شهید آوینی
 
بازتاب راهپیمایی عظیم مردم ایران در رسانه‌های خارجی
رسانه‌های خارجی، حضور میلیونی مردم ایران در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پاسخ جدی به تهدیدات و فرافكنی‌های اخیر علیه این كشور توصیف كردند.

بی‌بی‌سی روز گذشته در گزارشی از تهران نوشت: «ایران بیست و ششمین سالگرد پیروزی سال 1979 را كه به سرنگونی شاه و به قدرت رسیدن نظام روحانی در ایران منجر شد، جشن گرفت.»
این جشن‌ها با راه‌پیمایی گسترده همراه بود و تهران به نقاشی‌ها از حوادث انقلاب و شعارها مزین بود. این نقاشی‌ها و شعار‌ها برای یادآوری حوادث انقلاب برای نسل‌های جوان كه پس از انقلاب به دنیا آمدند، طراحی شده بود.
بی‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد: «دولت مردم را ترغیب كرده بود برای نشان دادن حمایت خود از برنامه هسته‌ای كشور و در مقابله با فشار‌های تحت رهبری آمریكا در این راه‌پیمایی شركت كنند.»

راه‌پیمایی امسال در شرایطی برگزار شد كه شهر تهران سردترین روزهای خود را طی چند دهه گذشته سپری می‌كرد و مردم زیر بارش باران به سخنرانی محمد خاتمی رییس جمهوری گوش دادند و برای وی ابراز احساسات می‌كردند. محمد خاتمی طی سخنانی با اشاره به مطرح شدن امكان حمله نظامی به ایران از سوی آمریكا هشدار داد " اگر پای متجاوزی به این كشور برسد، ایران جهنمی سوزان برای متجاوزان خواهد بود.»

روزنامه اندونزیایی "جاكارتاپست" نیز در شماره امروز خود نوشت: «علی‌رغم وجود سرمای شدید در بسیاری از شهرهای ایران، میلیون‌ها نفر روز گذشته برای اعلام حمایت از دولت در مقابل تهدیدات آمریكا علیه ایران، در شهرهای مختلف این كشور تظاهرات كردند.»
این روزنامه ادامه داد: «این تظاهرات در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی، كه منجر به سقوط رژیم سكولار "محمد رضا پهلوی" شد، صورت گرفت.» جاكارتاپست افزود: «صدها هزار ایرانی، علی‌رغم بارش برف سنگین، در بیست‌ و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از 22 نقطه تهران عازم میدان "آزادی" شدند.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «تظاهرات‌كنندگان در طول این تظاهرات، شعارهایی علیه آمریكا و متحدان آن سر می‌دادند.»
جاكارتاپست ادامه داد: «تظاهرات‌كنندگان از ساعت هفت بامداد و از نقاط مختلف، وارد بزرگراه "محمدعلی جناح" شده و حدود 15 كیلومتر راه را تا میدان آزادی راه‌پیمایی كردند كه طی 26 سال گذشته، شاهد تظاهرات‌های گسترده مردم ایران بوده‌ است.»
این روزنامه همچنین نوشت: «تظاهرات‌كنندگان كه شامل زنان و كودكان نیز بودند، ساعت‌ها در زیر برف در انتظار حضور "سید محمد خاتمی"، رییس جمهوری ایران و استماع سخنرانی وی، ماندند.» خاتمی طی سخنانی كه حدود ساعت 12 ظهر به وقت تهران ایراد كرد، با اشاره به مطرح شدن امكان حمله نظامی به ایران از سوی آمریكا هشدار داد: «اگر پای متجاوزی به این كشور برسد، ایران جهنمی سوزان برای آن متجاوز خواهد بود.»
این روزنامه افزود: «تظاهرات‌كنندگان همچنین پلاكاردها و پارچه‌نوشته‌هایی را در حمایت از دولت ایران و مخالفت با آمریكا حمل می‌كردند و شعارهای "الله‌اكبر" سر می‌دادند.»
جاكارتاپست در ادامه نوشت: «تظاهرات‌كنندگان همچنین تصاویر آیت‌الله "روح‌الله خمینی"، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران و آیت‌الله "علی خامنه‌ای"، رهبر عالی این كشور را با خود حمل می‌كردند.» به نوشته این روزنامه، روز گذشته تقریبا تمامی اماكن دولتی و فروشگاه‌ها در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در سراسر ایران تعطیل بود.

پایگاه شبكه خبری سی‌بی‌اس نیز با اشاره به تظاهرات گسترده مردم ایران در مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نوشت: «یك ماه پس از آنكه جرج بوش رییس جمهوری آمریكا هشدار داد این كشور اقدام نظامی علیه ایران را منتفی نمی‌داند، محمد خاتمی رییس جمهوری ایران در پاسخ به این اظهارات اعلام كرد ایران برای هر متجاوز احتمالی به "جهنمی سوزان" تبدیل خواهد شد.» بر اساس این گزارش، اظهارات خاتمی كه مقابل ده‌ها هزار تن از مردم حاضر در یك میدان پر از برف تهران برای گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت، در بحبوحه تشدید لفاظی‌های میان آمریكا و ایران بیان شد.

سی‌بی‌اس با اشاره به اینكه خاتمی در سخنرانی خود در میدان آزادی تهران بر این امر تاكید كرد كه ایران به پبشبرد پیشرفت علمی از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهد، نوشت: «هزاران ایرانی در میان بارش برف سنگین برای شنیدن سخنان خاتمی به میدان آزادی آمدند.» سخنرانی خاتمی تازه‌ترین جنگ لفظی میان مقام‌های آمریكایی و ایرانی است كه به نظر نمی‌رسد حتی در پی اظهارات اخیر كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریكا مبنی بر اینكه حمله به ایران در دستور كار واشنگتن نیست، كاهش یافته باشد.

خبرگزاری رویتر در واكنش به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن، در گزارشی نوشت: «ایران كه درباره برنامه هسته‌ای خود از سوی آمریكا تحت فشار قرار دارد، اعلام كرد ایران برای هر متجاوزی به "جهنم سوزان" تبدیل خواهد شد.»
رویتر نوشت: «مقامات ارشد (ایران) خواستار حضور پرشكوه مردم در مراسم بزرگداشت سالگرد انقلاب برای فرستادن پیامی به واشنگتن شده‌ بودند كه طی هفته‌های اخیر موضع خود علیه ایران را تشدید كرده است.» مردم ایران به هنگام سخنرانی محمد خاتمی رییس جمهوری، با تحمل بارش برف شدید، شعارهای "مرگ بر آمریكا" و "مرگ بر اسراییل" سر دادند. رویتر همچنین نوشت: «آنهایی كه در راهپیمایی روز پنج‌شنبه شركت كردند نمایانگر وجود حامیان متعصب برای نظام روحانی ایران است اعلام كردند، ایران در مقابل تهدیدات آمریكا كوتاه نخواهد آمد.»

رویتر به نقل از "حبیب‌الله حسینی" یك روحانی 68 ساله كه در راهپیمایی روز گذشته شركت كرده بود، نوشت: «آمریكا به دنبال بهانه است. اگر ما فناوری اتمی را متوقف كنیم، آنها بهانه دیگری پیدا خواهند كرد. آنها عراق را اشغال كردند، هر چند كه هیچ سلاح‌ كشتار جمعی وجود نداشت. بهترین پاسخ به تهدیدات، اتحاد و قدرت است. ما اینجا هستیم تا آن را نشان دهیم.» رویتر در پایان نوشت: «برخی نیز آدمك بوش را حمل می‌كردند. یك پلاكارد كه نوشته بود "من عاشق جنگ هستم" نیز آتش زده شد.»
راه‌پیمایی امسال در شرایطی برگزار شد كه شهر تهران سردترین روزهای خود را طی چند دهه گذشته سپری می‌كرد و مردم زیر بارش باران به سخنرانی محمد خاتمی رییس جمهوری گوش دادند و برای وی ابراز احساسات می‌كردند. محمد خاتمی طی سخنانی با اشاره به مطرح شدن امكان حمله نظامی به ایران از سوی آمریكا هشدار داد " اگر پای متجاوزی به این كشور برسد، ایران جهنمی سوزان برای متجاوزان خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo