شهید آوینی
 
كوتاهي‌ در پیگیری سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی؟!

22 سال از ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان به دست نیروهای فالانژ مي‌گذرد و در این سال‌ها نقل و قول‌های فراوان و البته گاه متناقضی در مورد سرنوشت این 4 تبعه ایرانی صورت گرفته است، اما در هر حال شواهد موجود حكایت از انتقال این 4 نفر به زندان‌های رژیم صهیونیستی دارد.

در این میان نگاهی به نتایج حاصله در مورد پیگیری سرنوشت این 4 دیپلمات ربوده شده و نیز عملكرد دستگاه دیپلماسی و سایر نهادهای كشورمان برای روشن شدن سرنوشت آنان نكاتی را به ذهن متبادر می سازد كه البته در مورد دستگاه دیپلماسی كشورمان چندان هم دور از انتظار نیست.

1- سید محمد خاتمی رئیس جمهور در اوایل آغاز به كار دولت خود، قول روشن شدن سرنوشت این 4 نفر تا پایان دوره ریاست جمهوری خود را داده بود كه در این راستا گام هایی همچون تشكیل كمیته پیگیری از سوی دولت صورت گرفت، اما در هر حال جناب آقای خاتمی اكنون واپسین ماه های ریاست جمهوری خود را سپری می كند و نه تنها در این مدت پیگیري‌ها استمرار نیافته بلكه هنوز هیچ خبر جدیدی از سرنوشت سید محسن موسوی، تقی رستگار مقدم، احمد متوسلیان و كاظم اخوان به دست نیامده است.

2- با وجود آن كه به نظر مي‌رسد كمیته دولت برای پیگیری این مساله اقدامات چندان موثری انجام نداده است اما این كمیته باید به افكار عمومی كشورمان و نیز خانواده های چشم انتظار این عزیزان گزارش دهد كه دقیقا در طول این سال‌ها چه اقداماتی برای روشن شدن سرنوشت این 4 دیپلمات ایرانی صورت گرفته و چه تمهیداتی برای ادامه پیگیري‌ها تا حصول نتیجه نهایی اندیشیده شده است.

3- با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه ها، به نظر می رسد نكات و سرنخ‌های بسیار زیادی برای پیگیری این مساله وجود دارد كه تا كنون هیچ كس به سراغ آن‌ها نرفته و شاید تا كنون این سرنخ‌ها از دید آقایان مخفی مانده باشد، اما با توجه به بدیهی بودن آن‌ها، وجود چند مورد از این سرنخ‌ها و عدم پیگیری مسئولان كشورمان، نظریه مخفی ماندن این موارد از دید مسئولان كشور نمي‌تواند درست باشد.

از جمله این موارد مي‌توان به «سمیر جعجع» از سركردگان حزب فالانژ در زمان ربوده شدن 4 دیپلمات كشورمان اشاره كرد كه اكنون در زندان لبنان اسیر است و با توجه به روابط برادرانه ایران و لبنان هنوز حتی یك بازجویی درست و حرفه ای در مورد این 4 دیپلمات به عمل نیامده است و یا كشف نوار بازجویی 4 دیپلمات كه گفته مي‌شود نزد فردی در فرانسه است، علي‌رغم قول مساعد آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه برای پیگیری آن، گویا این مساله نیز هیچ پیگیری ای را در بر نداشت.

4- در تمام كمیته ها و گروه‌هایی كه از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای ذیربط برای پیگیری این مساله گمارده شده اند، نقطه ضعف مشتركی وجود دارد كه به راحتی و با تدبیر مسئولان امر مي‌شد و همچنان نیز مي‌توان آن را مرتفع كرد.

مساله این است كه همه افرادی كه برای پیگیری این مساله گمارده شده‌اند، دارای مسئولیت‌ها و مشغولیات ذهنی متعدد هستند و فقط مي‌توانند قسمتی از وقت خود را برای پیگیری این مساله مهم اختصاص دهند و همین نقص باعث به وجود آمدن پیگیري‌های مقطعی و عدم استمرار حركت‌ها در جهت روشن شدن سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی دربند رژیم صهیونیستی گردیده است و شاید تا كنون یك گروه كاری خاص فقط برای پیگیری این موضوع تشكیل نشده است.

5- طی سال‌های اخیر خانواده‌های سید محسن موسوی(كاردار سفارت ایران در لبنان)، احمد متوسلیان (وابسته نظامی سفارت)، تقی رستگار مقدم (راننده) و كاظم اخوان (عكاس خبرگزاری جمهوری اسلامی) حركت‌ها و پیگیري‌هایی را برای روشن شدن سرنوشت عزیزانشان صورت داده‌اند، اما این پیگیري‌ها نیز به دلیل در اختیار نداشتن ابزارهای لازم برای پیگیری چنین مساله ای با این حجم و اهمیت تا كنون ناكام مانده است.

6- دانشجویان و رسانه ها نیز برای پیگیری و حصول نتیجه در پیگیری سرنوشت 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی دارای جایگاه خاص و نقش بسزایی هستند كه البته تشریح این جایگاه مجالی مفصل‌تر مي‌طلبد.

در هر حال به نظر مي‌رسد حركت‌های مقطعی و یك جانبه، دیگر برای پیگیری چنین مساله مهمی پاسخگو نیست و باید تدبیری در جهت ائتلاف همه نهادهای مسئول و كسانی كه می توانند در این زمینه اقدامی عملی انجام دهند، صورت گیرد تا پس از 22سال به فضل خداوند متعال شاهد آزادی 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی باشیم.



 

 

منبع خبر: حماسه

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo