شهید آوینی

 

هفتمین علی(ع) شناس برتر تاریخ، در روزگار ما نفس می‌كشد

علامه محمدباقر محمودی هفتمین پژوهشگر برتر تاریخ درباره زندگی و شخصیت امیر‌المؤمنین(ع) در روزگار ما و در شهر قم، هشتاد و پنجمین سال عمر خود را سپری می‌كند.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با برپایی همایشی در تجلیل از این شخصیت فرهیخته و سخت‌كوش در شهر قم وی را به عنوان هفتمین پژوهشگر و علی(ع) شناس برتر تاریخ تاكنون معرفی كرد.
محمد سمیعی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: علامه محمدباقر محمودی از ده شخصیت برتر پدیدآورنده آثار مربوط به حضرت علی(ع) در طول تاریخ، رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.
وی علامه محمودی را دارای طبعی سلیم، سختكوش و عاشق اهل بیت(ع) معرفی و افزود: این انسان وارسته، در سن 85 سالگی هم هنوز با سختكوشی در راه اهداف خود گام برمی‌دارد.
محمد باقر محمودی در جایی این گونه خود را معرفی كرده است: من در روستای"علامرودشت" از توابع لامرد در پنجاه فرسخی جنوب شیراز، به دنیا آمدم. از كودكی به معارف دینی، علاقه‌مند بودم و در نوجوانی بر اثر اشتیاق ذاتی، قرآن و تفسیرهای فارسی و كتاب‌های تاریخی فارسی (مثل ناسخ التواریخ) را بسیار مطالعه می‌كردم.
وی افزوده است: همین طور كتاب‌های مرحوم مجلسی و معراج السعاده مرحوم نراقی را كه در اخلاق است، خلاصه هر چه را در گوشه و كنار پیدا می‌كردم می خواندم؛ حتی همانجا در شهر خودمان، شرح الفیه ابن‌هشام و برخی دیگر از مقدّمات علوم دینی را نزد دو نفر از علمای منطقه خواندم.
سیدمحمدباقر محمودی ادامه داده است: در آغاز جوانی به دلم افتاد كه برای تحصیل علوم الهی، به نجف بروم، نوزده ساله بودم كه در یك زمستان سرد و پر باران، با پای پیاده و با پنج هزار (پنج ریال)پول‌، به قصد هجرت به نجف، راهی شدم.
محمدباقر محمدی علل و انگیزه‌ها و زمینه‌هایی تحقیق سختكوشانه خود را این گونه بیان كرده است:‌ در سال 1330 شمسی كه از نجف به كربلا منتقل شدم، با جماعتی از فضلای كربلا، بحثی را درباره روایات شروع كردم و در جریان مطالعه بحارالانوار، از كثرت روایات بحار به همان لفظ محتویات نهج البلاغه، مبهوت شدم. به همین خاطر تصمیم گرفتم برای بستن راه عناد و شیطنت برخی، شواهد و مصادر نهج‌البلاغه را جمع آوری كنم. سپس دایره كار، وسعت گرفت و همه كلمات امیرالمؤمنین (ع) را شامل شد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo