بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram

 

 
 

فهرست تفصیلی جلد ششم تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی

آیه 104- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا و َقُولُواْ انظُرْنَا و َاسْمَعُوا ْو َلِلكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ

 گزيده تفسير............................................................................... 25
تفسير........................................................................................ 26
تناسب آيات................................................................................  32
خطابهاي قرآن.............................................................................. 33
ادب گفت‌وگو با پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم)................................ 34
رهنمود عام آيه............................................................................ 38
كيفر دردناك الهي......................................................................... 40
اشارات و لطايف........................................................................... 41
1. عناوين و امور قصدي و انتزاعي.................................................... 41
2. لزوم آگاهي از توطئه فرهنگي دشمن........................................... 42
3. رسالت عالمان ديني در رعايت حال مخاطبان................................ 42
بحث روايي................................................................................. 43
1. خطاب به مؤمنان در قرآن، تورات و انجيل....................................... 43
2. شمول خطاب.......................................................................... 44
3. والاترين خطاب و مخاطب............................................................ 44
4. معناي «راعنا» در عربي و عبري ..................................................47

آیه 105-  مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ لاَ الْمُشْرِكِينَ أَن يُنَزَّلَ عَلَيْكُم مِّنْ خَيْرٍ مِّن رَّبِّكُمْ و َاللّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاء و َاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

 گزيده تفسير............................................................................. 49
تفسير...................................................................................... 50
تناسب آيات............................................................................... 51
اقسام كافران............................................................................. 53
سرّ تكرار «لا»............................................................................. 54
هشدار خطر كافران...................................................................... 54
زمامدار رحمت و فضل................................................................... 58
ترغيب مستعدّان و انذار رشك‌ورزان................................................. 61
اشارات و لطايف.......................................................................... 62
1. دو نكته اساسي اخلاقي و سياسي........................................... 62
2. ويژگي رحمت خاص الهي......................................................... 63
3. اختصاص فيضهاي معنوي به صالحان........................................... 65
4. غفلت اهل كتاب از معارف توحيدي............................................. 65
بحث روايي............................................................................... 66
1. مصداق رحمت....................................................................... 66
2. شهادت جوارح بر نبوت و امامت................................................. 67

آیه 106- مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
     آیه 107- أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِن وَلِيٍّ و َلاَ نَصِيرٍ 

 گزيده تفسير.............................................................................. 69
تفسير....................................................................................... 71
تناسب آيات................................................................................ 74
شبهه يهوديان............................................................................. 76
پاسخ شبهه علم......................................................................... 77
پاسخ شبهه قدرت........................................................................ 80
گستره «آيه»............................................................................... 82
امكان و وقوع نسخ در تشريع.......................................................... 86
اِنساي آيات الهي......................................................................... 88
جايگزين برتر يا همانند................................................................... 90
اشارات و لطايف........................................................................... 92
1. نسخ در تكوين......................................................................... 92
2. نسخ در تشريع........................................................................ 94
3. برخي احكام نسخ در تشريع....................................................... 95
4. نسخ شريعت.......................................................................... 100
5. ناسازگاري تفكر تفويض با قبول نسخ........................................... 101
6. نسخ و تخصيص قرآن با خبر واحد................................................ 104
7. پاسخ به يك اشكال.................................................................. 107
8. بداء و ابداء.............................................................................. 109
9. نفي نسيان از پيامبر................................................................ 111
10. برخي آيات موهم نسيان پيامبران(عليهم‌السلام)......................... 114
11. رسالت خليفه الهي در نسخ و انساء......................................... 122
بحث روايي................................................................................ 123
1. نسخ در تكوين........................................................................ 123
2. قرائت ديگر در آيه..................................................................... 123
3. نسخ تلاوت............................................................................ 125
4. معناي اِنساء.......................................................................... 125
5. بداء...................................................................................... 126
6. قدرت خدا بر نسخ و انساء........................................................ 126

آیه 108- أَمْ تُرِيدُونَ أَن تَسْأَلُواْ رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِن قَبْلُ و َمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ

 گزيده تفسير............................................................................ 128
تفسير..................................................................................... 129
تناسب آيات.............................................................................. 129
درخواستهاي مذموم................................................................... 132
وجه مجهول بودن «سُئل»............................................................ 135
تبديل ايمان به كفر...................................................................... 137
اشارات و لطايف......................................................................... 138
1. سؤال و درخواست از خدا و اولياي الهي....................................... 138
2. پرسشهاي ممدوح و مذموم در قرآن............................................. 141
بحث روايي................................................................................. 142
1. درخواستهاي ناروا.................................................................... 142
2. كليد مخازن الهي.................................................................... 144
3. زبان پرسشگر......................................................................... 146

آیه 109- وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ و َاصْفَحُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

 گزيده تفسير......................................................................... 148
تفسير.................................................................................. 149
تناسب آيات........................................................................... 151
انحصارطلبي و احتكار علم......................................................... 154
حسد كافران و اِعمال آن............................................................ 155
نشان شوكت و بهترين راه اعمال قدرت......................................... 157
محدود بودن فرمان عفو و صفح.................................................... 158
دعوت به مظهر رأفت خدا شدن.................................................... 160
اشارات و لطايف....................................................................... 161
1. فرومايگي و كاهش خواهي حسود............................................ 161
2. دسيسه‌هاي حسودانه يهود.................................................... 164
3. صفح جميل.......................................................................... 166
بحث روايي.............................................................................. 167
1. شأن نزول............................................................................. 167
4. سرّ مدني بودن آيه................................................................. 167
2. شبهه‌فكني براي مرتد كردن مسلمانان....................................... 169
3. اِذن جهاد.............................................................................. 169

آیه 110- و َأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَ آتُواْ الزَّكَاةَ وَ مَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

 گزيده تفسير................................................... 170
تفسير................................................. 171
تناسب آيات................................................. 171
پيوند با خدا و مسلمانان محروم................................................. 172
دريافت عين عمل................................................. 174
اشارات و لطايف................................................. 177
1. وجوب سير كردن گرسنه................................................. 177
2. رجحان و فضل تقديم كار خير بر تأخير آن.................................. 178
3. مال حقيقي................................................. 179
بحث روايي................................................. 180

آیه 111- و َقَالُواْ لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَن كَانَ هُوداً أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

 آیه 112- بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ و َهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ و َلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

 آیه 113- و َقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَىَ شَيْءٍ و َقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَ هُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ

 گزيده تفسير................................................. 181
تفسير................................................. 183
تناسب آيات................................................. 186
احتكار بهشت................................................. 187
رعايت ادب محاوره و فرهنگ مناظره................................................. 189
معيار بهشتي بودن................................................. 189
سرّ تعبير به «اسلامِ وجه»................................................. 194
اسلامِ وجه، عامل تنعّم موحدان و حرمان ملحدان 195
بهره‌مندي از فيض عنديّت................................................. 196
ظهور آثار عقايد، اخلاق و اعمال در دنيا 197
انحصار طلبي ديني اهل كتاب................................................. 198
مصدر اوهام انحصارطلبانه................................................. 199
راز تشبيه مشركان به اهل كتاب................................................. 200
علم نافع و عالم راستين................................................. 202
ظهور كامل حق و صدق در قيامت................................................. 203
اشارات و لطايف................................................. 204
1. لزوم پرهيز از آرزومداري................................................. 204
2. هماهنگي اسلام وجه با توسّل و استشفاع........................... 206
3. منشأ انحصارگرايي و هشدار به مسلمانان............................ 208
4. موضع منصفانه اسلام در برابر اهل كتاب............................... 208
5. پلوراليزم ديني از نگاهي ديگر................................................. 210
دين در اصطلاح قرآن................................................. 215
بحث روايي................................................. 221
1. انحصار طلبي كافران و مشركان................................................. 221
2. جدال احسن در آيه................................................. 222
3. فسق و كفر اهل كتاب................................................. 223

آیه 114- وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَ سَعَى فِي خَرَابِهَا أُوْلَـئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَآئِفِينَ لهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ و َلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

 گزيده تفسير................................................. 225
تفسير................................................. 226
تناسب آيات................................................. 227
ستمكارترين مردمان................................................. 228
معناي «اظلم»................................................. 229
بدترين ستم و برترين جهاد................................................. 231
مركز احياي نام و ياد خدا................................................. 234
تعمير و تخريب ظاهري و باطني مسجد......................................... 236
مصداق منع، تخريب و مسجد................................................. 237
كيفر دنيوي و اخروي منع و تخريب مسجد.................................... 239
اشارات و لطايف................................................. 241
1. منع دروني و بيروني................................................. 241
2. برخي اوصاف مساجد................................................. 242
بحث روايي...................................................................... 244
1. ستمكاري مشركان در منع پيامبر از مسجد........................... 244
2. ساختن مسجد و عمران ظاهري و باطني آن............................. 247
3. فضل مسجد و اهل مسجد................................................. 248
4. برخي آداب حضور در مسجد................................................. 251
5. شكايت مسجد................................................. 253

آیه 115- و َلِلّهِ الْمَشْرِقُ و َالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

 گزيده تفسير................................................. 255
تفسير................................................. 256
تناسب آيات................................................. 256
عدم انحصار وجه الله در مكان و جهتي خاص.................................... 258
توسعه جهت قبله در دعاها و نوافل................................................. 260
وجه خدا................................................. 262
تبشير و انذار در خطاب آيه................................................. 265
احاطه علمي خداوند................................................. 266
منسوخ نبودن آيه مورد بحث................................................. 268
اشارات و لطايف................................................. 269
1. مشرق، مشرقين و مشارق................................................. 269
2. نحوه اتّحاد وجه خدا با اشيا................................................. 270
3. تفاوت وجه الله با ذات بسيط الهي................................................. 274
4. استحاله ادراك ذات بسيط محض................................................. 275
5. احاطه علمي مأموران الهي................................................. 276
1. مصداقي از «أينما تولّوا فثمّ وجه الله»........................................ 277
2. توسعه قبله در حال اضطرار................................................. 277
3. قبله در نوافل................................................. 278
4. تمثيلي براي «وجه»................................................. 280
5. برخي مصاديق وجه الله................................................. 282
6. كامل‌ترين مصداق وجه الله................................................. 284
7. گستره زيارتگاه انسان كامل................................................. 289

آیه 116- و َقَالُواْ اتَّخَذَ اللّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَل لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ و َالأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ

گزيده تفسير................................................. 290
تفسير................................................. 291
تناسب آيات................................................. 292
سخن مشترك مشركان و اهل كتاب................................................. 294
نزاهت خدا از اتّخاذ فرزند................................................. 294
سراسر هستي بنده قانت خدا................................................. 297
هوشمندي و قنوت مدركانه سراسر جهان............................ 298
خضوع مستمر و دائمي موجودات................................................. 302
اشارات و لطايف................................................. 303
1. تعبير مجازي، آغاز بدعت................................................. 303
2. حكم اطلاق كلمه «پدر» بر خدا................................................. 304
3. ناسازگاري فرزندگزيني با سبّوح بودن خدا.................................. 304
4. منشأ پندار باطل فرزندگزيني خدا................................................. 312
5. ملك تكويني و حقيقي خدا................................................. 312
بحث روايي................................................. 314
1. تنزيه خدا................................................. 314
2. توحيد و تسبيح حقيقي................................................. 315
3. قنوت جامع بين تكوين و تشريع................................................. 315
4. نزاهت خدا از والد يا مولود بودن................................................. 315

آیه 117- بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ و َالأَرْضِ و َإِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ

 گزيده تفسير.................................................  316
تفسير.................................................  317
دليل بطلان اتخاذ فرزند.................................................  319
راز بديع بودن خدا.................................................  320
نقد ادّعاي ابتداعي بودن همه افراد و ذرّات..................................... 321
كفايت اراده الهي در آفرينش اشيا.................................................  323
خطاب مخاطب آفرين.................................................  325
وجود علمي و ادراك مخاطبان «كُن».................................................  326
افاضه دفعي و استفاضه تدريجي.................................................  328
اشارات و لطايف.................................................  330
1. پاسخ به يك توهم درباره وصف «بديع»......................................... 330
2. اتحاد امر و اراده تكويني با مخاطب..............................................  331
بحث روايي.................................................  334
1. آفرينش ابتداعي................................................. 334
2. كلام و اراده فعلي خدا................................................. 335
3. مقهوريّت اشيا در برابر اراده حق................................................. 336

  آیه 118- و َقَالَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ لَوْلاَ يُكَلِّمُنَا اللّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

 گزيده تفسير................................................. 337
تفسير................................................. 338
تناسب آيات................................................. 338
بهانه جويي منكران نبوت................................................. 339
تشابه فكري كافران................................................. 344
پاسخ به بهانه‌جويي منكران................................................. 346
اشارات و لطايف................................................. 349
1. پيامد جهل علمي و جهالت عملي منكران نبوت............................ 349
2. محروميت كافران از شنيدن كلام تشريفي خدا.............................. 351
3. الهامهاي خير، كلام خداست................................................. 353

آیه 119- إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا و َنَذِيرًا و َلاَ تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ

 تفسير................................................. 355
گزيده تفسير................................................. 355
تناسب آيات................................................. 355
مقام لدي اللّهي و علم لدنّي پيامبر................................................. 356
رسالت در صحبت و كسوت حق................................................. 358
مسئوليت پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم)................................. 361
پندار باطل برخي تفسيرنويسان................................................. 362

آیه 120- وَ لَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ و َلاَ نَصِيرٍ

گزيده تفسير................................................. 364
تفسير................................................. 365
تناسب آيات................................................. 365
ناخشنودي باطل‌گرايان از پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) 366
ممنوعيت نرمش در برابر كافران................................................. 368
ناروايي كيفر قبل از علم................................................. 369
مدد ولايي و نصرتي خداوند................................................. 370
اشارات و لطايف................................................. 371
1. محور رضا و غضب كافران................................................. 371
2. اصلاح‌ناپذيري بسياري از كافران................................................. 372
3. دين خالص خدا و ملّت منحول يهود و ترسا................................... 373
4. دعوت به وثنيت و تهديد به رجم و تبعيد...................................... 374
5. عصمت پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) از نزديك شدن به گرايش باطل 376

آیه 121- الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَـئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

 گزيده تفسير................................................. 378
تفسير................................................. 379
تناسب آيات................................................. 380
جامعيت و اطلاق آيه................................................. 381
تلاوت متدبّرانه منصفان................................................. 382
حق تلاوت................................................. 382
تأثير تلاوت................................................. 386
اشارات و لطايف................................................. 388
1. منصفان و متعصّبان اهل كتاب................................................. 388
2. حق تدبّر قرآن................................................. 390
3. راز محروميت از تدبّر در قرآن................................................. 391
4. برتري تعليم كتاب و حكمت بر تفسير........................................... 393
بحث روايي................................................. 394
1. برترين تلاوت كنندگان به حق................................................. 394
2. آداب، نشانه‌ها و حقيقت حق تلاوت............................................ 395
3. برخي از شرايط و آثار حق تلاوت................................................. 396

آیه 122- يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ و َأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ

 تفسير................................................. 397
گزيده تفسير................................................. 397
تناسب آيات................................................. 397
يادآوري جمال و جلال الهي................................................. 398
هشدار به كفران‌كنندگان................................................. 399
تفضيل بني‌اسرائيل................................................. 400

آیه 123- وَ اتَّقُواْ يَوْماً لاَّ تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئاً و َلاَ يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَ لاَ تَنفَعُهَا شَفَاعَةٌ و َلاَ هُمْ يُنصَرُونَ

 گزيده تفسير................................................. 401
تفسير................................................. 402
ظرف ظهور حق................................................. 402
تنهايي انسان در قيامت................................................. 403
نفي كمك عاطفي................................................. 407
نفي معادل‌گيري در قيامت................................................. 407
حرمان تبهكار از شفاعت شفيعان................................................. 408
ناكارآمدي ابزار دنيوي در قيامت................................................. 410
بحث روايي................................................. 412
مصداقي از «صَرْف» و «عدل»................................................. 412

آیه 124- و َإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ

 گزيده تفسير................................................. 413
تفسير................................................. 415
تناسب آيات................................................. 422
آزمونهاي پيامبران................................................. 426
اطلاق «كلمه» بر حقايق خارجي................................................. 428
مصاديق «كلمات»................................................. 429
عظمت آزمون ابراهيم(عليه‌السلام)................................................. 432
مقصود از اتمام كلمات................................................. 435
رابطه بين كلمات و جعل امامت................................................. 437
مقام موهبتي امامت................................................. 438
بررسي معاني محتمل درباره «امام»................................................. 441
يكم. نبوّت................................................. 441
دوم. قُدوه و نمونه................................................. 443
سوم. امامت بر پيامبران................................................. 444
الف. عدم انفكاك پيامبري از زعامت................................................. 448
چهارم. زعامت سياسي‌اجتماعي................................................. 448
نقد تفسير امامت به زعامت سياسي‌اجتماعي................................. 448
1. قيام و اقدام عملي پيامبران عليه شرك و كفر.................................... 450
2. دفاع مسلحانه پيامبران از دين...................................... 451
3. شهادت بسياري از انبيا(عليهم‌السلام) در نبردها...................... 451
ب. نادرستي حصر امامت ابراهيم(عليه‌السلام) در زعامت.......... 454
عدم استيلاي حضرت يوسف(عليه‌السلام) بر حكومت................... 459
پنجم. هدايت باطني انسانها به ملكوت......................................... 461
پاسخ به دو اشكال................................................. 466
درخواست امامت براي آيندگان................................................. 468
لزوم عصمت امام................................................. 469
محروميت غيرمعصوم از عهد الهي................................................. 473
نيل همه فرزندان صالح ابراهيم(عليهم‌السلام) به امامت 479
عصمت، شرط نيل همه عهدهاي الهي...................................... 482
اشارات و لطايف................................................. 484
1. انواع آزمونهاي الهي................................................. 484
2. راز آزمونهاي الهي................................................. 486
3. عدم اشتراط آزمون الهي به زمان و حالتي خاص 488
4. شئون گوناگون انسان كامل................................................. 491
5. اصطفا و اجتباي خداوند از ميان برجستگان 492
6. برابري زن و مرد در امكان نيل مقام ولايت به آنان 495
7. لزوم مهتدي بالذات بودن هادي به امر...................................... 498
8. آگاهي امام معصوم(عليه‌السلام) از اعمال ديگران 500
9. دل امام، ظرف اراده خداوند................................................. 501
10. زمينه‌هاي نيل مقام امامت به انسان كامل 502
الف. بهره‌مندي از وحي تسديدي................................................. 502
ب. عبوديّت تام................................................. 503
ج. آزمونهاي دشوار................................................. 505
د. شهود و يقين................................................. 506
11. نكوهش پادشاهان در قرآن................................................. 508
1. آزموده شدن ابراهيم(عليه‌السلام) به ذبح فرزند 510
2. مصاديق «كلمات»................................................. 510
3. اِتمام كلمات به كلمات تامّ الهي................................................. 512
4. برترين نام و نشان و والاترين مقام................................................. 516
5. عدم ملازمت نبوت با امامت ملكوتي........................................... 517
6. مراحل مقدماتي نيل مقام امامت به انسان كامل 519
7. شئون گوناگون امامت................................................. 519
8. تطبيق «ملك عظيم» بر طاعت و مقام امامت.......................... 531
9. ناشايستگي سفيه، ظالم و بت‌پرست براي امامت.............. 532
10. راز عدم شايستگي گنهكار براي امامت.............................. 534

آیه 125- وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ و َأَمْناً و َاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ و َالْعَاكِفِينَ و َالرُّكَّعِ السُّجُودِ

  گزيده تفسير................................................. 535
تفسير................................................. 536
تناسب آيات................................................. 539
نعمت كعبه................................................. 540
رجوع به كعبه................................................. 541
امنيت كعبه................................................. 542
نماز در مقام ابراهيم................................................. 544
تطهير ظاهري و باطني كعبه................................................. 547
سابقه كهن برخي عبادات................................................. 550
مقصود از عاكفان................................................. 550
1. ويژگيهاي كعبه................................................. 551
يكم. تجلّي عرش................................................. 551
دوم. پايه‌گذاري كعبه بر توحيد محض................................................. 553
سوم. ربوبيت خاص الهي نسبت به كعبه........................................ 554
چهارم. تأسيس پايه‌هاي كعبه بر خلوص ناب...................................... 555
پنجم. مدار پاكي و مطاف پاكان................................................. 556
ششم. اصل همه مساجد................................................. 558
هفتم. محور قيام و مقاومت................................................. 559
هشتم. خانه آزاد و محور آزادي................................................. 561
نهم. مظهر مساوات................................................. 562
دهم. مرجع همه انسانها................................................. 563
يازدهم. كانون اتحاد................................................. 564
دوازدهم. كهن‌ترين عبادتگاه همگاني................................................. 565
سيزدهم. برترين معبد................................................. 566
چهاردهم. منشأ بركت و هدايت................................................. 567
پانزدهم. حرمت كعبه................................................. 568
شانزدهم. مصونيت كعبه................................................. 570
هفدهم. ولايت، روح كعبه................................................. 571
بحث روايي..................................................................... 573
1. نزول مقام ابراهيم از بهشت................................................. 573
2. برتري مقام ابراهيم بر ديگر اماكن مكه.......................................... 574
3. عَلَم و نشان روشن حق................................................. 575
4. تكريم الهي قدمگاه عبدي صالح................................................. 577
5. چگونگي شكل‌گيري مقام ابراهيم................................................. 577
6. قدمگاه ابراهيم(عليه‌السلام) نمازخانه مؤمنان.............................. 579
7. پيراستگي كعبه از هر پليدي و آلودگي............................................ 580
8. اضافه تشريفي كعبه به خدا................................................. 581
9. مصداق بارز «طائفين و ركّع و سجود».......................................... 581

آیه 126- و َإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَـَذَا بَلَدًا آمِنًا و َارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَ مَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ و َبِئْسَ الْمَصِيرُ

 گزيده تفسير........................................................................... 582
تفسير................................................. 583
تناسب آيات................................................. 584
دعاي ابراهيم(عليه‌السلام) درباره مكه.......................................... 584
امنيّت مكه................................................. 585
دعاي ابراهيم(عليه‌السلام) براي ساكنان مكه 587
دلپذيرترين نعمت................................................. 587
تقييد در دعاي ابراهيم(عليه‌السلام)................................................. 588
بهره‌مندي كافران در دنيا................................................. 591
اضطرار كافران به آتش................................................. 595
اشارات و لطايف................................................. 596
1. تحقق امورِ به ظاهر ناممكن با اراده خداوند 596
2. ذاتي نبودن امنيت مكّه................................................. 597
3. راز درخواست وفور نعمت................................................. 598
4. كلمه‌اي جامع در تأسيس نظام توحيد......................................... 599
بحث روايي................................................. 600
1. محبوب‌ترين شهر نزد خدا و پيامبر................................................. 600
2. دعاي پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) براي اهل مدينه................. 601
3. حرمت و امنيت مكّه................................................. 602
4. سرازير شدن ثمرات به مكّه................................................. 603
5. مصاديق بارز مؤمنان و كافران................................................. 605
6. بهره‌مندي كافران از ثمرات................................................. 606

 
   
 

 

 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved