شهید آوینی

 

اسناد عضویت الشعلان در دستگاه اطلاعاتی رژیم بعث فاش شد
شبكه العالم، اسناد رسمی محرمانه‌ای را در زمینه مزدوری و عضویت "حازم شعلان"، وزیر دفاع موقت عراق در دستگاه اطلاعات رژیم صدام حسین به دست آورده است كه نشان می‌دهد وی در دهه 1990 تا روزهای آخر سرنگونی رژیم بعث با نامهای مستعار برای این رژیم جاسوسی می‌كرد.

از مهمترین و برجسته‌ترین این اسناد، سندی است كه از دستگاه اطلاعات سابق عراق وابسته به نهاد ریاست جمهوری در تاریخ 27 ژوئن سال 2000 صادر شده و شامل فهرست اسامی افسران اعزامی به خارج از عراق و ارتباط آنان با جاسوسان عراقی مقیم خارج كشور است.

در این سند به طور واضح و آشكار نام "حازم كطران الشعلان" و محل اقامت وی در لندن و نام افسر رابط عراقی وی "علاءالحسین احمد" و محل و مكان دیدار این افسر با الشعلان در مغرب، تاریخ 28 آوریل 2000 ذكر شده است.

سند دیگری با شماره 40/ا/31 و تاریخ پنجم ژانویه 2003 تحت عنوان «رمزها» از وزارت امور خارجه عراق به سفارت این كشور در مغرب ارسال شده است. در این سند به اهمیت اجرای دستورات اداره پژوهش و بررسی اطلاعات در سفارت عراق و اعطای رمزهای جدید به عوامل فعال مستقر در حوزه‌های فعالیت برای بهره‌برداری از آنها در هنگام رد و بدل اطلاعات در آینده تاكید می‌كند. در این سند نام "حازم كطران الشعلان" جداگانه با رمز قدیمی /5 ح/ و نام مستعار جدیدش "حیدر احمد" ذكر شده است.

سند سوم از دستگاه اطلاعات عراق وابسته به نهاد ریاست جمهوری و تحت عنوان «دستورالعمل مدیریت» صادر شده است كه شامل فهرستی مشابه فهرست فوق است و با ذكر "حازم كطران الشعلان" از دیدار وی با افسر رابط عراقی "علاءالحسین احمد" در تاریخ 28 آوریل 2002 در مغرب پرده برداشته است.

سند چهارم نیز از دستگاه اطلاعات سابق عراق با شماره 5/76/142 مورخ هفتم نوامبر 2002 و تحت عنوان «محرمانه شخصی» صادر شده كه متضمن فهرست اسامی عناصر مورد اعتماد و رمز و حوزه فعالیت آنها است. در این سند به رمز شماره 20 كه به حازم كطران الشعلان اختصاص داده شده و نیز /5 ح/ رمز دیگر وی و حوزه جاسوسی او در كشور مغرب اشاره شده است.

سند پنجم با رمز (ش 1) از اطلاعات عراق وابسته به نهاد ریاست جمهوری در تاریخ 11 جولای 1999 به ضمیمه فهرستی از اسامی صادر گردیده كه در آن شرح گزارشهای رابطان دستگاه اطلاعات عراق در خارج كشور درج شده و در آن نام حازم كطران الشعلان و اطلاعات ارسالی وی در تاریخ اول فوریه 1998 درباره دیدارهای "احمد چلبی" (الشعلان در این سند از احمد چلبی به عنوان مجرم نام برده است) با مسؤولان انگلیسی و سفرش به ایران نیز دیده می‌شود.

همچنین سند دیگری در تاریخ 10 نوامبر 2002 و شماره 5970 از مدیریت اطلاعات عراق صادر شده است. این مدیریت از كلیه عناصر خود خواسته است از استفاده از نامهای غربی بمنظور عدم جلب توجه دشمن خودداری كنند. همچنین از آنها خواسته است از بكارگیری رمز و نامهای شك‌برانگیز و نیز مخاطب قرار دادن عوامل با نامهای دو یا سه اسمی بپرهیزند.

علاوه بر این فهرستی از اسامی گروهی از عوامل جاسوسی عراق ضمیمه این سند است كه نام حازم كطران الشعلان و شماره مخصوص20 و رمز محرمانه /5 ح/ و محل تجسس وی در كشور مغرب و شعبه (ش 1 ق 2) و رمز جدیدش /حیدر احمد/ در آن به چشم می‌خورد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo