شهید آوینی

 

سالگرد شهادت شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس درغزه برگزار شد

بامداد یكی از روزهای نخستین امسال ، رژیم صهیونیستی در تروری هدفمند، شیخ احمد یاسین رهبر معنوی جنبش حماس را در غزه به شهادت رساند.

مراسم سالگرد رهبرمعنوی حماس روز یكشنبه با حضور رهبران جنبشهای حماس وجهاد اسلامی و فرزندان شهید احمد یاسین درغزه برگزار شد.

دراین مراسم ، محمود الزهار از رهبران جنبش حماس درحضور بیش از هفت هزار فلسطینی باردیگر تاكید كرد : مقاومت فلسطین تحت هیچ شرایطی دست ازمبارزه بر نخواهد داشت و گردان های قسام شاخه نظامی جنبش حماس هرگز تا زمان آزادی كامل سرزمین فلسطین سلاحهای خود را برزمین نخواهند گذاشت.

رادیوسراسری اسراییل درتاریخ 3/1/83 اعلام كرده بود آریل شارون نخست وزیر اسراییل این رژیم شخصا دستور ترور شیخ احمد یاسین رهبر حماس را صادر كرد و بر اجرای این عملیات نظارت داشت.

شیخ احمد یاسین پس ازادای نمازصبح در كوی "صبرا" در غزه به هنگام خروج از مسجد هدف سه راكت هلیكوپتراسراییلی قرار گرفت و به به شهادت رسید.

زندگینامه شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس :
شیخ احمد یاسین كه براثر حمله وحشیانه هلیكوپترهای ارتش رژیم صهیونیستی درغزه به شهادت رسید، در سال 1936 میلادی درروستای الجوده در استان المجدل واقع در نزدیكی عسقلان به دنیا آمد.روستای محل زادگاه وی و شهركهای اطراف آن در سال 1948 دراثر حملات نیروهای صهیونیستی به كلی ویران شد و او به همراه خانواده خود به غزه منتقل شد.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را درغزه گذراند و علی رغم فلج بودن برای ادامه تحصیل راهی قاهره شد وبه مدت یكسال در دانشگاه "عین الشمس" به تحصیل پرداخت.اوبه دلیل فقر مادی نتوانست به تحصیلات خود ادامه دهد.شیخ احمد یاسین درجریان اقامت در مصر با جمعیت " اخوان المسلیمن" مصر پیوند دوستی برقرار كرد و سپس در دهه هفتاد "مجمع اسلامی" رادر فلسطین تاسیس كرد كه بعدها این مجمع به سازماندهی بسیج نظامی جوانان فلسطین پرداخت.شیخ احمد یاسین درآغاز دهه 80 و در اوج پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان اسلامی"مجد المجاهدین" راتاسیس و پس از چهار سال به اتهام داشتن اسلحه ومواد منفجره توسط رژیم صهیونیستی دستیگر و زندانی شد و یك سال را در زندانهای اسراییلی سپری كرد.

شیخ احمد یاسین سپس به تشكیل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس پرداخت كه در11 دسامبر 1987 در آغاز انتفاضه اول این جنبش رسما اعلام موجودیت كرد.
شیخ احمد یاسین در سال 1989 مجددا دستگیرو پس از محاكمه به حبس ابد محكوم شد.وی پس از گذراندن 8 سال در زندان در سال 1997 با میانجیگری شاه حسین پادشاه سابق اردن از زندانهای اسراییلی آزاد و به اردن تبعید شد.درآن زمان شاه حسین در برابر آزادی شیخ احمد یاسین آمادگی خود را برای آزادی دو مزدور اسراییلی كه به اتهام سوء قصد به جان" خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی حماس در اردن در بازداشت بودند،اعلام كرد.

شیخ احمد یاسین پس از سپری كردن مدت كوتاهی در بیمارستانهای امان در اردن به غزه بازگشت اما روابط وی با تشكیلات خودگردان فلسطین به ریاست یاسرعرفات همچنان تیره باقی ماند.وی دردسامبر 2001 و ژوئن 2002 از سوی حكومت خودگردان دو بار محكوم به اقامت اجباری شد.

ازشیخ احمد یاسین 3 پسر و 6 دختر به یادگار مانده است.احمد یاسین امروز در سن 67 سالگی پس از اقامه نماز صبح هنگام بازگشت به منزلش مورد حمله یك فروند بالگرد رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به اتفاق 6 تن از همراهان خود به شهادت رسید.

ابیات زیر با عنوان " باد پیغام شهادت آورد" به مناسبت شهادت شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) سروده شده است.

باد پیغام آورد درآن صبح
ای سپید جامه خداحافظ
ای فرزند قدس
ای صبح خداحافظ
ای پدرمزارع زیتون
ای پدر سرزمین خون خداحافظ
***
تو خفتی
درخونت
با ریشی سپید
وجامه ای خونین
فرزندان زیتون
اما
بیدارند با قلبی چركین
و
اشكی دشمن سوز
***
در كدام هزاره
در كدام صبح
نمازت تو را به آسمان برد
كدام دست
كدام ستاره
تو را چید از درخت زیتون
خواهم پرسید نامت را
در برزیت ، بیت حانون و غزه
سنگها انتقامت را می گیرند
***
قدس خانه ات بود
زیتون فرزندت
وسنگ راهت
اینك خونت در غزه
قلبت در بهشت ونامت در فلسطین
جوانه كرده است
سنگ
از درختان قدس
تا بشكند ستاره شب مسجد الاقصی
صبح در راه است
آن زمان كه تو رفتی
باد پیغام آورد
آزادی را برای مزارع زیتون
ای پدر خون
ای فرزند قدس
خداحافظ

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo