايف
.................................................................  588
1. تفاوت صابر با صبّار
.................................................................  588
2. بزرگي و سنگيني نماز
.................................................................  590
3. ملاك مقبوليت نماز
.................................................................  590
4. اصلاح پيامدهاي سوء طبيعي با نماز
.................................................................  592
5. مقدار نماز و خشوع آن
.................................................................  594
6. آثار نماز و اوصاف نمازگزاران
.................................................................  595
بحث روايي
.................................................................  597
1. امير اهل ايمان
.................................................................  597
2. صبر نشان آزادگي
.................................................................  598
3. صبر نشان مردانگي
.................................................................  599
4. تفسير صبر به روزه
.................................................................  601
5. سفارش خاص شيعيان به صبر و نماز
.................................................................  601

آیه 154- وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ

.گزيده تفسير.................................................................  603
تفسير
.................................................................  604
تناسب آيات
.................................................................  604
مفردات
.................................................................  604
توهم نابودي و ناكامي شهيد
.................................................................  606
حقيقت مرگ
.................................................................  610
حيات برتر شهيدان
.................................................................  612
امكان ادراك حيات شهيدان
.................................................................  615
دلالت آيه بر برزخ
.................................................................  616
اشارات و لطايف
.................................................................  617
1. برداشت منافقان از شهادت و حيات برزخي 617
2. تحليل وهمي درباره فداكاري ايثارگران
............................................................ 619
3. مرگ در نظر اولياي الهي
.................................................................  620
4. توفّي، نه فوت
.................................................................  621
5. حيات انسان در مقاطع سه‌گانه
.................................................................  623
6. حيات پس از مرگ كافران
.................................................................  624
بحث روايي
.................................................................  628
حيات برزخي مؤمن و معاند
.................................................................  628

آیه 155- وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

.گزيده تفسير.................................................................  632
تفسير
.................................................................  633
مفردات
.................................................................  633
تناسب آيات
.................................................................  637
امتحان، عامل به فعليت رسيدن كمالات
.................................................................  640
ابتلاي به ناامني و كمبود اقتصادي
.................................................................  641
فخامت پاداش صابران
.................................................................  643
نقص مال و نفس و ثمر
.................................................................  643
اشارات و لطايف
.................................................................  646
1. آزمونهاي الهي
.................................................................  646
الف. عالم طبيعت، نشئه آزمون
.................................................................  646
ب. آزمون به مشكلات
.................................................................  648
ج. آزمون به نعمت
.................................................................  651
نعمت مقام (ظاهري و باطني)
.................................................................  653
نعمت پيروزي و تمكّن
.................................................................  654
د. آزمون به خير و شرّ
.................................................................  657
هـ . آزمون و ابتلا به تكليف شرعي
.................................................................  660
2. خطر غفلت از آزمون الهي
.................................................................  662
3. تفاوت درجات آزمونهاي الهي
.................................................................  663
بحث روايي
.................................................................  664
1. نسبت ابتلا با ايمان و عمل صالح
.................................................................  664
2. ابتلا بر اثر ارتكاب گناه
.................................................................  664
3. نشانه، اثر و پاداش صبر
.................................................................  665
4. نشانه‌هايي از زمان ظهور حضرت قائم(عليه‌السلام) 667
5. دشمن يا ميوه
.................................................................  669

آیه 156- الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

.گزيده تفسير.................................................................  670
تفسير
.................................................................  671
مفردات
.................................................................  671
تناسب آيات
.................................................................  672
وصف مستمر صابران
.................................................................  673
صبر هنگام مصيبت
.................................................................  674
منطق توحيدي صابران
.................................................................  676
تأثير اعتقاد به مبدأ و معاد
.................................................................  678
اشارات و لطايف
.................................................................  681
منطق غير موحدان در برابر حوادث
.................................................................  681
بحث روايي
.................................................................  686
1. شأن نزول
.................................................................  686
2. استرجاع در حوادث خُرد و كلان
.................................................................  687
3. استحباب استرجاع و آثار آن
.................................................................  688
4. اقرار نهفته در ذكر شريف استرجاع
.................................................................  690
5. مسبوق نبودن استرجاع در امتهاي پيشين
......................................................  691

آیه 157- أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

گزيده تفسير.................................................................  693
تفسير
.................................................................  694
اثر صلوات الهي
.................................................................  694
تناسب آيات
.................................................................  694
مفردات
.................................................................  694
صلوات، فيض خاص
.................................................................  696
رحمت عام و خاص خداوند
.................................................................  698
هدايت برتر صابران
.................................................................  698
بحث روايي
.................................................................  700
عطيّه الهي براي مصيبت زده
.................................................................  700
.

.

.
. .
.

.

 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved