شهید آوینی
 
آخرين گزارشها از مناطق زلزله‌زده كرمان

درحالیكه اخبار رسمی از حدود 450 تا 500 كشته در مناطق زلزله‌زده كرمان حكایت می‌كنند، بررسی‌های ایسنا حاكی از افزایش شمار كشته‌شدگان به حدود 790 تن بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكی كرمان و پزشكی قانونی مستقر در منطقه زرند و مجروحان به 1411 تن تا كنون است.

شب گذشته (چهارشنبه) نیز آمار رسمی كشته‌شدگان حادثه420 تن اعلام شده بود، اما بررسی‌های از 546 كشته حكایت داشت.

همین بررسی نشان می‌دهد از زمان وقوع زلزله روز گذشته كرمان تا كنون علاوه بر كشته‌شدگانی كه در بیمارستان به دلیل شدت جراحات فوت كرده‌اند، تا ساعت 14 امروز، 430 جسد به پزشكی قانونی كرمان مستقر در منطقه زرند تحویل شده است كه از این تعداد 58 درصد زن، 42 درصد مرد و 4/33 درصد كودك هستند و هویت 5 جسد تا كنون شناسایی نشده است.

سه شهر «شهر زرند»، «خانوگ» و اسلام‌آباد به همراه 52 روستا و 1372 واحد مسكونی بین 30 تا 70 درصد خسارت دیده و 285 واحد مسكونی در روستاهای كرمان تخریب شدند.

بر اساس آخرین گزارشها از منطقه به دنبال این حادثه 14 قنات ریزش كرده و 36 واحد موتورخانه كشاورزی تخریب شدند.

همچنین به واحدهای عمومی شامل شهرداری، كشتارگاه، غسالخانه و شركت تعاونی شهر خسارات عمده‌ای وارد آمده و پاسگاه‌های انتظامی حتكن و اسلام آباد 100 درصد تخریب و تعدادی از فرماندهان پاسگاه‌ها مجروح شدند.

از زرند همچنین خبر می‌رسد 60 درصد ستاد انتظامی شهرستان تخریب شده و به ساختمان پاسگاه انتظامی هروز 40 درصد خسارت وارد آمده است.

گزارش دیگری حاكیست كار آواربرداری برای تخلیه مجروحان در منطقه بویژه در روستای حتكن ادامه دارد و نیروهای امدادی مستقر در منطقه به همراه بازماندگان تعدادی از مجروحان و كشته‌شدگان را از زیر آوارها خارج كرده‌اند.

كریمی، استاندار كرمان گفت: 90 درصد زلزله‌زدگان اسكان موقت داده شدند.

وی افزود: عملیات اسكان موقت تنها در بخش كوچكی از روستاهای اسلام‌آباد و ریحانشهر انجام نشده اتس.

به گفته استاندار كرمان تا پایان وقت امروز تمام زلزله‌زدگان كرمان اسكان موقت داده می‌شوند.

وی تصریح كرد: كار امدادرسانی در حال انجام است و زلزله‌زدگان به كمكهای نقدی هموطنان نیازمند هستند.

كریمی با اشاره به اعزام تیمهای امدادی به مناطق زلزله‌زده خاطرنشان كرد: ریزش باران شدید و شرایط جوی نامساعد شرایط را برای زلزله‌زدگان سخت و دشوار كرده است.

به گفته استاندار كرمان در حال حاضر برق تمام روستاها به جز داهوئیه و یك روستای دیگر وصل شده است. همچنین آب‌رسانی به اندازه كافی از طریق فعال كردن شبكه‌های آب‌رسانی در حال انجام است.

استاندار كرمان تصریح كرد: كار آواربرداری از مناطق همچنان ادامه دارد.

همچنین به گفته دكتر ابناء مدیر عامل هلال احمر استان كرمان مناطق آسیب دیده در حال حاضر به 5 منطقه تقسیم و به استانهای همجوار شامل اصفهان، هرمزگان، یزد، سیستان و بلوچستان و اسلام آباد به عنوان استانهای معین و جهت كمك‌رسانی واگذار شدند.

وی افزود: ستاد مركزی جمعیت هلال احمر مشغول امدادرسانی برای نجات مجروحان و جست و جوی اجساد كشته شدگان احتمال هستند.

ابنا تصریح كرد: اكیپ پزشكی با تجهیزات لازم به منطقه حتكن اعزام و بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

وی اعلام كرد: عملیات امدادرسانی با یك دستگاه بالگرد هلال احمر در منطقه ادامه دارد و در حال حاضر نان خشك بهداشتی از جمله نیازهای ضروری است.

دكتر فدایی، معاون عمرانی استانداری كرمان نیز از توزیع 10 هزار تخته چادر در میان زلزله‌زدگان خبر داد.

وی گفت: تمام مسیرهای بسته شده تا كنون بازگشایی شده و امدادرسانی با سهولت و سرعت بیشتری در حال انجام است.

فدایی تصریح كرد: اجساد مجروحان بیشتر روستاها خارج و در همان منطقه محل سكونت خود دفن شده‌اند.

مهندس حسین‌زاده، مدیركل ارتباطات و مخابرات رادیویی هلال احمر گفت: سه تیم 5 نفره فنی در محل مستقر هستند.

وی گفت: ارتباطات در زرند با استانهای معین و تهران برقرار است.

وزارت راه و ترابری نیز اعلام كرد: تا كنون 120 نفر از مجروحان زلزله زرند در دو مرحله توسط راه آهن به مراكز درمانی و اورژانس منتقل شده‌اند.

همچنین اقلام امدادی شامل 10 هزار تخته پتو، 2 هزار تخته چادر، 2 هزار توپ موكت و 3 هزار شعله والور به كرمان ارسال شده است.

به گفته وی راه‌آهن استانهای معین در حال حاضر در حال آماده باش كامل برای كمك به زلزله زدگان هستند.

سرهنگ خلبان محمدرضا نجاریان طوسی، نماینده ارتش جمهوری اسلامی در ستاد حوادث غیر مترقبه كشور نیز از تشكیل ستاد بحران ارتش در قرارگاه عملیاتی جنوب شرق خبر داد و افزود: 700 نفر از كاركنان ارتش به زرند اعزام و 5 فروند بالگرد از پایگاه هوانیروز كرمان جهت تسریع در عملیات امدادرسانی و اكیپهای پزشكی با انجام 32 سورتی پرواز به منطقه اعزام شده‌اند.

به گفته وی تا كنون دو فروند هواپیمای ترابری سنگین جهت ترابری اقلام امدادی و خبرنگاران داخلی و خارجی به منطقه اعزام و تمام آمبولانسها و خودروهای یگانهای ارتش مستقر در كرمان جهت ترابری به كار گرفته شده‌اند.

ستاد حوادث غیر مترقبه كشور نیز در گزارشی از توزیع اقلام امدادی شامل چادر امدادی، پتو، نایلون پوششی، غذای كنسرو، نان، چراغ والور، فانوس، بیل، برانكارد، برنج، قند، موكت در مناطق آسیب دیده خبر داد.

بر اساس اعلام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز تا كنون 3 فروند بالگرد ناجا مستقر در كرمان جهت تخلیه مجروحان به همراه 12 تیم پزشكی، آمبولانس، 20 تیم پلیس راهنمایی و رانندگی جهت برقراری انتظام در جاده‌ها و كنترل مبادی ورودی و خروجی، 3 گروهان از یگانهای ویژه، 10 تیم اطلاعاتی برای استقرار در فرودگاه كرمان، تیم تشخیص هویت كشته شدگان، گردانهای امدادرسانی، 15 دسته رزمی، یك تیم مخابراتی و فنی، 30 نفر از كاركنان، همچنین تیم‌های ارزیابی سریع به منطقه جهت برآورد و بررسی وضعیت بهداشتی و تجهیزات وسایل ضروری بهداشتی اعزام شده است.

نیروی انتظامی همچنین از اعزام 35 دستگاه انواع خودرو و 4 تیم پزشكی با 4 دستگاه آمبولانس به منطقه خبر داد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز ضمن اعلام تشكیل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشكی كرمان خبر داد: استانهای یزد،مشهد، رفسنجان جهت پذیرش مصدومان اعزامی در آماده باش هستند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه تا كنون 300 مصدوم توسط دو قطار پس از انجام خدمات درمانی از منطقه انتقال داده شدند.

منبع:خبرگزاری ايسنا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo