شهید آوینی

 

 بیست و سوم دیماه سالروز عملیات کربلای شش

بدنبال پیروزیهای رزمندگان ایران درعملیات کربلای 5،در شامگاه روز سه شنبه 23 دیماه 1365 عملیات کربلای 6 با رمز مقدس « یا فاطمه الزهرا » در غرب وشمال سومار با هدف آزاد سازی ارتفاعات منطقه و پاسخ به شرارتهای دشمن در بمباران مناطق مسکونی آغاز شد.

رزمندگان نیروی زمینی ارتش با عبور از موانع گوناگون از جمله میدانهای وسیع مین،سیمهای خاردار و تله های انفجاری به دشمن بعثی یورش برده وپس از شکستن خطوط و مواضع بعثیان و انهدام ماشین جنگی عراق 44 کیلو متر از خاک میهن اسلامی ایران را آزاد می سازند. در این تهاجم نیروهای عراقی پس از دریافت ضربات مهلک از شرق رودخانه ((کنگاکوش)) به آن سوی آب رانده می شوند و ارتفاعات منطقه به طور کامل از لوث وجود دشمن پاکسازی می شود.

نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از یک درگیری سخت با سپاه دوم عراق موفق به انهدام ماشین جنگی دشمن شده و نیروهای بعث عراقی دچار آشفتگی می شوند و مناطق بسیار وسیعی از چنگ نیروهای دشمن آزاد می شود؛از آغاز عملیات حدود صد کیلومتر از خاک میهن اسلامی ایران با رشادتهای رزمندگان اسلام آزاد می شود.

دشمن برای باز پس گیری مناطق از دست رفته اقدام به شش پاتک می کند که با از دست دادن تعدادی تانک و نفربر و500کشته وزخمی و تعدادی اسیر مجبور به عقب نشینی می شود. طی نبردهای شدید پنج شنبه و جمعه (25و26دیماه 1365)ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دفع پاتک های نیروهای بعثی و با حمله سنگین دیگری علیه دشمن،موانع ایذایی متعدد و خاکریزهای بلند را پشت سر گذاشته و از دو محور بر سر بعثیان فرود می آید.در این نبرد یک گردان از تیپ 606 پیاده دشمن به میزان 50%،یک گردان از تیپ 80پیاده به میزان 70% و یک گردان از تیپ 45 از لشگر 17 به میزان 50% ویک گردان کماندویی از لشگر 16به میزان 20%آسیب می بینند.

با شدت گرفتن درگیریها و پاتکهای سنگین دشمن برای باز پس گیری مناطق از کف داده شده،برای ارتش اسلام راهی جز توقف عملیات نمی ماند. درحالیکه صدام هدف ایران از این عملیات را تصرف نفت شهر عنوان کرد ه بود که با شکست مواجه شده است؛مسئول تبلبغات جنگ با اعلام  اینکه هدف از عملیات کربلای 6 آزاد کردن نفت شهر نبوده بلکه هدف صرفاً گرفتن بعضی از ارتفاعات و مناطقی بود که در منطقه سومار و نزدیک نفت شهر محقق شده است؛ تبلیغات عراق بر علیه ایران را خنثی کرد.

در واقع  این عملیات نشان داد رزمندگان اسلام در یک زمان نه تنها توان نبرد در یک جبهه بلکه در دو جبهه را دارند و این تاکتیک در ایجاد شکاف در نیروهای دشمن بسیار مؤثر بود.

نتایج عملیات کربلای 6:

آزاد سازی مناطق و ارتفاعات: 289،252.295،265،306،326،241 در شمال شرقی نفت شهر.

تسلط بر پلهای ارتباطی رودخانه کنگا کوش.

تجهیزات منهدم شده دشمن:11فروند هواپیما،2فروند بالگرد، 20 دستگاه تانک و نفر بر،چندین انبار مهمات و تعداد زیادی خودرو سنگین و سبک.

یگانهای منهدم شده دشمن:5 گردان،5 تیپ و یک واحد کماندویی

3000 کشته و زخمی نیروهای بعث عراق

غنایم:تعدادی تانک ونفربر،تعداد زیادی از انواع سلاحهای سبک وسنگین

منبع:خبرگزاري مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo