شهید آوینی

 

قداست عزاداری محرم را به بهانه جذابیت از دست ندهیم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با تأکید بر نقش و جایگاه هیئت های مذهبی در سازندگی فرد و جامعه و همچنین حفظ و گسترش باورهای دینی و مذهبی ، پرهیز از خرافات را برای این تشکل ها ضروری اعلام و تصریح کرد : قداست و محتوای عزاداری محرم را نباید به بهانه جذابیت از دست بدهیم، استفاده از ابزارآلات غیر مرسوم و همچین تقلید از برخی ریتم ها و آهنگ های نامأنوس ، از جمله مواردی است که به قداست عزاداری امام حسین (ع) لطمه می زند .

 حجت الاسلام  حسین روحانی نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در ابتدا با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر این که انقلاب ما انفجار نور بود به تشریح بار معنایی این جمله پرداخت و افزود : امام همچنین گفته اند هرچه داریم از محرم و صفر است ، بنابراین گرامیداشت این ایام برای ما شیعیان علی (ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید به بهترین شکل برگزار شود .

وی با یادآوری این که تشکل های مذهبی و هیئت ها در تشکیل اجتماعات میلیونی در سال های 56 و 57 نقش بسیاری داشتند ، این اقدامات را عاملی برای رفتن طومار عمر نظام ستم شاهی به زباله دان تاریخ اعلام کرد .

حجت الاسلام روحانی نژاد تأکید کرد : به همان اندازه که هیئت های مذهبی در شکل گیری انقلاب نقش داشتند ، در تداوم آن نیز مؤثر هستند و در کنار این نقش ، در حفظ و گسترش تشیع نیز تأثیر بسیار ارزنده ای دارند .

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نقش و جایگاه هیئت های مذهبی در حفظ باورهای دینی، مذهبی و اعتقادی را یادآورشد و گفت : وقتی در دنیا نام اسلام می آید ، ناخوآگاه اسلام ناب محمدی تداعی می شود و باید گفت ، به برکت انقلاب ، امام و خون شهدا ، در سراسر دنیا اسلام و تشیع را با ایران می شناسند ، به گونه ای که بسیاری از مسلمان های دیگر کشورها می گویند ، ایران مایه افتخار جهان اسلام است .

وی در ادامه با اشاره به این که 13 هزار هئیت مذهبی در استان تهران دارای شناسنامه و پرونده کاری هستند ، گفت : فعالیت این هیئت ها به گونه ای فراگیر است که هر فرد ، در طول 10 تا 12 روز اول محرم ، حداقل 20 ساعت را به طور متناوب در هیئت ها می گذراند .

حجت الاسلام روحانی نژاد تصریح کرد : برنامه ریزی مسئولان این تشکل ها باید به گونه ای باشد که معرفت دینی افراد ارتقاء یابد ، در واقع در این هیئت ها نباید تنها به ارائه شعائر دینی پرداخت ، بلکه می بایست محتوای اصول و مبانی اسلامی و دینی نیز تشریح و ارائه شود .

وی نفوذ خرافات در هیئت های مذهبی را خطری جدی اعلام کرد و افزود: یکی از مسائلی که دشمن همواره پیگیری می کند ، رسوخ خرافات و موهومات در هیئت های مذهبی است که به صورت نامرئی و نامحسوس انجام می شود ، بی شک هیئت ها باید با هوشیاری متوجه امور بوده و کارشکنی های دشمنان را خنثی کنند ، به عنوان مثال قمه زدن فعالیتی منسوخ است که باید به طور جد از آن پرهیز شود .

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران استفاده از ابزار و آلات موسیقی غیر مرسوم نظیر ارگ و پیانو را نادرست عنوان کرد و گفت : دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) با این گونه آلات سازگار نیست ، هیئت ها باید توجه داشته باشند که اصالت و محتوا را به بهانه مظاهر و ایجاد جذابیت از دست ندهند .

وی همچنین با اعلام این که تقلید از آهنگ های پاکستانی ، هندی و ترکیه ای نیز ناشایست است ، افزود : برای امام حسین (ع) باید قداست رعایت شود ، اگر رویکرد به گونه ای باشد که با آهنگ جذاب ، مخاطب را جذب کنیم ، این عمل هم سخیف است و هم با فرهنگ دینی ما در تضاد است .

حجت الاسلام روحانی نژاد با اشاره به تعامل ایجاد شده بین سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و نیروی انتظامی به منظور ایجاد امنیت در ایام محرم ، گفت : لازم است برای حصول نتیجه مطلوب ، هیئت ها نیز با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند .

به گفته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، هیئت های مذهبی که داری مجوز هستند ، با حواله هایی که امروز دریافت کردند ، می توانند تا قبل از محرم به نمایشگاهی که در خیابان بهشت برپا شده است مراجعه و اقلام مورد نیاز خود را دریافت کنند .

هیئت های مذهبی بدون مجوز تا پیش از محرم فرصت دارند مجوز خود را دریافت و یا تمدید کرده و سپس حواله مربوط را دریافت کنند .شانزدهمین گردهمایی مسئولین امناء و ذاکرین هیئت های مذهبی استان تهران با عنوان فجرآفرینان عصر ديروز در مصلای تهران برگزار شد .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo