شهید آوینی

 

نگهداری تابلوی عصر عاشورا در گنجینه قرآن آستان قدس رضوی

تابلوی معرق عصر عاشورا که در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن به نمایش عمومی گذاشته شد و توجه بسیاری را نیز به خودجلب کرد ، هم اکنون در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی نگهداری می شود .

تابلوی معرق عصر عاشورا با اقتباس از اثر استاد فرشچیان در ابعاد بسیار بزرگ توسط محمد توانا خلق شده  است که پس از نمایشگاه قرآن به موزه آستان قدس رضوی هدیه شد.

تابلوی فوق 6 متر طول و 4 متر عرض دارد و از شش قسمت مجزا تشکیل شده که به هنگام ضرورت از یکدیگر جدا شده ، حمل و نقل انجام و سپس قطعات به یکدیگر متصل می شوند .

تابلوی معرق عصر عاشورا از 30 نوع چوب ، از جمله چوبهای گردو ، نارنج ، شمشاد ، زبان گنجشک ، توسکا ، سنجد ، زیتون ، زردآلو ، اقاقیا ، گلابی و بادام ساخته شده است ، این تنوع چوب های به کار رفته در اثر فوق ،95 درصد کل مصالح را تشکیل داده و  موجب شده تا احتیاج  زیادی به رنگ آمیزی نبوده ، رنگ های متنوع و بدیع ، با بکارگیری چوبهای طبیعی مختلف خلق و به کارگرفته شود .

صدف طبیعی ، خاتم ، مس ، برنج و آلومینیوم از دیگر مصالح به کار رفته در این تابلو هستند .

محمد توانا ، عشق و علاقه به ائمه اطهار و همچنین اعلام سال 1381 به عنوان سال عزت و افتخار حسینی از سوی مقام معظم رهبری را از جمله انگیزه های خود برای خلق این اثر بی نظیر اعلام کرده است .

تابلوی معرق عصر عاشورا حاصل تلاش 24 ماهه چهار معرق کار و سه خوشنویس و پلی استرکار است .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo