شهید آوینی

 

ایران دارنده بیشترین مصدوم شیمیایی در جهان

20 هزار مصدوم شیمیایی در ایران هنوز تحت پوشش حمایتی قرار ندارند

مدیر روابط بین‌الملل انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی گفت: تاکنون اقدام رضایت‌بخشی در خصوص معرفی قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایران به جهانیان و مجازات عاملان این جنایت انجام نشده است.

دکتر شهریار خاطری، مردم ایران را قربانیان اصلی سلاح‌های شیمیایی در جهان دانست و اظهار داشت: ایران تنها کشور جهان است که پس از جنگ جهانی اول مورد حمله وسیع سلاح‌های شیمیایی و به ویژه گازهای اعصاب قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود، مناطق مختلف ایران در طی هشت سال جنگ تحمیلی، بیش از 350 بار مورد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و برای اولین بار در جهان گازهای اعصاب بر علیه مردم بی دفاع کشورمان استفاده شد.

خاطری تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده توسط (یوان مویک) یکی از بازرسان سازمان ملل متحد، در دوران دفاع مقدس، 1800 تن گاز خردل، 600 تن گاز سارین و 400 تن گاز صابن و مقادیر قابل توجهی از ترکیبات شیمیایی مخرب دیگر حداقل یک میلیون نفر از مردم ایران را دچار آسیب کرده است.

وی با اشاره به تاثیرات ویرانگر گاز خردل بر محیط و پایداری آن برای مدت زمان طولانی گفت: گاز خردل یک عامل پایدار در محیط بوده و به طور مشخص بر روی DNA سلول‌ها اثر گذاشته و به ساختار ژنتیکی سلول زنده انسان‌ها، حیوانات و گیاهان آسیب می‌رساند.

خاطری ادامه داد: این گاز شیمیایی همچنین تاثیرات بسیار خطرناکی بر زنجیره غذایی جانداران و آبزیان بر جا می گذارد و حتی ممکن است تا چند دهه عوارض آن در محیط باقی بماند.

مدیر روابط بین‌الملل انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی با تاکید بر وجود 55 هزار جانباز شیمیایی در ایران گفت: به طور قطع آمار مصدومان شیمیایی از این رقم بیشتر است، اما تعداد زیادی از آسیب‌دیدگان به ویژه غیرنظامیان به علت اینکه در زمان وقوع حادثه در بیمارستان‌های رسمی معالجه نشده و فاقد مدارک مستدل و مستند پزشکی هستند، تاکنون تحت پوشش سازمان‌های زیربط قرار نگرفته‌اند.

وی تصریح کرد: هرچند تا کنون برآورد دقیقی از خسارت‌های ناشی از استفاده از این سلاح‌ها بر اقتصاد کشور صورت نگرفته، اما به طور قطع ارائه خدمات پزشکی و درمانی، هزینه‌های از کارافتادگی، ناتوانی مصدومان برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و از دست دادن شغل و مواردی از این قبیل هزینه‌هاست که بر جامعه تحمیل شده است.

خاطری با انتقاد از عملکرد نهادهای رسمی کشوری و بین‌المللی در معرفی و مجازات به کاربرندگان و سازندگان این سلاحها افزود:صدمات روحی جبران ناپذیر بروز بیماری‌های ریوی، چشمی و پوستی و اعصاب و روان مردم مظلوم مناطق شیمیایی شده را با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو کرده است، اما تا کنون تلاش جدی برای معرفی آنها به عنوان قربانیان سلاح‌های شیمیایی و مجازات عاملان این جنایت انجام نشده است.

وی در پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص لزوم تحت پوشش قرار دادن همه مصدومان این حوادث گفت: در حال حاضر افرادی که به طور رسمی به عنوان جانباز شیمیایی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند خدمات قابل قبولی را در زمینه‌های مختلف پزشکی، درمانی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال دریافت می‌کنند، اما متاسفانه بسیاری از مصدومانی که در زمان وقوع حادثه به مراکز درمانی رسمی مراجعه نکرده و امروز بدون مدرک مستدل پزشکی هستند تحت پوشش خدمات درمانی نیستند.

دكتر خاطری با اعلام این که حدود 20هزار مصدوم شیمیایی در ایران هنوز تحت پوشش حمایتی قرار ندارند، تصریح کرد: باید راهکارهایی برای تحت پوشش قرار دادن و ارائه خدمات مختلف درمانی، آموزشی و اشتغال برای این افراد تدوین شود.

وی مراجعه به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و لزوم صدور گواهی مجروحیت برای افراد غیرنظامی از سوی نهادهای مذکور و همچنین تایید یگان‌های اعزام کننده به مناطق جنگی برای نظامیان و سپس مراجعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران را مراحل تحت پوشش رسمی قرار گرفتن مجروحان برشمرد.

دعوت از گروه‌های مختلف فعال در عرصه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی به ایران، اعزام تعدادی از مصدومان شیمیایی به مجامع بین‌المللی از طریق سفارتخانه‌ها و سایر نهادهای فعال جهانی، راه‌اندازی وب‌سایت و ارسال اطلاعات برای رسانه‌های بین‌المللی از فعالیت‌های عمده حوزه روابط بین‌الملل انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی است که دكتر خاطری به آنها اشاره کرد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo